Is natuurvoedingsopleiding geschikt voor veganisten?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
daffypeac
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Is natuurvoedingsopleiding geschikt voor veganisten?

Bericht door daffypeac » ma sep 14, 2015 13:27

He allemaal,

Ik was eens aan het googlen en vond de opleiding 'natuurvoedingsadviseur'. Deze lijkt mij erg interessant. Kent iemand deze? Is er een natuurvoedingscoach/adviseur hier actief op het forum? Uit het curriculum is niet op te maken hoe de opleiding om gaat met dierlijke producten. Zou graag wat obejctieve info ontvangen :lol:

Er zijn vele aanbieders, voorbeeldje:
https://www.civas.nl/opleiding/natuurvoedingsadviseur

alvast bedankt! :thanks:
:govegan:

Rorrim
Moderator

Re: Is natuurvoedingsopleiding geschikt voor veganisten?

Bericht door Rorrim » ma sep 14, 2015 23:26

Het is niet uitgesloten dat (voor welke opleiding dan ook) er aspecten zijn die in het veganisme verworpen worden. Zo ben ik zelf tijdens mijn opleiding gestuit op dierproeven. Ik heb bij de docenten aangegeven dat ik hier niet aan mee wilde doen, en ze hadden daar begrip voor. Het hangt er dus net vanaf wie je moet beoordelen. Je zou vooraf eens kunnen informeren welke vakken je opleiding omvat en of daar opdrachten bij horen die je niet passen. In overleg is vaak veel mogelijk en er is voor bijna alles een alternatief. Succes!
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

daffypeac
Contacteer:

Bericht door daffypeac » vr sep 18, 2015 13:31

Rorrim schreef:Het is niet uitgesloten dat (voor welke opleiding dan ook) er aspecten zijn die in het veganisme verworpen worden. Zo ben ik zelf tijdens mijn opleiding gestuit op dierproeven. Ik heb bij de docenten aangegeven dat ik hier niet aan mee wilde doen, en ze hadden daar begrip voor. Het hangt er dus net vanaf wie je moet beoordelen. Je zou vooraf eens kunnen informeren welke vakken je opleiding omvat en of daar opdrachten bij horen die je niet passen. In overleg is vaak veel mogelijk en er is voor bijna alles een alternatief. Succes!

dank voor je reactie!! Ja als ik hert echt overweeg neem ik zeker contact met ze op. Welke opleiding heb jij gedaan dat je met dierproeven in aanraking kwam? Dat lijkt me echt heel naar.

Benno

Bericht door Benno » za sep 19, 2015 6:37

Mijn vriendin heeft deze opleiding onlangs afgerond en is nu aan het leren voor het examen.
Daarna gaat ze de opleiding gewichtsconsulente doen.
Op die manier wil ze proberen om mensen te helpen om over te stappen naar een meer plantaardige en gezondere voeding.

Ze vindt het een goede opleiding die diep op de materie ingaat. Het is niet een opleiding die zich op vegetariërs of veganisten richt maar ze raden wel aan om het gebruik van vlees tot een minimum te beperken.
Over zuivel zeggen ze dat je alleen de gefermenteerde vorm of geitenzuivel moet gebruiken.

Zoals met zoveel dingen moet je de dingen gebruiken die voor jou persoonlijk van toepassing zijn maar dat zijn veganisten wel gewend :-D
De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders begeerte.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo sep 20, 2015 23:57

Plantenwetenschappen. Daar hoorden ook celbiologie, entomologie en genetica bij. Bij celbiologie waren het niet zozeer dierproeven, maar werd gewerkt met bloed en ander dierlijk materiaal. Bij entomologie werden levende insecten doodgemaakt om vervolgens te worden opengesneden. Tijdens genetica werden wat insecten gebruikt voor kruisingen. Naar mijn weten werden deze ook gedood. Bij deze vakken was het geen enkel probleem om me van de practica te onthouden.

Bij nog een ander vak werden parasieten (rupsen en slakken) op planten geplaatst om de effecten ervan te zien. Aan dat laatste heb ik wel meegedaan, al heb ik geen idee wat er achteraf met de beestjes gebeurde (vast niet veel goeds). Ik redeneerde dat het geen verschil zou maken, aangezien die beestjes per "batch" worden aangeleverd (en waarschijnlijk vernietigd), dus wat ik niet zou gebruiken zou op dezelfde manier verdwijnen. Op dat betreffende moment was ik nog erg aan het zoeken wat ik wel en niet kon doen en hoe dieren in de toekomst baat zouden hebben bij een goed opgeleide veganist, maar als zich weer een vergelijkbare situatie zou voordoen zou ik er wellicht geen deel aan willen hebben.

Met hogere dieren heb ik gelukkig nooit hoeven experimenteren, al gebeurt dat hier wel aan de uni. Los van dierproeven, ik vind het pijnlijk dat er vakken bestaan zoals "meat science". Dit vind ik een teken dat onze zogenaamd ontwikkelende beschaving stagneert. Maar dat is voor een andere discussie. Succes met het vinden van jouw weg.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Maarten

Bericht door Maarten » ma sep 21, 2015 0:10

Meat science... ik heb bij mijn recentelijke persoonlijke wetenschappelijke onderzoek ook hele foute artikelen hiervan gezien. Hoe je het beste een koe kan onthoornen of slachten... Ten aanzien van het totale leed dat door deze wetenschap wordt veroorzaakt is Mengele daar een hele kleine jongen bij.

daffypeac
Contacteer:

Bericht door daffypeac » do okt 29, 2015 10:42

Benno schreef:Mijn vriendin heeft deze opleiding onlangs afgerond en is nu aan het leren voor het examen.
Daarna gaat ze de opleiding gewichtsconsulente doen.
Op die manier wil ze proberen om mensen te helpen om over te stappen naar een meer plantaardige en gezondere voeding.

Ze vindt het een goede opleiding die diep op de materie ingaat. Het is niet een opleiding die zich op vegetariërs of veganisten richt maar ze raden wel aan om het gebruik van vlees tot een minimum te beperken.
Over zuivel zeggen ze dat je alleen de gefermenteerde vorm of geitenzuivel moet gebruiken.

Zoals met zoveel dingen moet je de dingen gebruiken die voor jou persoonlijk van toepassing zijn maar dat zijn veganisten wel gewend :-D
Beetje late reactie sorry, ik zie nog niet zo snel wanneer iemand heeft gereageerd op een post :oops:
Wat je verteld klinkt goed! Ik denk dat dat een hele leuke en intressante combi is. Lijkt mij ook erg leuk. Als ik meer tijd had, ik heb zoveel ideen en interesses :)

daffypeac
Contacteer:

Bericht door daffypeac » do okt 29, 2015 10:44

Rorrim schreef:Plantenwetenschappen. Daar hoorden ook celbiologie, entomologie en genetica bij. Bij celbiologie waren het niet zozeer dierproeven, maar werd gewerkt met bloed en ander dierlijk materiaal. Bij entomologie werden levende insecten doodgemaakt om vervolgens te worden opengesneden. Tijdens genetica werden wat insecten gebruikt voor kruisingen. Naar mijn weten werden deze ook gedood. Bij deze vakken was het geen enkel probleem om me van de practica te onthouden.

Bij nog een ander vak werden parasieten (rupsen en slakken) op planten geplaatst om de effecten ervan te zien. Aan dat laatste heb ik wel meegedaan, al heb ik geen idee wat er achteraf met de beestjes gebeurde (vast niet veel goeds). Ik redeneerde dat het geen verschil zou maken, aangezien die beestjes per "batch" worden aangeleverd (en waarschijnlijk vernietigd), dus wat ik niet zou gebruiken zou op dezelfde manier verdwijnen. Op dat betreffende moment was ik nog erg aan het zoeken wat ik wel en niet kon doen en hoe dieren in de toekomst baat zouden hebben bij een goed opgeleide veganist, maar als zich weer een vergelijkbare situatie zou voordoen zou ik er wellicht geen deel aan willen hebben.

Met hogere dieren heb ik gelukkig nooit hoeven experimenteren, al gebeurt dat hier wel aan de uni. Los van dierproeven, ik vind het pijnlijk dat er vakken bestaan zoals "meat science". Dit vind ik een teken dat onze zogenaamd ontwikkelende beschaving stagneert. Maar dat is voor een andere discussie. Succes met het vinden van jouw weg.

Oe met dat soort dingen heb ik nooit te maken gehad, maar dat klinkt niet leuk. Ik heb wel eens gehoord van iemand aan de Universiteit dat je daar een soort bestel lijst krijgt voor je onderzoek. Daar staan bijv ook cavia's op..
Meat science?? Echt? Nooit van gehoord, he gadsie :( :(

daffypeac
Contacteer:

Bericht door daffypeac » do okt 29, 2015 10:45

Maarten schreef:Meat science... ik heb bij mijn recentelijke persoonlijke wetenschappelijke onderzoek ook hele foute artikelen hiervan gezien. Hoe je het beste een koe kan onthoornen of slachten... Ten aanzien van het totale leed dat door deze wetenschap wordt veroorzaakt is Mengele daar een hele kleine jongen bij.
Wat luguber zeg... :(

daffypeac
Contacteer:

Bericht door daffypeac » do okt 29, 2015 10:46

Rorrim schreef:Het is niet uitgesloten dat (voor welke opleiding dan ook) er aspecten zijn die in het veganisme verworpen worden. Zo ben ik zelf tijdens mijn opleiding gestuit op dierproeven. Ik heb bij de docenten aangegeven dat ik hier niet aan mee wilde doen, en ze hadden daar begrip voor. Het hangt er dus net vanaf wie je moet beoordelen. Je zou vooraf eens kunnen informeren welke vakken je opleiding omvat en of daar opdrachten bij horen die je niet passen. In overleg is vaak veel mogelijk en er is voor bijna alles een alternatief. Succes!
Wat fijn dat ze daar begrip voor hadden! Vooraf informeren klinkt inderdaad als een goede optie. Dank voor je reactie! :thanks:

Plaats reactie