Ik heb een b12 tekort

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Framboos

Re: Ik heb een b12 tekort

Bericht door Framboos » za aug 02, 2008 11:25

Ah, fijn!

Ik heb m'n B12 trouwens pas laten testen, net als een paar andere dingen en dat was allemaal dik in orde. :D

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla » za aug 02, 2008 11:28

Oh dat is wel fijn!
Ik heb het 1,5 jaar geleden laten testen en toen was het ook prima. Ik vraag me af om de hoeveel tijd je het eigenlijk zou moeten testen, wat denken jullie?

Apraxia

Bericht door Apraxia » za aug 02, 2008 12:40

Mijn ijzer liep steeds terug (ondanks slikken ijzersuppl.) wat (achteraf gezien) duidde op een b12 tekort.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Marla

Bericht door Marla » za aug 02, 2008 12:43

Ik heb echt alleen af en toe als ik ongesteld ben dat ik me slap voel enzo, en 1 ijzerpil is dan meestal al weer voldoende. Ik let dan vaak ook wel extra op dat ik veel gezonde groenten eet enzo.
Een vriend van die medicijnen studeert zei dat het trouwens heel vaak voorkomt dat vrouwen tijdens/na hun ongesteldheid even een ijzertekort hebben, ligt verder niet aan mijn veganisme dus.

Apraxia

Bericht door Apraxia » za aug 02, 2008 13:31

O.k.
Ijzertekort kan ook voorkomen bij mensen die elke dag rood vlees eten. Het heeft ook te maken met de hoeveelheid maagzuur die je hebt (dus ook weer een lichamelijk opname probleem).

Succes ermee Marla!
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Wen

Bericht door Wen » zo aug 03, 2008 19:20

B6 is ook goed om te nemen voor en tijdens de regels. Dat zei een dietist tegen een vriendin van mij

Marla

Bericht door Marla » zo aug 03, 2008 19:24

Ehhm, wat bedoel je precies met 'de regels'?

Wen

Bericht door Wen » zo aug 03, 2008 19:35

Ai, sorry dat zeggen wij in België tegen maandstonden :D

Marla

Bericht door Marla » zo aug 03, 2008 19:36

Hihi, maandstonden gebruiken wij eigenlijk ook al niet meer, maar ik snap nu wel wat je bedoelt :)

Kellietje

Bericht door Kellietje » ma aug 18, 2008 16:20

Hey

Ik krijg al een paar jaar iedere twee maanden een injectie wegens mijn veganistische leefwijze. Ik weet nog dat toen ik een flink tekort had, ik 6 weken lang, 3 injecties per week moest.

Het schijnt namelijk dat je niet altijd de B12 uit tabletjes opneemt. Ik zou iedere vegetarier, en vooral veganist, dan ook aanraden om een keer bloed te laten prikken. Het kan namelijk echt voor gezondheidsschade zorgen.

Zo kon ik een poos niet normaal meer lopen, omdat ik mijn zenuwen beschadigd had in mijn benen als gevolg van B12-tekort.

marjan

Bericht door marjan » ma aug 18, 2008 18:35

Daniel en ik hebben ons ook laten prikken op vanalles maar in ieder geval op B12. Uitslag was dat hij 233 en ik 307 had als uitslag (weet niet meer wat voor dingen er achter hoorden... het ging erg snel toen ik al die uitslagen kreeg) maar het was in ieder geval helemaal en ruim goed volgens de huisarts.

Wel zouden we allebei een verborgen ijzergebrek hebben. Niet een te laag Hb... De hoeveelheid ijzer en rode bloedlichaampjes in ons bloed zou dus te laag zijn... En mogen we - omdat hij denkt dat ik dat zo wil :D- met voeding weer wat zien op te krikken... Met het advies om het over drie maanden of zo nog eens te laten prikken...

Ananas

Bericht door Ananas » wo okt 01, 2008 11:16

Ik mag van mijn huisarts geen vit-b complex meer slikken, omdat mijn vitamine b boven de 1000 ligt (volgens mij was tot 300 normaal) :lol: met vitamine b12 op 288 raadde hij aan het te houden bij multivit.

gast

Bericht door gast » do feb 05, 2009 13:25

Ik ben er gister achtergekomen dat mijn vorige huisarts me vorig jaar niet verteld heeft dat ik een b12 tekort had, terwijl ze weet dat ik veganist ben. Ze zij dat ik alleen ijzertekort had, en dat was bij de tweede controle weer goed (en toen is de b12 niet getest).
Ik ben ruim twaalf jaar veganist, maar heb altijd regelmatig b12 geslikt. Nu gebruik ik elke dag 50 µg b12.
Nog een week wachten op het resultaat van het bloedonderzoek. Ik ben zo boos op mijn vorige huisarts. Loop ik dus een jaar rond met allerlei klachten en er gebeurt helemaal niks, terwijl ik al veel verder had kunnen zijn met onderzoek naar de oorzaak.

Wen

Bericht door Wen » do feb 05, 2009 16:13

Hoi,

Dat vind ik toch wel nalatig van je arts. Best neem je methylcobalamin, dat is de vorm die het beste voor je lichaam is. Sublingual tabletten voor onder je tong worden reeds door het slijmvlies van je mond opgenomen en zijn dus beter dan tabletten om door te slikken.
Deze heb ik: http://www.company4you.nl/shop/product_ ... cts_id=336" target="_blank

De meest uitgebreide info vindt je op http://www.veganforum.com" target="_blank
Ik weet niet of Engels een probleem is, want het is wel een Amerikaanse site?

Interesse

Bericht door Interesse » do feb 05, 2009 19:46

Loop ik dus een jaar rond met allerlei klachten
Welke klachten heb je zoal door vitB12 gebrek?

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » zo feb 08, 2009 11:00

Wen schreef:Hoi,

Dat vind ik toch wel nalatig van je arts. Best neem je methylcobalamin, dat is de vorm die het beste voor je lichaam is. Sublingual tabletten voor onder je tong worden reeds door het slijmvlies van je mond opgenomen en zijn dus beter dan tabletten om door te slikken.
Deze heb ik: http://www.company4you.nl/shop/product_ ... cts_id=336" target="_blank" target="_blank" target="_blank

De meest uitgebreide info vindt je op http://www.veganforum.com" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Ik weet niet of Engels een probleem is, want het is wel een Amerikaanse site?
Die methylcobalamin, is dat synthetisch of van dierlijke herkomst? (kon zo geen goed antwoord vinden op het net)

Ik zou veganforum niet adviseren als een (betrouwbare) bron van b12 informatie. Je kunt beter verwijzen naar meer betrouwbare informatie zoals de b12 studie van michel post (en is nederlandstalig)

De webmaster van VF is scandinavisch, en schijnt o.a te geloven dat je geen b12 supplement nodig hebt als je maar gezond/natuurlijk genoeg eet. (vandaar die discussies over b12 in gras en zo op die site)

Wildflower
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Wildflower » zo feb 08, 2009 14:37

Sinds kort heb ik last van heel breekbare nagels, terwijl ze voorheen juist heel sterk waren. Voor de rest geen klachten. Zou dat iets met B12 te maken kunnen hebben? Of met calcium? Ben vegetariër, maar gebruik zo min mogelijk zuivel.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo feb 08, 2009 15:12

Veg_eric schreef:De webmaster van VF is scandinavisch, en schijnt o.a te geloven dat je geen b12 supplement nodig hebt als je maar gezond/natuurlijk genoeg eet. (vandaar die discussies over b12 in gras en zo op die site)
Ik ben geloof nog steeds geband van dat forum omdat ik een andere mening had over iets. Dus vind ze daar ook niet erg tolerant.

Wen

Bericht door Wen » zo feb 08, 2009 15:34

Nee, dat is niet waar. Het forum raadt zeker B12 supplement aan. Ik zit er genoeg op om het te weten. Wel worden er discussies gevoerd, zoals op elk forum, oa ook over het feit of er plantaardige B12 bronnen zijn.
Maar er wordt zeker gezegd dat je best supplement B12 neemt hoor. En er is echt wel heel degelijke info te vinden over de verschillende soorten B12.methylcobalamin is synthetisch, zoals alle B12 supplementen.

Vegantastic, ik denk dat er een fout is gebeurd hoor. Ik zou gewoon eens mailen naar het forum. Er is nog al wel eens iets misgelopen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo feb 08, 2009 17:40

Wen schreef:Vegantastic, ik denk dat er een fout is gebeurd hoor. Ik zou gewoon eens mailen naar het forum. Er is nog al wel eens iets misgelopen.
Ik zie dat ik kan inloggen. Misschien ben ik in war met ander forum. Ik weet het niet meer :)
Iig was ik eens op een vegan forum geband.

Plaats reactie