Medisch nieuws

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Brent

Re: Medisch nieuws

Bericht door Brent » zo nov 03, 2013 17:23

Dani schreef:Dit jaar is er ook weer een boek uitgekomen van T. Colin Campbel : Whole: Rethinking the Science of Nutrition

Ik heb het nog niet gelezen (pas begonnen) maar dit boek gaat dieper in op de relatie gezond eten - verlagen risico op ziektes als hart- en vaatziektes, kanker en diabetes.
Misschien ook interessant voor de mensen die daar meer over willen lezen.
Een interview met de man, helaas werkt het nu even niet:
http://www.youtube.com/watch?v=VxfZPauyrJo
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Brent

Bericht door Brent » zo nov 03, 2013 17:30

Skyclad schreef:Dus het perfecte dieet is veganistisch, maar een veganistisch dieet is niet altijd perfect of zelfs goed.
Ik denk zelf dat het perfecte dieet plantaardig is met weinig complexe koolhydraten en een redelijk aandeel ongekookte voeding, bladgroenten en fruit.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Skyclad
Leefwijze: veganist

Bericht door Skyclad » zo nov 03, 2013 22:40

Truus schreef:
Skyclad schreef:Er zijn bijv onderzoeken die lieten zien dat veganisten hogere kans hebben om hart en vaatziekten te ontwikkelen, puur door tekort aan vitamine B12.
Zou je me ajb willen verwijzen naar die onderzoeken? Op de PubMed kan ik ze niet vinden.
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf103846u

Alleen abstract :(

http://www.acs.org/content/acs/en/press ... d-b12.html

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 082307.htm

Artikelen die over deze review gaan.

Skyclad

Bericht door Skyclad » zo nov 03, 2013 22:53

Brent schreef:
Skyclad schreef:Dus het perfecte dieet is veganistisch, maar een veganistisch dieet is niet altijd perfect of zelfs goed.
Ik denk zelf dat het perfecte dieet plantaardig is met weinig complexe koolhydraten en een redelijk aandeel ongekookte voeding, bladgroenten en fruit.
Wat wil je dan eten? Noten? Dat grote hoeveelheden vet uit noten goed is zou ik niet op rekenen. Noten zijn erg gezond, maar of je er meer van 50 gram per dag van moet eten weet ik niet. Het eerste probleem wat je al tegenkomt is dat ze heel veel omega-6 bevatten, wat dus helemaal niet goed is voor je aderen. Daarom eet ik een kleine hoeveelheid walnoten per dag (omega 6 maar ook omega 3). Dagelijkse hoeveelheid noten en alle omega 3. En dan heb ik het nog niet eens over de vitamines en mineralen...

Complexe koolhydraten zijn helemaal niet slecht. Alleen zijn veel granen gewoon geen goede voeding. Bevat veel te weinig kalium, te veel methionine en omega 6. Verder bevatten ze veel kcal een weinig voedingsstoffen. Er zijn ook complexe koolhydraten die alleen maar in verband zijn gebracht met lager gewicht en minder kans op ziekten (bonen, linzen). Deze bevatten wel veel voedingsstoffen, vaak ook veel omega 3 (verschilt per boon, kikkererwten bevatten heel veel omega 6 en geen omega 3). Ik eet veel graan en rijst en dat is helemaal niet slecht omdat bonen veel eiwit bevatten, en te veel eiwit is ook niet goed (een dag waar ik weinig eet is voor mij 3000 kcal, als ik energie nodig heb zit ik rond de 5000 nu) en je moet echt heeeeel veel fruit eten om dat soort kcal binnen te krijgen (1 watermeloen is geloof ik 1200-1500 kcal en dan zit je echt wel vol, kilo druiven is 600, dus gewoon niet te doen en bananen zit je ook heel snel vol van). Voor een "normaal" iemand is graan natuurlijk helemaal niet goed omdat ze dan bijna altijd voedingstekorten hebben op 2500< kcal.

Aardappels, bonen, linzen, bakbananen is gewoon allemaal super voer.

Brent

Bericht door Brent » ma nov 04, 2013 6:08

Ik eet zelf dagelijks avocado's en chiazaad, ook regelmatig spinazie (eiwitrijk), heel soms wat noten als tractatie.
Daarnaast dagelijks appels en bananen die ook best koolhydraatrijk zijn, al moet ik soms wat minderen als ik te dik dreig te worden.
Avocado's zijn nogal vet en ook chiazaad is best machtig, maar de vetten erin schijnen gezond te zijn en ze bevatten alle benodigde aminozuren.
Bonen verdraag ik niet, toch neem ik heel af en toe wel eens humus en granen neem ik maar eens per week, vaak in de vorm van tortillia's.
Van complexe koolhydraten krijg ik altijd binnen een week fysieke klachten zoals darmklachten, rugklachten, oververmoeidheid en snel overprikkeld raken, dat is de voornaamste reden dat ik ze mijd.

Dat boek de Zandloper schijnt een hype te zijn en daarin zouden teveel complexe koolhydraten ook afgeraden te worden naar het schijnt (niet gelezen).
Ik zag op You-tube een filmpje van een Australier die op vrijwel alleen bananen leeft en die beweert zich zeer gezond te voelen. Persoonlijk moet ik er niet aan denken, maar ik eet er toch al gauw 5 of 6 per dag. :P

Truus

Bericht door Truus » ma nov 04, 2013 15:36

Hier staat in de abstract dat omnivoren een marginaal grotere kans hebben op hart- en vaatziekten. Dat zou kunnen komen omdat ze neigen wat dikker te zijn, aldus het artikel. Tevens hebben vegetariërs en vooral veganisten een gemiddeld lagere B12 meting. Over het mogelijke gevolg daarvan wordt gespeculeerd, er is niet daadwerkelijk iets gevonden.

Verder is opmerkelijk dat de Chinese onderzoekers van deze publicatie alleen een literatuuronderzoek hebben gedaan. Er zijn in China niet zo veel veganisten.

Ook opmerkelijk is dat het artikel is gepubliceerd onder de rubriek dierenvoedselkunde in een blad van de "American Chemical Society". Je vraagt je af waarom die club helemaal naar China moet uitwijken om aan deze conclusies te komen. Ik ben ook nieuwsgierig of in het volledige artikel een omschrijving is van de mensen (of zijn het dieren?) die mee zijn genomen in de studie, en een specificatie qua leeftijd, geslacht, jaren dat een bepaald voedingspatroon is gevolgd, enz.
Je zegt het zelf. Dit zijn twee identieke artikelen waarin de nogal dubieuze conclusies uit de abstract van het onderzoek kritiekloos worden overgenomen.

Het zou natuurlijk waar kunnen zijn, maar dat is dan eerder toeval dan wetenschappelijk aangetoond.

Ik heb niets tegen jou, Skyclad, maar wel iets tegen de manier waarop "wetenschap" wordt gedreven. Het is verder aan ieder om voor zichzelf te bepalen waar hij in gelooft, net als met religie, levensbeschouwing en politiek.

Skyclad

Bericht door Skyclad » ma nov 04, 2013 22:10

Andere risicofactoren zoals overgewicht en roken moet je er uithalen. Dat vleeseters nog steeds een hogere kans hebben omdat ze vaker overgewicht hebben en roken heeft dan niet te maken met het dieet, maar met andere levensstijl factoren die toevallig samenhangen met het vlees eten.

Truus

Bericht door Truus » ma nov 04, 2013 22:21

Daar zijn we het over eens.

Ik was trouwens gefascineerd te lezen dat er nabij Antwerpen een Jain tempel is gekomen. Lijkt me interessant om die mensen eens te ontmoeten en hen te vragen hoe zij hun gezondheid ervaren.

Arjan
Leefwijze: pescotarier

Bericht door Arjan » do dec 12, 2013 3:20

http://nutritionfacts.org/

Plant based diet georienteerd.

Zelf heerlijk veel diversiteit in onderzoeks veldjes door deze site.
Honderden korte filmpjes met kleine feitjes.
Vind ik er 1 interessant check ik zo veel mogelijk wat andere bronnen of gooi er een experimentje overheen.

Vooralsnog houd de site me lekker zoet met steeds nieuwe experimentjes of zoektochten naar alternatieve bronnen voor bevestiging, enkele dingen al stuctureel aan het toepassen oa iedere 2 -3 max uur flavonoiden/anti- oxidantenen/phytonutrienten opkrikken uit liefst meer dan 1 bron tegelijk chocola/koffie, koffie/pindas, witte/groene thee/citroen, hibiscus thee en sinaasappel noem maar op. Gewoon grappig om aderen open en dicht te zien gaan als gevolg, echt nooit bij stil gestaan. Nu kan ik gewoon voelen wanneer deze niveaus laag zijn, geen goede slaap gehad dan heb ik nodig : een banaan, sinaasappel paar pindas en zaden, dan koffie (soms begint het op dit punt) dan vaste routine witte/groene thee met citroen (95+% gevallen vaten volledig open) chocolade 25 gr extra puur 100% zeker (maar deze bewaar ik voor sávonds anders blijf ik steeds pakken gedurende de dag:).

Over mijn hele onderarmen dikke vaten lopen die ik sinds mijn tiener fitness jaren niet meer gezien heb, awesome!!! Heb het pas 2 weken ongeveer dit bewustzijn en het voelt warm en cozy heeft een hintje van het effect van XTC (zou kunnen dat mijn dopamine instabiliteit een klein beetje bijdraagt) Maar de effecten zijn fenomenaal.

Moest er wel weken grote dosissen van een enorm breed spectrum van zulke soorten voedsel voor innemen, maar dat heeft wellicht ook wel met rook schade te maken. Vooralsnog vermaak ik mezelf met mijn eigen lijf en niet op de platte manier hoe het klinkt :lol: gewoon lekker warm en cozy en steeds weer verbaasd.

Leuke site, Greetz,

Arjan.

PS: Advocado ga ik mee wachten voorlopig (kan ze niet betalen ook trouwens) http://nutritionfacts.org/video/are-avo ... d-for-you/

Je kan je bloedvaten te glibberig maken voor de slechte vetten paddo's :) : http://nutritionfacts.org/video/making- ... ss-sticky/

Eet nu 1/3de bak paddestoelen (champignons) per dag al 3 - 4 weken. Bevalt prima, volgende week ga ik een UV-b lamp bestellen om Vitamine-D2 te creeeren door met dit light de paddestoelen te bestralen. Hoeft maar een paar flitsen van een minuutje te hebben en de bacterien op de paddestoelen maken deze vitamine. Een half uur zomer zon of een uur voorjaars zon zou het ook doen maar dat is omslachtig. En precies wanneer je het echt nodig hebt hartje winter is het er niet. Vaat bescherming van de paddo en van de bacterieele Vitamine D. Wat is wetenschap toch te gek :thanks: :)

Iejoor

Bericht door Iejoor » zo jan 05, 2014 21:49

Mijn neef houdt zich wel veel bezig net gezonde voeding en ik vroeg hem of hij 'Forks over Knives' al eens had gezien, ja. Maar hij had er wel wat bedenkingen bij en stuurde me deze link: http://chivo.nl/content/china-study-red ... vegetarier
Toch wel even wat anders....
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Unicorn

Bericht door Unicorn » do jan 09, 2014 20:24

Er zijn genoeg studies die laten zien dat het eten van dierlijke producten niet het risico verhoogd op bepaalde ziektes, hartfalen etc. daarbij spelen nog zoveel andere factoren in mee. Het is ook goed om te weten dat The China Study geen echte wetenschappelijke studie is, want als je goed naar de data kijkt, klopt er een heleboel niet aan wat er beweerd wordt. Als je er meer over wilt lezen: http://rawfoodsos.com/the-china-study/ is geschreven door iemand die vegetariër was en een jaar raw vegan en nu ook weer dierlijke producten consumeert. Zij heeft de China Study uitgeplozen en laat duidelijk zien wat er niet klopt wat beweerd wordt.

Eef

Bericht door Eef » di mar 11, 2014 12:52

Unicorn schreef:Er zijn genoeg studies die laten zien dat het eten van dierlijke producten niet het risico verhoogd op bepaalde ziektes, hartfalen etc. daarbij spelen nog zoveel andere factoren in mee. Het is ook goed om te weten dat The China Study geen echte wetenschappelijke studie is, want als je goed naar de data kijkt, klopt er een heleboel niet aan wat er beweerd wordt. Als je er meer over wilt lezen: http://rawfoodsos.com/the-china-study/ is geschreven door iemand die vegetariër was en een jaar raw vegan en nu ook weer dierlijke producten consumeert. Zij heeft de China Study uitgeplozen en laat duidelijk zien wat er niet klopt wat beweerd wordt.
Ik was even een topic over The China Study aan het terugzoeken, toen ik jouw opmerking zag.

Jij zegt dus dat The China Study geen echt wetenschappelijk onderzoek is, omdat iemand die zelf nu geen vegan meer is, dat beweert?

Ik ben momenteel The China Study aan het lezen. Als ik had geweten dat het zoveel over proefdieren ging, had ik het boek niet gekocht, maar goed... Ik vind het wel belangrijk dat onderzoeken die juist veganisme promoten voor een goede gezondheid, niet zonder onderbouwing (en/of maar door 1 persoon die het niet vol kon houden om vegan te leven) naar beden worden gehaald. We willen toch juist zoveel mogelijk dieren redden uit de vee-industrie?

Kitsune

Bericht door Kitsune » vr mar 14, 2014 11:43

Inderdaad ex-vegans zijn sowieso niet te vertrouwen ;)

Maar serieus, meer en meer begint men (gelukkig) overtuig te raken dat de microorganismen in onze darmen eigenlijk grootendeels bepalen hoe we zijn en vooral hoe gezond we zijn. En als microbioloog kan ik me daar uiteraard wel in vinden. Onze darmen zijn niet voor niets onze tweede hersenen (vandaar de term "gut feeling" of onderbuik gevoel). Ik ben daar zelf tegenaan gelopen omdat ik last heb van gevoelige darmen (familie kwaal). Geen enkele dokter weet iets over de bacteriën in onze darmen. Terwijl we ongeveer 10 keer zoveel microorganismen bij ons meedragen dan we lichaamscellen hebben!

Ze leggen nu ook steeds meer de link tussen dieet en ziektes via deze microorganismen
http://www.economist.com/news/science-a ... eating-and

Hier hebben ze zelf een veganist zover gekregen een "steak" te eten voor het onderzoek. Dit heeft er onder andere toe geleidt dat ze denken dat de microorganismen in onze darmen indirect verantwoordelijk zijn voor verschillende ziektes zoals hart en vaat ziekten agv het eten van vlees. Voor verdere uitleg geef maar een seintje. Microbiologie is mijn vakgebied en hobby :)

Conclusie: het eten van (veel) vlees/eieren leidt wel degelijk tot een verhoogd risico op hart en vaatziekten!

Sas

Bericht door Sas » vr apr 04, 2014 15:23

Nieuwe studie volgde 6.000 mensen voor 20 jaar lang: Teveel eiwit net zo dodelijk als roken. Hoe vlees, kaas, melk en eieren zorgen voor een vroegtijdige dood.

http://www.cell.com/cell-metabolism/abs ... %2900062-X

Low Protein Intake Is Associated with a Major Reduction in IGF-1, Cancer, and Overall Mortality in the 65 and Younger but Not Older Population.

Highlights

•High protein intake is linked to increased cancer, diabetes, and overall mortality
•High IGF-1 levels increased the relationship between mortality and high protein
•Higher protein consumption may be protective for older adults
•Plant-derived proteins are associated with lower mortality than animal-derived proteins

http://www.examiner.com/article/too-muc ... as-smoking

The findings that were published March 4 in the journal Cell Metabolism found that people with a high protein diet were 74 per cent more likely to die of any cause within the study period than their low-protein counterparts. They were also several times more likely to die of diabetes. But this trend appeared to reverse for those aged over 65, researchers found.

Met een mooi slotwoord:

So rather than asking yourself why go vegetarian, the real question is: Why haven’t you gone vegetarian?

Eef

Bericht door Eef » vr apr 04, 2014 15:35

Beetje late reactie:
Kitsune schreef:Inderdaad ex-vegans zijn sowieso niet te vertrouwen ;)
:mrgreen:
Kitsune schreef: Maar serieus, meer en meer begint men (gelukkig) overtuig te raken dat de microorganismen in onze darmen eigenlijk grootendeels bepalen hoe we zijn en vooral hoe gezond we zijn. En als microbioloog kan ik me daar uiteraard wel in vinden. Onze darmen zijn niet voor niets onze tweede hersenen (vandaar de term "gut feeling" of onderbuik gevoel). Ik ben daar zelf tegenaan gelopen omdat ik last heb van gevoelige darmen (familie kwaal). Geen enkele dokter weet iets over de bacteriën in onze darmen. Terwijl we ongeveer 10 keer zoveel microorganismen bij ons meedragen dan we lichaamscellen hebben!

Ze leggen nu ook steeds meer de link tussen dieet en ziektes via deze microorganismen
http://www.economist.com/news/science-a ... eating-and

Hier hebben ze zelf een veganist zover gekregen een "steak" te eten voor het onderzoek. Dit heeft er onder andere toe geleidt dat ze denken dat de microorganismen in onze darmen indirect verantwoordelijk zijn voor verschillende ziektes zoals hart en vaat ziekten agv het eten van vlees. Voor verdere uitleg geef maar een seintje. Microbiologie is mijn vakgebied en hobby :)

Conclusie: het eten van (veel) vlees/eieren leidt wel degelijk tot een verhoogd risico op hart en vaatziekten!
Doe jij zelf dan nog wat extra's voor je darmen in de vorm van probiotica of iets anders?

sillygirl

Bericht door sillygirl » vr apr 04, 2014 15:48

als je veel bonen en/of groenten en/of fruit eet krijg je zoveel pre-biotica binnen dat die bacterieen zich wel vermaken (zolang je niet aan de breedspectrum antibiotica hoeft dan...)

nutritionfacts.org heeft ook wel wat leuke filmpjes en artikelen over meer gedetailleerde, tot nog toe vrij onbekende theorieen over waarom dierlijke producten ongezond zijn. bv. dat de dode bacterieen die erin zitten een ontstekingsreatie teweegbrengen in je lichaam waardoor je aderen tijdelijk gaan verkrampen. Maar ook inderdaad wat Kitsune hierboven schrijft over de bacterieen in je darmen. Er was een stuk over dat lijketende bacterieen in je darmen hebben geen goed idee is, en dat medische studies naar vegans weleens vertekend zouden kunnen zijn omdat ze vaak gaan over mensen die 'ineens' voor het onderzoek vegan gaan eten. Die misschien bv. minder goed ijzer opnemen of vezels verterern dan mensen die al langer vegan zijn. :)

Brent

Bericht door Brent » di jun 17, 2014 19:56

Vegetariers hebben minder kans op kanker dan viseters of vleeseters.

"Previous studies suggest that to maximally reduce the cancer risk, one may be better off following a vegan diet"

http://www.foodconsumer.org/newsite/Nut ... 02137.html

Raynak

Bericht door Raynak » di jun 17, 2014 21:19

Brent schreef:Vegetariers hebben minder kans op kanker dan viseters of vleeseters.

"Previous studies suggest that to maximally reduce the cancer risk, one may be better off following a vegan diet"

http://www.foodconsumer.org/newsite/Nut ... 02137.html
Ah leuk, altijd interessant als er weer een research paper uitkomt met vegetariërs/vegans.

Voor de mensen die er interesse in hebben, de full text:
http://ajcn.nutrition.org/content/early ... 6.full.pdf

Raynak

Bericht door Raynak » di jun 17, 2014 21:40

Nog eentje:

"Beyond Meatless, the Health Effects of Vegan Diets: Findings from the Adventist Cohorts", Nutrients (Volume 6, Issue 6, 2014):

http://www.mdpi.com/2072-6643/6/6/2131/htm

"The aim of this review is to assess the effects of vegetarian diets, particularly strict vegetarian diets (i.e., vegans) on health and disease outcomes. We summarized available evidence from three prospective cohorts of Adventists in North America: Adventist Mortality Study, Adventist Health Study, and Adventist Health Study-2. Non-vegetarian diets were compared to vegetarian dietary patterns (i.e., vegan and lacto-ovo-vegetarian) on selected health outcomes. Vegetarian diets confer protection against cardiovascular diseases, cardiometabolic risk factors, some cancers and total mortality. Compared to lacto-ovo-vegetarian diets, vegan diets seem to offer additional protection for obesity, hypertension, type-2 diabetes, and cardiovascular mortality."

Dekrohnex

Bericht door Dekrohnex » di sep 19, 2017 21:39

Ik weet niet of mensen houtskool al benoemd hebben in verband met kanker ik heb ooit een keer gehoord of gezien op een filmpje dat dat ook kanker verwijderd door het te eten of iets dergelijks

Plaats reactie