'Forks over Knives'

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
KarinB
Leefwijze: veganist

'Forks over Knives'

Bericht door KarinB » ma mar 24, 2014 18:41

Hoi allen,

Allereerst wil ik beginnen met zeggen dat ik ontzettend veel respect heb voor iedereen die uit principe veganist is. Ik zelf heb het dierenleed altijd verschrikkelijk gevonden, maar tegelijkertijd vond ik mijn stukje vlees 'te lekker', en stopte gewoon mijn hoofd in het zand. Dit principe is dus ook niet mijn motivatie geweest om een 'veganistische' lijfstijl te proberen.

Mijn motivatie was de documentaire 'Forks over Knives'. Ik was verbaasd dat ik op deze site helemaal niets over die documentaire kon vinden, dus ik ben benieuwd wie van jullie deze documentaire gezien heeft, en wat jullie ervan vonden.

Om de documentaire even kort samen te vatten: In deze documentaire wordt duidelijk, professioneel, en deskundig uiteengezet hoe het eten van vlees en het nuttigen van zuivel/eieren een direct effect op onze gezondheid heeft, en worden duidelijke verbanden tussen het eten van vlees en kanker en hart- en vaatziekten uiteengezet. Ik schrok hier echt van. In onze westerse samenleving leeft zo'n diepgewortelde overtuiging dat vlees en zuivel gezond is voor de mens. We groeien op in een samenleving die predikt dat 'melk goed is voor elk' en dat vlees onmisbare voedingsstoffen bevat. Vegetariërs en veganisten worden door het gros van de samenleving gezien als mensen die hun lichaam onthouden van deze belangrijke voedingsstoffen. Deze documentaire laat echter een heel ander beeld zien. En dat ook nog eens gebaseerd op kei-harde feiten en degelijke onderzoeken onder grote groepen mensen. Daarnaast nemen de programmamakers zelf de proef op de som door een bepaalde periode alleen maar 'plantaardig voedsel' te eten. De gevolgen zijn ongelooflijk: nauwelijks nog gezondheidsklachten, fitter, energieker, lager cholesterol, betere bloedwaardes in het algemeen... En daarnaast het feit dat beschadigde aders zich echt gaan herstellen en kanker in recessie kan treden. Ik zou dit nooit geloofd hebben als ik deze documentaire niet had gezien.

Ook al is wellicht niet alles een hard feit, ook al zijn wellicht bepaalde zaken overtrokken of niet bewezen in de mate dat uit deze documentaire lijkt, ik ben na het zien wel overtuigd dat er grote gezondheidsvoordelen kleven aan een plantaardig voedselpatroon.

Persoonlijk was ik al langere tijd constant moe. Hoe veel ik ook sliep, ik had geen energie. Ik sleurde me door de dagen. Daarnaast ben ik al erg lang te zwaar en kreeg ik de kilo's er maar niet af, ook al at ik echt niet veel of raar.
Ik heb nu met mezelf afgesproken dat ik minimaal voor een periode van 3 maanden alleen maar plantaardig ga eten, om de theorie van deze documentaire zelf te testen. En, ik moet bekennen dat ik me na een paar dagen al direct fitter voel. Ik word al 2 dagen voor de wekker wakker, en ben direct ook echt 'wakker'. Nu weet ik nog niet of dat wellicht tussen de oren zit, of dat het echt al direct merkbaar is.
Mijn collega's merkten ook al op dat ik energieker (en daarom irritanter ;) ben sinds deze week.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk; heeft iemand deze documentaire gezien? Zoja, wat is jullie mening hierover, als echte veganisten?
Ben heel benieuwd naar alle meningen!
En nogmaals: :govegan: :thanks:

cherry
Leefwijze: part-time veganist

Re: 'Forks over Knives'

Bericht door cherry » ma mar 24, 2014 19:36

Ik heb de documentaire ook gezien en vond hem ook erg interessant. Het gezondheidsaspect heeft voor mij geen rol gespeeld bij mijn beslissing om veganist (proberen) te worden, maar ik heb deze argumenten wel gebruikt in gesprekken met mensen.
Deze mensen komen nu echter om de haverklap aan met onderzoeken die bewijzen dat vlees en zuivel niet ongezond zijn :? dus ik ben er maar mee opgehouden.
Nu benadruk ik vooral dat veganisme niet ongezond is, en dat we vredelievend moeten zijn naar alle levende wezens.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma mar 24, 2014 20:15

Leuk dat je vegan wilt gaan eten. :) Je zult denk ik merken dat je qua smaakbeleving niet veel in hoeft te leveren. Misschien heb je over 3 maanden wel allemaal nieuwe lievelingsgerechten die je lekkerder vindt dan vlees. Vegan eten kan heel erg lekker zijn.

Ik heb de documentaire niet gezien, maar ik weet wel ongeveer waar het over gaat. Zoals sillygirl in het andere topic ook al zei is veganisme niet per se gezonder dan een 'omnivoor' dieet. Als omnivoor kun je denk ik heel gezond eten (veel groente en kleine hoeveelheden dierlijke producten) en als veganist kun je ongezond eten (witbrood, pizza, chocola, chips en koekjes).

Het is niet moeilijk om gezond vegan te eten (veel groente, peulvruchten, volkoren producten etc.), maar het gaat zeker niet vanzelf. Sommige mensen vallen inderdaad af en worden gezonder als ze plantaardig gaan eten, anderen komen juist aan of krijgen last van tekorten. Persoonlijk heb ik helemaal geen verandering gemerkt in mijn gezondheid toen ik veganist werd, mijn gezondheid was al goed.

Wat die wetenschappelijke onderzoeken betreft, voor elk onderzoek dat een bepaald effect aantoont is wel een ander onderzoek te vinden dat dit tegenspreekt. Er is een zekere consensus dat het gezond is om veel groente en weinig (rood) vlees te eten, maar de voordelen van een streng veganistisch dieet boven een matig omnivoor dieet zijn voor zover ik weet nog niet echt bewezen.

Nu lijkt het misschien net of ik je afraad om vegan te gaan eten voor je gezondheid, maar dat is niet zo. Het kan zeker geen kwaad om eens een poosje te proberen hoe het je bevalt! (de dieren zullen je in ieder geval dankbaar zijn :) )

Als je 3 maanden helemaal geen dierlijke producten eet is het verstandig om een B12 supplement te slikken: dagelijks 25 à 100 mcg of twee keer per week 1000 mcg. Je zou ook een D supplement kunnen overwegen, aangezien heel veel Nederlanders tekort hebben aan vitamine D en dit o.a. vermoeidheidsklachten kan geven. Verder is het belangrijk om voldoende calcium binnen te krijgen, bijvoorbeeld uit groene bladgroente zoals boerenkool en paksoi en uit verrijkte plantaardige zuivel. Veel succes!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Brent

Bericht door Brent » ma mar 24, 2014 21:17

Ik heb de docu net gekeken (Forks over Knives).
Hij lijkt heel erg op die andere documentaire over hetzelfde onderwerp (Fat, Sick and Nearly Dead).

Ze zijn zeer, zeer overtuigend, maar hoeveel mensen bekijken hem en durven/kunnen omschakelen?
Er zal toch een systeem moeten komen om mensen massaal te gaan begeleiden om hun gezondheid op deze manier te herstellen, netwerken van mensen die zoiets willen doen.
In de documentaire worden de mensen begeleid door goede artsen.

Van de politiek, de voedingsindustrie en de zorgindustrie hoef je zoiets niet te verwachten, dat gaat nooit gebeuren (PvdD is uitzondering die regel bevestigt).
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

sillygirl

Bericht door sillygirl » ma mar 24, 2014 21:56

ik hecht wel waarde aan nutritionfacts.org en de arts(en) die daarachter zitten (Michael Greger en die zit samen met Ginny messina geloof ik ook in de groep 'physicians for responsible medicine'). Ik denk dat het waarschijnlijk veel dezelfde info is als de documentaire. De kleine filmpjes op de site zijn vaak speculatiever maar de lange presentatie (http://nutritionfacts.org/video/uprooti ... -of-death/) vond ik echt een eye opener (en mijn omnivore man is mede daardoor nu ook bijna veganistisch gaan eten). Ik denk dat er niet snel een stapel bewijs zal komen dat dierlijk voedsel ongezond is, zolang ook veel onderzoek gefinanceerd wordt door particulieren/bedrijven en dus veel meer gericht blijft op medicatie en/of het westerse dieet niet in twijfel durft te trekken. Maar er zijn zeker hoopgevende resultaten geweest al. En zelfs als driekwart ervan overdreven is of niet blijkt te kloppen dan is het sowieso voor mij wel duidelijk dat veganistisch eten gewoon adequaat is, wat Martine ook zegt. Dus waarom zou je het dan niet doen, als het ook gewoon beter is voor alle andere wezens op aarde en voor het klimaat. :)

Ananas

Bericht door Ananas » wo mar 26, 2014 7:10

Ik heb zelf geen gezondheidsvoordelen bemerkt sinds ik vegan ben.

Ik vind het altijd naar om te horen dat het feit dat dieren zo gruwelijk lijden mensen niet motiveert om te kappen met dierenleed eten, maar als het mogelijk slecht is voor de eigen gezondheid wordt het ineens wel een optie om plantaardig te eten. :(

Jaydee82

Bericht door Jaydee82 » zo apr 13, 2014 13:17

Ik was al aan het overschakelen naar veganisme toen ik deze docu vorig jaar zag. Ik heb "Forks over Knives" aan vrienden laten zien die dachten dat ik gek geworden was. Helaas waren er een paar vrienden bij die juist zin kregen in vlees toen er regelmatig BBQende Amerikanen in beeld waren... Sommigen willen de waarheid gewoon echt niet horen.

Maar ik vind dit een goede docu om mee te starten. Om redenen voor jezelf te vormen.

Zelf ben ik van de ene op de andere dag volledig gestopt met vlees, kaas en melk, nadat ik "The China Study" had gelezen. Echte aanrader!

foppe

Bericht door foppe » ma apr 14, 2014 22:55

Ananas schreef:Ik heb zelf geen gezondheidsvoordelen bemerkt sinds ik vegan ben.

Ik vind het altijd naar om te horen dat het feit dat dieren zo gruwelijk lijden mensen niet motiveert om te kappen met dierenleed eten, maar als het mogelijk slecht is voor de eigen gezondheid wordt het ineens wel een optie om plantaardig te eten. :(
Tja ach, linksom of rechtsom zijn er toch dieren mee geholpen, en verdwijnt er weer draagvlak voor de dierenindustrie... Hoe egoistischer en principelozer de persoon die je ompraat is, hoe groter de kans dat zijn koerswijziging impact zal hebben op mensen in zijn omgeving ('als zelfs al gore/bill clinton het doet, ...').

Banaan

Bericht door Banaan » wo apr 16, 2014 12:37

Ananas schreef: Ik vind het altijd naar om te horen dat het feit dat dieren zo gruwelijk lijden mensen niet motiveert om te kappen met dierenleed eten, maar als het mogelijk slecht is voor de eigen gezondheid wordt het ineens wel een optie om plantaardig te eten. :(
Eens maar ook met wat Foppe zegt. Mensen zijn gewoon egocentrische wezens, pas als het voordeel voor hunzelf heeft geven ze het een kans, verder maakt het ze niet uit wat er met de dieren gebeurt of niet. Tenminste bij heel veel van die 'ik wil het niet horen'-mensen.

Moniek

Bericht door Moniek » vr okt 24, 2014 20:26

Ik probeer mijn vader (vleeseter + bierbuik) deze documentaire te laten kijken, maar hij wilt er niet aan :|

Lisa

Bericht door Lisa » di okt 28, 2014 16:50

Dan gewoon maar laten.
Je kunt mensen toch niet dwingen.
Ik wilde mijn man graag de speech van gary yourofsky laten zien, maar hij vond dat ik hem daarmee mijn mening opdrong.
Mensen moeten zelf die stap zetten. Laat zien dat je lekker vegan kunt eten en dat je gezond bent, praat erover, als ernaar gevraagd word en misschien dat je vader na ooit zelf de stap zet om na te denken over een andere manier van eten, en misschien ook nieg, sommige mensen veranderen nooit

Moniek

Bericht door Moniek » ma nov 03, 2014 22:41

I know, maar voor zijn eigen gezondheid zou ik zo graag willen dat hij er wel voor open stond. Maar het onderwerp veganisme wordt meestal vermeden als ik bij hen thuis ben (al wilde hij wel mee naar de Veggie Fair :shock: ). Allebei mijn ouders willen het liever niet horen/zien.
Moet wel eerlijk zeggen dat ze van 6 x per week vlees eten naar 3 x per week zijn gegaan, dat is i.i.g. iets!

Brent

Bericht door Brent » di nov 04, 2014 11:51

Moniek schreef:Moet wel eerlijk zeggen dat ze van 6 x per week vlees eten naar 3 x per week zijn gegaan, dat is i.i.g. iets!
Hmm, ik denk dat gemiddeld genomen juist een enorme sprong is, die halvering.
De meeste mensen zullen nog niet veel verder komen dan 1 dag vleesloos, maar dan mss toch weer vis.
Bij mijn ouders thuis was het eens per week een warme hap met witte bonen in tomatensaus in plaats van vlees of vis. Al waren het soms ook vissticks.

De enorme gezondheidsvoordelen blijven mij motiveren om niet meer terug te keren naar mijn echte lacto-vegetarisme van een jaar of 10 terug, de voordelen zijn teveel om op te noemen.
Eigenlijk zou ik helemaal niets meer te maken willen hebben qua eetgedrag met de kwalijke kanten van de voedingsindustrie (inclusief dierenleed), maar biologische groenten zijn voor mij te duur.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Raynak

Bericht door Raynak » di nov 04, 2014 12:20

Moniek schreef:I know, maar voor zijn eigen gezondheid zou ik zo graag willen dat hij er wel voor open stond. Maar het onderwerp veganisme wordt meestal vermeden als ik bij hen thuis ben (al wilde hij wel mee naar de Veggie Fair :shock: ). Allebei mijn ouders willen het liever niet horen/zien.
Moet wel eerlijk zeggen dat ze van 6 x per week vlees eten naar 3 x per week zijn gegaan, dat is i.i.g. iets!
Hartstikke fijn al toch, dat ze inmiddels al zoveel minder vlees eten en 'zelfs' ook allebei mee wilden naar de Veggie Fair (y)
Wie weet hoe ze er over een jaar over denken :)

Moniek

Bericht door Moniek » di nov 04, 2014 15:15

@ Brent: ja, blijft vervelend dat enorme prijsverschil :S Ik zou ook graag alleen maar biologisch willen eten, maar dat gaat niet.

@ Raynak: Wie weet! :) Ik blijf het i.i.g. subtiel proberen 8)

franske
Leefwijze: vegetarier

Bericht door franske » wo dec 10, 2014 17:08

Ik heb hem gisteren eindelijk af gekeken. Ik vond het een erge eye-opener.
Dingen die ik, beroepshalve, wel al wist, maar nu onderbouwd zag.
Vooral het China-onderzoek.
Ik vind het een duidelijk uit gelegde documentaire, waarin bewijzen aangeleverd worden.
Verder vond ik het erg prettig om een keer geen dierenleed te hoeven zien als overtuiging.
Ik denk dat je met dit soort onderbouwing meer mensen bereikt.

Ik ben ook erg benieuwd naar "That Sugar film".

ViviVie
Leefwijze: vegetarier

Bericht door ViviVie » wo dec 10, 2014 17:56

Ik ben ook benieuwd naar deze documentaire, dus hij staat zeker op mijn ´to watch`-lijstje.
@KarinB; heb je later nog meer gezondheidseffecten opgemerkt? Ik heb laatst melkproducten een tijdje weggelaten en meende weinig verschil te merken (ik heb altijd veel last van moeheid, buikpijn enz.). Wel leek mijn huid iets beter ze zijn, maar ook dat was niet heel duidelijk.

Brent

Bericht door Brent » zo sep 20, 2015 12:49

Ze zitten ook op Twitter:

https://twitter.com/ForksOverKnives

Hun FAQ's over het volledig en volwaardig plantaardige dieet:

http://www.forksoverknives.com/nutrition-questions/

Ricardo25
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Ricardo25 » vr nov 06, 2015 9:10

Door deze documentaire zijn mijn vriendin en ik sinds een paar maanden veganisten.

Top docu! En een aanrader voor iedereen die nog twijfelt aan "the vegan lifestyle" :wink:

Cindy004

Bericht door Cindy004 » vr aug 11, 2017 13:49

Ik heb deze documentaire ook gezien, maar toen was ik al veganist.
Ik ben nu sinds anderhalve jaar veganist, en voor die tijd was ik zo'n persoon die zijn kop in het zand stak wat betreft het eten van vlees. Ik vond vlees heel erg lekker en kon er wel kilo's van eten, maar tegelijkertijd vond ik het ook zielig wat deze dieren te verduren hadden, maar zoals ook al eerder was aangegeven praat je het dan goed voor jezelf. Ik heb wel erg veel gezondheidsvoordelen van veganisme. Vlees veroorzaakte bij mij een chronische ontsteking van de darmen waarbij ik soms gilde van de pijnen. Telkens eliminatiedieten geprobeerd om erachter te komen waar het aan lag, tot op een dag ik het vlees weg liet voor een maand. En ja hoor, geen last meer van een opgeblazen gevoel, verstopping en darmonstekingen. Alles was weg. Sindsdien veganist omdat ik ook niet tegen melkproducten kan en ik zelf geen eieren lust. Sinds de documentaire ben ik wel gaan inzien dat het veel gezonder is om veganist te zijn en ben ik nu ook overtuigd van het dierenleed en hoe dit de aarde beinvloed. Ik probeer wel altijd mijn verhaal te vertellen, maar er blijven altijd mensen er tussen zitten die er helemaal niks van af willen weten en je dan gaan plagen met vlees voor je neus te eten en te gaan hummen. Mijn ouders eten ook inderdaad een stuk minder vlees nadat ik had uitgelegd wat dit kon doen met het lichaam, vooral nadat mijn moeder borstkanker heeft gehad zijn ze dit gaan doen. Ik ben iig erg overtuigd en ga niet meer terug.

Plaats reactie