Vitamine K2

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
sillygirl
Leefwijze: veganist

Vitamine K2

Bericht door sillygirl » do jan 16, 2014 20:06

Misschien wel een nieuwe topic waard, ik kon het niet vinden via de zoekfunctie. Ook in de vegan health boeken en sites die ik heb gelezen (admittedly niet veel) wordt het onderscheid met k1 en de waarschijnlijke noodzaak op een voedingsbron van vitamine K2 nog niet genoemd/erkend.

Ik denk zelf dat het wel een goed idee is om k2 te slikken, of elke dag wat natto te eten (dat laatste wil ik wel eens proberen maar heb het nog niet gedurfd). Het hoeft dan maar 10-15 gram natto te zijn om toch al meer vitamine K2 binnen te krijgen dan er in de meeste pillen zit. :) En het is ook in andere opzichten gezond, want YAY bonen! :mrgreen:

waarschijnlijk dan een goed idee om ook vitamine K2 erbij te gaan slikken! (sowierso eigenlijk voor iedereen, maar goed)

Nog niet zo bekend, pas recent ontdekt door een groep wetenschappers. http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_k2
Goedkoopste die wij konden vinden is deze leverancier: http://www.bodyenfitshop.nl/vitamines/v ... e-k2-mk-7/

Het wordt wel gezien als de 'missing link' waarom calcium en zelfs vitamine D toch samengaan met botontkalking (dat zuivel calcium aan je botten onttrekt is volgens mij omstreden). Vitamine K2 zit namelijk van nature bijna nergens voldoende in tenzij je lever eet of tientallen eidooiers op een dag eet. Plantaardig komt het alleen voor in natto (Japanse gefermenteerde sojabonen) vanwege de specifieke soort bacterie die daarbij wordt gebruikt. Is goedkoper dan de pillen als je kijkt hoeveel vitamine K2 er in zit (je hoeft dan maar 14 gram natto per dag te eten), maar het schijnt nogal vies te smaken voor niet-ingewijden. :lol:
(het is overigens ook een klein voorbeeldje waar de Weston A Price fanaten een keertje wél gelijk hadden: dat pasture fed dieren veel gezondere producten opleveren, want de reden dat er nu nergens K2 in zit is dat we de veedieren vnl. graan zijn gaan voeren. in de VS meer dan hier waardoor Nederlandse eidooiers in het onderzoek meer k2 bleken te bevatten.)
Wikipedia schreef:Vitamin K2 is preferred by the extra-hepatic tissues (bone, cartilage, vasculature) and is of bacterial origin. Scientific discussions are ongoing as to what extent K2 produced by our intestinal bacteria contributes to our daily vitamin K2 needs. If, however, intestinal bacterial supply was enough to supplement all tissues needing K2, we would not find high fractions of undercarboxylated Gla-proteins in human studies.

Natural K2 is also found in bacterial fermented foods, like mature cheeses and curd. The MK-4 form of K2 is often found in relatively small quantities in meat and eggs. The richest source of Natural K2 is the traditional Japanese dish natto[23] made of fermented soybeans, which provides an unusually rich source of Natural K2 as long-chain MK-7: its consumption in Japan has been linked to significant improvement in K vitamin's status and bone health in many studies. The intense smell and strong taste, however, make this soyfood a less attractive source of Natural K2 for Westerners' tastes.
Hier een lijstje met wat food sources, natto dus bovenaan: :D
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_k#Vitamin_K2

De wetenschappers die het onderzoek hierin leiden raden inmiddels geloof ik iedereen aan om zo'n 50-150 gram K2 per dag te consumeren.

@rno

Re: Vitamine K2

Bericht door @rno » zo jan 19, 2014 9:01

Geef mij maar K3.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Framboos

Bericht door Framboos » zo jan 19, 2014 15:20

sillygirl

Bericht door sillygirl » ma jan 20, 2014 8:50

ja, leuk dat hij er in gaat duiken :)

Overstand

Bericht door Overstand » di feb 18, 2014 8:50

Hoi Silly,

welke slik jij eigelijk?

Ik denk er ook aan om in kleine hoeveelheden te slikken. Ik zag zo snel van veganicity maar die merk vond ik eigelijk nooit zo leuk.

sillygirl

Bericht door sillygirl » di feb 18, 2014 13:58

Ben zelf geen k2 tegengekomen van hun, is het niet k1? dat is echt anders dan k2. k1 krijg je makkelijk uit groente in elk geval.
wij hebben honderd en een webshops vergeleken laatst en uiteindelijk k2 van het merk Now besteld via http://www.bodyenfitshop.nl/ omdat dit het minst duur was (als je telkens omrekent naar euro's per gram K2, want al die merken moeten uiteraard weer andere doses per pil en aantallen pillen per pot hebben) :P Maar bij sommige aanbieders lijkt het ook alsof de prijzen heel regelmatig schommelen. overigens is Jack Norris nog steeds bezig om het allemaal uit te pluizen, hij heeft al meerdere berichten erover geschreven (telkens kijkend naar 1 onderzoeksresultaat).

Overstand

Bericht door Overstand » di feb 18, 2014 16:02

ye i know dat kreeg ik mee.

Maar uit mezelf heb ik steeds het gevoel dat er een missing link is tussen calcium en D, iets ontbreekt (hopelijk only psychological), zou dat K2 kunnen zijn?

Hoewel ik sowieso nu k2 in me wil, nu ik ervan weet.

Ik ga kijken wat ik kan doen.

Thanks voor je mailtje ;)

Overstand

Bericht door Overstand » di feb 18, 2014 16:04

sillygirl

Bericht door sillygirl » di feb 18, 2014 16:11

oh, die ziet er goed uit toch, en niet zo duur dan (geloof ik). Ik denk dat ik die niet kon vinden in Nederlandse winkels vandaar. :)
Maar je kunt ook elke dag 1 lepel natto naar binnen werken dan heb je het ook! (ik heb het nog nooit geproefd)

Overstand

Bericht door Overstand » di feb 18, 2014 16:37

Ik heb liever gewoon food dan pillen.

eerste hit: https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... tAodoScAOQ

Zit k2 in elke natto? Of is er niet zoiets als natto zonder die specifieke bacterieen. ik ga me ekoplaza is checken

1 theelepel hoop ik, :oops: nog steeds niet goed met grammen.

Weje ik denk dat ik dit zelfs lekker zou vinden :) Sillyboy hihi

sillygirl

Bericht door sillygirl » di feb 18, 2014 16:39

het zit in elke natto ja, want natto is een heel specifiek product (wordt altijd gemaakt met een bepaalde soort bacterie voorzover ik weet).
Maar deze pot ziet er niet uit als echte natto...de ingrediënten zijn totaal anders. Ik zou eerder deze zoeken: http://www.hobbit.be/Nederlands/FAQ%20H ... %20NL.html

Overstand

Bericht door Overstand » di feb 18, 2014 16:43

thank u so much ur awesome!

:)

Wen

Bericht door Wen » wo feb 19, 2014 5:52

Ik heb natto geprobeerd en het smaakt echt verschrikkelijk!
En ik kan wel wat verdragen. Zelf een lepel per dag zou ik echt niet binnenkrijgen. Een heads up voor degenen die het gaan proberen :D

Overstand

Bericht door Overstand » wo feb 19, 2014 10:33

is het trouwens een eetlepel of theelepel :P eetlepel onie, het zal ook wel een x niet haha

hey Wen, ik ga dit echt doen !

(vrijdag kan ik pas naar ekoplaza)

sillygirl

Bericht door sillygirl » wo feb 19, 2014 10:44

ik geloof dat ik had gelezen dat ongeveer 10 gram van dat spul al voldoende zou zijn voor een royale hoeveelheid K2 vergelijkbaar met zulke tabletten. zou het weer moeten opzoeken, weet het niet exact uit mijn hoofd. Maar een theelepel is vast ook beter dan niets (al denk ik dat 10 gram meer een eetlepel is) Het wordt vaak aangeradne om het te combineren met flink wat sausjes: mosterd en sojasaus o.a. Misschien dat stevige sambal ook werkt? Ik heb het nog niet durven proberen overigens :lol:

Wen

Bericht door Wen » wo feb 19, 2014 11:32

@Overstand, ik ben benieuwd wat jij er van vindt :D

Overstand

Bericht door Overstand » do feb 20, 2014 13:43

ja s goed Wen ik laat jou weten zodra ik het heb gegeten. :) Maar ik weet wel dt ik het eerst heel vies zal vinden, maar met tijd mee er iets in zien, een liefde voor zal krijgen.

Ik ga eerst rauw hardcore doen met lepel, als het echt fokdop is, in me salade verwerken.

Heb thuis geen mosterd, enzo Sillygirl, :0

Anyway, ik kom net van eko, hadden ze niet. Dus heb die van hobbit laten bestellen, elke dinsdag wordt 1 pakje voor mij gebracht, awesome, heb ik ook incentive (me health) om elke week omweg te maken naar ek0plaza.

Overstand

Bericht door Overstand » di feb 25, 2014 18:29

jonges daar gaat die. 18:24 tijdens het avondeten 1 lepel natto rauw koud.

1 stukje al doorgeslikt.

2e stuk..

laatste!

Dit is echt vies jonge 18:29

sillygirl

Bericht door sillygirl » di feb 25, 2014 19:14

het zijn dan rauwe sojabonen toch? Dus je moet er ook op kauwen dan? Of kan je het snel heel doorslikken met je neus dicht? :lol: (dat was altijd mijn tactiek met witlof en zuurkool als kind)

Overstand

Bericht door Overstand » di feb 25, 2014 19:32

Silly, Wen zei dat niet zomaar.

Het zijn gewoon sojaboontjes (niet echt smaak),

maar er zit zo een vies geurtje aan. Ik ruik het af en toe nog steeds.

Ik ga er wel mee door though 8) thanks for this info.

Natto van Hobbit 1 pakje wekelijks, like a soldier with it

Plaats reactie