Ik heb een b12 tekort

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Wen

Re: Ik heb een b12 tekort

Bericht door Wen » do okt 22, 2009 17:45

Als je een tekort hebt en niet wil spuiten zijn er ook deze handige patches:
http://www.b12patch.com/" target="_blank

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » ma jan 25, 2010 18:44

Ik ga maar even een deel van de info (plus nog allerlei aanvullingen) die ik in een ander topic (die over te hoge B12-waarden) heb geschreven, hier ook neerzetten, aangezien het hier eigenlijk nog relevanter is.

Ten eerste:
B12-waarden kunnen in 2 verschillende eenheden genoemd worden: picomol per liter of picogram per milliliter. Dat is niet hetzelfde. 100 picogram per milliliter is ongeveer 75 picomol per liter.
Dus als je waarden gaat vergelijken, zorg dat je weet in welke eenheid jouw waarde genoemd was. (Ik krijg de indruk dat picomol per liter het gebruikelijkste is bij testen, maar sommige bronnen gebruiken picogram per milliliter, dus toch handig om te blijven onthouden).

Ten tweede:
Als niet de B12-hoeveelheid van het bloedserum getest wordt, maar alleen gekeken wordt naar het bloedbeeld, is het NIET betrouwbaar. Onder artsen bestond/bestaat lange tijd het misverstand dat mensen met een B12-tekort altijd een verstoord bloedbeeld hebben. Dit is echter niet waar, een verstoord bloedbeeld komt bij een vrij groot deel van de mensen pas in een later stadium voor. Dit kan dus betekenen dat het B12-tekort al lang je gezondheid aan het aantasten is (met mogelijk desastreuze gevolgen), terwijl het tekort nog niet in het bloedbeeld te herkennen is. Dus vraag altijd even je huisarts als hij/zij 'je B12 is oke' zegt, hoe het getest is.

Ten derde:
Het lijkt erop dat artsen vaak voor de ondergrens van de referentiewaarden het getal nemen waarvan je kan zeggen: als je daaronder zit, ga je zéker problemen door B12-tekort krijgen (of al hebben). Als je boven die onderwaarde zit, wordt al makkelijk gezegd: je waarde is oke. Maar dat je boven die onderwaarde zit, wil niet zeggen dat je geen tekort hebt.

Ik heb de informatie van http://www.stichtingb12tekort.nl/" target="_blank" target="_blank" target="_blank even kort samengevat, en het komt hier op neer:
- Gezonde mensen (eh, zonder symptomen van B12-tekort dan, of ze misschien andere gezondheidsproblemen hebben zou ik niet weten) hebben B12-waarden tussen de 150 en 700 pmol per liter.
- Mensen met symptomen van B12-tekort hebben B12-waarden onder de 300 pmol per liter.

Dus dat wil zeggen dat je er eigenlijk wel vanuit kan gaan dat:
- als je onder de 150 zit, je gegarandeerd problemen gaat krijgen (of nu al hebt).
- als je boven de 300 zit, je ervan uit kan gaan dat je geen problemen zal krijgen.
- en dat als je tussen de 150 en 300 zit, beiden mogelijk zijn.....

De huidige ondergrens die gebruikt wordt (die 150pmol per liter), kan je volgens hen dus eigenlijk alleen gebruiken om vast te stellen dat je zéker wel B12-problemen hebt/gaat krijgen.
En niet om vast te stellen dat je géén B12-problemen hebt/gaat krijgen. Om dat uit te sluiten zou je 300 als grens moeten gebruiken.

Hun advies is:
- onder de 150 pmol per liter: altijd behandelen.
- tussen de 150 en 300 pmol per liter: verder onderzoeken met meer specifieke testen (bijv. bepaling van methylmalonzuur, de bepalingen van antistoffen tegen Intrinsic Factor en antistoffen tegen pariëtale cellen)

En dat als je tussen de 150 en 300 pmol per liter zit, je beter (mogelijk overbodig) behandeld kan worden, dan onterecht niet behandeld te worden (en het wel nodig hebt). Omdat de neurologische schade van een B12-tekort enorm kan zijn (onbehandeld binnen 10 jaar fataal, langdurige neurologische schade niet meer terugkeerbaar), en de behandeling nauwelijks nadelen heeft (teveel B12 is voor zover men nu weet onschadelijk, en de behandeling is goedkoop).

En als ik dit zo lees, sluit ik me aan bij hun advies: onder de 150 sowieso laten behandelen, tussen de 150 en 300 verder laten onderzoeken met andere tests!

Volgens het boek van Michel Post (http://www.vitamineb12.nl" target="_blank" target="_blank" target="_blank) wordt geschat dat 90 tot 95% van de mensen met symptomen als gevolg van B12-gebrek, B12-waarden hebben die lager zijn dan 148 picomol per liter.
Dus er zijn niet zo heel veel mensen met B12-problemen die hoger dan 148 picomol per liter hebben, de meeste met problemen zitten daar dus onder, maar toch... 5-10% van die groep is ook lang niet niks.

marjan
Leefwijze: veganist

Bericht door marjan » do jan 28, 2010 9:28

Dank voor je samenvatting en onderbouwde conclusies Fynnia!

Jolijn

Bericht door Jolijn » wo feb 03, 2010 22:59

Ik moet binnekort weer bloed laten prikken om te zien of alles nog in orde is. Wat een gezeur heb ik van die b12 prikken gehad zeg. Uiteindelijk maanden lang dood moe van geweest! En dan hebben we het nog niet over de afschuwelijke trip na de 1e prik die ik had :(
Ik hoop echt dat ik nooit meer zo'n prik nodig heb!!

Wen

Bericht door Wen » wo feb 03, 2010 23:05

zijn b12 patches dan niks voor jou? zelfde principe van een prik, zonder de spuit

Jolijn

Bericht door Jolijn » do feb 04, 2010 17:26

Gelukkig hoef ik nu ( als het goed is ) geen prikken meer. Maar ik weet het niet, ik lijk een grote dosis niet aan te kunnen. Het is zeker het proberen waard als ik nog ooit weer een te kort krijg!

Wen

Bericht door Wen » do feb 04, 2010 22:14

Dat is bij mij ook zo. De dosis in veg1 verdraag ik goed, maar grotere dosisen maken me gewoon ziek en doodmoe. Teveel B12 kan ook bijwerkingen geven hoor.

Jolijn

Bericht door Jolijn » vr feb 05, 2010 16:20

Wen schreef:Dat is bij mij ook zo. De dosis in veg1 verdraag ik goed, maar grotere dosisen maken me gewoon ziek en doodmoe. Teveel B12 kan ook bijwerkingen geven hoor.
Jij bent de eerste waarvan ik hoor dat je er ook moeier van word! Kan je het goed op pijl houden met veg1?

Wen

Bericht door Wen » vr feb 05, 2010 16:41

Ik heb wel geen tekort gehad. Ik kreeg B12 van de dokter omdat het bij sommige ziekten nuttig kan zijn om extra B12 te nemen. Als je op http://www.veganforum.com" target="_blank kijkt, zie je dat er nog mensen dezelfde symptomen hebben bij een te grote dosis B12. Alhoewel ZEEEER zeldzaam.
Bij moeilijkheden bij het opnemen van B12 heb je wel patches of sublingale tabletten nodig.

robfruitarian

Bericht door robfruitarian » za jul 22, 2017 18:04

nou en?Mijn B 12 is al jaren 88 , nooit een dag ziek geweest in 18 jaar tijd, folium zuur is 39, mijn b12 tekorty is niet door mijn leeftsijl maar door injecties tandarts heb 200 injecties gehad met lidocaine troep en die vernilet je bB12 en komt nooit meer goed ik heb geen klachten en de Dokter is zeer verbaasd ook omdat ik aan atletiek doen en aldtijd win in ben 47 jaar e n nooit zierk ik lef alleen op vruchten noten en cocosnoot olie smoothies vers fruit al mijn bloedwaarden zijn uitstekend

Plaats reactie