Jodiumtekort?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Marianne
Leefwijze: veganist

Jodiumtekort?

Bericht door Marianne » vr jun 19, 2015 21:10

Bakkers voegen aan brood bakkerszout toe dat ongeveer drie keer zoveel jodium (50-65 mg per kilo) bevat als jozozout uit de winkel (21mg per kilo)
Dat zou nodig zijn om onder normale omstandigheden aan je jodiumbehoefte te voldoen (150 mcg per dag).
Biologische bakkers doen hier doorgaans niet aan mee. Ze gebruiken zeezout, waar weinig jodium in zit.
Een dreigend jodiumtekort kun je opvangen door ei, zuivel, vis en zeewier te eten.
Wij hebben onlangs besloten om zoveel mogelijk biologisch te eten (ik erken dat dat een luxe is).
Heeft iemand van jullie een idee hoeveel vervangende producten (wier, kelp) je dan als veganist moet nemen?
Laten jullie je jodiumgehalte wel eens controleren? Wat kwam daar dan uit?
Of weten jullie een biologische bakker die wel bakkerszout gebruikt?

Edit: op de site van Jack Norris staat dat Europese Vegans inderdaad meer kans hebben op een jodiumtekort, omdat het zout hier veel minder gejodeerd is. Ik ga denk ik voorlopig maar eens bakkerszout gebruiken bij het koken. Gelukkig maak ik echt alles zelf op het gebied van eten. Dan heb je er tenminste nog invloed op.

Martine
Moderator

Re: Jodiumtekort?

Bericht door Martine » za jun 20, 2015 19:17

Wij eten niet biologisch, maar ik eet vrij weinig brood, dus ik heb me dit ook wel eens afgevraagd. Ik gebruik gejodeerd zout bij het koken, ook als ik warme lunch maak, maar misschien zou het wel slim zijn om dat inderdaad te vervangen door bakkerszout. Wat meer zeewier eten zou ook een idee zijn, maar daar heb ik niet altijd zin in.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Truus

Bericht door Truus » zo jun 21, 2015 12:41

Wij eten naast veganistisch ook zoutloos en wij gebruiken geen voedingssupplementen. Zeewier? Nog nooit geproefd. Het gaat prima met ons ondanks de gevorderde leeftijd. Onze kinderen zijn allemaal even briljant.

Ik heb ooit (45 jr geleden) gelezen dat mensen die langs de kust wonen jodium gewoon met de lucht inademen. Met 'langs de kust' bedoel ik niet dat je vanuit je voordeur gelijk in zee stapt.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di jun 23, 2015 9:41

Waar zou je bakkerszout kunnen kopen? Misschien moet ik dat maar in mijn broden doen, ik bak al jaren eigen brood en eet verder weinig (zee)zout.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di jun 23, 2015 12:47

De molen waar ik meestal glutenpoeder en andere bakbenodigdheden bestel heeft het: https://www.de-zuidmolen.nl/basis.aspx? ... akkerszout

Marianne

Bericht door Marianne » di jun 23, 2015 20:07

Ik koop het ook bij de molen in de buurt. De molenaar moet het helaas wel bestellen, dus ik moet erop wachten. Er zijn misschien bakkers die het willen verkopen, maar die heb ik niet kunnen vinden.

Framboos

Bericht door Framboos » wo jun 24, 2015 7:35

Waarom niet gewoon kelptabletten? Dat lijkt me simpeler dan speciaal zout (waar het ook aan toegevoegd is toch?) bestellen en overal aan toe gaan voegen. (Ik gebruik ook gewoon jozo-zout hoor, daar niet van...)

Marianne

Bericht door Marianne » wo jun 24, 2015 20:13

Framboos, heb je bij kelppoeder ook een idee van wat een gezonde dosering is?
Ik weet er niet veel van, maar vraag me af of je met zeewier niet meteen een ongezond hoge dosering binnen krijgt. De bovengrens zou 600 mcg per dag zijn.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do jun 25, 2015 9:14

Hoe eet / verwerk je die kelp dan?

Framboos

Bericht door Framboos » vr jun 26, 2015 7:04

Ginny Messina zegt over kelp in Vegan for her (mijn bijbel op het gebied van voedsel, echt een aanrader!): je kunt het uit planten halen maar hoeveel erin zit hangt af van de bodem waar het op groeide, dus niet betrouwbaar. (De grootste bronnen in de VS zijn iodized salt en melkproducten, maar in dat laatste zit het alleen omdat het aan het eten van koeien wordt toegevoegd).

Haar tip is elke dag 1/4 teaspoon jozozout te eten (throughout the day) of een pil: around 75 micrograms several times a week. Je kunt ook een paar keer per week een small serving of sea vegetables eten, maar ook daarvoor geldt dat het geen consistente hoeveelheid heeft.

Assie: ik pilvorm. Het zit in mijn multivitamine, van solgar.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr jun 26, 2015 10:15

Ok, dank je voor de uitleg.

Jozozout kan ik zo halen en door mijn broden doen, dat is al winst.

Marianne

Bericht door Marianne » vr jun 26, 2015 20:14

Het advies van het voedingscentrum is om zes sneetjes brood met 1,2% bakkerszout per dag te eten, en daarmee zou je bijna de minimale dagdosering voor volwassenen (150 mcg jodium) binnenkrijgen. Ik heb het even omgerekend, maar het voedingscentrum gaat dan denk ik uit van 50 mcg jodium per gram zout (8 ons brood x 1,2% zout is 9,6 gram zout. Dat delen door 20 sneetjes, keer zes sneetjes x 50 mcg jodium maakt 144 mcg jodium).
Gejodeerd zout in de VS schijnt ook nogal een variabele hoeveelheid jodium te bevatten, maar de verpakking vermeldt 45 mcg per gram zout (ofwel 45 mg per kilo). Dat komt in de buurt van bakkerszout in Nederland (50 mcg per gram zout).
¼ theelepel is ongeveer een gram zout, dus dan is die hoeveelheid uit het boek van Ginny Messina veel lager dan die van het voedingscentrum. Ik weet niet wie er gelijk heeft hoor, maar als je tussen de 3 en 12 gram bakkerszout per persoon binnenkrijgt zit je tussen de veilige grenzen van 150 en 600 mcg jodium (volgens de criteria van het Voedingscentrum).
Van gewoon jozozout zou je tweeëneenhalf keer zoveel moeten nemen… dus minimaal 2,5 x 3 gram is 7,5 gram. Nederlandse mannen krijgen gemiddeld 9,9 gram zout binnen en vrouwen 7,5. Het voedingscentrum adviseert in verband met natrium niet meer dan 6 gram per dag te nemen.
Als je dus van zout eten houdt en je weet zeker dat in al je eten jozozout zit, krijg je net voldoende jodium binnen. En anders moet je (deels) bakkerszout of kelp nemen.

Marianne

Bericht door Marianne » za jun 27, 2015 12:01

Bakkerszout van de Dommelsche watermolen bevat 70-85 mg jodium per kilo.
Aangezien er in mijn brood nauwelijks jodium zit en ik ook al veel sojasaus (Kikkoman) gebruik, ben ik wel blij met die hoge dosering.

Gekeken in de webwinkel van Ekoplaza: kelppillen van Orthica zijn niet veganistisch. Ze hebben wel vegan kelppoeder.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jun 29, 2015 8:32

Bedankt voor je uitleg, ik ga op zoek naar bakkerszout :P

Marianne

Bericht door Marianne » zo nov 08, 2015 9:02

Framboos schreef:Ginny Messina zegt over kelp in Vegan for her (mijn bijbel op het gebied van voedsel, echt een aanrader!): je kunt het uit planten halen maar hoeveel erin zit hangt af van de bodem waar het op groeide, dus niet betrouwbaar. (De grootste bronnen in de VS zijn iodized salt en melkproducten, maar in dat laatste zit het alleen omdat het aan het eten van koeien wordt toegevoegd).

Haar tip is elke dag 1/4 teaspoon jozozout te eten (throughout the day) of een pil: around 75 micrograms several times a week. Je kunt ook een paar keer per week een small serving of sea vegetables eten, maar ook daarvoor geldt dat het geen consistente hoeveelheid heeft.

Assie: ik pilvorm. Het zit in mijn multivitamine, van solgar.
Ik zag op de site van Jack Norris dat hij Amerikanen aanraadt om een kwart theelepel gejodeerd zout als supplement te nemen. Daarbij geeft hij echter aan dat in het Amerikaanse zout standaard al meer jodium zit dan in het Europese. Voor Europeanen is een kwart theelepel als supplement volgens mij dan niet genoeg.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » za feb 13, 2016 15:39

Hier in Amsterdam hebben ze bakkerszout bij de Zoutkamer in de Spaarndammerstraat. Anders had ik het op internet moeten bestellen. Kom er net vandaan.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za feb 13, 2016 20:59

Goed om te weten! Ga ik het daar een keer halen als we bij Dophert lunchen. :-D

Maud
Leefwijze: flexanist

Bericht door Maud » ma feb 22, 2016 0:05

Ik had laatst mijn bloed laten testen en heb een jodium tekort. Logisch ook, ik eet bijna geen supermarktbrood. Ben nu maar aan de kelp tabletten gegaan.

Truus

Bericht door Truus » ma feb 22, 2016 0:16

Maud schreef:Ik had laatst mijn bloed laten testen
Door wie?

Maud
Leefwijze: flexanist

Bericht door Maud » wo feb 24, 2016 16:09

Truus schreef:
Maud schreef:Ik had laatst mijn bloed laten testen
Door wie?
Gewoon via de huisarts, ik zou niet zo goed weten door wie anders?

Plaats reactie