Bloedonderzoek

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Veganna
Leefwijze: veganist

Bloedonderzoek

Bericht door Veganna » di dec 23, 2014 19:42

Nu ik sinds kort voor 99% veganistisch eet, moet het er maar eens van komen: een bloedonderzoek. Maar nu lees ik her en der dat dit niet zoveel (of zelfs: niets) zegt, dat het maar een momentopname is etc.

Hoe doen andere veganisten dat? Laten jullie geregeld je bloed testen? En op wat? Ik wil eigenlijk alle vitaminen en mineralen, maar in elk geval B12, D, jodium en omega 3. Is dat mogelijk?

Waar laten jullie dat doen? Bij de huisarts? En wat kost zoiets?

Kortom: alle ervaringen zijn welkom :-D
http://www.veganna.nl - Voor een inspirerende 'vegan' lifestyle

Martine
Moderator

Re: Bloedonderzoek

Bericht door Martine » di dec 23, 2014 21:13

Dit artikel van vegan dietist Jack Norris gaat in op deze vraag: http://jacknorrisrd.com/what-should-i-be-tested-for/

Samenvatting: je hoeft in principe niet je bloed laten testen puur omdat je veganist bent. Het is wel belangrijk om een betrouwbare bron van B12 in je dieet te hebben (bijvoorbeeld dagelijks een supplement van 25 à 100 mcg of twee keer per week 1000 mcg). Als je toch je bloed wilt laten testen heeft het zin om B12 (liefst zowel de homocisteïne test als de serum test), D, omega-3 en ijzer te laten testen. Calcium en jodium testen heeft weinig zin, omdat je bloedwaardes niet indicatief zijn voor je inname en eventuele tekorten.

Ik neem zelf B12, vegan D3 en calcium supplementen. Ik ben nu twee jaar veganist en heb mijn bloed nog niet laten testen. Ik ga dat voorlopig ook niet laten doen omdat ik geen gezondheidsklachten heb, en ook geen verschil in mijn gezondheid merk met toen ik nog vegetariër was.

Als je je bloed wilt laten testen kun je dat inderdaad via de huisarts doen. Niet alle huisartsen werken daar zomaar aan mee als je aangeeft geen klachten te hebben. Als je huisarts weigert kun je volgens mij ook zelf naar een privaat testcentrum gaan.

Als je wilt weten of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, is het misschien zinvoller om een paar dagen een eetdagboek bij te houden op een website die voedingswaardes uitrekent, zoals de Eetmeter of cronometer.com
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Veganna

Bericht door Veganna » di dec 23, 2014 22:06

Ah, dankjewel Martine. Ik heb het stuk gelezen, maar volgens mij zegt ie dat omega 3 ook niet goed te testen is. Dan blijven over B12 en D. IJzer maak ik me geen zorgen om. Vitamine D ben ik wel benieuwd naar, ik neem geen supplement maar ben elke dag enkele uren buiten.

Met B12-tabletten ben ik pas begonnen. Ik denk er nog even over na, misschien dat ik het toch ga doen, ook voor de overige vitaminen.

Jammer dat calcium niet betrouwbaar is te testen. Maar misschien is het slim dat toch ook als supplement te gebruiken. Je moet best heel veel eten om voldoende calcium binnen te krijgen, lees ik. Met één bord witte bonen krijg je maar 1/10 van je dagelijkse benodigde calcium binnen bijvoorbeeld. Mmm, lees nu dat tahin een heel goede bron van calcium is; 1 kopje bevat maar liefst 1 gram, en dat is wat je nodig hebt.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di dec 23, 2014 22:35

Bij calcium is er best veel verschil in hoe goed het uit verschillende voedingsmiddelen opgenomen wordt. De calcium uit bonen en noten (en waarschijnlijk ook tahin) is vrij slecht opneembaar. De opname van calcium uit plantenmelk en tofu is vergelijkbaar met die van koemelk. De best opneembare calcium komt uit groene bladgroente zoals boerenkool en paksoi. http://www.theveganrd.com/2013/08/vegan ... nes-2.html

Ik heb een poos geprobeerd om meer bladgroente te eten, maar dat lukt me eigenlijk nooit langer dan een week of twee, dus daarom neem ik tegenwoordig wat extra calcium in pilvorm.

Veganna

Bericht door Veganna » ma feb 23, 2015 9:49

Ik zie dat ik al eerder een soortgelijke vraag stelde. Een sluitend antwoord is er denk ik niet, wat een ingewikkelde materie. Poeh!

Even dit:
  • Calcium en jodium testen heeft weinig zin, omdat je bloedwaardes niet indicatief zijn voor je inname en eventuele tekorten
Martine, mijn calcium was goed maar zegt dus niets? Kun je dit toelichten? Jodium en omega 3 konden niet worden getest helaas.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma feb 23, 2015 10:32

Ja, klopt. Je lichaam houdt de hoeveelheid calcium in je bloed zo veel mogelijk constant. Als je dus te weinig calcium uit je voeding haalt, wordt er calcium onttrokken uit je botten om je bloedwaardes op pijl te houden. Op lange termijn kun je een calciumtekort dus terugzien in je botdichtheid, maar daar kunnen jaren overheen gaan.

De beste manier om te weten dat je geen calcium tekort komt, is dus om voldoende calciumrijke voeding te eten. Ik zag dat je een tijdje terug op je blog een artikeltje had over calcium uit zeewier. Zeewier bevat inderdaad calcium, maar om daarmee aan je dagelijkse behoefte te voldoen moet je er heel veel van eten. Als je dat doet krijg je al snel te veel jodium binnen, want daar is zeewier erg rijk aan. Ik las ook dat je graag provamel yoghurt eet. Die vind ik ook lekker, maar helaas is het niet verrijkt met calcium, in tegenstelling tot Alpro yoghurt die wel verrijkt is. Donkergroene bladgroente zijn de beste bron van calcium, daarna verrijkte producten, met calcium gestremde tofu en supplementen

Wat je B12 waardes betreft weet ik niet hoe het komt dat er zo'n verschil tussen de metingen zat. Heb je supplementen of verrijkte voedingsmiddelen genomen na de eerste meting/vlak voor de tweede meting? Hebben ze alleen je serumwaarde gemeten, of ook MMA/homocisteïne? De serumtest ziet geen verschil tussen niet-werkzame B12 analogen en echte B12. O.a. zeewier is rijk aan B12 analogen, dus als je dat regelmatig eet kan dat bij de serumtest onterecht hoge waardes geven.

Net als bij calcium is het voor B12 belangrijk om op te letten dat je er voldoende van binnenkrijgt uit supplementen en/of verrijkte voeding. Anders is de kans dat je nu of in de toekomst een tekort ontwikkelt groot.

*Ik ben geen diëtist, alleen maar iemand die veel leest op vegan diëtistenwebsites, dus voor exacte informatie kun je beter direct naar de bron gaan zoals veganhealth.org en theveganrd.com

Ananas

Bericht door Ananas » ma feb 23, 2015 15:35

Wat betreft die B12, had je voor één van de testmomenten supplementen geslikt?

Ik kan me niet herinneren waar ik het heb gelezen, wsl op de site van Jack Norris, maar ik herinner me dat je 2 weken voor aanvang van zo'n test geen (B12-)supplementen moet nemen, omdat de test dan te hoog uitslaat.

Veganna

Bericht door Veganna » ma feb 23, 2015 17:00

Dank voor de toelichting, Martine. Ik ga hieronder even op de diverse dingen in.
Martine schreef:Ja, klopt. Je lichaam houdt de hoeveelheid calcium in je bloed zo veel mogelijk constant. Als je dus te weinig calcium uit je voeding haalt, wordt er calcium onttrokken uit je botten om je bloedwaardes op pijl te houden. Op lange termijn kun je een calciumtekort dus terugzien in je botdichtheid, maar daar kunnen jaren overheen gaan.
Ik wist inderdaad dat calcium niet (betrouwbaar) te testen is. De huisarts heeft het echter wel aangekruist en geen toelichting erbij gegeven (hij weet dit waarschijnlijk niet eens, is geen diëtist). Mijn calciumuitslag was 2,47, maar dat zegt dus ook niets of niet veel.
De beste manier om te weten dat je geen calcium tekort komt, is dus om voldoende calciumrijke voeding te eten. Ik zag dat je een tijdje terug op je blog een artikeltje had over calcium uit zeewier. Zeewier bevat inderdaad calcium, maar om daarmee aan je dagelijkse behoefte te voldoen moet je er heel veel van eten. Als je dat doet krijg je al snel te veel jodium binnen, want daar is zeewier erg rijk aan. Ik las ook dat je graag provamel yoghurt eet. Die vind ik ook lekker, maar helaas is het niet verrijkt met calcium, in tegenstelling tot Alpro yoghurt die wel verrijkt is. Donkergroene bladgroente zijn de beste bron van calcium, daarna verrijkte producten, met calcium gestremde tofu en supplementen
Het is moeilijk volledig te zijn in een blog, en dat is ook niet mijn streven. Natuurlijk moet je niet elke dag en zeker niet elke dag grote hoeveelheden zeewier eten, zoals voor (bijna) alles geldt. Een paar keer per week zeewier, afwisselend vers en gedroogd, verschillende soorten, in normale hoeveelheden, daar zal je geen jodiumoverschot door krijgen. En ik bedoel ook niet dat je calcium alleen uit zeewier moet halen, verre van. Inderdaad groenten als paksoi, broccoli, boerenkool. Voor de rest is het bijna een exacte wetenschap, ik probeer mezelf niet gek te maken en 'gewoon' zo veel mogelijk de gezondste keuzes te maken, maar niet altijd (amandelyoghurt is gewoon erg lekker :-D ). Op voedingsgebied geldt wel een beetje: hoe meer je weet, hoe minder je weet :?
Wat je B12 waardes betreft weet ik niet hoe het komt dat er zo'n verschil tussen de metingen zat. Heb je supplementen of verrijkte voedingsmiddelen genomen na de eerste meting/vlak voor de tweede meting? Hebben ze alleen je serumwaarde gemeten, of ook MMA/homocisteïne? De serumtest ziet geen verschil tussen niet-werkzame B12 analogen en echte B12. O.a. zeewier is rijk aan B12 analogen, dus als je dat regelmatig eet kan dat bij de serumtest onterecht hoge waardes geven.
Er zat een week tussen de metingen, op basis van hetzelfde bloed. De eerste meting B12 gaf een waarde van 56 te zien. Een week later had de vitamine B12 holo-transcobalamine/actief een waarde van 27.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Veganna

Bericht door Veganna » ma feb 23, 2015 17:00

Ananas schreef:Wat betreft die B12, had je voor één van de testmomenten supplementen geslikt?

Ik kan me niet herinneren waar ik het heb gelezen, wsl op de site van Jack Norris, maar ik herinner me dat je 2 weken voor aanvang van zo'n test geen (B12-)supplementen moet nemen, omdat de test dan te hoog uitslaat.
Nee, ik slikte geen supplement. Omdat mijn B12 toch aan de lage kant was, doe ik dat nu wel.

Veganna

Bericht door Veganna » di feb 24, 2015 7:11

En toen dacht ik er ineens aan dat ik in mijn blog inderdaad wel de indruk wekte van een overdaad aan zeewier :shock: Chips maken was een eenmalig experiment, maar als je dagelijks zeewierchips eet, die zo lekker weg knabbelen, zal dat niet goed zijn, nee.

Goed punt, Martine, ik zat er toch al aan te denken eens te gaan schrijven over het belang van afwisseling in de voeding :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di feb 24, 2015 7:37

Veganna schreef:Goed punt, Martine, ik zat er toch al aan te denken eens te gaan schrijven over het belang van afwisseling in de voeding :)
(y)

Het probleem van blogposts is inderdaad dat het onbedoeld de indruk kan wekken dat je een bepaald iets vaak doet of zelfs aan andere mensen adviseert als oplossing voor een probleem. Kan geen kwaad om er iets van een disclaimer bij te zetten, zeker omdat veel mensen niet je hele blog lezen, maar één of twee artikeltjes.

Veganna

Bericht door Veganna » di feb 24, 2015 17:36

Ja, zal ik doen. Zeker bij dat stuk over zeewier.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » do dec 08, 2016 17:02

Mijn buurman adviseerde mij om ook een bloedtest te laten doen. Hij zei dat je er veel informatie uit kunt halen. Ik voel me erg gezond dus vond het eigenlijk niet zo nodig.
Vorige week was ik bij de huisarts om er toch maar eens om te vragen. Hij vond het ook niet zo nodig omdat mensen met een bepaald dieet heel goed weten waar ze op moeten letten. Die hebben daarom vrijwel nooit tekorten.

Vandaag het resultaat besproken.
Verrassend genoeg was mijn B12 iets te hoog. Hij zei dat dat wel vaker gebeurt bij mensen met een specifiek dieet. Die gaan dan overdoseren.
Ik mix het door mijn brooddeeg en cake beslag. Brood eet ik 1 keer per dag, cake 2-3 keer per dag. Dus als ik uit uit het brood weglaat zou dat waarschijnlijk voldoende moeten zijn.

Schildklier was ok
Lever ok
Nieren ok
Prostaat ok

Cholesterol is ook binnen de grenzen hoewel de goede, HDL, iets aan de lage kant was. Dat komt door te weinig lichaamsbeweging.
Ik loop 1-3 keer per week zo'n 10-15 km. Dat moet ik dan veranderen naar 3-5 keer week en 5-10 km. Van een lange wandeling heb je meer tijd nodig om te herstellen. Bij kortere wandelingen heb je dat niet. Vroeger heb ik ook wel vaker gewandeld, maar dat begon een beetje te vervelen. Alsof je de straat op wordt gestuurd om toch maar vooral je beweging te krijgen. Nou, ik zal er dus toch maar aan moeten geloven.

De dokter heeft toen ook maar mijn bloeddruk gemeten. Die bleek iets te hoog te zijn. Ook een gevolg van te weinig beweging. Hij dacht erover om mij daarvoor medicijnen voor te schrijven. Maar omdat alle andere indicatoren ok zijn voel ik daar eigenlijk weinig voor. Het is niet iets om van in paniek te raken.

Ik zal gewoon wat vaker moeten gaan bewegen en ik kan wat minder B12 innemen. Dat is het eigenlijk.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Lisa

Bericht door Lisa » wo feb 08, 2017 11:11

Ik heb vandaag uitslag gekregen van mijn bloedonderzoek.

Ik ben gegaan omdat ik al 3 jaar moe ben, maar het werd de laatste tijd steeds erger en ik kreeg er ook erge duizelingen bij. (al vaker bloedonderzoek gehad maar kwam steeds niks uit)
Mijn ijzer blijkt nu veel te laag te zijn.
De waarde moet tussen de 22 en 205 zijn, die van mij was 8. idealiter is hij rond de 150.

Ik krijg nu ijzer tabletten voorgeschreven.
Maar ben wel beetje geschrokken. Niet zozeer voor mezelf maar ook omdat ik een dochter heb van 6 jaar en die eet ook veganistisch.
Voor kinderen in de groei is het toch een stuk gevaarlijker.

Ik eet nu ongeveer 3 jaar veganistisch (denk ik) en toen zijn mijn vermoeidheidsklachten begonnen.
Voor die tijd was ik nooit ziek en nu best vaak. Mijn dochter is ook vaak ziek en erg moe. Mijn man is flexitarier en is nooit ziek.
Nu twijfel ik of ik niet ook flexitarisch moet gaan eten. In ieder geval mijn dochter,
Ik weet niet of ik zelf nog een lijk door mijn keel krijg, maar mijn dochter zal er weinig problemen mee hebben.
Al zou ik het wel verschrikkelijk vinden, 1 voor het dierenleed uiteraard, 2 mileu en 3 omdat ik dan alle vleeseters gelijk geef.

Ik heb zo hard mijn best gedaan om te laten zien dat je heel gezond kan zijn als je veganistisch eet, maar eigenlijk is mijn gezondheid met sprongen achteruit gegaan sinds ik zo eet.
Mijn moeder vroeg of ik niet tijdelijk weer thuis wilde komen wonen (ik ben bijna 30) met mijn dochter en desnoods met man, dan laat zij wel even zien hoe je gezond moet eten (lees: iedere dag gekookte aardappels, doodgekookte groenten en een grote lap vlees, als toetje een flinke bak vla, 7 dagen per week)
Nu moet ik er niet aan denken om zo te eten, maar ze zei; zeg eens eerlijk, was je hier thuis ooit ziek, of ben ik ooit ziek?
Daar heeft ze wel een punt, ik kan me niet herinneren ooit een dag ziek te zijn geweest, afgezien van wat verkoudheid en migraine en sinds ik veganistisch ben gaan eten ben ik altijd moe en lusteloos en bovendien een stuk dikker.

Nu wil ik vanavond gaat zitten met mijn man (hij is kok) en een lijst gaan maken van alles wat we nodig hebben, van alles wat je eventueel tekort kan komen als je veganistisch eet en dan een menu maken.
Maar aan de andere kant ben ik er ook wel een beetje klaar mee. dat je zo verschrikkelijk moeilijk moet doen om aan al je voedingsstoffen te komen.
Mijn familie/vrienden etc die alles eten zijn bijna nooit ziek, moe, lusteloos of wat dan ook. En kunnen bovendien gewoon eten wat ze lekker vinden want ze krijgen toch alles wel binnen.
Word er een beetje moe van dat het allemaal zo moielijk moet.

Zo, moest het even van me afsschrijven

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo feb 08, 2017 13:23

Dat is heel vervelend Lisa. Maar dat mensen met een regulier dieet met vlees en zuivel zo gezond zouden zijn is niet waar hoor. Ze doen maar net alsof diabetes, overgewicht en darmkanker zomaar uit de lucht komen vallen. Dat heeft natuurlijk ook met voldoende beweging te maken.

Gerenommeerde instituten bevelen allemaal een dieet aan in de richting van meer plantaardig. De nationale gezondheidsraad ook.

Toen ik nog zuivel gebruikte had ik toch langzaamaan een calcium tekort opgebouwd. Mijn gewrichten waren stram als ik 's ochtends wakker werd. Toen ik zelf melk ging maken moest ik calcium supplementen gaan slikken en toen pas is dat tekort opgelost. Ik heb nu geen last meer van stramme gewrichten. Dat is een heel prettig gevoel als je 's nachts in bed ligt.

Misschien kun je overwegen om dan maar permanent ijzer als supplement te gaan gebruiken. Of kijken wat voor voedsel veel ijzer bevat en dat dan meer gaan gebruiken.

Ik slik nu elke dag een calcium tabletje bij het ontbijt. En B12 meng ik door mijn brooddeeg.

Ik geloof niet dat teruggaan naar een vlees en zuivel dieet zo gezond is. Voor mij zou het zeker geen oplossing zijn. Mijn spijsvertering is er ook stukken op verbeterd sinds ik plantaardig eet.
Vroeger had ik de hele dag honger. Daar heb ik nu ook geen last meer van.

Maar ieder mens is anders. Sommigen hebben een gluten intolerantie, anderen de ziekte van Crohn.
-Frits

Morality

Bericht door Morality » wo feb 08, 2017 13:46

Dat is erg rot; denk je zo goed over je voeding na, ontstaan er nog problemen.

Ieder lichaam is anders en daardoor kan bepaalde voeding voor sommige mensen heel goed werken en voor anderen juist helemaal niet. Ik ben sinds ik veganist ben geen enkele keer ziek (of langdurig moe) geweest, maar ik eet geen bijzondere dingen, misschien heb ik gewoon geluk. Helaas wordt daarnaast het veganist zijn inderdaad ook nog onnodig moeilijk gemaakt door de maatschappij. Ik snap dat dit een moeilijke situatie is (zeker als je dochter ook die klachten heeft).

Mogelijk is het voor jullie niet gezond om veganist te zijn (en misschien wel om grotendeels veganist te zijn). De klachten kunnen ook veroorzaakt worden door iets anders dan voeding. Ik weet het niet, maar je moet de klachten denk ik sowieso serieus nemen. Het zou mooi zijn als de ijzer tabletten de klachten verhelpen, zo niet dan moeten er andere oplossingen gezocht worden. Ik hoop natuurlijk dat er een veganistische oplossing gevonden wordt, maar ik hoop nog veel meer dat jullie je weer beter gaan voelen (ook als dat niet veganistisch kan). Misschien kan een deskundige ontdekken wat de oorzaak is en hoe die oorzaak bestreden en voorkomen kan worden. Met je man aan een menu werken klinkt in ieder geval als een goed plan (ook als dat menu niet veganistisch zou worden).

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo feb 08, 2017 16:09

Koeien en varkens hoeven geen supplementen te slikken want die krijgen het standaard door hun voer heen gemengd.
-Frits

Brent

Bericht door Brent » zo feb 12, 2017 14:37

Met spinazie en appelstroop krijg je veel ijzer binnen is me wel eens verteld.
Ik ben dol op spinazie en eet het minstens een keer per week, vaak 2 keer per week na de winter.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Truus

Bericht door Truus » wo feb 22, 2017 18:26

Aan Lisa:
Wat naar voor je. Zelf heb ik nergens last van ondanks mijn gevorderde leeftijd en vele decennia als veganist. En ik let zeker niet op of ik alle voedingsstoffen binnen krijg. Ik eet gewoon wat me uitkomt. Maar als dat voor jou niet goed is, en vooral voor je dochterje, dan moet je doen wat je moet doen. Je wilt uiteraard niet de Raad voor de Kinderbescherming over de vloer krijgen.

Aan Brent:
Als appelstroop rijk is aan ijzer, is dat omdat het geconcentreerd is. Ijzergehalte wordt gemeten per 100 gram voedsel, dus alles dat ontvocht is lijkt veel ijzer te bevatten. Herstel je het vochtgehalte, blijkt er helemaal niet veel ijzer in te zitten, vooral ook omdat het hoofdzakelijk suiker is.
Betreffende spinazie, in 1870 onderzocht de Duitse scheikundige Erich von Wolf de ijzergehalte van verschillende soorten voedsel. Bij de spinazie maakte hij een fout in de komma, waardoor het leek of spinazie tien maal zo veel ijzer bevat als andere bladgroenten. Hierdoor onstond de mythe dat spinazie rijk is aan ijzer.

In werkelijkheid, gemeten per caloriewaarde ipv per gewicht, zijn alle voedselsoorten ongeveer even rijk aan ijzer en even rijk aan eiwitten (uitgezonderd deelvoedsel zoals suiker en olie). Er hoeft dus nergens op gelet te worden om genoeg binnen te krijgen. Als Lisa en haar dochterje ijzertekort hebben, dan moet er iets anders aan de hand zijn, bv een parasiet of een storing van de enzymehuishouding waardoor ze ijzer uit plantaardig voedsel moeilijk opnemen.

Lisa

Bericht door Lisa » wo feb 22, 2017 18:46

We twijfelen nu om flexitarisch te gaan eten. Mijn man heeft van de week paardenrookvlees gekocht voor op brood, maar ik kreeg het niet weg.

Voor mijn man word het geen probleem die at buitenshuis toch nog wel eens vlees en vis en deed alleen mee met veganistisch eten voor mij. Voor mijn dochtertje is het ook geen probleem, die eet toch alles wel wat je neerzet.
Maar voor mij word het een heel ander verhaal. Melkproducten begin ik niet keer aan, 'gelukkig' ben ik lactoseintolerant en mijn dochter ook dus dat hoeven we niet per se te eten.
Ei zou me ook wel lukken maar daar zit geen ijzer in denk ik.
Maar weer vlees gaan eten :shock: ik moet dan wel een flinke drempel over hoor. Toen ik dat pakje paardenrookvlees vast had zag ik alleen een stuk afgesneden paard in een pakje, in plaats van een lekker stukje vleeswaren. Stel je voor dat er opeens weer een lap vlees op mn bord ligt :cry:

Plaats reactie