Jodiumtekort?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Truus
Leefwijze: veganist

Re: Jodiumtekort?

Bericht door Truus » wo feb 24, 2016 17:32

Maud schreef:ik zou niet zo goed weten door wie anders?
Ik heb wel eens gehoord van beroepskwakzalvers die ook beweren het bloed te testen.

Dolfijn

Bericht door Dolfijn » wo mei 31, 2017 15:59

Hoi, ik up dit topic even omdat ik met een vraag zit. Ik eet dus geen dierlijke producten (anders was ik ook geen vegan :wink: ) en geen zeewier, slik geen kelp tabletten of multivittaminnes met jodium. in mijn avond eten voeg ik zelf geen keuken zout toe. Het brood dat ik eet zit 'gewoon zout' in en geen bakkerszout en daarnaast eet ik best weinig brood (meestal 3 sneetjes, soms maar 1 of 2, heel soms 4. Kortom ik krijg vrijwel geen jodium binnen. Ik merk nog geen symptomen van een tekort en wil dit graag voor zijn.

Weet iemand hoe ik dit het beste kan doen. Vaak worden zeewier of kelp tabletten afgeraden omdat die onstabiel zouden zijn met jodium. Daarnaast kan ik niet met zeewier koken en is dit waar ik nu woon niet echt haalbaar (woongroep met begeleiding). Heel veel keukenzout eten lijkt mij ook niet verstandig (te veel natrium). Jodium supplementen worden vaak ook afgeraden omdat je anders teveel binnen kan krijgen.

Multivitaminnes zijn misschien wel een optie. Ik las dat daarin vaak wel de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (150 mcg) in zit. Weet iemand misschien welke deze dosis in zit en welke vegan zijn. Bakkerszout is ook een optie maar hoeveel per dag is dan aan te raden. Ik bak regelmatig bananen brood waar ik dit in kan doen of in mijn avond eten. Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Groetjes Emmy

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo mei 31, 2017 18:13

Je kan je gewone zout vervangen door bakkerszout en dan de normale dosis gebruiken die je altijd gebruikt.

Voor bananenbrood vervang je ook gewoon het normale keukenzout door bakkerszout.

Huisartsen zijn niet zo scheutig met bloedonderzoek op jodiumtekort omdat het erg weinig voorkomt. Is ook nogal een gedoe om het te testen. Jodium komt in zeer kleine hoeveelheden in je lichaam voor. Om voldoende jodium te kunnen meten moet je daarom een hele dag je urine opvangen. Dat is wat anders dan even naar een poli om een paar tubetjes bloed te laten aftappen.

Ik heb enige tijd geleden het bakkerszout vervangen door zeezout met toegevoegd jodium. Als ik omval geef ik wel een seintje...
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Truus

Bericht door Truus » vr jun 02, 2017 12:47

Eigenlijk is heel NL dicht genoeg bij de kust dat je jodium gewoon inademt. Daarom komen jodiumtekorten hier nauwelijks voor.

Maar als je begeleid woont dan slik je waarschijnlijk pillen, en die kunnen bepaalde essentiële stoffen vernietigen, vooral vitamine B12. Jodiumtekort komt vooral voor bij mensen die lithium slikken. In zo'n geval is het wel nodig het bloed regelmatig te laten controleren. Niet abrupt stoppen met slikken, dat is gevaarlijk.

Dolfijn

Bericht door Dolfijn » vr jun 02, 2017 15:42

Ik gebruik weinig medicijnen en ben aan het afbouwen (met hulp van een psygiater niet op eigen houtje). Ik slik zowiezo zo weinig dat ik niet regelmatig mijn bloed hoef te testen. Lithium heb ik nooit gehad. Zal van de b12 binnenkort aan mijn psygiater vragen of mijn medicatie er invloed op heeft. Ik denk het niet want heb wel al verteld dat ik veganist ben en b12 bij slikt en denk dat ze het dan wel had gezegd maar ga toch voor de zekerheid wel vragen.
Ik dacht dat in Nederland jodium ooit is toegevoegd aan brood omdat er veel tekorten voor kwamen?

Bedankt voor de reacties.
Groetjes Emmy

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr jun 02, 2017 17:11

Nou, ze zijn er ooit mee begonnen om het toe te voegen. En ze zijn er sindsdien niet meer mee gestopt.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Truus

Bericht door Truus » vr jun 02, 2017 17:43

Dolfijn schreef:
vr jun 02, 2017 15:42
Ik dacht dat in Nederland jodium ooit is toegevoegd aan brood omdat er veel tekorten voor kwamen?
Het zal ooit in het oosten van het land ver weg van de kust wel eens voorgekomen zijn. Het kwam ook vaker voor toen bakkers kaliumbromide aan het brood toevoegde als broodverbeteraar. Dat mag sinds de jaren tachtig niet meer. Tevens werden bromiden gebruikt in allerlei medicijnen. Naast bromiden wordt jodium tegengewerkt door perchloraten en fluoride. Radioactieve straling trouwens ook. Dus als je in het oosten des lands of in Duitsland woonde, veel brood at waar bromiden in zat en ook nog eens kalmeringsmiddelen met bromide slikte, dan had je een verhoogde kans om krop te krijgen. Of als je met een atoomramp of -bom in aanraking bent gekomen.

Dat in NL jodium aan het keuken- en bakkerszout wordt toegevoegd is hoofdzakelijk omdat geen politicus durft die wet te schrappen, temeer dat er financiële belangen mee gemoeid zijn.

Heb jij krop? Ken je iemand met krop? Zo niet, waarom maak je je zorgen over jodium?

Dolfijn

Bericht door Dolfijn » vr jun 02, 2017 18:44

Nee ik heb geen krop, en ken niemand met krop.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/jodium.aspx
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/jodium.aspx
Het schijnt dus dat Nederlanders jodium vaak of uit brood, of uit dierlijke producten halen. En dat je schildklier een voorraad jodium heeft waardoor je een tekort pas na enkele jaren merkt.
Groetjes Emmy

Truus

Bericht door Truus » vr jun 02, 2017 19:15

Zelf heb ik niet zo'n vertrouwen in dat voedingscentrum. Ze zeggen wel dat ze 100% subsidie van de overheid krijgen, maar wie financiert het onderzoek dat ze zich op baseren?

Natuurlijk moet je doen wat je het beste vind. Het is jouw lichaam en jouw gezondheid. Als je je echt zorgen over jodium maakt, zou ik het laten controleren. Teveel is ook niet goed.

Marianne

Bericht door Marianne » vr jun 02, 2017 20:28

Zoals ik aan het begin van deze draad aangaf, gebruik ik bakkerszout voor mijn brood en maaltijden, echter in erg lage doseringen. Daarom slik ik ook iedere dag een VEG 1-tablet van the vegan society. Daarin zit: 20 mcg (vegan) D3, 1,6 mg B2, 2 mg B6, 200 mcg foliumzuur, 25 mcg B12, 60 mcg selenium en 150 mcg jodium. Te koop bij vega-life.nl. Prijs: 90 stuks voor 14,95 en 180 stuks meen ik 23,95. Maar die laatste is al erg lang uitverkocht.
Het zijn voor vitaminepillen normale, zeker niet overdreven hoge doseringen.

Zonnebloem84

Bericht door Zonnebloem84 » vr jul 28, 2017 21:53

Is Veg-1 supplement geen optie (bevat o.a 100% rda iodine)?

Plus als je daarnaast 5 plakjes brood (bio van AH bevat gejodeerd zout) eet en niet elke dag rauw je o.a. donkere bladgroenten eet...

Ook zou je dan niet al te veel zout binnenkrijgen (<6mg).

Edit: never mind, ben weer erg field dependent. Maar ik zie nu dat Message boven mij Veg-1 al heeft voorgesteld 😂

Plaats reactie