Afkickverschijnselen?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Marga1988
Berichten: 2
Lid geworden op: do aug 24, 2017 16:19
Leefwijze: veganist

Afkickverschijnselen?

Bericht door Marga1988 » do aug 24, 2017 16:33

Hoi allemaal,

Na het zien van de docu 'what the health' op Netflix heb ik de knoop doorgehakt en heb ik besloten het eens 2 weken uit te proberen om vegan te eten en wat de effecten op mijn lichaam en gemoedstoestand zullen zijn.

Hiervoor at ik wel bijna dagelijks vlees op brood en 2-3x tijdens het avondeten. Wel at ik regelmatig kaas en dagelijks yoghurt.

De dagelijkse yoghurt is makkelijk te vervangen door soya yoghurt en het vlees eten mis ik niet.

Ik verwachte er veel van na aldus getuigenissen van mensen die zich helemaal happie de peppie voelen na 2 weken.
Nu ben ik een week bezig en voel me al een week beroerd.
Ik heb geen opgeblazen gevoel meer en veel minder last van slijm (de voordelen van geen zuivel eten)
Maar mijn darmen zijn in de war, veel rommelen, buikpijn, af en toe misselijk, vieze stinkende scheten en de afgelopen dagen ook brandend maagzuur. Gelukkig is dat laatste vandaag eindelijk over.
Verder wordt ik steeds suffer, moe en heb ik moeite in slaap te komen.
Om de moeheid tegen te gaan slik ik sinds gister vitamine b12 supplementen.

Maar verder vroeg ik me af of dit normaal is wanneer je veganistische gaat eten?
Zijn het afkickverschijnselen die over gaan wanneer mijn darmen gewend zijn of doe ik iets verkeerd?
Want hier hoor ik nl niemand verder over...

Dankjewel!

Gebruikersavatar
Martine
Moderator
Berichten: 2861
Lid geworden op: za aug 06, 2011 17:21

Re: Afkickverschijnselen?

Bericht door Martine » do aug 24, 2017 21:05

Hoi Marga,

Wat naar voor je dat de overgang naar ander eten zo veel klachten oplevert. Wel tof dat je zo resoluut plantaardig bent gaan eten! (y)

Je symptomen klinken bekend. Meer mensen die in één keer overschakelen naar plantaardig eten hebben hier last van. (De wonderbaarlijke genezingen die ze in WTH laten zien zijn ietwat overdreven...) Het komt waarschijnlijk omdat je meer vezels bent gaan eten, en misschien moet je darmflora ook wennen aan nieuwe producten die je hiervoor niet, of minder at. Het goede nieuws is dat dit bij de meeste mensen na een paar weken over gaat.

Je kunt proberen bij te houden van welke producten je het meeste last hebt, en die dan tijdelijk even achterwege laten en later geleidelijk opnieuw introduceren in je dieet.

Dat je je wat suf voelt komt misschien omdat je niet genoeg calorieën eet? Plantaardige voeding is gemiddeld wat minder energierijk, dus het zou kunnen dat je wat meer moet eten. Let vooral op dat je voldoende vetten en eiwitten binnenkrijgt. Je kunt je voeding eens een paar dagen bijhouden met de Eetmeter om te kijken of je alles voldoende binnenkrijgt.

Als je behoefte hebt aan iemand die als 'professional' even meekijkt naar je voeding, dan bied ik graag mijn diensten aan :grin: https://vegetus.nl/voedingsadvies/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Gebruikersavatar
@rno
Berichten: 436
Lid geworden op: wo mei 26, 2010 6:54
Leefwijze: veganist

Re: Afkickverschijnselen?

Bericht door @rno » vr aug 25, 2017 8:22

Hoi Marga,

Kan je aangeven wat je de afgelopen dagen zoal gegeten hebt (en hoeveel)?

ontbijt:
lunch:
avondeten:

En heb je tussendoor geen melkproducten gebruikt?
Ik ontplof meestal gelijk als ik per abuis iets met (verborgen) melk gebruikt heb.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Marga1988
Berichten: 2
Lid geworden op: do aug 24, 2017 16:19
Leefwijze: veganist

Re: Afkickverschijnselen?

Bericht door Marga1988 » vr aug 25, 2017 10:51

Bedankt voor jullie reacties!

Ik zal de komende dagen even goed bijhouden wat ik precies eet.
Naar mijn idee eet ik wel genoeg calorieën, maar genoeg eiwit en vezels is iets waar ik voordat ik vegan at ook al erg op moest letten. Voor de eiwitten was ik maar meer kwark gaan eten en ik eet de meeste producten volkoren + Sinds een aantal maanden ook een schepje lijnzaad door de yoghurt bij het ontbijt.

@rno dit is globaal wat ik de afgelopen dagen heb gegeten.
Ontbijt: bakje soja yoghurt met fruit muesli en een schepje lijnzaad.

Lunch: 2 boterhammen, 1 met pindakaas en 1 met babba anoush of humus.

Avondeten : gemixte Italiaanse groente met volkorenlasagna, tomaten 'bechamelsaus'.
Chili sin carne met volkorenwrap.
Woensdag een lekkere pompoen gekregen uit de tuin van m'n moeder dus afgelopen dagen pompoensoep gegeten en gisteren pasta met Pompoen/wortelsaus. Hier ook maar eens tempeh bij gegeten om uit te proberen.

Verder eet ik tussendoor verschillende soorten fruit, snoeptomaatjes of wat wortels, een stuk bananenbrood, soms wat nootjes en soms wat tukjes voor de lekkere trek. En een glas limonade of een perenijsje voor de zoete trek.

Ik probeer normaal ook te luisteren naar wat mijn lichaam wil, maar weet niet hoe betrouwbaar dat is. Gisteren na het sporten zo'n zin in een lekkere bak Griekse yoghurt, maar de soja yoghurt met wat blauwe bessen voldeed ook heel goed op dat moment.

Vandaag liep ik in de supermarkt langs het kaasschap en ik werd daar al beroerd van 😄
Terwijl ik toch al de hele week zin heb in een lekkere boterham met brie :)

En ja soms heb ik ook zin in lekker vers Turks brood dus dat heb ik bij de soep gegeten.

Gebruikersavatar
Martine
Moderator
Berichten: 2861
Lid geworden op: za aug 06, 2011 17:21

Re: Afkickverschijnselen?

Bericht door Martine » vr aug 25, 2017 12:11

Afhankelijk van hoe groot je porties zijn en hoeveel calorieën je dagelijks nodig hebt, eet je misschien toch wat weinig. Sojayoghurt bevat bijvoorbeeld veel minder calorieën dan Griekse yoghurt, dus daar zou je best wat nootjes ofzo bij kunnen eten.

Er zitten heel veel vezels in je voeding. Je zou eens kunnen proberen om tijdelijk iets vezelarmer te eten, dus wat meer witmeelproducten in plaats van volkoren, even geen lijnzaad en kleinere porties groente en fruit. Als je spijsvertering daar rustiger van wordt kun je het later geleidelijk weer proberen terug op te bouwen.

In plaats van de vezelrijke producten kun je wat meer eiwitten en gezonde vetten eten, zoals sojayoghurt, vleesvervangers, tofu en noten. Een stukje pure chocola op z'n tijd gaat er misschien ook wel in?
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten