Ik heb een b12 tekort

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Gast

Re: Ik heb een b12 tekort

Bericht door Gast » di apr 07, 2009 18:51

Ik heb dit topic gelezen en brrr... Ik ben eerlijk gezegd een beetje bang om naar de dokter te gaan (ik ben bang dat mijn ouders gaan pushen om weer vlees te eten, of tenminste weer zuivel :? ).

Waar ik in dit topic niets over heb gelezen, is 'Befact forte'. Die pillen slik ik sinds kort. Zijn ze volgens jullie goed genoeg? Volgens de apothekeres volstond één pil per dag, maar na dit topic heb ik er toch maar twee geslikt. :P

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla » di apr 07, 2009 19:24

Wat voor pillen zijn dat dan, ik ken ze niet. Zit er b12 in, en zo ja hoeveel?

Ik heb in de VS een potje Methylcobalamin B12 gekocht, dat schijnt een betere vorm van b12 te zijn. In NL voor zover ik weet niet in de winkel te verkrijgen, wel te bestellen via internet.

Gast

Bericht door Gast » di apr 07, 2009 20:44

Jup, zit B12 in (B1, B2 en B6 ook trouwens): http://www.newpharma.be/apotheek/smb-la ... ee-30.html" target="_blank

Bedankt voor je link, misschien bestel ik ze dan wel. (ik wil zo'n tekort absoluut niet riskeren...)

Marla

Bericht door Marla » di apr 07, 2009 22:08

Er staat dat het een geneesmiddel is, het lijkt me niet goed om die pillen te nemen als er geen aanleiding voor is. Je kan beter gewoon een vit. B12 supplement nemen zoals die ik hierboven noemde, of bijv. die van solgar. Als je die regelmatig neemt moet dat in principe voldoende zijn, behalve als je b12 niet goed opneemt dan.

lena

Bericht door lena » wo apr 08, 2009 7:41

Aan de ingredienten te zien is het gewoon een vitaminesupplement. Het is alleen niet vegan (Lactosum lijkt me lactose) en de hoeveelheid B12 is bij lange na niet voldoende, en de hoeveelheid B6 is te hoog als je geen tekorten hebt.

Marla

Bericht door Marla » wo apr 08, 2009 8:06

lena schreef:Aan de ingredienten te zien is het gewoon een vitaminesupplement. Het is alleen niet vegan (Lactosum lijkt me lactose) en de hoeveelheid B12 is bij lange na niet voldoende, en de hoeveelheid B6 is te hoog als je geen tekorten hebt.
Er staat wel bij dat het een geneesmiddel is, en dat je het niet langdurig moet gebruiken zonder medisch advies. De doses zijn ook veel hoger dan gangbaar is. De B1(en idd de B6) is bijvoorbeeld erg hoog. (ADH is 1,4 mg en hier zit 250 mg in). De maximaal veilige dosis per dag is 400 mg, en je krijgt via je voeding ook al B1 binnen. Daarom lijkt het me zelfs niet eens gezond als je niet tot een van de doelgroepen behoort. Ik ga er maar even van uit dat 'gast' geen alcoholist is, dus dan is het nemen van 2 van die pillen per dag (waarmee je al boven de veilige dosis zit) niet aan te raden.

De B12 is op zich wel voldoende toch? Pillen met alleen B12 hebben wel een hogere dosis, maar dit zou in principe ook voldoende moeten zijn als je nog geen tekort hebt.

Gast

Bericht door Gast » wo apr 08, 2009 9:30

Bedankt voor de reacties... is wel even shocking om dan te horen te krijgen dat het niet vegan is. :? Ik zei het die apothekeres nochtans, maar ja... Ik ga dan die pillen uit Amerika bestellen en in tussentijd die van Solgar slikken...

En nee, ik ben inderdaad geen alcoholist. :P

lena

Bericht door lena » wo apr 08, 2009 10:05

Marla schreef:Er staat wel bij dat het een geneesmiddel is
Jawel, maar dat zijn alle voedingssupplementen voor bepaalde ziektes. Een B12 supplement is ook een geneesmiddel als je een B12 tekort hebt. Die ADH's van vitamines zeggen maar weinig. Veel van die potjes zeggen dat de ADH van vitamine B12 1 mcg per dag is, maar daarmee voorkom je echt geen tekort. Ik vind dat juist wel gevaarlijk, want nu denken mensen dat pillen met 1000mcg B12 overdoses bevatten, terwijl dat juist helemaal niet zo is.

Vitamine B6 kan wel gevaarlijk zijn in hoge doses, daarom noemde ik dat ook. Dat, en het feit dat het niet vegan is, lijkt me reden genoeg om het niet te nemen.

Framboos

Bericht door Framboos » wo apr 08, 2009 17:09

Gast schreef:Bedankt voor de reacties... is wel even shocking om dan te horen te krijgen dat het niet vegan is. :? Ik zei het die apothekeres nochtans, maar ja... Ik ga dan die pillen uit Amerika bestellen en in tussentijd die van Solgar slikken...

De solgar nuggets zijn goed; die leg je onder je tong omdat het dan beter opgenomen wordt.

Wen

Bericht door Wen » wo apr 08, 2009 19:17

Ik had deze besteld: http://www.company4you.nl/shop/product_ ... cts_id=336" target="_blank
Dit zou een betere vorm van B12 zijn. De aflevering gebeurde ook prima.

Framboos

Bericht door Framboos » wo apr 08, 2009 20:37

En waarom is Methylcobalamin beter dan cobalamin dan (= wat in nuggets van solgar zit)?

Wen

Bericht door Wen » wo apr 08, 2009 21:30

Op http://www.veganforum.com" target="_blank is er een uitgebreide bibliotheek van informatie over.

willem74

Bericht door willem74 » wo mei 13, 2009 9:25

Hoihoi,

Heeft iemand enige ervaring met vitamine B12 neusspray van Yuliv?? Ik heb het onlangs besteld in de hoop dat het beter werkt dan de voedingssuplementen in tabletvorm enzo.. Ik had namelijk gelezen dat vitamine B12 beter schijnt te worden opgenomen met de neusspray in plaats van tabletten. Iemand anders ook soortgelijke info tegengekomen? Nou, ik ben benieuwd..

Groet,

Willem

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » wo mei 13, 2009 11:03

Ja, dat klopt, heb een mail gekregen van Natuurapotheek.nl en die hadden het er ook over, dat was nieuw, dus probeer het maar.

Framboos

Bericht door Framboos » wo mei 13, 2009 12:30

willem74 schreef:Hoihoi,

Heeft iemand enige ervaring met vitamine B12 neusspray van Yuliv?? Ik heb het onlangs besteld in de hoop dat het beter werkt dan de voedingssuplementen in tabletvorm enzo.. Ik had namelijk gelezen dat vitamine B12 beter schijnt te worden opgenomen met de neusspray in plaats van tabletten. Iemand anders ook soortgelijke info tegengekomen? Nou, ik ben benieuwd..

Groet,

Willem
Mondspray heb ik wel gehoord, en ook tabletten die je onder je tong oplost omdat het dan beter opgenomen wordt, maar neusspray had ik nog niet gehoord.

Marla

Bericht door Marla » wo mei 13, 2009 13:31

Het lijkt me helemaal niet prettig eigenlijk, zo'n neusspray.
Ik ben heel tevreden met de tabletten die ik nu heb, van Jarrow. Dit zijn zuigtabletten, er zit 1000 mcg in van methylcobalamine, een vorm die beter wordt opgenomen in het lichaam. Er staat dat je om de 2-3 dagen een pil moet nemen, dus iets van 2 of 3 per week. Je kan ze natuurlijk ook in stukjes hakken en elke dag een stukje nemen ;)

Wen

Bericht door Wen » wo mei 13, 2009 13:34

methylcobalamine zou idd de best opneembare vorm van B12 zijn.

Oceana
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Oceana » wo mei 13, 2009 15:37

Nutteloze mededeling, maar ik moet toch even kwijt dat ik 2 weken geleden de uitslag kreeg van mijn bloedonderzoek en mijn B12 (en calcium ook overigens) waren allebei hoog. Volgens het lijstje B12 zelfs té hoog. Toch knap als je denkt dat iedereen die hoort dat ik vegan ben gelijk begint te zeuren over tekorten aan B12...

Ik slik overigens de multi vitamines voor vegetariers/veganisten van Orthica. Ben aan de hand van die bloeduitslagen aan het minderen met alle pillen. Blijkbaar haal ik genoeg uit m'n voeding :)

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » wo aug 19, 2009 19:10

Een homeopathische arts raadde aan een vriendin van mij deze tabletten aan: iO's AFA algen. Volgens deze arts ('arts'?) zou er 175 microgram B12 zitten in 100 gram van het preparaat.

Ik heb gekeken op het produktoverzicht en bij de produktinformatie, maar nergens worden de hoeveelheden B12 genoemd. Ik vind dat heel verdacht. Op verschillende plekken lees ik dat algen (in bijna* alle gevallen) geen B12 bevatten, maar B12 analogen, die niet werkzaam zijn (en mogelijk zelfs de werking van B12 tegengaan).

Stel dat de hoeveelheid B12 die deze 'arts' opgaf voor deze tabletten klopt, dan bevatten de grote tabletten 0,88 microgram B12 per stuk. Bij een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 2,5 micogram per dag moet je dan drie tabletten per dag slikken. De tabletten kosten € 0,30 per stuk, dus dan ben je bijna een euro per dag kwijt. En meestal slikken mensen terecht veel meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Ik denk dat deze vriendin zich verkeerd heeft laten voorlichten. Ik denk dat de algenpreparaten geen of nauwelijks vitamine B12 bevatten. Zijn jullie het daar mee eens? Als de algenpreparaten vitamine B12 bevaten, dan is het een belachelijk dure manier om aan B12 te komen. Nu mijn vraag: wat moet ik zeggen om deze vriendin te overtuigen?

* De informatie dat sommige algen wel B12 bevatten, heb ik uit Becoming Vegan (2000), bladzijde 129: "Some raw seaweads have been shown to have active B12, along with analogs; dried seaweeds have been shown to have mostly analog forms." Maar dan nuanceer ik het waarschijnlijk te veel.

jet
Moderator

Bericht door jet » wo aug 19, 2009 23:54

B12 wordt gemaakt door bacterien. Vroeger (lang lang geleden) kreeg iedereen dat wel binnen, want toen waren de verkochte groenten nog 'vies', en in vlees zit het sowieso (het wordt door dieren (en dus ook mensen) in hun dikke darm aangemaakt <= je zou in theorie je eigen poep kunnen eten, maja.... :twisted: ).
Op algen zou het dus in theorie ook kunnen zitten als deze 'vies' zijn, maar dat geldt ook voor groenten etc. Helaas is het meestal zo dat de producten die in de winkels liggen schoon 'genoeg' zijn en dat er dus geen B12 in zit.....Jammer maar helaas.
Zekere voor het onzekere nemen zou ik zeker doen. B12 is immers echt nodig! De preparaten die je kunt kopen bevatten veelal een synthetisch gefabriceerde vorm van B12, en afhankelijk van je merk pilletje kan dat plantaardig zijn (Orthica en Solgar hebben geloof ik zuiver synthetisch, vegan-verantwoorde preparaten, maar ik praat nu even uit mijn hoofd).
Ik verwacht niet dat B12 uitgebreid in algen zit. Mocht dat wel zo zijn, dan is dat mooi meegenomen, maar ik vertrouw er zelf niet voldoende op om daar alleen vanuit te gaan. Bovendien word je daarvoor ook gewaarschuwd door diverse vegan-'bijbeltjes' (zoals "becoming vegan" etc). Die zeggen (terecht) dat je gewoon bij moet slikken. Pech voor je als je daar niet van houdt, maar noodzakelijk is het wel als je geen neurologische schade wilt oplopen in de toekomst.
Zelf denk ik dat ik B12 tekort heb, maar na een aantal testen weet ik nog steeds niks zeker. Men wijt een aantal zaken aan een ongeluk dat ik (in 2005) gehad heb, maar mijn twijfel blijft. Misschien binnenkort toch maar weer een testje doen en hopen dat de huisarts dan wel de juiste testen voorschrijft....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Plaats reactie