Eetschema hulp gezocht! | Sport | Beginnende veganist | eetstoornis herstel

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Rippyy
Berichten: 1
Lid geworden op: ma jun 05, 2017 17:20
Leefwijze: vegetarier

Eetschema hulp gezocht! | Sport | Beginnende veganist | eetstoornis herstel

Bericht door Rippyy » ma jun 05, 2017 17:43

Hoi hoi,

Ik ben nieuw op het forum en zal me later ook nog even voorstellen in het daarvoor bestemde topic.

Hieronder even mijn gegevens:
- vrouw 32 jaar
- Sport heel veel (krachtsport & cardio)
- Grotendeel van mijn leven vegetarisch - sinds een paar jaar met periodes van een paar weken veganistisch
- Wil nu heel graag proberen volledig veganistisch te gaan eten - echter ik weet dat het gaat met vallen en opstaan; ik ben dus niet super kritisch als er een keer een zuivelproduct tussen zit
- Ik ben herstellende van een eetstoornis (eetbuien/boulimia)

Ik zoek hulp bij het maken van een eetschema. Wie kan mij op weg helpen?
- Volwaardig eetpatroon
- Ik denk aan 1800 - 2000 kcal per dag --> ik wil graag afvallen, maar dat mag nu niet het hoofddoel zijn - het is belangrijk om een makkelijk te hanteren eetschema te maken die ik langere tijd kan volhouden
- 4-5 maaltijden per dag (7:00 / 13:00 / 16:00 / 21:00)

Het is een beetje zoeken qua tijden i.v.m. sporten. Op sommige dagen sport ik al vroeg, vanaf 7 uur en dan moet ik om 6 uur al ontbijten. Dan zit er wel veel tijd tussen tot de lunch.
's avonds ben ik pas laat thuis en daarom kan ik pas laat eten.
Ik heb 's avonds altijd veel honger.

Waar ik van hou qua eten:
- momenteel eet ik heel veel zuivel --> oeps!
- veel fruit in alle soorten en maten (ik eet dit te veel, dus wil dit graag terugdringen)
- salade met peulvruchten en rauwkost als lunch

Ik eet niet veel brood/rijst/pasta/etc.

Wie kan mij helpen om een schema in elkaar te zetten? Ik zou al blij zijn met de grote lijnen. Dan kan ik het zelf wel finetunen.

Mijn dank is heel erg groot! :thanks:

Gebruikersavatar
Martine
Moderator
Berichten: 2861
Lid geworden op: za aug 06, 2011 17:21

Re: Eetschema hulp gezocht! | Sport | Beginnende veganist | eetstoornis herstel

Bericht door Martine » ma jun 05, 2017 21:19

Hoi Rippyy :welcome:

Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je vraag een beetje te veel is voor dit forum. Je situatie is behoorlijk complex vanwege het sporten, herstellen van een eetstoornis, druk tijdsschema etc. Ik denk dat je het beste een consult bij een vegan diëtiste zoals Lisa Steltenpool zou kunnen doen. Zij is o.a. gespecialiseerd in sportvoeding en doet ook consulten op afstand via Skype. http://www.lisasteltenpool.nl/persoonli ... ngsadvies/

Ik ben zelf gewichtsconsulent dus ik weet wat erbij komt kijken om een goed eetschema te maken. Je bent echt gebaat bij ondersteuning van een professional.

Succes! (y)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Rorrim
Moderator
Berichten: 348
Lid geworden op: do sep 12, 2013 11:36
Leefwijze: veganist

Re: Eetschema hulp gezocht! | Sport | Beginnende veganist | eetstoornis herstel

Bericht door Rorrim » zo jun 11, 2017 11:46

Welkom en goed bezig! Probeer erop te letten dat je alle amizozuren in een goede verhouding binnenkrijgt. Als je veel krachttraining doet is je eiwitbehoefte wat hoger dan normaal. Peulvruchten zijn een goede eiwitbron, maar om alle aminozuren in een gunstige verhouding binnen te krijgen dienen ze gecombineerd te worden met granen. Een bron die van zichzelf al een bijzonder goed gebalanceerde samenstelling heeft is hennepzaad. Bovendien bevat het ook goede vetten en andere nutriënten. Ik ben geen diëtist maar adviseer je sowieso om volop noten en zaden aan je dieet toe te voegen. Ze bevatten dan wel veel caloriën, maar in kleine porties toegevoegd aan je maaltijden zijn ze een waardevolle aanvulling. Bij eetbuiten zou je wat komkommers/tomaten in je koelkast kunnen leggen en als je trek krijgt daar wat van eten. Ze bevatten bijna geen energie maar zijn gezond en kunnen hongergevoelens ten minste tijdelijk wegnemen.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Truus
Berichten: 1610
Lid geworden op: wo apr 22, 2009 21:49
Leefwijze: veganist

Re: Eetschema hulp gezocht! | Sport | Beginnende veganist | eetstoornis herstel

Bericht door Truus » ma jun 12, 2017 13:21

Peulvruchten zijn een goede eiwitbron, maar om alle aminozuren in een gunstige verhouding binnen te krijgen dienen ze gecombineerd te worden met granen.
Dat is toch een achterhaald idee van Frances Moore Lappé uit 1971? Ze gaf tien jaar later zelf toe dat het onjuist is. Zolang je voldoende calorieën binnen krijgt en niet alleen uit fruit of verarmd (junk) voedsel, krijg je automatisch voldoende eiwitten binnen en de combinaties doen er niet zo toe.
Ze bevatten bijna geen energie maar zijn gezond en kunnen hongergevoelens ten minste tijdelijk wegnemen.
Ik denk dat Martine gelijk heeft. Iemand met de factoren die Rippyy benoemt is niet zoet te houden met komkommer en tomaat. Als het puntje bij het paaltje komt zit de oplossing niet in het dieet maar in het gedrag. De ervaring leert dat iemand met dergelijke problematiek blijft er het hele leven mee worstelen. Afleiding door een baan en/of een gezin kunnen vaak meer bereiken dan dieettips.

Rorrim
Moderator
Berichten: 348
Lid geworden op: do sep 12, 2013 11:36
Leefwijze: veganist

Re: Eetschema hulp gezocht! | Sport | Beginnende veganist | eetstoornis herstel

Bericht door Rorrim » di jun 13, 2017 16:08

Truus schreef:
ma jun 12, 2017 13:21
Peulvruchten zijn een goede eiwitbron, maar om alle aminozuren in een gunstige verhouding binnen te krijgen dienen ze gecombineerd te worden met granen.
Dat is toch een achterhaald idee van Frances Moore Lappé uit 1971? Ze gaf tien jaar later zelf toe dat het onjuist is. Zolang je voldoende calorieën binnen krijgt en niet alleen uit fruit of verarmd (junk) voedsel, krijg je automatisch voldoende eiwitten binnen en de combinaties doen er niet zo toe.
Nee hoor, voldoende caloriën is geen enkele garantie dat je van alle aminozuren voldoende binnenkrijgt. Er zijn er 8 essentieel, en die zijn niet alle ruimschoots aanwezig in elk willekeurig voedsel.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Truus
Berichten: 1610
Lid geworden op: wo apr 22, 2009 21:49
Leefwijze: veganist

Re: Eetschema hulp gezocht! | Sport | Beginnende veganist | eetstoornis herstel

Bericht door Truus » di jun 13, 2017 18:04

Rorrim schreef:
di jun 13, 2017 16:08
Er zijn er 8 essentieel, en die zijn niet alle ruimschoots aanwezig in elk willekeurig voedsel.
Heb je daar een bron voor?

Gebruikersavatar
Martine
Moderator
Berichten: 2861
Lid geworden op: za aug 06, 2011 17:21

Re: Eetschema hulp gezocht! | Sport | Beginnende veganist | eetstoornis herstel

Bericht door Martine » wo jun 14, 2017 13:37

Jullie hebben allebei een beetje gelijk.

Het is niet nodig om alle aminozuren in één maaltijd samen te eten (dat was de mythe van Frances Moore Lappé), maar het is wel degelijk belangrijk om zoals Rorrim zegt eiwitbronnen af te wisselen, omdat ze niet allemaal voldoende van alle aminozuren bevatten. Granen bevatten bijvoorbeeld te weinig lysine, wat kan worden aangevuld met peulvruchten, die daar juist rijk aan zijn. Er zijn slechts een paar plantaardige voedingsmiddelen die alle aminozuren in de juiste verhouding en hoeveelheid bevatten, met name soja en quinoa.

De aanbeveling is om verspreid over de dag zowel granen als peulvruchten te eten, zodat je alles voldoende binnenkrijgt. Je lichaam kan de aminozuren een poosje opslaan en later zelf combineren, zodat je ze niet samen in één maaltijd hoeft te eten.

In dit artikel op de Vegan Wiki staat meer uitleg en bronvermeldingen: https://wiki.veganisme.org/index.php/Es ... aminozuren
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten