Eieren en roomboter onmisbaar?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
JesSim

Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door JesSim » vr aug 07, 2015 11:28

Een vraag die voor veganisten duidelijk zal zijn :wink: , maar ik stel hem toch maar omdat mijn diëtiste nogal overtuigd is dat ik echt niet zonder eieren en roomboter kan. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik die ziekte van Lyme heb en daardoor veel gezondheidsklachten heb, waaronder erge vermoeidheid en pijn.

Ik eet geen vlees en vis, naast roomboter geen andere zuivel en wil heel graag ook geen eieren en roomboter meer eten. Volgens mijn diëtiste zitten er in eieren en roomboter bepaalde stoffen waar ik niet zonder kan en die niet aangevuld kunnen worden met andere voeding. Op mijn opmerking dat er toch veel mensen zijn die veganist zijn en erg gezond, zei ze dat ze toch geregeld veganisten in de praktijk krijgt die juist klachten hebben door het ontbreken van deze stoffen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening.

Martine
Moderator

Re: Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door Martine » vr aug 07, 2015 14:21

Welke stoffen denkt ze dat je tekort gaat komen dan?

Als je vegan eet is het belangrijk om vitamine B12 supplementen te nemen, want deze vitamine ontbreekt in plantaardige voeding. Verder is een vitamine D supplement ook aan te raden, omdat veel Nederlanders hier tekort aan hebben, niet alleen vegans. Dat komt omdat we hier relatief weinig zonlicht hebben en dus weinig D zelf aanmaken.

Alle andere belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten, ijzer, calcium etc. kun je normaal gesproken ruim voldoende uit gevarieerde plantaardige voeding halen. Dat wil zeggen dat de basis van je dieet bestaat uit volkoren granen (inclusief brood), peulvruchten (inclusief vleesvervangers en sojamelk), groente, fruit, noten en zaden.

Wat voor behandeling krijg je voor de Lyme? Mijn vader heeft dit ook heel erg gehad en dat is uiteindelijk over gegaan na een hele zware antibioticumkuur van ruim twee maanden. Echt een rotziekte.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Brent

Bericht door Brent » vr aug 07, 2015 16:14

Als ze een goede dietist is, dan kan ze je vertellen precies welke stoffen uit die roomboter en eieren je niet zou kunnen missen.
Roomboter is sowieso niet gezond voor je bloedvaten (foute vetten), dus ik zou meteen weg zijn bij zo een simpel denkende dietist.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

JesSim

Bericht door JesSim » za aug 08, 2015 10:25

Martine schreef:Welke stoffen denkt ze dat je tekort gaat komen dan?
Ze heeft het wel genoemd, maar ik ben het vergeten. Ik zal het haar vragen als ze weer terug is van vakantie over een paar weken.
Martine schreef:Als je vegan eet is het belangrijk om vitamine B12 supplementen te nemen, want deze vitamine ontbreekt in plantaardige voeding. Verder is een vitamine D supplement ook aan te raden, omdat veel Nederlanders hier tekort aan hebben, niet alleen vegans. Dat komt omdat we hier relatief weinig zonlicht hebben en dus weinig D zelf aanmaken.

Alle andere belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten, ijzer, calcium etc. kun je normaal gesproken ruim voldoende uit gevarieerde plantaardige voeding halen. Dat wil zeggen dat de basis van je dieet bestaat uit volkoren granen (inclusief brood), peulvruchten (inclusief vleesvervangers en sojamelk), groente, fruit, noten en zaden.
Vitamine B12 en D neem ik inderdaad en verder ben ik bewust bezig met gevarieerde voeding. Alleen kan ik niet tegen soja.
Martine schreef:Wat voor behandeling krijg je voor de Lyme? Mijn vader heeft dit ook heel erg gehad en dat is uiteindelijk over gegaan na een hele zware antibioticumkuur van ruim twee maanden. Echt een rotziekte.
Ik heb niet gekozen voor antibiotica, maar een 'alternatieve' behandeling waar heel veel goede ervaringen mee zijn. Ja, het is echt een hele heftige ziekte, het maakt veel kapot in je lichaam.

JesSim

Bericht door JesSim » za aug 08, 2015 10:27

Brent schreef:Als ze een goede dietist is, dan kan ze je vertellen precies welke stoffen uit die roomboter en eieren je niet zou kunnen missen.
Roomboter is sowieso niet gezond voor je bloedvaten (foute vetten), dus ik zou meteen weg zijn bij zo een simpel denkende dietist.
Ja daar ga ik ook nog een keer naar vragen!
Ze denkt bepaald niet simpel en ik ben het niet met je eens dat roomboter niet gezond is, dat is jarenlang beweerd, maar uit allerlei onderzoeken blijkt dat het dus juist wel goed is.

Maarten
Leefwijze: veganist

Bericht door Maarten » zo aug 09, 2015 15:06

Als je duidelijk maakt dat je uit ethische overwegingen echt heel graag een alternatief wil, lijkt het mij haar taak om uit te zoeken of je ook op andere manieren aan je voedingsstoffen kan komen. Volgens mij zijn alle heilzame stoffen uit plantaardige bronnen te halen (of desnoods supplementen). Het is wel makkelijker om voor bepaalde stoffen (o.a. ijzer, vitamine D, vitamine B12) dierlijke producten te eten, maar noodzakelijk is het volgens mij echt niet.

Truus

Bericht door Truus » ma aug 10, 2015 16:39

JesSim schreef:Op mijn opmerking dat er toch veel mensen zijn die veganist zijn en erg gezond, zei ze dat ze toch geregeld veganisten in de praktijk krijgt die juist klachten hebben door het ontbreken van deze stoffen.
Dit lijkt mij weinig geloofwaardig. Er zijn sowieso weinig veganisten, en van die veganisten komen er waarschijnlijk nul in haar praktijk.

Waarom ga je überhaupt naar een diëtist waar je geen vertrouwen in hebt? Je hebt toch geen toestemming voor je dieet nodig van een diëtist? Ik zou nooit naar een diëtist gaan, want ik ben niet geinteresseerd in de mening van zo iemand over mijn dieet.

JesSim

Bericht door JesSim » di aug 11, 2015 11:04

Maarten schreef:Als je duidelijk maakt dat je uit ethische overwegingen echt heel graag een alternatief wil, lijkt het mij haar taak om uit te zoeken of je ook op andere manieren aan je voedingsstoffen kan komen. Volgens mij zijn alle heilzame stoffen uit plantaardige bronnen te halen (of desnoods supplementen). Het is wel makkelijker om voor bepaalde stoffen (o.a. ijzer, vitamine D, vitamine B12) dierlijke producten te eten, maar noodzakelijk is het volgens mij echt niet.
Ja dat ga ik zeker ook aan haar vragen. Ik hoop ook echt dat het niet noodzakelijk is.

JesSim

Bericht door JesSim » di aug 11, 2015 11:07

Truus schreef:Waarom ga je überhaupt naar een diëtist waar je geen vertrouwen in hebt? Je hebt toch geen toestemming voor je dieet nodig van een diëtist? Ik zou nooit naar een diëtist gaan, want ik ben niet geinteresseerd in de mening van zo iemand over mijn dieet.
Ik heb nooit beweerd dat ik geen vertrouwen in haar heb, ze heeft mij al heel erg goed geholpen met veel dingen.
Het gaat mij ook niet om toestemming, dat is helemaal niet het punt. Zij heeft heel veel kennis, ook mbt Lyme en wat je lichaam dan nodig heeft.
Ik was alleen benieuwd naar gezichtspunten van andere mensen hier op het forum.

Truus

Bericht door Truus » di aug 11, 2015 13:05

JesSim schreef:Zij heeft heel veel kennis, ook mbt Lyme en wat je lichaam dan nodig heeft.
Als jij vindt dat je er baat bij hebt, dan is dat een goede reden.

Ikzelf heb geen vertrouwen in de 'kennis' van diëtisten noch van een heleboel andere beroepen. Zelfs bij artsen kom ik bijna nooit. Ook niet alternatieve genezers. Ik had mijn eigen scepsis niet op jou moeten projecteren. Sorry.

JesSim

Bericht door JesSim » ma aug 17, 2015 11:35

Truus schreef:Ikzelf heb geen vertrouwen in de 'kennis' van diëtisten noch van een heleboel andere beroepen. Zelfs bij artsen kom ik bijna nooit. Ook niet alternatieve genezers. Ik had mijn eigen scepsis niet op jou moeten projecteren. Sorry.
Oké :)

Brent

Bericht door Brent » zo sep 20, 2015 11:46

Hier wordt uitgelegd of je met een volledig plantaardige voeding wel aan de juiste aminozuren (voldoende eiwitaanmaak) kunt komen:

http://www.forksoverknives.com/nutrition-questions/
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

JesSim

Bericht door JesSim » do jan 14, 2016 17:20

Brent schreef:Hier wordt uitgelegd of je met een volledig plantaardige voeding wel aan de juiste aminozuren (voldoende eiwitaanmaak) kunt komen:

http://www.forksoverknives.com/nutrition-questions/
Al een tijd niet geweest en nu zie ik jouw link, heel erg bedankt Brent! Die ga ik morgen even rustig doorlezen, hopelijk geeft mij dat veel informatie.

Afgelopen maand heb ik een overgevoeligheidstest mbt voeding gehad en blijk ik heel slecht te reageren op eieren en melkproducten, dus die kan ik zeker niet meer nemen. Wat ik zelf niet zo erg vind, maar mijn diëtiste denkt dat ik echt tekorten zal krijgen. Volgens haar heeft het te maken met de aminozuren die ik dan ga missen. Zeker gezien mijn gezondheid. Aminozuren zijn belangrijk bij chronische infecties, voor leverontgifting en heling van het darmslijmvlies. Ze raadt me aan om toch vlees en vis te gaan eten, wat ik dus echt niet wil, niet eens meer zou kunnen.
Helaas blijk ik ook allergisch te zijn voor bijna alle noten, behalve walnoten en ben ik allergisch voor quinoa, boekweit en lijnzaad. Gluten mag ik nu om de 3 dagen proberen, maar moet ik voorzichtig mee blijven. Dus qua eiwitten niet zo makkelijk.

Zijn jullie bewust bezig met het binnen krijgen van voldoende (en alle ketens) aminozuren?

Truus

Bericht door Truus » do jan 14, 2016 17:55

JesSim schreef:Zijn jullie bewust bezig met het binnen krijgen van voldoende (en alle ketens) aminozuren?
Ik absoluut niet, nooit geweest, en ik ben inmiddels meer dan een half eeuw veganist (na opgegroeid te zijn als vegetariër). In 1971 heb ik het boek van Frances Moore Lappé gelezen en toen al vond ik het onzin. Tien jaar naar publicatie is zijzelf terug gekomen van haar theorieën, en stelde zij (evenals ik) dat zolang je genoeg calorieën consumeert en die niet van rommelvoedsel of alleen fruit komen, krijg je zonder meer voldoende eiwitten binnen inclusief aminozuren.

Maar ik heb niet de problemen die jij hebt. Dat lijkt me zeer vervelend voor je. Het maakt voldoende eten met of zonder eiwitten, om niet te spreken van variëren, een stuk moeilijker. Ik kan me voorstellen dat die walnoten je inmiddels de keel uit hangen.

JesSim

Bericht door JesSim » do jan 14, 2016 20:13

Dank je Truus, het maakt het inderdaad wel aardig ingewikkeld. Er zijn ook zoveel verschillende meningen. Wat jij zegt over als je maar gewoon voldoende calorieën consumeert er genoeg binnen komt, dat lees ik wel meer. Maar mijn dagmenu bleek toch te weinig eiwitten te bevatten en dan ook niet in de goede verhoudingen. Ik begrijp het nog niet helemaal, dus ik ben daarin nog echt lerende en zoekende.

Lentille

Bericht door Lentille » do jan 14, 2016 22:14

Jes, het is absoluut niet ingewikkeld en er zijn nauwelijks nog verschillende meningen over de vraag of je als veganist alle aminozuren in voldoende hoeveel binnen kunt krijgen. Die diëtiste van jou heeft misschien wel kennis van de ziekte van Lyme, maar zeker niet van plantaardige voeding. Zelfs het Voedingscentrum geeft tegenwoordig toe dat veganisme helemaal geen probleem hoeft te zijn.
Als je te weinig aminozuren (eiwitten dus) binnenkrijgt, eet je wellicht nog te veel bewerkte voedingsmiddelen, olie en suiker. Als je elke dag wat linzen/bonen, volle granen (havermout bijv.) en volop groente (broccoli bijv.) eet, krijg je met gemak meer dan genoeg aminozuren binnen. De hoeveel eiwitten die een mens nodig heeft, is heel lang overschat. De meeste mensen krijgen eerder teveel eiwitten binnen dan te weinig. Ik eet nagenoeg volledig plantaardig en moet altijd mijn best doen om mijn eiwitconsumptie binnen de perken te houden, omdat ik graag linzen eet, en die zitten vol eiwitten.
Overigens zitten er in roomboter nagenoeg geen eiwitten/aminozuren, het is bijna louter verzadigd vet.
http://nutritionfacts.org/video/do-vege ... h-protein/

Truus

Bericht door Truus » vr jan 15, 2016 12:28

JesSim schreef:Er zijn ook zoveel verschillende meningen.
Er is slechts één mening die telt: de jouwe. Overigens ben ik met Lentille eens over diëtisten. Die leren wat ze horen te zeggen om hun honorarium te mogen vangen.
JesSim schreef:mijn dagmenu bleek toch te weinig eiwitten te bevatten
Volgens wie? Wat merkte jij ervan?
JesSim schreef:Ik begrijp het nog niet helemaal
Ik begrijp het helemaal niet en ben toch oud geworden. Een hoop heeft te maken met mijn levensinstelling. Ik heb een sceptisch karakter en neig te twijfelen aan vrijwel alles dat 'deskundigen' ons wijs proberen te maken.

JesSim

Bericht door JesSim » zo jan 17, 2016 13:46

Lentille schreef:Jes, het is absoluut niet ingewikkeld en er zijn nauwelijks nog verschillende meningen over de vraag of je als veganist alle aminozuren in voldoende hoeveel binnen kunt krijgen. Die diëtiste van jou heeft misschien wel kennis van de ziekte van Lyme, maar zeker niet van plantaardige voeding. Zelfs het Voedingscentrum geeft tegenwoordig toe dat veganisme helemaal geen probleem hoeft te zijn.
Als je te weinig aminozuren (eiwitten dus) binnenkrijgt, eet je wellicht nog te veel bewerkte voedingsmiddelen, olie en suiker. Als je elke dag wat linzen/bonen, volle granen (havermout bijv.) en volop groente (broccoli bijv.) eet, krijg je met gemak meer dan genoeg aminozuren binnen. De hoeveel eiwitten die een mens nodig heeft, is heel lang overschat. De meeste mensen krijgen eerder teveel eiwitten binnen dan te weinig. Ik eet nagenoeg volledig plantaardig en moet altijd mijn best doen om mijn eiwitconsumptie binnen de perken te houden, omdat ik graag linzen eet, en die zitten vol eiwitten.
Overigens zitten er in roomboter nagenoeg geen eiwitten/aminozuren, het is bijna louter verzadigd vet.
http://nutritionfacts.org/video/do-vege ... h-protein/
Dank voor je reactie Lentille en de link. Ik eet al jaren geen bewerkte voedingsmiddelen of suiker meer. Ik weet niet wat voor olie je bedoelt? Linzen en havermout kan ik niet eten. Op dit moment alleen rijst, amaranth of gierst (wat ik niet elke dag kan eten ivm ontwikkelen overgevoeligheid). Groente eet ik volgens mij aardig goed, zeker ook broccoli.
Wat vind jij dan teveel eiwitten? Mijn diëtiste houdt minimaal 1 gram per kg lichaamsgewicht aan en in geval van ziekte is meer wel wenselijk (ongeveer 20 gram meer).

JesSim

Bericht door JesSim » zo jan 17, 2016 13:51

Truus schreef:Er is slechts één mening die telt: de jouwe. Overigens ben ik met Lentille eens over diëtisten. Die leren wat ze horen te zeggen om hun honorarium te mogen vangen.
Wbt het eerste, dat begrijp ik en daar ben ik het helemaal mee eens. Verder ben ik van mening :wink: dat je altijd kan leren van anderen en zeker als ik zelf nog niet die kennis heb.
Truus schreef:Volgens wie? Wat merkte jij ervan?
Volgens de diëtiste.. Ik kan niet zeggen wat ik er van merk, mijn klachten blijven in ieder geval hetzelfde en ik wil o.a. graag meer energie voelen.

Truus

Bericht door Truus » zo jan 17, 2016 14:17

JesSim schreef:ik wil o.a. graag meer energie voelen.
Tja, maar of dat met je voeding te maken heeft? Er schijnt volgens jouw omschrijvingen het e.e.a. aan de hand te zijn in je lijf. Het reageert excessief op bepaalde voedingsstoffen. Dan reageert het misschien ook excessief op stoffen waarmee het anders dan via de voeding in aanraking komt. Van de ziekte van Lyme wordt je ook niet energiek. Zo lang dat niet behandeld is kom je niet verder. Het heeft geen zin om te proberen meer eiwitten te eten als dat niet de oorzaak van je klacht is.

Plaats reactie