vega diëtist?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Wen

Re: vega diëtist?

Bericht door Wen » wo okt 28, 2009 21:33

Ik vind een leven lang fit een slecht boek en niet echt een gezond dieet ook niet.
Het beste boek blijft volgens mij "Becoming vegan" door Davis en Melina
http://books.google.be/books?id=R7FRvTy ... q=&f=false" target="_blank

marjan
Leefwijze: veganist

Re: Diëtistes die positief staan t.o.v. veganisme

Bericht door marjan » za dec 05, 2009 20:12

Bowlertje schreef:In september begin ik pas met de opleiding, maar ik wil me toch wel zo snel mogelijk bezig gaan houden met de plantaardige voeding. Zodra ik aan informatie kan komen, zal ik dat zeker doen en dan zal ik het ook laten weten! Er moeten toch diëtisten zijn die open staan voor veganistische voeding..
Hoi Bowlertje, ik zag dat je weer op het forum was :) ... Hoe gaat het met je opleiding? En met het openstaan voor het veganisme daarbij?

Bowlertje

Bericht door Bowlertje » zo dec 06, 2009 7:29

Hoi Marjan,

Ik lees iedere week minstens wel een keer het forum. Maar ik reageer inderdaad zelden. Op het dialyseren wilde ik wel even reageren. Grappig dat het je opvalt. :)

Met de opleiding gaat het goed. Er zijn best veel studenten vegetariër. En eigenlijk valt het me op dat mensen er open voor staan. Vorig jaar heb ik tijdens een les diëtetiek een discussie gevoerd met de klas. (Geen idee meer hoe die begon. Ik ben niet iemand die de discussie start, zeg maar. :wink: ) Maar die discussie verliep best goed. De docent zei eerlijk dat hij het zelf nooit zou kunnen, maar hij nam het af en toe wel voor me op.

Ik eet helaas nog steeds niet helemaal veganistisch. Ik weet dat het een keuze is, maar ik kan het op dit moment nog niet, door andere problemen.

De stof is heel interessant en leuk. Ik heb echt het idee dat ik al 1,5 jaar nieuwe dingen aan het leren ben. Nu doe ik een minor 'Psychiatrie, medicatie en voeding'. Volgend jaar wil ik 'Alternatieve voeding' (of hoe het dan heet) gaan doen.

Om m'n portfolio (met persoonlijke ontwikkeling) wat leuker te maken, maak ik zo nu en dan een foto van een veganistisch gerecht.

Iets te veel over mezelf en de opleiding, hihi.
Bij vragen roept u maar. :)

marjan

Bericht door marjan » ma jan 18, 2010 17:04

Ik heb zojuist een mail verzonden aan de landelijke vereniging voor diëtisten:

Hallo, ik zoek een diëtist of diëtiste die positief staat tegenover veganisme. Ik ben al sinds 1997 veganist en zal dit de rest van mijn leven blijven. Dat is geen issue om te bespreken. Ik weet echter dat het heel moeilijk is om goede dietisten te vinden die open staan voor veganisme. Weet ook dat er in Nederland best wat vraag naar is. Zowel voor mijzelf als voor anderen in Nederland (overal) zou ik graag weten of er diëtisten zijn die goede adviezen kunnen geven aan veganisten en die zich niet al te zeer laten beïnvloeden door alle zuivelindoctrinatie die er in Nederland is vanwege de NZO. Ik hoop dat u me een aantal namen en adressen en telefoonnummers kunt geven van diëtisten die een open en niet-negatieve houding hebben t.o.v. veganisme.

Bij voorbaat heel veel dank.

Marjan Kruik, HBO-verpleegkundige en vrijwilligster voor de Nederlandse Vereniging voor Veganisme

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma jan 18, 2010 17:13

:thumbsup:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jan 18, 2010 17:28

Deze iig
Vegantastic schreef:De moeder van mijn collega (vegetariër) is diëtist en vegetariër. Wellicht zou die kunnen helpen.

http://www.vanscheers-dietiste.nl" target="_blank

marjan

Bericht door marjan » ma jan 18, 2010 17:36

Ja, leuk. Maar weet je hoever Zaandam is van heel veel forum-leden?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma jan 18, 2010 17:45

http://www.dietcoach.nl/" target="_blank

Zij leek er wel aardig voor open te staan. Leuk mens ook.
Is wel in Groningen.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di feb 02, 2010 21:01

Ik ben eentje aan het zoeken in (de buurt van) Utrecht. Kwam deze tegen: http://www.dietistenpraktijkzeist.nl/in ... age=dieten" target="_blank
Niet in Utrecht dus, maar in Zeist, maar dus wel dichtbij.
In het rijtje van voedingsadviezen waarmee zij werken of kunnen helpen oid, staat ook veganistische voeding.
Dus ik denk dat ik daar maar naartoe ga, als ze het zelf vermelden lijkt me dat ze er wel redelijk wat vanaf weten of er positief tegenover staan.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo feb 03, 2010 23:33

grappig..

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do feb 04, 2010 16:33

Vegantastic schreef:grappig..
Heb je al gemaild Alex?
Als je geen afspraak maakt, ga ik ook niet verder met PM ;)

Animalplanet

Bericht door Animalplanet » vr feb 05, 2010 21:44

Ik weet niet of een voedingstherapeut hetzelfde is als een diëtist, maar wat dacht je van Gerlinde Stam? http://www.voedingvoorlichaamengeest.nl/

Ze is zelf veganist en heeft ook meerdere malen in het blad van de NVV gestaan, zoals bijvoorbeeld hier: http://www.veganisme.org/gi/g46/g46_p21.htm

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr feb 26, 2010 14:33

Fynnya schreef:Ik ben eentje aan het zoeken in (de buurt van) Utrecht. Kwam deze tegen: http://www.dietistenpraktijkzeist.nl/in ... age=dieten" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Niet in Utrecht dus, maar in Zeist, maar dus wel dichtbij.
In het rijtje van voedingsadviezen waarmee zij werken of kunnen helpen oid, staat ook veganistische voeding.
Dus ik denk dat ik daar maar naartoe ga, als ze het zelf vermelden lijkt me dat ze er wel redelijk wat vanaf weten of er positief tegenover staan.
Oke, dat had ik dus heel erg fout ingeschat.
Wat was dat een k*t ervaring zeg!! Ik weet niet eens waar ik moet beginnen...

Ze begint het gesprek meteen met 'je moet vitamine B gaan slikken' en gaat zitten opzoeken welk merk het beste supplement heeft. Ik snap niet hoe iemand een consult kan beginnen met zoiets (nadat we ons aan elkaar hadden voorgesteld natuurlijk).
Ze wist nog niet waarom ik kwam, wat mijn klachten zijn, of mijn B uberhaupt te laag is, of ik niet al B slik, :? nee, ze begint gewoon meteen met te zeggen dat ik dat moet slikken....
Ergens ook wel weer fijn, ik ben bang dat ik een tekort heb aan iets en daarom vermoeidheid heb, dus iemand die goed weet wat risicotekorten zijn, is dan wel handig. Maar toch een rare start.

Daarna vraagt ze of ik sojamelk drink, ik zeg ja, gaat ze opzoeken hoeveel calcium daarin zit. In die van mij dus 0 (ik gebruik die suikerloze), zegt ze dat ik een andere moet gebruiken waar calcium aan toegevoegd zit, en wel 2 glazen per dag.
Maar dat is dus een met suiker enzo, en ik drink nooit zoveel sojamelk, dus ik vraag of ik niet gewoon een supplement kan nemen. Dan hoef ik niet elke dag 2 hele glazen te drinken, en krijg ik niet die extra suiker binnen. Maar dat vond ze dan niet goed. Dus ik vraag waarom, die calcium in de sojamelk is toch ook toegevoegd? Neemt je lichaam calcium die toegevoegd is aan de sojamelk dan beter op dan die uit een supplement? Als dat zo is, vind ik het natuurlijk een goed argument. Maar dat was niet zo, nee dat met die sojamelk moest dan per se omdat ik anders alles wel uit supplementen kan halen, en dan nooit meer echt voedsel hoef te eten. :shock:
Op zich een goed punt, als je het hebt over het verschil tussen een product dat van nature een bepaalde stof bevat. Maar dat is toch geen argument voor iets dat toegevoegd is?
Dat is net zo onnatuurlijk als een pilletje, het líjkt alleen natuurlijker, omdat je niet door hebt dat je een supplement binnen krijgt. En ik doe liever 1 pilletje moeten slikken, dan 2 hele glazen te moeten zuipen. Maar dat vond ze maar niks.
Ik snap het echt niet. Wat is de toegevoegde waarde van een toevoeging aan sojamelk boven een los supplement? (Voor mij dus, voor mensen die niet houden van pillen inslikken ofzo snap ik het wel)

Daarna begon ze over of ik bereid ben iets dierlijks te eten. Dus ik zeg dat als het niet nodig is, ik veganistisch wil blijven eten, maar als het nodig is, ik wel iets dierlijks zal gebruiken. Nou dan moest ik dus elke dag ei gaan eten. Dus ik: "oke, wat zit er in ei dan, dat ik nu niet binnenkrijg?" Ik wil het best eten (omdat ik gewoon echt beter wil worden), maar ik wil wel weten waar het voor is, en kijken of er niet plantaardige bronnen zijn met evenveel van die stof die ik blijkbaar nodig heb.
Antwoord ze met 'ja allemaal goede dingen'. :roll:
"Welke dan?" 'Ja, allerlei dingen die goed zijn voor je lichaam, ga maar elke dag ei eten.'
Aaaargh.... zo belachelijk. Kijk, als er een goede reden is om ei te eten, wil ik dat wel proberen. En misschien heeft ze ook wel goede redenen in haar hoofd. Maar als zij die niet naar mij wil communiceren.....

Ondertussen heeft ze nog steeds niet gevraagd wat mijn vraag aan haar nou eigenlijk is, heeft nog geen idee waarvoor ik eigenlijk kom. De bloedonderzoekuitslag en een overzicht van een paar dagen van wat ik precies eet, heeft ze alleen maar gezien omdat ik daar zelf mee kwam.

Daarna gaat ze vragen wat ik eigenlijk eet, vindt het een compleet belachelijk idee blijkbaar dat ik avondeten dat over is van de vorige dag opeet ipv brood. "Daar zit veel teveel koolhydraten in". 'Maar in brood toch ook?' "Ja, maar in rijst en pasta meer, en je mag niet zoveel koolhydraten eten, dus ga maar brood eten'.En dan zeg ik nog een aantal keer dat als ik avondeten eet, 1/3 van mijn bord graan is, en de rest groente, tofu etc, en dat als ik brood eet, 90% brood is, plus nog een klein beetje beleg. En dat ik dan dus bijna alleen koolhydraten eet, tov 1/3 van mijn bord koolhydraten en de rest groente en tofu. Dus dat is dan toch veel meer koolhydraten? Maar daar gaat ze gewoon niet op in....
Misschien is er wel iets in brood dat belangrijk is, wat het beter maakt dan losse granen. En dan wil ik dat best doen. Maar dan moet ze dat wel zeggen. Zouden ze geen people skills meer leren op dietistenopleidingen? Dat ze gewoon niet wéét dat mensen het ook nodig hebben om het advies te begrijpen, en alleen puur dingen gaan opleggen aan iemand gewoon niet bij iedereen werkt? :shock:

Vraagt ze op een gegeven moment of ik sojatoetjes eet, ik zeg nee. 'Oh, en ijs dan?' "Ja, in de zomer wel eens." 'Oh, dus ijs eet je wel? Dat is toch melk?' :shock: :shock: :shock:
Een dietist die mij wat wil leren over veganistisch eten, die niet weet dat er veganistisch ijs bestaat?
'Nou, er zijn tig soorten veganistisch ijs hoor' "En ga je dan helemaal die ingredientenlijst lezen?" zegt ze dan, op zo'n toon van alsof ze dat belachelijk vindt. :shock:
Later heb ik het over quinoa, daar had ze nog nooit van gehoord. Nou weet ik wel dat veel mensen het niet kennen (het is een Zuid-Amerikaans graan, te koop in biowinkel), maar een dietist? Zeker als ze mij wil leren gezond veganistisch te eten? Ja logisch dat ze mij ei gaat aanbevelen, als ze geen idee heeft wat er voor plantaardig voedsel bestaat. Misschien bevat iets als quinoa wel al die 'goede stoffen', maar als zij niks kent, kan ze het mij ook niet aanraden.
Daarom had ik dus vantevoren gevraagd om bij degene van hen (het is een collectief van 3 dietisten) te komen die het meest van veganisme weet. Zodat ze mij ook apartere producten kunnen aanbevelen als die goed zijn voor mijn problemen. Maar ja iemand die quinoa niet kent, denkt dat er geen veganistisch ijs bestaat..... dat is duidelijk niet een persoon die mij kan helpen met veganistische alternatieven.
Ik ben echt zo kwaad..... :x

Maar het wordt nog erger: Daarna gaat ze voor mij een plan opstellen van wat ik per dag mag eten. Het is minder dan de helft van wat ik normaal eet. Nou eet ik teveel, dat snap ik ook wel, maar je kan niet opeens de helft gaan eten en hopen dat je dan op de been blijft. Dat heb ik zelf al vaker geprobeerd, ik heb dan geen energie, val bijna om, ben de hele dag duizelig, hele dag hoofdpijn. Dus ik zeg dat dat echt te weinig is, dat ik echt om ga vallen, zegt ze: "Ja, dat gebeurt niet. Ik heb zelf ook hypoglychemie gehad, en dat je gaat omvallen is alleen maar je eigen angst, dat gebeurt niet echt." :shock: :shock: Zou ze er ook van uitgaan dat alle mensen op de wereld vrouw zijn, omdat zij een vrouw is? Dat iedereen blond is, omdat zij blond is? :shock:
En ik heb nog een paar keer gezegd dat ik echt niet genoeg daaraan heb, voegt ze een heel kleine beetje toe aan de lijst. Op een gegeven moment heb ik het maar opgegeven, ik wist toch al dat ik niet meer terug zou komen, dat het zinloos zou zijn om met haar te discussieren.
Nou is het natuurlijk een goed punt dat ze aanhaalt, dat je met bloedsuikerproblemen je teveel door je angst laat leiden, bang bent om om te vallen enzo. Maar dat wil niet zeggen dat ze dus zomaar mijn bezwaren aan de kant kan schuiven, dat wil niet zeggen dat naast die angst het probleem niet ook echt bestaat.... Bij haar was het misschien niet zo erg, maar ik kan op een gegeven moment echt niks meer op die manier, dus dat werkt gewoon niet. Leuk als ik dan minder calorien binnenkrijg, maar als ik dan niet meer kan opstaan van de bank en de halve dag moet liggen, is dat het echt niet waard.
En ik wil best mijn eetpatroon flink aanpassen, maar je kan het niet in 1 dag 180% draaien, je kan niet in 1 stap meer dan 50% van het eten schrappen. Dan kom ik echt de dag niet door. Ik snap niet hoe het kan dat ze dat niet begrijpt.
En daar voelde ik me de dagen na die afspraak het naarste over, dat ze gewoon niet naar me luisterde, me gewoon volkomen respectloos behandelde. :(

En dan zitten ze dus op hun website en aan de telefoon telkens te zeggen dat zij als collectief niet zo zijn van vooropgestelde plannen en dat ze juist heel erg zijn van het persoonlijke, een op maat gemaakt plan.... :shock: Yeah right....
Misschien zijn de andere 2 dietisten wel zo dat ze echt iets persoonlijks maakten, maar dan mogen ze wel even erbij vertellen dat dat niet voor alledrie geldt.

Ik weet echt niet wat ik hiermee moet....

lena

Bericht door lena » vr feb 26, 2010 14:48

He wat naar Fynnya! Daar moet je gewoon helemaal niets mee. Niet meer teruggaan! Je hebt helemaal gelijk met je kritiek: het is onzin om sojamelk te gaan drinken voor de toegevoegde calcium, een pil is echt precies hetzelfde. En als ze inderdaad quinoa helemaal niet kent dan is dat niet iemand waar je iets aan hebt om voedingsadvies te geven. Heeft ze het nog over peulvruchten gehad als belangrijke bron van eiwitten en voedingsstoffen?

Je zou verwachten dat ze jou een paar dagen vraagt op te schrijven wat je eet, dat zij dat in een programma stopt, dat daar tekorten uit komen, en dat je daar dan advies over krijgt (maar dat kun je tegenwoordig ook voor een groot deel zelf met de Eetmeter van het voedingscentrum).

Ben wel benieuwd: wat was het etensplan dat zij voorschreef? Weet je dat nog ongeveer, of heb je dat op papier?

Heb je al eens wat boeken gelezen over gezond vegan eten? Dat helpt misschien ook. De bibliotheek in Utrecht heeft "Vegan Nutrition". Is wel wat ouder, maar geeft wel goede info. "Becoming Vegan" schijnt ook goed te zijn. Of doe Fuhrman ("Eat for Health") dat is erg gezond, geen suiker en geraffineerd eten.

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr feb 26, 2010 15:07

lena schreef: Je zou verwachten dat ze jou een paar dagen vraagt op te schrijven wat je eet, dat zij dat in een programma stopt, dat daar tekorten uit komen, en dat je daar dan advies over krijgt (maar dat kun je tegenwoordig ook voor een groot deel zelf met de Eetmeter van het voedingscentrum).
Ja, die manier van werken ken ik ook van andere dietisten (nou ja niet per se met een programma berekenen, maar wel dat ze conclusies trekt uit wat je opgeschreven hebt). Maar zij leek het een beetje raar te vinden dat ik het had opgeschreven, en ik kreeg het gevoel dat ze me een beetje uitlachte omdat ik slaaptijd en opsta-tijd erbij had gezet, terwijl het in mijn ogen toch best relevant is of ik meteen na het opstaan ontbijt of 2 uur later, en of ik niet vlak voor het slapengaan eet.
lena schreef: Ben wel benieuwd: wat was het etensplan dat zij voorschreef? Weet je dat nog ongeveer, of heb je dat op papier?
Ehm.... even uit mn hoofd... in ieder geval 3 maaltijden en 3 kleintjes. 's Ochtends iets van 2 boterhammen, een ei, een cracker ofzoiets. Tussendoor 1 boterham en een stuk fruit. Lunch 3 boterhammen en misschien ook fruit. Tussendoor 1 boterham en soep van een zakje soepgroente. En dan avondeten, groente, vleesvervanger, graan/aardappel. En dan nog een stuk fruit 's avonds.
En bij 2 maaltijden een glas sojamelk.
Ik geloof dat het zoiets was.
lena schreef: Heb je al eens wat boeken gelezen over gezond vegan eten? Dat helpt misschien ook. De bibliotheek in Utrecht heeft "Vegan Nutrition". Is wel wat ouder, maar geeft wel goede info. "Becoming Vegan" schijnt ook goed te zijn. Of doe Fuhrman ("Eat for Health") dat is erg gezond, geen suiker en geraffineerd eten.
Jep, ik heb zelf Becoming Vegan. En ik heb pas geleden ook Thrive gelezen (iets van veganistisch eten en sporten, weet de precieze ondertitel niet).
Het is ook niet zo dat ik advies wil over hoe je veganistisch kan eten, maar dat ik mijn gezondheidsproblemen (vermoeidheid en hypoglychemie) wil oplossen, en dan liefst op een veganistische manier. En dat soort problemen oplossen is natuurlijk makkelijker met behulp van een professional, dan met behulp van een boek, zeker als die over veganisme gaan ipv over hypoglychemie enzo.
Maar ik ben inderdaad wel op het moment Becoming Vegan aan het bestuderen, mijn eigen eetpatroon ermee aan het vergelijken enzo. De Eetmeter van t voedingscentrum ken ik overigens niet, ga ik wel even naar kijken, misschien makkelijker dan alles zelf berekenen.

lena

Bericht door lena » vr feb 26, 2010 15:23

Fynnya schreef:
lena schreef: Je zou verwachten dat ze jou een paar dagen vraagt op te schrijven wat je eet, dat zij dat in een programma stopt, dat daar tekorten uit komen, en dat je daar dan advies over krijgt (maar dat kun je tegenwoordig ook voor een groot deel zelf met de Eetmeter van het voedingscentrum).
Ja, die manier van werken ken ik ook van andere dietisten (nou ja niet per se met een programma berekenen, maar wel dat ze conclusies trekt uit wat je opgeschreven hebt). Maar zij leek het een beetje raar te vinden dat ik het had opgeschreven, en ik kreeg het gevoel dat ze me een beetje uitlachte omdat ik slaaptijd en opsta-tijd erbij had gezet, terwijl het in mijn ogen toch best relevant is of ik meteen na het opstaan ontbijt of 2 uur later, en of ik niet vlak voor het slapengaan eet.
Je zou denken dat ze blij zijn met mensen die zo precies weten wat ze eten!
lena schreef: Ben wel benieuwd: wat was het etensplan dat zij voorschreef? Weet je dat nog ongeveer, of heb je dat op papier?
Ehm.... even uit mn hoofd... in ieder geval 3 maaltijden en 3 kleintjes. 's Ochtends iets van 2 boterhammen, een ei, een cracker ofzoiets. Tussendoor 1 boterham en een stuk fruit. Lunch 3 boterhammen en misschien ook fruit. Tussendoor 1 boterham en soep van een zakje soepgroente. En dan avondeten, groente, vleesvervanger, graan/aardappel. En dan nog een stuk fruit 's avonds.
En bij 2 maaltijden een glas sojamelk.
Ik geloof dat het zoiets was.
Oh nee! Dat is vast veel ongezonder dan hoe je nu eet. Ik vind het echt heel ernstig dat een dietist zoiets aanbeveelt.
Jep, ik heb zelf Becoming Vegan. En ik heb pas geleden ook Thrive gelezen (iets van veganistisch eten en sporten, weet de precieze ondertitel niet).
Het is ook niet zo dat ik advies wil over hoe je veganistisch kan eten, maar dat ik mijn gezondheidsproblemen (vermoeidheid en hypoglychemie) wil oplossen, en dan liefst op een veganistische manier. En dat soort problemen oplossen is natuurlijk makkelijker met behulp van een professional, dan met behulp van een boek, zeker als die over veganisme gaan ipv over hypoglychemie enzo.
Maar ik ben inderdaad wel op het moment Becoming Vegan aan het bestuderen, mijn eigen eetpatroon ermee aan het vergelijken enzo. De Eetmeter van t voedingscentrum ken ik overigens niet, ga ik wel even naar kijken, misschien makkelijker dan alles zelf berekenen.
Eetmeter is best handig om te kijken waar je tekorten hebt. Fuhrman is best goed. Hij is niet veganistisch en promoot zijn (vegan of bijna vegan) dieet puur en alleen om gezonder te worden. Het is ook bedoeld voor mensen met diabetes, dus lijkt me dat het wel aansluit op hypoglycemie. De nadruk ligt op groenten, daarna bonen, fruit, rauwe noten en volle granen. Vroeger was hij heel erg alles of niets, maar in zijn nieuwe boek (Eat for Health) is een stap-voor-stap programma opgenomen om steeds gezonder te gaan eten.

marjan

Bericht door marjan » vr feb 26, 2010 17:46

Tjee Fynnya.... wat een ervaring. En tegelijk blijkt het ook weer hoe belangrijk het is dat we een aantal namen en adressen van goede veganistische diëtistes krijgen...

Misschien kun je het verslagje wat je hierboven postte als reactie naar de praktijk van die drie diëtistes sturen en erbij schrijven dat je om deze redenen afziet van verdere consulten met in ieder geval de persoon waar je geweest bent. Misschien doen ze er niets mee maar misschien komt het ook aan als ze lezen waar je kritiek precies in zit en doen ze er toch iets mee als ze nog weer eens een veganist krijgen... Mogelijk ook krijg je een reacties van één van de andere twee als die meer "kaas" gegeten heeft van veganistische voeding...

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr feb 26, 2010 17:51

marjan schreef: Misschien kun je het verslagje wat je hierboven postte als reactie naar de praktijk van die drie diëtistes sturen en erbij schrijven dat je om deze redenen afziet van verdere consulten met in ieder geval de persoon waar je geweest bent. Misschien doen ze er niets mee maar misschien komt het ook aan als ze lezen waar je kritiek precies in zit en doen ze er toch iets mee als ze nog weer eens een veganist krijgen... Mogelijk ook krijg je een reacties van één van de andere twee als die meer "kaas" gegeten heeft van veganistische voeding...
Ja, ik wil hen ook laten weten hoe ik het vond, maar ik durf niet, dus tot nu toe nog niet gedaan (is iets van 2 weken terug dat ik daar was)

marjan

Bericht door marjan » vr feb 26, 2010 17:56

Echt wel doen hoor. Je hebt heel goede argumenten. En het is niet alleen in het belang van jezelf maar ook van andere veganisten en misschien ook wel breder van de kennis van veganisme onder diëtisten (als ze onderling ook dingen uitwisselen op bijscholingsdagen of zo...).

Wat kunnen we verder doen om je te helpen zodat je het binnenkort wel durft?

Wen

Bericht door Wen » vr feb 26, 2010 18:46

Wat een ellendige ervaring zeg. Als ik jou was ging ik daar echt niet meer naar toe.
Ik vind het wel heel erg raar klinken ook allemaal. Een diëtiste die gaan schema wil van wat je elke dag eet? Een diëtiste die iets van veganisme kent en niet van het belang van bonen, noten, linzen,.....? Een diëtiste die nog nooit van quinoa heeft gehoord?
Toch raar allemaal en wel onrespectvol ook om niet uitgebreid op je vragen te willen antwoorden.
Ik begrijp wel perfect dat je een diëtiste wil om je verder te begeleiden. Ik hoop dat je er een goede vindt. Er stond er toch 1 in de V? Ik zal het straks eens opzoeken voor je.
Ik hoop in elk geval dat je je gauw beter voelt :!:

Plaats reactie