Medisch nieuws

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Truus
Berichten: 1610
Lid geworden op: wo apr 22, 2009 21:49
Leefwijze: veganist

Re: Medisch nieuws

Bericht door Truus » za feb 19, 2011 22:38

JudithK schreef:Ik heb een ernstig b12 tekort gehad
Was dat na een bevalling?

Gebruikersavatar
Wen
Berichten: 2202
Lid geworden op: ma jan 07, 2008 8:58

Re: Medisch nieuws

Bericht door Wen » za feb 19, 2011 23:05

Wat erg dat je er iets aan overgehouden hebt. Ze hebben wel lang gewacht met bloednemen, als ze er pas na een jaar achterkwamen dat je een tekort had.

lena
Berichten: 2153
Lid geworden op: za feb 11, 2006 1:16

Re: Medisch nieuws

Bericht door lena » za feb 19, 2011 23:13

Truus schreef:
lena schreef:Vertellen al die kennissen jou hun hele medische geschiedenis
Op het algemeen krijg ik meer te horen dan me lief is. :wink: Als iemand in mijn kennissenkring (laten we zeggen familie, vrienden, buren en collega's) dergelijk ernstige verschijnselen had als je hierboven omschrijft, zou ik dat toch moeten merken. Anders kan ik die persoon niet rekenen tot mijn kennissenkring. De persoon die jij hierboven omschrijft ken ik blijkbaar niet...
Nou, toen ze deze verschijnselen had kende ik haar ook nog niet, dus het is vrij toevallig dat ik weet dat ze dat tekort ooit gehad heeft.
Was deze persoon b.v. aan de drank of slikte bepaalde medicijnen waarvan bekend is dat ze B12-absorptie kunnen verstoren?
Ik weet vrij zeker van niet.

Truus
Berichten: 1610
Lid geworden op: wo apr 22, 2009 21:49
Leefwijze: veganist

Re: Medisch nieuws

Bericht door Truus » za feb 19, 2011 23:21

lena schreef:Nou, toen ze deze verschijnselen had kende ik haar ook nog niet
Het probleem met dergelijke verhalen is dat ze niet controleerbaar zijn. Ik heb zo vaak allerlei verhalen gehoord en toen ik wat dieper ging navragen, bleek het heel anders in elkaar te zitten dan me aanvankelijk was voorgespiegeld.

Dit geldt trouwens niet alleen voor leken-verhalen. Ook in de medische literatuur komen anekdoten voor die vervolgens de basis vormen voor een richtlijn die tientallen jaren leidraad kan zijn totdat eindelijk iemand er achter komt dat het onzin is (om niet te spreken van alle richtlijnen dat niemand er ooit achter komt dat het onzin is).

Gebruikersavatar
JudithK
Berichten: 1105
Lid geworden op: do okt 08, 2009 20:05
Leefwijze: veganist
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Medisch nieuws

Bericht door JudithK » zo feb 20, 2011 9:30

Truus schreef:
JudithK schreef:Ik heb een ernstig b12 tekort gehad
Was dat na een bevalling?
Nee toen had ik nog geen kinderen. Het kwam na Pfeiffer. Begon met enorme moeheid en een voorhoofdholteontsteking. De moeheid bleek uit bloedonderzoek Pfeiffer te zijn, maar het ging maar niet weg. Ben toen pas driekwart jaar later doorverwezen naar een internist voor verder onderzoek en daar kwam toen het b12 tekort tevoorschijn. Daarvoor dachten ze dat de verschijnselen nog wel door de Pfeiffer zouden komen.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

lena
Berichten: 2153
Lid geworden op: za feb 11, 2006 1:16

Re: Medisch nieuws

Bericht door lena » zo feb 20, 2011 9:59

Truus schreef:Het probleem met dergelijke verhalen is dat ze niet controleerbaar zijn.
Je vroeg of ik iemand kende met een B12 tekort en ik beaamde dat. Dat is natuurlijk in het algemeen niet controleerbaar, maar ja. Ik denk eigenlijk niet dat er informatie van anderen is die je wel zou overtuigen, of wel?

Truus
Berichten: 1610
Lid geworden op: wo apr 22, 2009 21:49
Leefwijze: veganist

Re: Medisch nieuws

Bericht door Truus » zo feb 20, 2011 16:29

lena schreef:
Truus schreef:Het probleem met dergelijke verhalen is dat ze niet controleerbaar zijn.
Ik denk eigenlijk niet dat er informatie van anderen is die je wel zou overtuigen, of wel?
Ik lees best wel vaak iets op dit forum waarbij ik denk "dat is een goed idee" of "o ja, zo kun je het ook bekijken". Jullie hoeven mij niet te overtuigen. Ik ben niet je ouder of arts of politicus die macht over jou uitoefent. Het is een discussie, en ieder neemt eruit mee wat hem aanspreekt. Jullie leggen uit waarom jullie het belangrijk vinden om B12 te slikken, soms op een manier die op mij alarmistisch over komt, en daarom probeer ik daar conform mijn eigen ervaringen en ideeën nuances in te brengen. Ik vind het een goede zaak dat B12 pillen gewoon in de winkel zonder recept verkrijgbaar zijn en ieder voor zichzelf kan kiezen of hij ze wil of niet.

Gebruikersavatar
Brent
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 8:37
Locatie: Amsterdam

Re: Medisch nieuws

Bericht door Brent » za mar 19, 2011 8:43

Eiwitrijke dieten zouden de kans op diabetes verhogen:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... etes.dhtml

Ik vraag me af of dat dus ook geldt voor veganistische dieten met veel geconcentreerde eiwitten zoals in soyamelk en rijke porties tofu, etc.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Truus
Berichten: 1610
Lid geworden op: wo apr 22, 2009 21:49
Leefwijze: veganist

Re: Medisch nieuws

Bericht door Truus » za mar 19, 2011 22:52

Brent schreef:Eiwitrijke dieten zouden de kans op diabetes verhogen:
Die z.g. eiwitrijke diëten zijn denk ik in feite vetrijke en koolhydraatarme diëten. Met een plantaardig dieet zit je goed.
Brent schreef:veganistische dieten met veel geconcentreerde eiwitten zoals in soyamelk en rijke porties tofu
In sojamelk en tofu zitten geen "geconcentreerde" eiwitten. Ten eerste bestaan er geen "geconcentreerde eiwitten" behalve kipeiwit. Ten tweede zijn sojamelk en tofu slappe aftreksels van sojabonen, dus hoofdzakelijk water.

Gebruikersavatar
Brent
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 8:37
Locatie: Amsterdam

Re: Medisch nieuws

Bericht door Brent » zo mar 20, 2011 7:25

Truus schreef:In sojamelk en tofu zitten geen "geconcentreerde" eiwitten. Ten eerste bestaan er geen "geconcentreerde eiwitten" behalve kipeiwit. Ten tweede zijn sojamelk en tofu slappe aftreksels van sojabonen, dus hoofdzakelijk water.
Kun je dat onderbouwen, weet je zeker dat er in bijvoorbeeld tofu veel minder eiwitten zitten dan in kipeiwit? Overigens zitten in kipeiwit ook al veel eiwitten.

Normalere concentraties eiwitten zitten in bijvoorbeeld fruit, dadels, avocado's, noten en zaden. Bij een gevarieerd dieet heb je geen eiwitrijke voeding nodig zoals tofu, vis, kaas of eieren.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Truus
Berichten: 1610
Lid geworden op: wo apr 22, 2009 21:49
Leefwijze: veganist

Re: Medisch nieuws

Bericht door Truus » zo mar 20, 2011 15:12

Brent schreef:weet je zeker dat er in bijvoorbeeld tofu veel minder eiwitten zitten dan in kipeiwit?
Als je het belangrijk vindt kun je het zelf opzoeken, bijvoorbeeld hier.
Brent schreef:Overigens zitten in kipeiwit ook al veel eiwitten.
Kipeiwit is vrijwel zuiver eiwit, vandaar dat in de Nederlandse taal proteïne eiwit wordt genoemd.
Brent schreef:Bij een gevarieerd dieet heb je geen eiwitrijke voeding nodig
Mee eens.

Overigens worden de hoeveelheden eiwit in verschillende voedselsoorten met elkaar vergeleken per gewicht. Dan lijken vooral vetrijke voedingsmiddelen alsof ze eiwitrijk zijn tegenover waterrijke voedingsmiddelen omdat water is zwaarder dan vet. Je bent dan ongelijkwaardige porties aan het vergelijken. Als je voedingsmiddelen vergelijkt per b.v. 100 *calorieën* in plaats van 100 gram dan hebben alle voedingsmiddelen ongeveer dezelfde eiwitgehalte. Behalve kipeiwit, want dat is idd bijna puur eiwit.

lena
Berichten: 2153
Lid geworden op: za feb 11, 2006 1:16

Re: Medisch nieuws

Bericht door lena » ma mar 21, 2011 10:14

Truus schreef: Als je voedingsmiddelen vergelijkt per b.v. 100 *calorieën* in plaats van 100 gram dan hebben alle voedingsmiddelen ongeveer dezelfde eiwitgehalte. Behalve kipeiwit, want dat is idd bijna puur eiwit.
Dat is niet waar. Dadels bestaan bijvoorbeeld voor ongeveer 3% eiwit, spinazie is 50% eiwit, op basis van calorieen.

Spinazie heeft (in de Amerikaanse voedingsdatabase, maar dat zal geen enorm verschil maken) 23 calorieen per 100 gram en 2,9 gram eiwit. 1 gram eiwit levert ongeveer 4 calorieen, dus 2,9 gram eiwit levert ongeveer 11,5 calorieen. Ongeveer de helft van de calorieen in spinazie komt dus van eiwit.

Medjool dadels hebben 2 gram eiwit per 100 gram en 280 calorieen. Van die 280 calorieen komen dus 8 calorieen van eiwit. 8/280 is ongeveer 3%.

Brood en granen zitten vaak rond de 10/15%, peulvruchten rond de 25, noten 5 tot 15, tofu/tempeh rond de 40.

Gebruikersavatar
Brent
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 8:37
Locatie: Amsterdam

Re: Medisch nieuws

Bericht door Brent » ma mar 21, 2011 12:35

Je merkt dat ook uit de stank bij rotting.
Tofu, soyamelk en spinazie kunnen enorm gaan stinken als je het een paar dagen buiten de koelkast laat staan.
Ik neem aan dat het ontbindende eiwitten zijn die die stank geven.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Truus
Berichten: 1610
Lid geworden op: wo apr 22, 2009 21:49
Leefwijze: veganist

Re: Medisch nieuws

Bericht door Truus » ma mar 21, 2011 12:45

lena schreef:Dadels bestaan bijvoorbeeld voor ongeveer 3% eiwit, spinazie is 50% eiwit, op basis van calorieen... peulvruchten rond de 25, noten 5 tot 15, tofu/tempeh rond de 40.
Okee, ik ben overtuigd, gemeten in relatie tot de calorieën schommelt het eiwitgehalte in verschillende voedselsoorten nogal. Wat wel uit jouw voorbeelden naar voren komt is dat spinazie relatief eiwitrijk is terwijl noten eiwitarm zijn, niet het verhaal van het voedingsbureau. En als je nou kijkt naar hoeveel je ervan eet -- want hoeveel spinazie kan een mens op? -- dan zal het toch wel allemaal ongeveer op hetzelfde neerkomen. Denk je niet?
Brent schreef:Tofu, soyamelk en spinazie kunnen enorm gaan stinken als je het een paar dagen buiten de koelkast laat staan. Ik neem aan dat het ontbindende eiwitten zijn die die stank geven.
Ik heb niet zoveel verstand van stank, maar zag op de Keuringsdienst van Waarde dat koemelk die een bepaalde behandeling heeft doorgegaan zeer lang buiten de koelkast houdbaar blijft terwijl die behandeling voor de eiwitgehalte niet uitmaakt.

Gebruikersavatar
Brent
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 8:37
Locatie: Amsterdam

Re: Medisch nieuws

Bericht door Brent » ma mar 21, 2011 15:52

Truus schreef:
lena schreef:Dadels bestaan bijvoorbeeld voor ongeveer 3% eiwit, spinazie is 50% eiwit, op basis van calorieen... peulvruchten rond de 25, noten 5 tot 15, tofu/tempeh rond de 40.
Okee, ik ben overtuigd, gemeten in relatie tot de calorieën schommelt het eiwitgehalte in verschillende voedselsoorten nogal. Wat wel uit jouw voorbeelden naar voren komt is dat spinazie relatief eiwitrijk is terwijl noten eiwitarm zijn, niet het verhaal van het voedingsbureau. En als je nou kijkt naar hoeveel je ervan eet -- want hoeveel spinazie kan een mens op? -- dan zal het toch wel allemaal ongeveer op hetzelfde neerkomen. Denk je niet?
Spinazie is eiwitrijk ten opzichte van de meeste andere groenten, maar andere donkergroene bladgroenten zullen er wellicht niet veel voor onderdoen.
Punt is dat je bij een gevarieerd dieet, niet persé voedingsmiddelen nodig hebt waar relatief gezien veel meer eiwitten inzitten.
Maar ik denk dat als je vaak dingen zoals rijst, brood en pasta's eet, het wel beter is om wat meer eiwithoudende dingen toe te voegen.
Truus schreef:
Brent schreef:Tofu, soyamelk en spinazie kunnen enorm gaan stinken als je het een paar dagen buiten de koelkast laat staan. Ik neem aan dat het ontbindende eiwitten zijn die die stank geven.
Ik heb niet zoveel verstand van stank, maar zag op de Keuringsdienst van Waarde dat koemelk die een bepaalde behandeling heeft doorgegaan zeer lang buiten de koelkast houdbaar blijft terwijl die behandeling voor de eiwitgehalte niet uitmaakt.
Ik meen dat melk helemaal niet zo heel veel eiwitten bevat, ook niet als het mensenmoedermelk is.
De verhouding van de aminozuren in een bepaald voedingsmiddel is van belang, omdat je bij een al te scheve samenstelling meer ervan zou moeten eten om aan je minimumbehoefte te voldoen of beter moet gaan varieren in je voedingskeuzes.
Bepaalde voedingsmiddelen hebben een gunstiger verdeling van de benodigde aminozuren dan andere.
Zo is die van de Braziliaanse paranoten de beste van allemaal, beter nog dan die van vlees, vis, melk of eieren.
http://www.waiworld.com/waidiet/nut-fruitprotein.html
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

lena
Berichten: 2153
Lid geworden op: za feb 11, 2006 1:16

Re: Medisch nieuws

Bericht door lena » ma mar 21, 2011 16:18

Truus schreef:
lena schreef:Dadels bestaan bijvoorbeeld voor ongeveer 3% eiwit, spinazie is 50% eiwit, op basis van calorieen... peulvruchten rond de 25, noten 5 tot 15, tofu/tempeh rond de 40.
Okee, ik ben overtuigd, gemeten in relatie tot de calorieën schommelt het eiwitgehalte in verschillende voedselsoorten nogal. Wat wel uit jouw voorbeelden naar voren komt is dat spinazie relatief eiwitrijk is terwijl noten eiwitarm zijn, niet het verhaal van het voedingsbureau. En als je nou kijkt naar hoeveel je ervan eet -- want hoeveel spinazie kan een mens op? -- dan zal het toch wel allemaal ongeveer op hetzelfde neerkomen. Denk je niet?
Ik vind 200 gram gekookte spinazie vrij weinig, en dat geeft 6 gram eiwit. Om dezelfde hoeveelheid eiwit uit appels te krijgen (om maar eens een ander voorbeeld te noemen) moet je bijna 2,5 kilo eten, dat doe je toch minder makkelijk. Er zit dus toch wel wat verschil, maar ik denk niet dat het praktisch heel relevant is voor veel mensen. Ik denk dat de meeste mensen die redelijk gezond en gevarieerd eten rond de 10/15% eiwit uitkomen. Het kan wel nuttig om te weten zijn als je om wat voor reden dan ook meer of minder eiwit wilt eten, maar het is best moeilijk om standaard echt substantieel hoger dan 20% uit te komen zonder gebruik te maken van eiwitpoeders. Het is niet zo heel moeilijk om lager dan die 10% uit te komen, als je veel vruchtensap drinkt of junk food eet bijvoorbeeld.

Truus
Berichten: 1610
Lid geworden op: wo apr 22, 2009 21:49
Leefwijze: veganist

Re: Medisch nieuws

Bericht door Truus » ma mar 21, 2011 17:30

Brent schreef:Punt is dat je bij een gevarieerd dieet, niet persé voedingsmiddelen nodig hebt waar relatief gezien veel meer eiwitten inzitten.
Mee eens, en anderzijds hoef je je ook geen zorgen te maken dat je te veel eiwit binnen krijgt, tenzij je een of ander raar dieet volgt met veel kipeiwit. In ieder geval lijkt het me voor een veganist niet mogelijk. Zelfs z.g. soja-proteïne zit mede vol stijfsel (toch, Lena?) en tegen de tijd dat het verwerkt is tot iets eetbaars, valt het reuze mee met al die eiwitten. Niet dat ik het zou aanbevelen, het is überhaupt een afvalproduct van de sojaolie-industrie.
Brent schreef:Zo is die van de Braziliaanse paranoten de beste van allemaal
... vindt de Braziliaanse paranotenboer. Ze zijn wel hartstikke lekker, maar voor mij is spinazie verstandiger.
lena schreef:Ik vind 200 gram gekookte spinazie vrij weinig
Ik ook. Ik eet nooit minder dan een kilo van iets. :twisted: Vandaar dat spinazie voor mij verstandiger is dan paranoten.
lena schreef:als je veel vruchtensap drinkt of junk food eet bijvoorbeeld.
Ik kijk wel eens naar wat er voorbij rolt op de band bij de kassa en dan naar de mensen die dat kopen, en verwonder me dat ze er allemaal zo gezond en gelukkig uitzien.

Gebruikersavatar
Brent
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 8:37
Locatie: Amsterdam

Re: Medisch nieuws

Bericht door Brent » ma mar 21, 2011 18:47

Truus schreef:
Brent schreef:Zo is die van de Braziliaanse paranoten de beste van allemaal
... vindt de Braziliaanse paranotenboer. Ze zijn wel hartstikke lekker, maar voor mij is spinazie verstandiger.
Spinazie eet ik tweemaal in de week, errug lekker.
Paranoten kunnen alleen geplukt worden in het oerwoud, ze zijn niet aan te planten.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

lena
Berichten: 2153
Lid geworden op: za feb 11, 2006 1:16

Re: Medisch nieuws

Bericht door lena » ma mar 21, 2011 21:15

Truus schreef:
Brent schreef:Punt is dat je bij een gevarieerd dieet, niet persé voedingsmiddelen nodig hebt waar relatief gezien veel meer eiwitten inzitten.
Mee eens, en anderzijds hoef je je ook geen zorgen te maken dat je te veel eiwit binnen krijgt, tenzij je een of ander raar dieet volgt met veel kipeiwit. In ieder geval lijkt het me voor een veganist niet mogelijk.
Mee eens. Om in de buurt te komen van de hoeveelheden die veel low-carb dieetgoeroes aanraden moet je ofwel veel eiwitpoeder gaan gebruiken, of leven op sojabonen en bladgroenten alleen.
Zelfs z.g. soja-proteïne zit mede vol stijfsel (toch, Lena?)
Nou, dat zou ik zo niet omschrijven, ik hou wel van tofu :)
Brent schreef:Zo is die van de Braziliaanse paranoten de beste van allemaal
... vindt de Braziliaanse paranotenboer.
Paranoten bevatten (net als veel plantaardige producten) niet zoveel lysine, dus zeker geen perfect eiwit.

Paranoten hebben trouwens heel veel selenium. Ik zou daar niet dagelijks grote hoeveelheden van eten.

Gebruikersavatar
Brent
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 8:37
Locatie: Amsterdam

Re: Medisch nieuws

Bericht door Brent » ma mar 21, 2011 21:17

Zoveel mensen, zoveel meningen over wat je wel of niet kan of moet eten. :mrgreen:
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast