Ik heb een b12 tekort

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Apraxia
Leefwijze: veganist

Ik heb een b12 tekort

Bericht door Apraxia » wo sep 12, 2007 13:16

Vandaag kwam ik erachter dat ik een b12 tekort heb. Mijn bloeduitslag was 106. Het moet hoger zijn (tussen 150 en 700).
Aanleiding voor de bloedtest was een aanhoudende duizeligheid.
Ook heb ik andere symptomen....pijnlijke spieren, tintelende handen en voeten, snel kouwelijk, moeheid etc etc...
Ik leef al een paar maanden als een bejaarde.....vroeg naar bed, veel slapen, geen zin hebben in leuke dingen.
Die duizeligheid belemmert me in alles. Ook was ik erg gefrustreerd over het feit dat ik niet kon achterhalen wat het veroorzaakt.

Ik ben dus errug blij dat ik een oorzaak heb gevonden. Vanaf nu krijg ik drie maanden lang elke maand een b12 injectie. Morgen mijn eerste...ben benieuwd...nu hopen dat die duizeligheid ook daadwerkelijk ophoudt ;)

Daarna weer het bloed laten testen en eventueel een opname onderzoek laten doen.

Joegee!
En de tip....test uw bloed. Ik ben bijna 13 jaar vegetari?r en 5 jaar veganist. In deze groepen komt het gewoon vaker voor. Ik heb in die jaren trouwens dagelijks een vitamine b complex geslikt.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Nel

Bericht door Nel » wo sep 12, 2007 13:25

Hebben ze nog meer andere bloedtests afgenomen?

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » wo sep 12, 2007 13:27

wow, scary, vooral omdat je elke dag een pilletje hebt genomen :shock:

marjan

Bericht door marjan » wo sep 12, 2007 13:33

Goh wat naar Apraxia! Hoeveel B12 zat er in de pilletjes die je nam?

Sterkte met de injecties! Ik heb ze zelf met moeten spuiten ooit: een rode stroperige vloeistof die meestal meer pijn gaf bij inspuiten dan andere injecties (anti-pychotica en zo).

Apraxia

Bericht door Apraxia » wo sep 12, 2007 13:41

Ijzer is ok. Foliumzuur, calcium, glucose, eiwit, algemeen bloedbeeld, schildklier, tekenbeten, geslachtsziektes.
Allemaal ok.
Sommige dingen (teken, gelachtsziektes) zijn geprikt ivm oorsuizen (verwijzing via KNO).

Er zit 50 mcg in t complex wat ik nu slik. Ik heb niet heel mijn leven hetzelfde geslikt...

En bedankt voor de waarschuwing Marjan....kijk er nu al naar uit :? ;)

Ja scary he? Motiveert dit jullie om het ook eens te checken?...ik kan je adviseren..doen!! De klachten zijn heel erg vervelend :(
Met name de duizeligheid op de voet gevolgd door moeheid.

VEMP

Bericht door VEMP » wo sep 12, 2007 15:57

Een paar jaar geleden heb ik me laten testen en alles was in orde. Ik had darmproblemen, maar dit kwam puur uit spanningen.

Sterkte ermee!

Zen

Bericht door Zen » wo sep 12, 2007 16:45

Lijkt me niet zo verstandig om alleen maar vitamine B-complex te slikken vanwege de relatief lage dosis B12. 50 ?g is erg weinig, zeker gezien de geringe hoeveelheid die je opneemt. Zelfs als je het dagelijks slikt.

Apraxia

Bericht door Apraxia » wo sep 12, 2007 17:11

VEMP schreef:Een paar jaar geleden heb ik me laten testen en alles was in orde. Ik had darmproblemen, maar dit kwam puur uit spanningen.

Sterkte ermee!
Dankje.
Bij mij was het twee jaar geleden ook nog ok. (weet niet hoeveel)

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » wo sep 12, 2007 21:41

Hoi Apraxia,
Naar voor je.
Dit waren mijn uitslagen een tijdje geleden.
http://www.veganisme.org/forum/viewtopic.php?t=2634

Ik neem zelf die pilletjess van 1.000 microgram, doch niet iedere dag, omdat ik niet zo consequent ben. Ik sla het wel eens weken over.

Ik hoop dat je klachten verbeteren, dan mag je er ook wel van uit gaan dat het echt van de B12 komt.
De een zal voldoende hebben aan een pil van 50 mg en de ander niet.
Dit kan liggen aan veel factoren.

Beterschap in ieder geval.

VEMP

Bericht door VEMP » do sep 13, 2007 6:47

Ik ging door deze post weer eens nadenken. Ik slik hooguit 1 keer per een pilletje van 50. Ben weer aan het denken om frequenter te gaan slikken, want van zoiets schrik je toch.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » do sep 13, 2007 6:50

Ik ben op een paar weken na net zo lang veganist als Apraxia. Het kan zijn dat toen ik mijn blaatste bloedtest heb gedaan ik nog een buffer had. Apraxia had op dat moment ook nog een goede waarde.
Klachten heb ik niet echt. De vakantie heeft mij weer energie gegeven. :)

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie » do sep 13, 2007 8:34

Volgens de di?tiste bij ons op het werk heeft het veel met uw darmen te maken: de plaats waar b12 wordt opgenomen....

Marla

Bericht door Marla » do sep 13, 2007 9:47

Ik heb het een jaar geleden laten testen, was toen 5,5 jaar vegan en daarvoor 8 jaar vegetarier. Ik heb geen getallen te horen gekregen maar ze zeiden dat het prima was. Ik neem af en toe een pilletje, als ik eraan denk.

Apraxia

Bericht door Apraxia » do sep 13, 2007 10:05

Bedankt voor jullie reaxie's.
Ik lees dat de klachten ook verschillen per waarde. Sommige mensen hebben al klachten bij 180 ook al is die waarde officieel binnen de norm.
Ik hoop z? dat die injectie snel wat gaat doen.
Duimen jullie om 15.10? ;)

Dave

Bericht door Dave » do sep 13, 2007 11:51

Als maagproblemen hebt of hebt gehad heb je ook een grote kans op vitamine b12 gebrek omdat de intrinsieke factor in de maag afgescheiden wordt. Deze bindt zich aan vitamine b12 waardoor het opgenomen kan worden in de darmen.
Daarom is het beter om de 1000 microgram nuggets te gebruiken en onder je tong te laten oplossen waardoor de vitamine b12 via de haarvaatjes direct in de bloedbaan wordt opgenomen dus buiten de maag en de intrinsieke factor om.
*begint alvast met duimen voor Apraxia*

Nel

Bericht door Nel » do sep 13, 2007 12:15

Hier wordt ook over b12 gebabbeld
http://anne.messageboard.nl/28447/index.php

Apraxia

Bericht door Apraxia » do sep 13, 2007 12:44

Ik heb nooit maagklachten (gehad).

Dennis

Bericht door Dennis » do sep 13, 2007 15:16

Dit klopt niet helemaal, want ik heb ook ooit gelezen dat het via je mond slechter nog wordt opgenomen, dan via je darmen.

Verder heb ik ook ooit een tekort gehad (plusminus 110) en ik heb nog altijd dezelfde vermoeidheid sinds die tijd. Maar ik denk dat dit meer komt door mijn problemen met mijn alvleesklier. Ik heb me wel altijd afgevraagd of die problemen verband hielden/houden met mijn b12 tekort. Ik heb niet in het bijzonder last van duizeligheid trouwens...

Apraxia

Bericht door Apraxia » do sep 13, 2007 15:34

In 2004 was mijn b12 gehalte +/- 350 (weet niet meer precies). Het lijkt er dus op alsof het dus echt de afgelopen paar jaar is gezakt.

Ennieweejs...net mijn eerste injectie gehad. De pijn viel mee maar als ik die pijn de hele dag zou voelen zou ik het minder zijn ;)

De assistent zei nog heel lief "kijk maar even de andere kant op". Ik zei dat ik niet bang ben voor naalden (kijk liever juist zodat ik weet wanneer 'het' komt) en toen realiseerde ze dat ik vast niet uit zelfkwelling een paar piercings in mijn hoofd heb :)
Zo word er toch nog gelachen bij de dokter ;)

VEMP

Bericht door VEMP » do sep 13, 2007 16:57

Fijn dat het goed is gegaan Apraxia!

Vandaag er de hele dag over nagedacht. Sinds een paar maanden ben ik helemaal niet meer zo alert, ook in mijn communicatie. Ik kan ook moeilijker dingen zeggen, het duurt wat langer, heel raar. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Vergeet ook steeds vaker dingetjes. Ik was op zoek naar de oorzaak, maar heb die nog niet kunnen vinden. Een tekort van B12 kan ook invloed hebben op je geheugen of heb ik dat mis?

Plaats reactie