allergisch voor vitamine b12?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
sam x

allergisch voor vitamine b12?

Bericht door sam x » wo nov 15, 2017 18:45

hallo,

na een hele dag flink gehuild te hebben, wend ik me tot dit forum en hoop ik dat ik mensen kan vinden die me raad kunnen geven.

sinds een paar maainnden ben ik cold turkey veganistisch geworden, aangezien al het vreselijke dierenleed en ook omdat het goed is voor moeder aarde, het milieu en voor mijn gezondheid. ik vind het zelfs jammer dat ik er niet eerder mee begonnen maar goed, "you live, you learn".

voordat ik vegan werd, slikte ik aan vitamines per dag; 1 multivitamine en 1
vitamine d vanwege mijn getinte huidskleur. toen ben ik 1 tablet b12 erbij gaan slikken,
cyanocobalamine van Solgar. de eerste paar dagen gaf het me echt heerlijke energie maar tegelijkertijd ook kalmte, ik vond het echt heerlijk. maar na enkele dagen merkte ik dat het gevoel niet meer zo prettig was en begon ik me opgejaagd te voelen. de verkoper adviseerde me om een halve tablet te nemen maar het hielp niet. ik kreeg er ook het gevoel bij alsof ik 20 koppen koffie op had of 5 repen pure chocola en ik kon niet omgaan met die energie, het was gewoon teveel. toen ben ik een kwartje gaan slikken maar het gevoel ging niet weg en ik kreeg er angstaanvallen bij. ik ben toen direct met alle vitamines gestopt en het heeft zeker nog 1,5 week geduurd voordat al die vervelende bijwerkingen weg waren.
toen heb ik mijn bloed laten prikken waar niets uitwees dat ik een b12 tekort had maar goed, mss dat het nog tekort dag was en ik las ook ook dat die bloedonderzoeken niet betrouwbaar genoeg zijn. de huisarts adviseerde mij ook om over 3 maanden nog eens te laten prikken.
maar ik vind het gewoon logisch dat je b12 moet slikken als je veganistisch bent. ik kreeg o.a ook aften in mijn mond.
maar goed, ik ben dus langzaamaan weer eerst met vitamine d begonnen, de multivitamine heb ik geskipt omdat ik al erg gezond eet.
toen las ik over b12 methylcobalamine en las ik dat dit de natuurlijke vorm er van is en dat het direct wordt opgenomen in je bloed. dus heb ik die samenstelling gekocht ook van Solgar. ik heb het potje echt nog even
laten staan en nu is het de 3e dag dat ik een kwartje heb genomen en ja hoor, ik voelde het gisteren eigenlijk al maar sprak met mezelf af om het nog 1x te proberen. maar het enge gevoel was weer terug, alleen niet zo heel erg heftig als toen maar zeker heftig genoeg...
ik zit natuurlijk met m'n handen in het haar! ik ben gaan googlen waar het toch aan zou kunnen liggen. ik las over de niacine-flush (maar dat is het niet), over MTHFR-genmutatie en norepinephrine-allergie... en over placebo-effect (dat is het ook niet).
ik dacht toen dat het mss aan de b12 cyanocobalamine icm met de multivitamine waar overigens methylcobalamine b12 in zat, zou liggen maar nu slikte ik alleen maar vitamine d en b12 methylcobalamine.

ik was zo blij en trots dat ik niets dierlijks meer tot me nam, ik droeg al shirts met vegan slogans en bij het idee om vlees, vis eieren etc. te eten deed me al kokhalzen!

en nu ben ik bang als ik echt zo allergisch ben voor b12 dat ik genoodzaakt ben om weer vlees etc. te eten en dat vind ik echt verschrikkelijk!!!

nu hoop ik via deze weg mensen te vinden die dit probleem herkennen, mij raad kunnen geven of een alternatief weten en dus dat ik toch vegan kan blijven!

mijn dank is groot!

sam

Martine
Moderator

Re: allergisch voor vitamine b12?

Bericht door Martine » vr nov 17, 2017 10:44

Hoi Sam,

Wat naar voor je!

Een enkele persoon reageert inderdaad niet goed op hooggedoseerde B12, hoewel ik nog nooit heb gehoord dat het zo extreem was als bij jou.

Ik zou niet meteen allerlei enge ziektes gaan opzoeken, want van zelfdiagnose via het internet raak je alleen maar verder in paniek.

Je kunt proberen of het helpt om verspreid over de dag kleine doseringen B12 te nemen, in plaats van één hoge dosering. Op die manier lijkt je B12 inname meer op die van iemand die B12 verspreid over de dag binnenkrijgt uit dierlijke producten. Je kunt dan bijvoorbeeld 2x per dag 2 à 3 mcg nemen (dit voldoet aan de richtlijn van vegan diëtist Jack Norris http://www.veganhealth.org/b12/rec). Bij Kruitvat heb je pilletjes van 10 mcg B12. Als je die in vier stukjes breekt heb je ongeveer 2,5 mcg per stukje.

Daarbij kun je verspreid over de dag ook nog wat verrijkte producten zoals plantaardige melk en vleesvervangers gebruiken met B12 erin. Ook daarmee simuleer je hoe een vleeseter verspreid over de dag kleine hoeveelheden B12 binnenkrijgt.

Blijf ook vooral contact houden met je huisarts hierover, want advies via het internet is niet zo betrouwbaar (zelfs als het van mij komt :grin: )
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

sam x

Bericht door sam x » vr nov 17, 2017 14:55

hoi Martine,

ontzettend bedankt voor je bericht terug!! wat heb ik hier veel aan!

mss was idd de dosis wat ik in het begin nam, een heel tabletje B12 van 1000 ug plus daarnaast ook nog de multivitamine met B12 veel te veel voor mij! waarschijnlijk omdat ik voordat ik veganistisch werd sws erg weinig vlees en vis at, zelden eieren en nooit melk, alleen koffiemelk, nam. en daarom reageerde mij lichaam zo ontzettend heftig!

en idd is zelfs een kwartje B12 al teveel en is het raadzaam, zoals jij adviseert, een hele kleine dosis te nemen en dat mss ook nog te verdelen op een dag.

ik denk ook dat ik heel gevoelig ben voor bepaalde voeding en stoffen.

om enkele voorbeelden te geven: voordat ik veganistisch werd leefde ik al erg gezond. gezond eten, veel groenten, fruit, noten, veel (gefilterd) water drinken, sporten, mediteren, geen fluoride etc. etc.
dan las ik weer iets over magnesium en dacht ik; laat ik dat ook ns proberen en dat gebruikte ik druppels in m'n water, sprayen onder m'n voeten, voetenbad. nou ik had heel veel diarree en m'n lichaam reageerde er echt heftig op. ik had het gewoon niet zoveel nodig omdat ik het al uit m'n voeding haalde (walnoten).

en ook met pure chocolade van Drost heb ik dat gehad. ik had zo'n hele rol achter elkaar op en ik kreeg zoveel energie dat ik er niet mee om kon gaan. heb heel veel water gedronken en na een paar uur ebte het gelukkig weg.

ook ben ik allergisch voor een bepaalde stof wat in natuurlijke henna en bijv. spruitjes zit. ik krijg direct heftige eczeem (contactdermatitis) op bepaalde plekken op m'n lichaam

en dat is waarschijnlijk ook met de vitamine b12 ik denk dat ik gewoon niet veel nodig heb, omdat ik nooit veel vlees vis, eieren en melk nam.
dus nu is het zaak om heel weinig ervan te nemen en wat jij zegt, in vleesvervangers zit ook genoeg en in plantaardige melk en dat gebruik ik al, amandelmelk als alternatief voor koffiemelk.

nou gelukkig, dan hoef iig m'n (nog maar korte) vegan-leventje niet op te geven ;).

nogmaals héél erg bedankt!!

groetjes Sam

p.s.: wat 'n fijne site is "gewoon vegan" zeg, heb er erg veel aan!

Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door Rorrim » za nov 25, 2017 11:48

Goed bezig! Ik kan bevestigen dat de behoefte aan B12 per persoon/levensstijl sterk kan variëren. Ben zelf na doktersadvies gestopt met B12 supplementen en na ruim een jaar is mijn B12 spiegel nog steeds bovennormaal. Bedenk daarbij dat als je B12 via dierlijke voeding binnenkrijgt, dat ook grotendeels bestaat uit supplementen die aan de diervoeders zijn toegevoegd. Als je gevoelig bent, gebruik dat methylcobalamine ipv cyanocobalamine, want je hebt er minder van nodig.

Je kan de tabletjes ook vermalen en het poeder met bijv. fruit in de blender gooien, zo kan je bovendien de dosering beter op jouw behoefte aanpassen. Zoals Martine al zei zijn verrijkte producten (bijv sommige soorten sojamelk of muesli) ook een goed idee. Je bent pas net vegan, dus bedenk dat de dosering niet bedoeld is om je B12 spiegel op te bouwen, maar ter onderhoud. Nadat je stopt met het consumeren van dierlijke producten duurt het vrij lang voordat je B12 spiegel zakt, het wordt namelijk in je lichaamsweefsels opgeslagen. Succes!
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Truus

Bericht door Truus » zo dec 03, 2017 12:23

Als je recentelijk veganist bent geworden heb je nog voor wel tien jaar voorraad vit. B in je lichaam.

Skyclad

Bericht door Skyclad » wo dec 13, 2017 2:54

Je zal dit wel niet lezen, aangezien het nu al een maand later is maar ik probeer het toch.

Allereerst is vrijwel alles aan je verhaal ronduit vreemd. Methylcobalamine in een multivit is al raar omdat het veel duurder is te produceren. Zal wel een superfancy merk zijn ofzo.

En ook dat je allergisch bent voor B12... en dat B12 in vlees, vis, melk, etc zit... en ook die multivit die al slikte maar dat je daar geen last van krijgt?! Hoe kan dat?

Hoe dan ook is de oplossing simpel, je slikt al tijden die multivit met methylcobalamine. Ga daar gewoon mee door? Die veroorzaakt geen problemen en dat slikte je al.

Ik zou zeggen dat het lijkt op een overdosis B12, en dat is ook ronduit vreemd omdat dat onmogelijk is. Zal wel iets anders in de pilletjes zijn die het veroorzaken. Wat ook vreemd is omdat meestal die multivitamines allerlei extras erin hebben, maar wie weet ligt het aan de samenstelling van de andere pilletjes. Dat is de enige logische oplossing. Of je hebt een hele rare zeldzame ziekte die B12 overdosis mogelijk maakt...

Dus ja, waarschijnlijk een extra stofje in de andere pilletjes... een smaakje ofzo. Misschien iets om het goed te houden. Misschien even extra duidelijk kijken watvoor ingredienten ze bevatten die de multivit niet bevat. Dan wordt je misschien wat wijzer en kun je wat snoep ofzo kopen waar het in zit, als dat hetzelfde effect veroorzaakt... bingo.

Plaats reactie