Medisch nieuws

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Medisch nieuws

Bericht door Fynnya » wo jun 30, 2010 8:03

@rno schreef: Mijn Engels is niet zo goed. Kan iemand een korte samenvatting geven? Gaan we dood?
:lol:
Ik heb het artikel nog niet uit, maar ik verwacht niet dat hij heeft ontdekt dat veganistische proteines zo goed zijn dat je er onsterfelijk door wordt, dus ik ga er wel vanuit dat ook veganisten dood gaan ja ;)

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jun 30, 2010 16:50

Eigenlijk is iedereen die leeft toch al een beetje aan het sterven?

@rno

Bericht door @rno » wo jun 30, 2010 16:54

Daar wil ik vorlopig nog geen rekening mee houden.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

rik23

Bericht door rik23 » vr jul 16, 2010 20:44

ik heb geloof ik een orthorexia nervosatje opgelopen... :roll:

“nervous healthy eating disorder- gezond eten kan nu als afwijking gezien worden http://www.infowars.com/choosing-health ... -disorder/" target="_blank" target="_blank http://www.guardian.co.uk/society/2009/ ... g-disorder#" target="_blank" target="_blank

dit is zo doorgedraait dat ik er om kan lachen :razz: :rendier: :rotfl:

@rno

Bericht door @rno » vr jul 16, 2010 21:06

1 april valt wel laat dit jaar.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

lena

Bericht door lena » za jul 17, 2010 8:32

rik23 schreef:“nervous healthy eating disorder- gezond eten kan nu als afwijking gezien worden
Dat vind ik net zo iets als depressie omschrijven als "sip zijn kan nu als afwijking gezien worden" of anorexia als "af willen vallen kan nu als afwijking gezien worden". Een depressie hebben is wel wat anders dan gewoon sip zijn, anorexia is wat anders dan gewoon slank willen zijn, en orthorexia is wat anders dan simpelweg gezond eten. Obsessies met eten zijn niet goed, of het nu gaat om de hoeveelheid eten, of het soort eten.

Brent

Bericht door Brent » za jul 17, 2010 12:43

Vegantastic schreef:Eigenlijk is iedereen die leeft toch al een beetje aan het sterven?
Vooral na je 39-ste wanneer het lichaam weer schijnt te gaan "krimpen".

Truus

Bericht door Truus » za jul 17, 2010 22:42

lena schreef:Obsessies met eten zijn niet goed
Wie bepaalt wat een obsessie is? Waar de grens ligt?

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo jul 21, 2010 3:25

lena schreef:
rik23 schreef:“nervous healthy eating disorder- gezond eten kan nu als afwijking gezien worden
Dat vind ik net zo iets als depressie omschrijven als "sip zijn kan nu als afwijking gezien worden" of anorexia als "af willen vallen kan nu als afwijking gezien worden". Een depressie hebben is wel wat anders dan gewoon sip zijn, anorexia is wat anders dan gewoon slank willen zijn, en orthorexia is wat anders dan simpelweg gezond eten. Obsessies met eten zijn niet goed, of het nu gaat om de hoeveelheid eten, of het soort eten.
Ja precies. En van smetvrees zeg je ook niet dat je handen wassen voor het eten nu als afwijking gezien kan worden... Gezond willen eten is natuurlijk een goed idee, maar er zullen vast mensen zijn bij wie het hun leven zo sterk beperkt dat het wel echt als een mentale ziekte gezien kan worden.

Stel dat je bijv. nooit bij anderen durft te eten, nooit in een restaurant, nooit op vakantie durft, nooit ergens durft te logeren, terwijl je die dingen wel leuk zou vinden maar te bang bent dat je dan een minder gezond ingrediënt te eten zou krijgen;
panisch wordt als een bepaalde groente een paar dagen niet te krijgen is, omdat je denkt dat je die groente echt nodig hebt om gezond te blijven;
niets wil eten dat je partner kookt omdat je bang bent dat die toch ingrediënten heeft gebruikt waarvan jij de overtuiging hebt dat je gezondheid meteen kapot gaat als je ze 1 keer eet;
of als je gezondheid enorm aangetast wordt doordat je bijvoorbeeld niks wilt eten waar ook maar iets van vet inzit, omdat je hebt gehoord dat vet niet goed voor je is, en het dus verbant uit je dieet, en je niet wilt horen dat je bepaalde vetzuren ook nodig hebt,
kortom: als je ideeën over het effect van je voedsel niks meer met de realiteit te maken hebben, en je gezondheid benadeelt en je leven enorm beperkt, dan vind ik dat wel heel erg vergelijkbaar met smetvrees of hypochondrie, en inderdaad een mentale ziekte.

Truus

Bericht door Truus » wo jul 21, 2010 7:34

Fynnya schreef:Stel dat je bijv. nooit bij anderen durft te eten
Nou, stel. Wat gaat die dokter daar aan doen?

En stel, je wilt niet naar de dokter, het is iemand anders (familie, buren, school, werkgever, maatschappelijke werker, enz.) die heeft besloten dat je naar de dokter moet? Want zo gaat dat meestal.

Ik sluit me dit keer aan bij rik23 en lena.

lena

Bericht door lena » vr dec 10, 2010 10:03

Ik las hier dat de officiele richtlijnen van de Amerikaanse overheid zijn dat mensen die ouder zijn dan 50 hun B12 uit supplementen of verrijkte voedingsmiddelen halen, en niet vertrouwen op dierlijke producten:
Two groups, however, are at risk of not getting enough vitamin B12. The first includes individuals with low intakes of animal products, including strict vegetarians. The second group includes individuals over 50 years of age. Studies show that between 10 percent and 30 percent of people in this age group are unable to absorb vitamin B12 from their food. This can happen as a result of diminished production of stomach acids and digestive enzymes that free vitamin B12 from food proteins. In addition, reduced production of other small proteins lowers their ability to assist the absorption of the vitamin by the small intestine. Therefore, the USDA Dietary Guidelines for Americans recommends that all persons over 50 get their vitamin B12 from dietary supplements and fortified foods.

Ik wist wel dat B12-tekort relatief vaak voorkomt bij mensen die vlees eten, maar niet dat het zo ernstig was.

@rno

Bericht door @rno » vr dec 10, 2010 11:14

Maken ze misschien teveel gebruik van een magnetron?

Wen

Bericht door Wen » za feb 19, 2011 14:20

Truus

Bericht door Truus » za feb 19, 2011 18:52

lena schreef:Ik wist wel dat B12-tekort relatief vaak voorkomt bij mensen die vlees eten, maar niet dat het zo ernstig was.
Het is ook niet zo ernstig. Ken jij iemand met B12-tekort? Ik niet. Ook niet onder mijn diverse kennissen die hun 90ste en zelfs 100ste verjaardag al hebben gevierd.

Fynnya

Bericht door Fynnya » za feb 19, 2011 19:32

Truus schreef:
lena schreef:Ik wist wel dat B12-tekort relatief vaak voorkomt bij mensen die vlees eten, maar niet dat het zo ernstig was.
Het is ook niet zo ernstig. Ken jij iemand met B12-tekort? Ik niet. Ook niet onder mijn diverse kennissen die hun 90ste en zelfs 100ste verjaardag al hebben gevierd.
Veel gevolgen van een B12-tekort zijn niet zo herkenbaar als een typisch B12-probleem, en zijn klachten die je ook door allerlei andere oorzaken kan krijgen, dus goede kans dat je een heleboel mensen kent met allerlei klachten die door een B12-tekort komen, maar die je gewoon niet als zodanig herkend hebt, dat je bijvoorbeeld denkt dat die klachten gewoon door de leeftijd komen.

Truus

Bericht door Truus » za feb 19, 2011 19:53

Fynnya schreef:zijn klachten die je ook door allerlei andere oorzaken kan krijgen
Ten eerste, niet iedereen op hoge leeftijd heeft klachten, en tweede, wanneer er al klachten zijn, waarom zou je aannemen dat die door B12-tekort komen? Je zegt het zelf, er kunnen oneindig veel redenen zijn.

Ik ken ook wel mensen die B12 zijn voorgeschreven, maar daar verbeterde hun klachten helemaal niets mee. Het was eerder een fopspeen voor de arts, dat hij zich kan verbeelden dat hij zijn patiënt hélpt, terwijl hij dat in feite niet kan.

Farmaceuten spelen graag in op de vage klachten die we allemaal wel eens hebben om hun producten naar voren te schuiven. Medische vakbladen staan er bol van. Het is immers een megamiljardenindustrie.

Ik wil heus niemand verbieden om B12 te slikken. Als je erin gelooft, doe het vooral. Ik doe ook waar ik in geloof, o.a. "medische" en "wetenschappelijke" berichten in de media kritisch beschouwen.

lena

Bericht door lena » za feb 19, 2011 20:32

Truus schreef:
Ik wel, ik ken iemand (geen veganist) die ernstige uitvalsverschijnselen kreeg, bijna blind werd, dokters stonden voor een raadsel, tot uiteindelijk uit een compleet bloedonderzoek een B12 tekort bleek. Toen ze B12 supplementen ging gebruiken verdwenen de ernstige symptomen gelukkig weer.

Vertellen al die kennissen jou hun hele medische geschiedenis? Ik weet van de meeste kennissen niet wat ze mankeren en welke pillen ze slikken.

Truus

Bericht door Truus » za feb 19, 2011 20:48

lena schreef:Vertellen al die kennissen jou hun hele medische geschiedenis
Op het algemeen krijg ik meer te horen dan me lief is. :wink: Als iemand in mijn kennissenkring (laten we zeggen familie, vrienden, buren en collega's) dergelijk ernstige verschijnselen had als je hierboven omschrijft, zou ik dat toch moeten merken. Anders kan ik die persoon niet rekenen tot mijn kennissenkring. De persoon die jij hierboven omschrijft ken ik blijkbaar niet...

Gelukkig dat de medische wetenschap hulp heeft kunnen bieden. Ik zou overigens ernstige uitvalsverschijnselen en bijna blind worden geen vage klachten noemen. Hier was iets serieus aan de hand. Is er een oorzaak vast gesteld? Ik bedoel niet B12 tekort, maar waarom B12 tekort? Was deze persoon b.v. aan de drank of slikte bepaalde medicijnen waarvan bekend is dat ze B12-absorptie kunnen verstoren?

Wen

Bericht door Wen » za feb 19, 2011 22:05

Ik ken toch ook mensen die een B12 tekort hadden en zich na supplementatie eindelijk terug gezond voelden.
Van veganisten weten we dat de meesten zonder een supplement een tekort krijgen, dat is gewoon een feit.
Gelukkig weten veel veganisten dat ze B12 moeten slikken en wordt er meer en meer gewezen op het ernstige gevaar dat ze lopen als ze geen B12 slikken.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » za feb 19, 2011 22:30

Ik heb een ernstig b12 tekort gehad (toen ik nog vlees at). Ik heb een jaar bijna alleen op de bank kunnen liggen tot ze erachter kwamen dat het een b12 tekort was. Allerlei onderzoeken gehad maar geen oorzaak gevonden.Toen injecties gekregen en de klachten waren voorbij. Nou ja de vergeetachtigheid is altijd gebleven...
Dus nu let ik er extra op, slik mijn vitamines en controleer mijn bloed, maar gelukkig nooit meer een tekort gehad.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Plaats reactie