vega diëtist?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Re: vega diëtist?

Bericht door Annikka-Ayla » di mar 02, 2010 13:50

@ Fynnia,
Regulier wil echt niet altijd zeggen dat wat zij voorschrijven wetenschappelijk is getest en onderbouwd.
Ik vind het boek; 'Wat artsen je niet vertellen' van Lynne McTaggart een echte eyeopener.
Op de site http://www.iocob.nl" target="_blank kun je veel info vinden over complementaire behandelingen en de onderzoeken daarnaar.

lena

Re: Diëtistes die positief staan t.o.v. veganisme

Bericht door lena » di mar 02, 2010 13:51

Fynnya schreef:
lena schreef: In het stukje wat je net weggeknipt hebt vraag ik of Marjan die opleiding niet wil doen! Die mensen worden alleen geen dietist, maar voedingskundige of iets dergelijks. Je kunt het studeren in Wageningen (een masters Health and Nutrition hebben ze daar geloof ik).
Dat had ik wel gelezen hoor :) Maar ik bedoel meer: kan je ook naar zo'n voedingsdeskundige gaan, of houden die zich alleen bezig met onderzoek en niet met persoonlijk advies geven?
Ah, ik snap het :) Zoals ik het las leek het nu net alsof ik alleen maar aanraadde om een suf simpel diplomaatje te halen, terwijl ik het zelf juist ook zo goed zou vinden als er vegan voedingswetenschappers zouden zijn.

Volgens mij hebben die mensen meestal geen praktijk, maar je kunt natuurlijk altijd brutaal zijn en contact opnemen. Maar ook dan twijfel ik in hoeverre je er echt iets aan hebt. Een van de bekendste Nederlandse voedingswetenschappers is Martijn Katan. Hij heeft ook een boek geschreven wat je misschien interessant vindt (zijn website is mkatan.nl). Maar ook met hem ben ik het soms oneens. Ik zie bijvoorbeeld op zijn website dat hij vitamine D belangrijk vindt, maar aan de andere kant raadt hij mensen die geen zin hebben om te slikken een weekje wintersport aan. Dat heeft in verreweg de meeste gevallen echt geen enkel nut. Dat is dan weer niet alleen mijn mening, maar ook die van andere deskundigen.

[Hij bagatelliseert ook enorm het belang van groente zie ik. Ik vind het vooral fascinerend hoe verschillende deskundigen dezelfde wetenschap zo enorm verschillend kunnen interpreteren. Maar dat helpt natuurlijk niet]

Voor specifieke vragen zou je ook Jack Norris kunnen mailen (http://jacknorrisrd.com/" target="_blank" target="_blank" target="_blank). Dat is een vegan dietist die ook veganhealth.org onderhoudt. Niet nuttig als je iemand zoekt om jouw specifieke voedingspatroon door te lichten (hoewel Fuhrman dat vast ook niet doet: die zegt gewoon dat je zijn dieet moet volgen denk ik), maar misschien toch interessant.
Laatst gewijzigd door lena op di mar 02, 2010 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » di mar 02, 2010 14:00

Maar wat weet de westerse mens van psychologie, zolang houden ze zich er nog niet mee bezig, integenstelling tot oosterse mensen.
En waarom is wetenschappelijk bewijs het enige ware.
Het gaat erom dat je als dietiste weet waar je mee bezig bent, maar dat je ook niet alles maar klakkeloos moet geloven, wat de zogenaamde wetenschapper heeft bedacht.

Truus
Leefwijze: veganist

Bericht door Truus » di mar 02, 2010 20:59

lena schreef:Truus zei het al: voeding is geen exacte wetenschap. Ook de wetenschappers zijn het niet met elkaar eens.
Ik bedoelde dat wel maar ik drukte het niet zo netjes uit als jij. :)
lena schreef:Geen officieel papiertje hebben staat niet gelijk aan weinig weten. En andersom
Mee eens. En ook met Annikka-Ayla:
Annikka-Ayla schreef:Regulier wil echt niet altijd zeggen dat wat zij voorschrijven wetenschappelijk is getest en onderbouwd.
En met Taeka:
Taeka schreef:niet alles maar klakkeloos moet geloven, wat de zogenaamde wetenschapper heeft bedacht
Verder schreef Lena:
lena schreef: ik het zelf juist ook zo goed zou vinden als er vegan voedingswetenschappers zouden zijn.
Kijk eens of je dit een interessante site vindt.

lena

Bericht door lena » di mar 02, 2010 23:55

Truus schreef: Verder schreef Lena:
lena schreef: ik het zelf juist ook zo goed zou vinden als er vegan voedingswetenschappers zouden zijn.
Kijk eens of je dit een interessante site vindt.
Ah, ja, PCRM ken ik! Meestal goed, hoewel ik soms het idee heb dat ze wel wat selectief zijn in de studies die ze citeren. Fuhrman heeft dat trouwens ook wel, hoewel die geen dierenrechtenagenda heeft. Norris is wat dat betreft heel goed, ik heb het idee dat die actief de tegengeluiden opzoekt (dus ook die waarin veganisme niet al te best uitkomt) en daar een eerlijk antwoord op geeft.

Maar ik bedoelde eigenlijk specifiek in Nederland. Een vegan dietist zou fijn zijn, maar een vegan hoogleraar voedingsleer, dat zet echt zoden aan de dijk.

Wen

Bericht door Wen » wo mar 03, 2010 15:45

Heel interessante websites.

marjan

Bericht door marjan » di mar 09, 2010 21:16

Iedereen bedankt voor de reacties op mijn vraag/ wilde idee... Ik ga nu alleen eerst even de post-HBO-opleiding Forensisch Werk doen en zal het daarna (oktober 2010 leven we dan) nog eens gaan overwegen en uitpluizen. Lijkt me toch wel aantrekkelijk om iets op dit vlak te gaan doen.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo mar 10, 2010 9:21

marjan schreef:Ik ga nu alleen eerst even de post-HBO-opleiding Forensisch Werk doen en zal het daarna (oktober 2010 leven we dan) nog eens gaan overwegen en uitpluizen.
Forensisch werk? Van dat CSI gedoe?
Wat doe je nu voor werk/heb je gestudeerd dan?

Fynnya

Bericht door Fynnya » do mar 11, 2010 16:17

marjan schreef:Ik heb zojuist een mail verzonden aan de landelijke vereniging voor diëtisten:

Hallo, ik zoek een diëtist of diëtiste die positief staat tegenover veganisme. Ik ben al sinds 1997 veganist en zal dit de rest van mijn leven blijven. Dat is geen issue om te bespreken. Ik weet echter dat het heel moeilijk is om goede dietisten te vinden die open staan voor veganisme. Weet ook dat er in Nederland best wat vraag naar is. Zowel voor mijzelf als voor anderen in Nederland (overal) zou ik graag weten of er diëtisten zijn die goede adviezen kunnen geven aan veganisten en die zich niet al te zeer laten beïnvloeden door alle zuivelindoctrinatie die er in Nederland is vanwege de NZO. Ik hoop dat u me een aantal namen en adressen en telefoonnummers kunt geven van diëtisten die een open en niet-negatieve houding hebben t.o.v. veganisme.

Bij voorbaat heel veel dank.

Marjan Kruik, HBO-verpleegkundige en vrijwilligster voor de Nederlandse Vereniging voor Veganisme
Heb je hier nog een reactie op gekregen?

Bowlertje

Bericht door Bowlertje » vr mar 12, 2010 18:41

[quote="Fynnya"]Waar baseer je dat op?
Ik ga ervanuit dat als zij 4 jaar lang studeren, ze weten hoe het lichaam werkt, hoe voedingsstoffen werken, hoe je resultaten uit onderzoeken moet interpreteren, wat de huidige normen zijn voor voedingsstoffen etc.
Bowlertje, jij studeert dietiek oid, toch? Wat zijn jouw ervaringen hiermee?[/qoute]

In het eerste jaar wordt er nog best makkelijk gedaan over bronnen voor bijvoorbeeld projecten, maar in het tweede jaar moet je echt alles baseren op recente wetenschappelijke artikelen.
We leren zelf onderzoeken op te stellen en uit te voeren. We moeten inderdaad weten hoe het lichaam werkt, wat voeding met het gezonde en met een ziek lichaam kan doen.

Maar het halen van je diploma is inderdaad ook gebaseerd op hoe je met mensen omgaat (en logisch, lijkt me). Het nadeel is dat ook mensen hun diploma halen, die na 4 herkansingen een toets met een 5,5 halen, maar gewoon een heel vlotte babbel hebben.

Ik voel me persoonlijk niet prettig bij het afsluiten van een vak met een 5,5, omdat ik dan het gevoel heb niet genoeg te weten... Maar er zijn er genoeg die blij zijn straks een diploma te hebben natuurlijk.

Het consult dat jij hebt gehad, Fynnya, klinkt echt niet als een gesprek zoals het zou moeten!
Wij leren sowieso eerst de hulpvraag te achterhalen, omdat je anders wel alles kunt gaan vertellen aan de patiënt/cliënt, en als je bij een simulatiegesprek niet luistert en je handelen niet goed afstemt op wat de patiënt wil, haal je je gesprek echt niet.

In Den Haag kun je inderdaad een compacte variant volgen. Ik krijg er vaak vragen over, maar ik weet er niet veel van. Volgens mij heb je 1 dag in de week les. Je moet wel gewoon stage lopen en de groepsprojecten maken.

lena

Bericht door lena » vr mar 12, 2010 19:56

Bowlertje schreef:Het nadeel is dat ook mensen hun diploma halen, die na 4 herkansingen een toets met een 5,5 halen, maar gewoon een heel vlotte babbel hebben.

Ik voel me persoonlijk niet prettig bij het afsluiten van een vak met een 5,5, omdat ik dan het gevoel heb niet genoeg te weten... Maar er zijn er genoeg die blij zijn straks een diploma te hebben natuurlijk.
Oh, dat is inderdaad een groot bezwaar van dit soort opleidingen! Je ziet dat ook met leraren. Hoe kun je nu verwachten dat iemand met autoriteit iets aan anderen kan uitleggen als hij het zelf nauwelijks begrijpt?

Hoe vind je de opleiding (nu)?

jet
Moderator

Bericht door jet » za mar 13, 2010 17:35

Ik denk dat dat voor elke opleiding wel geldt. En wat leraren betreft: dat heeft de maatschappij zelf gedaan. Wie wil er nou nog leraar worden? Je hebt geen status, iedereen lacht je uit. Ouders, schoolleiding of leerlingen nemen je niet serieus, dus wat doen ze er nog? Bovendien krijg je slecht betaald voor de hoeveelheid uren die je neerzet, en heb je zogenaamd 'veel vakantie' (die in werkelijkheid opgaat aan nakijken, ontwikkelen van nieuwe leerplannen omdat het ministerie in haar 'wijsheid' weer heeft besloten dat het moet veranderen....).
Dus dan zijn er te weinig leraren, en dus moet dan opeens iedereen de mogelijkheid krijgen om docent te worden, en krijg je ook docenten voor klas die er geen flikker van begrijpen.... Docenten die geen orden kunnen houden en weggepest worden en noem maar op....
Maar goed, dat is allemaal :offtopic:

Na mijn slechte ervaringen bij een dietiste heb ik een keer met een vriendin hier over gehad (die zelf ook dietiste is), en die gaf ook aan dat er in de opleiding niet heel veel over veganisme geleerd wordt. Zij heeft al een aantal jaren geleden haar opleiding afgesloten, maar ik vraag me dus af of dat ondertussen veranderd is op de opleiding?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Bowlertje

Bericht door Bowlertje » zo mar 14, 2010 12:18

De leraren vind ik wel goed hoor! Ze hebben wel altijd heel veel te doen. Maar als je vragen hebt, kun je altijd mailen of langskomen. Als je laat zien dat je het graag wilt, doen ze echt wel wat voor je.

De opleiding vind ik nog steeds heel leuk. Ik heb wel het idee dat dit echt is wat ik wil. Je kunt zoveel kanten op. Eetstoornissen, allergieën, veganisme.. Lijkt me geweldig om mensen daar mee (op weg) te helpen!

Over veganisme wordt bijna niets verteld inderdaad. Er wordt wel rekening meegehouden. Tijdens proefstudeerdagen, open dagen en de introductieweek zijn er altijd wat veganistische maaltijden beschikbaar. Het is wel heel opvallend dat er veel vegetariërs op de opleiding rondlopen.

Ananas

Bericht door Ananas » zo mar 14, 2010 12:49

Bowlertje schreef:Tijdens proefstudeerdagen, open dagen en de introductieweek zijn er altijd wat veganistische maaltijden beschikbaar.
Dat is echt zo cool!

Truus

Bericht door Truus » zo mar 14, 2010 13:52

Bowlertje schreef:Eetstoornissen, allergieën, veganisme.. Lijkt me geweldig om mensen daar mee (op weg) te helpen!
Is alles dat ze je daar vertellen dan wel wáár? Help je daarmee mensen echt (op weg)?
Laatst gewijzigd door Truus op zo mar 14, 2010 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

marjan

Bericht door marjan » ma mar 15, 2010 10:02

Fynnya schreef:
marjan schreef:Ik ga nu alleen eerst even de post-HBO-opleiding Forensisch Werk doen en zal het daarna (oktober 2010 leven we dan) nog eens gaan overwegen en uitpluizen.
Forensisch werk? Van dat CSI gedoe?
Wat doe je nu voor werk/heb je gestudeerd dan?
Ik heb HBO-V gedaan en werk in de psychiatrie met mensen die door justitie geplaatst worden bij ons omdat ze een delict gepleegd hebben en een psychiatrische stoornis hebben. Ik vind het een geweldige doelgroep om mee te werken. Vooral omdat mensen vaak echt vastgelopen zijn in hun leven en op een punt staan waarop ze heel belangrijke beslissingen moeten nemen (hou ik iedereen voor de gek en ga ik verder met mijn oorspronkelijke levensstijl of grijp ik alle kansen en start ik nu iets nieuws). De opleiding die ik ga doen heeft veel weg van deze http://www.rinogroep.nl/opleidingen.asp?ID=1260" target="_blank

marjan

Bericht door marjan » ma mar 15, 2010 11:28

Fynnya schreef:
marjan schreef:Ik heb zojuist een mail verzonden aan de landelijke vereniging voor diëtisten:

Hallo, ik zoek een diëtist of diëtiste die positief staat tegenover veganisme. Ik ben al sinds 1997 veganist en zal dit de rest van mijn leven blijven. Dat is geen issue om te bespreken. Ik weet echter dat het heel moeilijk is om goede dietisten te vinden die open staan voor veganisme. Weet ook dat er in Nederland best wat vraag naar is. Zowel voor mijzelf als voor anderen in Nederland (overal) zou ik graag weten of er diëtisten zijn die goede adviezen kunnen geven aan veganisten en die zich niet al te zeer laten beïnvloeden door alle zuivelindoctrinatie die er in Nederland is vanwege de NZO. Ik hoop dat u me een aantal namen en adressen en telefoonnummers kunt geven van diëtisten die een open en niet-negatieve houding hebben t.o.v. veganisme.

Bij voorbaat heel veel dank.

Marjan Kruik, HBO-verpleegkundige en vrijwilligster voor de Nederlandse Vereniging voor Veganisme
Heb je hier nog een reactie op gekregen?
Ja. Deze:

http://onlinespreekuur.gezondheidsplein ... nnenkrijgt" target="_blank

Beste Marjan,

Bovenstaande link heb ik gegoogeld om te zoeken naar een diëtist die ook lid van ons is. Zij (Majory Former) beantwoordt vragen op het gezondheidsplein.

http://www.vanscheers-dietiste.nl/" target="_blank Ook vond ik de link van Joke van Scheers, zij is vegetariër. Evenals Marion Pluimes, zie onderstaande link.
http://www.voedingendieetadvies.nl/index.php?id=6" target="_blank

Met vriendelijke groet,
Dieneke de Jong, administratief/secretarieel medewerker

Nederlandse Vereniging van Diëtisten
Postbus 526
3990 GH Houten
T 030 - 634 62 22
F 030 - 634 62 11
E bureau@nvdietist.nl" target="_blank
http://www.nvdietist.nl" target="_blank
werkdagen: maandag, dinsdag en donderdag.

Bowlertje

Bericht door Bowlertje » ma mar 15, 2010 21:14

Truus schreef:
Bowlertje schreef:Eetstoornissen, allergieën, veganisme.. Lijkt me geweldig om mensen daar mee (op weg) te helpen!
Is alles dat ze je daar vertellen dan wel wáár? Help je daarmee mensen echt (op weg)?
Wil je deze reactie misschien iets meer toelichten? :)

Hoezo zou het niet waar zijn wat me verteld wordt?

Truus

Bericht door Truus » ma mar 15, 2010 22:44

Bowlertje schreef:Hoezo zou het niet waar zijn wat me verteld wordt?
Wat jou verteld wordt weet ik natuurlijk niet, maar wat ikzelf zo hoor en lees, daar geloof ik maar weinig van.

Fynnya

Bericht door Fynnya » do apr 08, 2010 10:23

Op de site van de Vegetariersbond staat ook een (heel kort) lijstje met diëtisten die zij aanraden: http://www.vegetariers.nl/voeding/_voed ... rland.aspx

Plaats reactie