Eieren en roomboter onmisbaar?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Gebruikersavatar
Brent
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 8:37
Locatie: Amsterdam

Re: Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door Brent » zo jan 17, 2016 14:31

JesSim schreef:Volgens de diëtiste.. Ik kan niet zeggen wat ik er van merk, mijn klachten blijven in ieder geval hetzelfde en ik wil o.a. graag meer energie voelen.
Mij geeft meer energie:
* vroeg opstaan en redelijk vroeg gaan slapen
* geen alcohol
* geen vetrijke of eiwitrijke voeding die mijn lever belasten
* geen stimulerende stoffen zoals cafeine die alleen even een kik geven en daarna het tegendeel
* minder seks
* meer vezelrijk vers fruit en groenten (goed voor darmpjes en lever)
* af en toe een of meerdere maaltijden overslaan (tevens rust voor lever)
* nooit eten zonder flinke trek
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Truus
Berichten: 1610
Lid geworden op: wo apr 22, 2009 21:49
Leefwijze: veganist

Re: Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door Truus » zo jan 17, 2016 15:05

Brent schreef:Mij geeft meer energie:
Op één uitzondering na werken deze zaken ook voor mij, behalve wanneer ik ziek ben, dan helpt niets.

Marianne
Berichten: 280
Lid geworden op: za dec 29, 2012 11:26
Leefwijze: veganist

Re: Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door Marianne » ma jan 18, 2016 19:07

Op cronometer.com kun je invoeren wat je allemaal eet, en dan kun je zien of je alle mineralen, vitaminen en aminozuren binnenkrijgt.
Op de eetmeter.nl kan het ook, maar dan mis je de aminozuren.

Gebruikersavatar
Martine
Moderator
Berichten: 2860
Lid geworden op: za aug 06, 2011 17:21

Re: Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door Martine » di jan 19, 2016 9:05

Welke producten mag je nog eten? Als je door allergieën heel erg beperkt bent in je keuze van voedingsmiddelen kun je inderdaad eiwit en/of bepaalde aminozuren tekort komen. Het komt dan niet meer 'automatisch' goed zoals bij mensen die wel gevarieerd kunnen eten. 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht is inderdaad de juiste hoeveelheid.

Als je weinig peulvruchten (linzen, bonen etc.) mag, dan kun je tekort krijgen aan het aminozuur lysine. Zijn er nog peulvruchten die je wel mag (kikkererwten, spliterwten, bepaalde bonen)? Mag je pinda's/pindakaas? Amaranth en pompoenpitjes bevatten ook redelijke hoeveelheden van alle aminozuren, maar daar moet je wel flink wat van eten om daar alles uit te halen. Broccoli is ook een redelijk eiwitrijke groente. Als je gluten verdraagt zou je kunnen proberen om wat seitan te eten. Dat is een echte eiwitbom met ook veel lysine erin.

Ik heb even voor je zitten rekenen op cronometer.com en als je iedere dag bijvoorbeeld (alle granen ongekookt afwegen) 100 gram amaranth, 60 gram pompoenpitjes, 60 gram tarwe, 60 gram gierst, en 300 gram broccoli zou eten, krijg je daaruit 55 gram eiwit en ruim voldoende van alle essentiële aminozuren binnen. Je zit dan op 1200 caloriën, dus uit de andere dingen die je nog kunt eten op die dag krijg je dan nog wat meer eiwit binnen, zodat je waarschijnlijk wel op 1 gram per kilo lichaamsgewicht komt.

Ik vind trouwens dat je diëtiste erg veel aan de kant van de alternatieve geneeswijzen zit. Die zijn niet wetenschappelijk bewezen, en daardoor kun je best rare adviezen krijgen van zo iemand. Misschien is het de moeite waard om eens te gaan praten met een (vegan) dietist die wat meer aan de kant van reguliere geneeskunde staat, zodat je in ieder geval wetenschappelijk gefundeerd advies krijgt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Truus
Berichten: 1610
Lid geworden op: wo apr 22, 2009 21:49
Leefwijze: veganist

Re: Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door Truus » di jan 19, 2016 13:29

Martine schreef:Amaranth en pompoenpitjes bevatten ook redelijke hoeveelheden van alle aminozuren
En hennepzaad.
Martine schreef:praten met een (vegan) dietist die wat meer aan de kant van reguliere geneeskunde staat
Bestaat die?

Gebruikersavatar
Martine
Moderator
Berichten: 2860
Lid geworden op: za aug 06, 2011 17:21

Re: Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door Martine » di jan 19, 2016 22:46

Lisa Steltenpool is bijvoorbeeld zo'n diëtist, kersvers afgestudeerd en ze heeft al een goed boek geschreven: De Vegarevolutie. (y)

Dank voor de tip van de hennepzaadjes. Ik heb de aminozuren even nagezocht en er zit iets minder lysine in dan in pompoenpitten, maar wel nog een goeie hoeveelheid. Fijn voor de afwisseling.

@JesSim als je echt veel moeite hebt om voldoende eiwit binnen te krijgen zou je proteïnepoeder kunnen gebruiken. Daar zijn allerlei varianten van zoals hennep-, rijst- en zelfs aardappelproteïne. Henneproteïne heeft waarschijnlijk ook een aardige hoeveelheid lysine, zodat je je daar niet zo'n zorgen over hoeft te maken. Proteïnepoeder kun je verwerken in smoothies en baksels zoals pannenkoeken, brood en muffins.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

JesSim
Berichten: 25
Lid geworden op: di jul 14, 2015 12:16

Re: Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door JesSim » vr jan 22, 2016 14:50

Truus schreef:Tja, maar of dat met je voeding te maken heeft? Er schijnt volgens jouw omschrijvingen het e.e.a. aan de hand te zijn in je lijf. Het reageert excessief op bepaalde voedingsstoffen. Dan reageert het misschien ook excessief op stoffen waarmee het anders dan via de voeding in aanraking komt. Van de ziekte van Lyme wordt je ook niet energiek. Zo lang dat niet behandeld is kom je niet verder. Het heeft geen zin om te proberen meer eiwitten te eten als dat niet de oorzaak van je klacht is.
Zo bedoelde ik het ook niet :wink: . Ik weet dat mijn weinige energie ook andere oorzaken heeft en ik word behandeld voor de Lyme, maar ik wil wel graag dat ondertussen mijn eetpatroon zodanig goed is dat ik daardoor verder geen tekorten oploop. Tevens zal een goed eetpatroon mij hopelijk goed ondersteunen.

JesSim
Berichten: 25
Lid geworden op: di jul 14, 2015 12:16

Re: Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door JesSim » vr jan 22, 2016 14:52

Brent schreef:Mij geeft meer energie:
* vroeg opstaan en redelijk vroeg gaan slapen
* geen alcohol
* geen vetrijke of eiwitrijke voeding die mijn lever belasten
* geen stimulerende stoffen zoals cafeine die alleen even een kik geven en daarna het tegendeel
* minder seks
* meer vezelrijk vers fruit en groenten (goed voor darmpjes en lever)
* af en toe een of meerdere maaltijden overslaan (tevens rust voor lever)
* nooit eten zonder flinke trek
Dank, maar dat maakt voor mij geen enkel verschil..

JesSim
Berichten: 25
Lid geworden op: di jul 14, 2015 12:16

Re: Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door JesSim » vr jan 22, 2016 14:53

Marianne schreef:Op cronometer.com kun je invoeren wat je allemaal eet, en dan kun je zien of je alle mineralen, vitaminen en aminozuren binnenkrijgt.
Op de eetmeter.nl kan het ook, maar dan mis je de aminozuren.
Die ken ik inderdaad, was ik even vergeten. Ik zal daar nog eens gaan kijken, bedankt!

JesSim
Berichten: 25
Lid geworden op: di jul 14, 2015 12:16

Re: Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door JesSim » vr jan 22, 2016 15:03

Martine schreef:Welke producten mag je nog eten? Als je door allergieën heel erg beperkt bent in je keuze van voedingsmiddelen kun je inderdaad eiwit en/of bepaalde aminozuren tekort komen. Het komt dan niet meer 'automatisch' goed zoals bij mensen die wel gevarieerd kunnen eten. 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht is inderdaad de juiste hoeveelheid.
In ieder geval alle groenten en fruit. Rijst, gierst, amaranth, teff, bonen en aardappelen. Walnoten, pompoenpitten, zonnebloempitten, sesamzaad. Alles alleen niet elke dag, ik moet echt afwisselen.
Martine schreef:Als je weinig peulvruchten (linzen, bonen etc.) mag, dan kun je tekort krijgen aan het aminozuur lysine. Zijn er nog peulvruchten die je wel mag (kikkererwten, spliterwten, bepaalde bonen)? Mag je pinda's/pindakaas? Amaranth en pompoenpitjes bevatten ook redelijke hoeveelheden van alle aminozuren, maar daar moet je wel flink wat van eten om daar alles uit te halen. Broccoli is ook een redelijk eiwitrijke groente. Als je gluten verdraagt zou je kunnen proberen om wat seitan te eten. Dat is een echte eiwitbom met ook veel lysine erin.
Peulvruchten kan dus wel (ik kan alleen niet tegen linzen). Pinda's/pindakaas niet. Gluten heb ik een jaar niet gehad en kan ik nu om de drie dagen voorzichtig proberen. Seitan was te heftig.
Amaranth en pompoenpitten kan weer niet elke dag, maar probeer ik dus af te wisselen met antwoord bovenaan.
Martine schreef:Ik heb even voor je zitten rekenen op cronometer.com en als je iedere dag bijvoorbeeld (alle granen ongekookt afwegen) 100 gram amaranth, 60 gram pompoenpitjes, 60 gram tarwe, 60 gram gierst, en 300 gram broccoli zou eten, krijg je daaruit 55 gram eiwit en ruim voldoende van alle essentiële aminozuren binnen. Je zit dan op 1200 caloriën, dus uit de andere dingen die je nog kunt eten op die dag krijg je dan nog wat meer eiwit binnen, zodat je waarschijnlijk wel op 1 gram per kilo lichaamsgewicht komt.
Wat leuk dat je het eens berekend hebt, interessant. Ik ga daar ook eens wat berekeningen doen!
Martine schreef:Ik vind trouwens dat je diëtiste erg veel aan de kant van de alternatieve geneeswijzen zit. Die zijn niet wetenschappelijk bewezen, en daardoor kun je best rare adviezen krijgen van zo iemand. Misschien is het de moeite waard om eens te gaan praten met een (vegan) dietist die wat meer aan de kant van reguliere geneeskunde staat, zodat je in ieder geval wetenschappelijk gefundeerd advies krijgt.
Ze zit inderdaad aan de meer alternatieve kant. Voor mij hoeft niet alles wetenschappelijk bewezen te zijn, maar ik begrijp wel jouw advies om het eens bij iemand anders neer te leggen.

JesSim
Berichten: 25
Lid geworden op: di jul 14, 2015 12:16

Re: Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door JesSim » vr jan 22, 2016 15:06

Martine schreef:Lisa Steltenpool is bijvoorbeeld zo'n diëtist, kersvers afgestudeerd en ze heeft al een goed boek geschreven: De Vegarevolutie. (y)

Dank voor de tip van de hennepzaadjes. Ik heb de aminozuren even nagezocht en er zit iets minder lysine in dan in pompoenpitten, maar wel nog een goeie hoeveelheid. Fijn voor de afwisseling.

@JesSim als je echt veel moeite hebt om voldoende eiwit binnen te krijgen zou je proteïnepoeder kunnen gebruiken. Daar zijn allerlei varianten van zoals hennep-, rijst- en zelfs aardappelproteïne. Henneproteïne heeft waarschijnlijk ook een aardige hoeveelheid lysine, zodat je je daar niet zo'n zorgen over hoeft te maken. Proteïnepoeder kun je verwerken in smoothies en baksels zoals pannenkoeken, brood en muffins.
Ah mooi, dank voor een naam, daar wilde ik al naar vragen :)

Ik gebruik nu wel om de 2 dagen wat hennepzaadolie, andere dag walnotenolie.

Dank voor de tip, ik gebruik al eiwitpoeder, maar vlgs diëtiste was dat niet voldoende. Ze vindt het dus ook belangrijk dat je veel verschillende soorten eiwitten binnenkrijgt. Maar ik zal eens gaan kijken naar de verschillende soorten eiwitpoeders. Ik heb nu een erwten proteine poeder (Pea Protein van Lamberts).

Truus
Berichten: 1610
Lid geworden op: wo apr 22, 2009 21:49
Leefwijze: veganist

Re: Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door Truus » vr jan 22, 2016 16:41

JesSim schreef:Ik gebruik nu wel om de 2 dagen wat hennepzaadolie, andere dag walnotenolie.
Als je je zorgen maakt om eiwitten, zou ik geen calorieën verknoeiën aan olie. Je kunt beter gewoon hennepzaad en walnoten eten, dan krijg je de olie vanzelf ook binnen.

Hoe zit het met haver(mout)? Kun je dat eten? Daar valt heel veel mee te varieëren.

Gebruikersavatar
Martine
Moderator
Berichten: 2860
Lid geworden op: za aug 06, 2011 17:21

Re: Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door Martine » vr jan 22, 2016 21:54

Ooh, als je wel peulvruchten zoals kikkererwten en dergelijke mag eten is er niet zo veel aan de hand. Dan kom je echt makkelijk aan alle benodigde eiwitten en aminozuren. Gewoon iedere dag één of twee porties peulvruchten en een paar porties granen eten, dan gaat het bijna vanzelf goed. Reken het maar eens na met cronometer. Dat kun je dan ook aan je dietiste laten zien zodat ze weet dat je niks tekort komt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

WernerT
Berichten: 28
Lid geworden op: vr aug 14, 2015 22:01

Re: Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door WernerT » za jan 23, 2016 15:16

Weet je het zeker dat je het over een dietist hebt, en niet over een zelfbenoemde voedingsdeskundige?

Gebruikersavatar
Martine
Moderator
Berichten: 2860
Lid geworden op: za aug 06, 2011 17:21

Re: Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door Martine » za jan 23, 2016 22:54

Nee, diëtist! Ze is afgestudeerd in de opleiding Voeding en Dietetiek en voor zover ik weet ook geregistreerd als werkzame diëtist. (ik weet wat het verschil is :shock: )
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Marianne
Berichten: 280
Lid geworden op: za dec 29, 2012 11:26
Leefwijze: veganist

Re: Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door Marianne » za jan 23, 2016 23:32

Bedoelde WernerT niet de diëtiste van JesSim?

Truus
Berichten: 1610
Lid geworden op: wo apr 22, 2009 21:49
Leefwijze: veganist

Re: Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door Truus » zo jan 24, 2016 6:05

Marianne schreef:Bedoelde WernerT niet de diëtiste van JesSim?
Sowieso heeft ook de diëtiste (het zijn nooit mannen!) geen wettelijk erkende specialisme. Het is een nogal vaag beroep.

Gebruikersavatar
Martine
Moderator
Berichten: 2860
Lid geworden op: za aug 06, 2011 17:21

Re: Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door Martine » zo jan 24, 2016 9:03

Marianne schreef:Bedoelde WernerT niet de diëtiste van JesSim?
Oh ja, je hebt vast geijk :oops:
Truus schreef:Sowieso heeft ook de diëtiste (het zijn nooit mannen!) geen wettelijk erkende specialisme. Het is een nogal vaag beroep.
Ze zijn niet wettelijk erkend als medici (zoals artsen en tandartsen), maar diëtist is wel een wettelijk beschermd beroep. Je mag je alleen diëtist noemen als je de opleiding Voeding en Diëtetiek afgerond hebt, en de meeste diëtisten zijn ook (vrijwillig) geregistreerd bij een vakvereniging waarvoor ze jaarlijks bijspijker cursussen en dergelijke moeten doen zodat hun kennis up to date blijft. https://nl.wikipedia.org/wiki/Di%C3%ABtist#Nederland

Diëtisten kunnen allerlei verschillende specialisaties hebben, zoals bijvoorbeeld het begeleiden van keelkanker patiënten die moeilijk kunnen slikken, mensen met complexe allergieën, of mensen die willen afvallen, maar ik vind niet dat het daarom een 'vaag' beroep is.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Truus
Berichten: 1610
Lid geworden op: wo apr 22, 2009 21:49
Leefwijze: veganist

Re: Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door Truus » zo jan 24, 2016 9:49

Martine schreef:Diëtisten kunnen allerlei verschillende specialisaties hebben, zoals bijvoorbeeld het begeleiden van keelkanker patiënten die moeilijk kunnen slikken, mensen met complexe allergieën, of mensen die willen afvallen, maar ik vind niet dat het daarom een 'vaag' beroep is.
Ik begrijp je verweer. Wat ik bedoelde met "vaag" is:
A. Hun vaardigheden en beperkingen zijn niet duidelijk omschreven; en
B. Ze kunnen zich niet laten BIG-registreren noch vallen ze onder het tuchtrecht terwijl ze zichzelf voorstellen en ook door anderen worden gezien als verleners van medische adviezen.

Overigens op de Wikipedia-link die je geeft staat dat "iedereen onderzoeken en behandelingen op het gebied van voeding en diëtetiek en dus het geven van dieetadviezen mag uitvoeren". Vervolgens staat er "De titel 'diëtist' is echter wel beschermd." Hoe noemt iemand die dieetadviezen geeft maar niet de titel diëtist heeft gehaald zich dan? En hoe maak je als klant het onderscheid? Dat vind ik dus vaag.

JesSim
Berichten: 25
Lid geworden op: di jul 14, 2015 12:16

Re: Eieren en roomboter onmisbaar?

Bericht door JesSim » zo jan 24, 2016 13:21

Die van mij is echt diëtist en heeft nog allerlei aanvullende studies gedaan.
Truus schreef:Als je je zorgen maakt om eiwitten, zou ik geen calorieën verknoeiën aan olie. Je kunt beter gewoon hennepzaad en walnoten eten, dan krijg je de olie vanzelf ook binnen.

Hoe zit het met haver(mout)? Kun je dat eten? Daar valt heel veel mee te varieëren.
Qua calorieën maakt het niets uit, daar kan ik nooit genoeg van krijgen :wink: . De olie is meer als afwisseling en de concentratie is natuurlijk ook wat hoger.

Haver kan helaas niet, dat gebruikte ik inderdaad eerst wel veel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast