slaap problemen

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

slaap problemen

Bericht door Marla » ma jul 17, 2006 7:54

Ik slaap de laatste tijd behoorlijk slecht, val laat in slaap en wordt heel vroeg weer wakker. Het voelt echt als eeuwen geleden dat ik gewoon echt een keer met een uitgerust gevoel wakker werd. Ik loop de hele dag in een soort zombie staat rond en dat ben ik beu! Daarom vroeg ik me af of mensen nog tips hebben, ik heb geen zin om aan de echte slaappillen te gaan maar zijn er misschien mensen die ervaring met valeriaan hebben? Of weet iemand andere middeltjes die zouden kunnen helpen, een soort vegan versie van de warme melk misschien?

Hmm ik mis een gapende smilie trouwens.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » ma jul 17, 2006 7:56

Zoiets: http://www.vegatopia.com/forum/smilies/yawnee.gif
Warme sojamelk met anijs? Al geloof ik dat ik met dit weer geen zin in warme melk zou hebben.

Marla

Bericht door Marla » ma jul 17, 2006 8:00

Kiwi schreef:Zoiets: Plaatje: http://www.vegatopia.com/forum/smilies/yawnee.gif
Warme sojamelk met anijs? Al geloof ik dat ik met dit weer geen zin in warme melk zou hebben.
Ja precies die.

Ik denk dat het met sojamelk niet werkt. In warme melk zitten stofjes die helpen bij de aanmaak van melatonine, een soort slaap hormoon.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » ma jul 17, 2006 8:08

sleepytime van celestial seasonings, of tension tamer (thee dus)
word je lekker rustig van en relaxed.

Ook als je zorgen hebt kunnen die je wakker houden, een dagboek kan misschien helpen, schrijf het allemaal op wat je dwars zit en dan kan je met een leeg hoofd gaan slapen.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Marla

Bericht door Marla » ma jul 17, 2006 8:17

Kirsten schreef:sleepytime van celestial seasonings, of tension tamer (thee dus)

Ook als je zorgen hebt kunnen die je wakker houden, een dagboek kan misschien helpen, schrijf het allemaal op wat je dwars zit en dan kan je met een leeg hoofd gaan slapen.
Ik heb dat weleens geprobeerd, zo'n dagboek, maar op de een of andere stomme manier schaam ik me dan altijd voor wat ik opschrijf....

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » ma jul 17, 2006 8:26

Mijn ervaring is ook dat ik dingen beter kan verwerken als ik ze eenmaal opgeschreven heb* (maar ja, ik kan me dan ook schriftelijk beter uidrukken dan mondeling, misschien scheelt dat ook wel). Al schrijvend denk je er toch onbewust over na, en kun je dingen beter op een rijtje zetten voor jezelf.
Al schrijf je het maar op je pc ofzo, dan kun je het later makkelijk weer weggooien als je je er voor schaamt.

*Ik heb toen ik in Tibet was een ongeluk meegemaakt; we zijn over de kop geslagen met een Landcruiser. Honderd meter eerder of later en ik was er niet meer geweest. Daar ben ik dagenlang heel er labiel door geweest, ik barstte bij elk wissewasje in janken uit, kon niks hebben van andere mensen, durfde amper nog mee te rijden. Pas toen ik er eindelijk eens iets over in mijn reisdagboek schreef kwam ik een beetje tot rust. Toen realiseerde ik me ook pas dat ik dat mijn hele leven al gedaan heb, onbewust; dingen opschrijven om ze te verwerken. En nu ik dat weet doe ik dat juist bewuster, omdat ik weet dat het kan helpen.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » ma jul 17, 2006 9:01

Marla schreef:
Ik heb dat weleens geprobeerd, zo'n dagboek, maar op de een of andere stomme manier schaam ik me dan altijd voor wat ik opschrijf....
daar moet je gewoon ff doorheen, of een groot slot kopen! dat kan je al wat meer zekerheid geven dat iig niemand het leest!

het kan echt opluchten, soms schrijf ik en schrijf ik en dan los ik mn eigen probleem al op! (of onderliggend probleem).
Until I reach my home

fief op werk

Bericht door fief op werk » ma jul 17, 2006 9:34

Kirsten schreef:sleepytime van celestial seasonings, of tension tamer (thee dus)
Een vriendin van mij valt dus echt bijna in slaap van die tension tamer thee, bij mij doet het eigenlijk helemaal niets.
Verder weet ik niet of er veganistische tabletten met melatonine zijn, melatonine schijnt goed te werken.

Anna

Bericht door Anna » ma jul 17, 2006 11:26

Marla schreef:
het hoeft misschien geen dagboek te zijn; een lijstje maken met alle dingen die je nog moet doen kan ook helpen.
ik kan me voorstellen dat je een dagboek een beetje genant vindt, dat heb ik ook, maar met lijstjes heb ik minder probelemen, ook lijstjes met dingen die me dwarszitten.
succes en slaap lekker!

vegalan

Bericht door vegalan » ma jul 17, 2006 11:48

Melatonine.
Melatonine hoger dan 0,1 mg is in Nederland alleen op recept verkrijgbaar. Een huisarts of orthomoleculaire arts kan het voorschrijven. De juiste dosis is: 0,5 - 5 mg melatonine een half uur tot een uur voor het slapen Melatonine werkt direct, mits de juiste dosis wordt toegepast. Ben je jonger dan veertig jaar gebruik melatonine dan niet elke dag maar sla twee dagen per week over, bijvoorbeeld in het weekend. Dat heet pulseren en wordt gedaan om de eigen melatonine-productie te stimuleren. Er is nog te weinig bekend over de effecten van melatonine op het immuunsysteem van pati?nten met een auto-immuunziekte. Bij CVS/ME pati?nten wordt een hogere incidentie (komt vaker voor) van de ziekte van Hashimoto gevonden. Dat is een auto-immuunreactie tegen schildkliercellen.

Tryptofaan.
Tryptofaan (Try) is een van de twintig natuurlijk voorkomende aminozuren.
De algemene formule R-CH(NH2)-COOH waarbij R=-CH2-cyclo(Ph-NH-CH=C).
De stof speelt een rol bij de productie van serotonine.

Als melatonine niet helpt voor uw slaapprobleem of als uw arts geen melatonine wil voorschrijven probeer dan L-Tryptofaan. L-Tryptofaan is een belangrijke stof voor de biosynthese van melatonine. L-Tryptofaan is een supplement en kan daardoor zonder recept verkregen worden.

L-tryptofaan is de grondstof van serotonine. Tryptofaan verlaagt de pijnervaring en werkt daarbij synergistisch met enkefalinen en endorfinen (natuurlijke pijnstillers die in het lichaam worden gemaakt). Tryptofaan is verder een belangrijke stof voor de biosynthese van vitamine B3 en melatonine. Tryptofaan werkt slaapbevorderend en groeihormoon-synthese kan hierdoor tijdens de slaap toenemen.

Tryptofaan kan niet altijd samen met een antidepressivum gebruikt worden.
400 - 1200mg L-tryptofaan. Op een lege maag (twee uur niets eten, water drinken mag wel).voor het slapen innemen. Na het bepalen van de juiste dosis werkt het dezelfde nacht.

Valeriaan.
Valeriaan werk welliswaar rustgevend en slaapbevorderend maar remt de spijsvertring!

knip en plak

Marla

Bericht door Marla » ma jul 17, 2006 11:59

Hmm ik weet het nooit met dat soort middeltjes. Kijk, eigenlijk zou ik de problemen bij de oorsprong aan moeten pakken natuurlijk, maar op dit moment weet ik gewoon niet zo goed hoe. Ik ga dat schrijven dan toch maar proberen, wie weet lucht het wel op.

Freedom

Bericht door Freedom » ma jul 17, 2006 12:13

Zorg dat je een uur voordat je gaat slapen puur kunt ontspannen. Ga bijvoorbeeld iets lezen, als dat je ding is (geen studiemateriaal).

Daarnaast zijn associaties erg belangrijk. Zorg dat je slaap met je bed blijft linken. Dus nooit een boekje lezen in bed. Gebruik je bed alleen voor slapen (en seks).
Als je meer dan een half uur wakker ligt in bed, ga er dan uit. Ga even iets ontspannends doen en probeer het even later opnieuw. Het is belangrijk dat je niet te lang wakker ligt in je bed, want dan wordt de verkeerde associatie gelegd.

En inderdaad: Dingen van je af schrijven kan goed werken. Daarom is een notitieblokje met pen naast je bed erg handig. Als het opgeschreven is, hoeft je onderbewustzijn zich er niet mee bezig te houden.

Succes!

vegalan

Bericht door vegalan » ma jul 17, 2006 12:32

Ja het is wat Freedom zegt, wat ontspanning voor de slaap is zeer waardevol! Misschien ben je gewoon teveel bewust of onbewust met bepaalde dingen bezig die je eigenlijk nog geen plaatsje hebt gegeven en dan is een of ander verwerkingsproces wel zo belangrijk.

Maar lezen en schrijven, waar je ook nog eens bij moet denken kan ook opwekkend werken en de slaap bemoeilijken en dat verschilt van persoon tot persoon en de mate van neurale-stimulatie en reactiviteit! De een wordt wakker door het lezen en de ander valt er door in slaap!

Marla

Bericht door Marla » ma jul 17, 2006 12:33

Freedom schreef: Daarnaast zijn associaties erg belangrijk. Zorg dat je slaap met je bed blijft linken. Dus nooit een boekje lezen in bed. Gebruik je bed alleen voor slapen (en seks).
Als je meer dan een half uur wakker ligt in bed, ga er dan uit. Ga even iets ontspannends doen en probeer het even later opnieuw. Het is belangrijk dat je niet te lang wakker ligt in je bed, want dan wordt de verkeerde associatie gelegd.
Tja dit is dus al een probleem. Ik heb geen aparte slaapkamer en mijn bede functioneert ook meteen als bank omdat ik die niet heb. TV kijken, internetten en lezen doe ik dus ook allemaal in mijn bed.

Marla

Bericht door Marla » ma jul 17, 2006 12:37

vegalan schreef:Ja het is wat Freedom zegt, wat ontspanning voor de slaap is zeer waardevol! Misschien ben je gewoon teveel bewust of onbewust met bepaalde dingen bezig die je eigenlijk nog geen plaatsje hebt gegeven en dan is een of ander verwerkingsproces wel zo belangrijk.
Ik kan altijd al moeilijk in slaap komen maar daar heb ik wel wat op gevonden. Ik ga TV kijken, daardoor hoef ik niet na te denken en val ik uiteindelijk in slaap. Als ik het niet zo doe ga ik piekeren en dan is het einde zoek. Normaal is dat laat slapen niet zo'n probleem omdat ik dan wel redelijk uit kan slapen, maar de afgelopen tijd word ik dus ook heel vroeg wakker, om 6/7 uur en dan kan ik ook niet meer slapen. Ik heb dan ook een heel onrustig gevoel enzo.

vegalan

Bericht door vegalan » ma jul 17, 2006 12:51

Ik kan ook maar moeilijk in slaap komen en ik lig soms uren wakker!
Dat is zeker vervelend als je niet in de gelegenheid bent omdat op een ander moment in te halen. Soms kan een nachtje of meer doorhalen, bijv
in het weekeinde ook heel positief werken! Bewuste ontspanning kan soms meer opleveren dan een diepe slaap! Ik heb nu veel last van de warmte, ba daar hou ik niet zo van!

Last of the Sane

Bericht door Last of the Sane » di jul 18, 2006 2:58

Als ik niet kan slapen skip ik meestal gewoon een nacht. Dan ben ik de volgende dag wel een zombie, maar dan kan ik die avond meestal wel weer goed slapen. En sowieso pas in bed gaan liggen als je zeker weet dat je kan slapen. Slaap ze!

Sacco
I'm making perfect sense but I'm not getting through

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » di jul 18, 2006 6:15

YOGA is ook een idee. Ik heb dat geleerd toen ik 11 was en de technieken gebruik ik altijd nog als ik wil ontspannen.
Until I reach my home

vegalan

Bericht door vegalan » di jul 18, 2006 9:35

Tattoolaptomasage werk ook heel ontspannend en is te vergelijken met een megabonk!

fiepje

Bericht door fiepje » wo jul 19, 2006 10:57

vegalan schreef:Ik heb nu veel last van de warmte, ba daar hou ik niet zo van!

Misschien klinkt het vreemd; maar met dit weer is het heerlijk om buiten te slapen. Althans, als je een beetje een beschutte tuin hebt (niet dat de buren gezellig mee kunnen genieten van je ochtendkop of dat je naast een bouwput woont ofzo)
In de zomer slaap ik altijd buiten (mits er geen regen voorspeld is) en het is echt heerlijk koel, vooral zo tegen de ochtend.
Misschien een tip om een keer te proberen...

Succes verder!

Plaats reactie