wat eten jullie voornamelijk

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
lapin
Leefwijze: veganist

wat eten jullie voornamelijk

Bericht door lapin » wo sep 30, 2015 20:05

ik vraag me af wat jullie vooral eten, ik weet dat er veel veganisten zijn die zowat geen noten, zaden enzo eten en 95% of meer fruit en groeten eten ? Waar bestaat jullie dieet uit ?

Martine
Moderator

Re: wat eten jullie voornamelijk

Bericht door Martine » wo sep 30, 2015 20:50

De meeste mensen hier op het forum eten vrij 'gewoon' volgens mij. De 95% fruit- en groente eters zijn een kleine minderheid binnen het veganisme. Zelf eet ik nu eigenlijk niet zo veel anders dan toen ik nog niet vegan was, maar ik gebruik nu vervangers of alternatieven voor de dierlijke producten die ik at: sojamelk, vegan kaas, vegaburgers etc. Ik ben wel meer peulvruchten gaan eten sinds ik vegan ben, en ik ben veel minder kaas gaan eten.

Er is een speciaal topic met eetdagboekjes. Daar kun je van heel veel mensen lezen wat ze zoal eten op een dag: http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... =25&t=9311
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Maarten

Bericht door Maarten » wo sep 30, 2015 22:34

Bij mij niet echt iets speciaals normaal gesproken. :)

Ik eet voornamelijk rijst, pasta (waaronder ook gnocchi) en aardappels met verschillende soorten groenten en variërend champignons, bonen, linzen, noten en/of falafel. Bij de rijst doe ik soms ook tofu. Bij aardappelgerechten gebruik ik andere vleesvervangers als broccolieburgers en spinazieburgers. Soms improviseer ik wat met de sauzen en de groenten bij gebakken aardappels. Overdag eet ik voornamelijk brood met pindakaas, speculoos, jam of hoemoes (twee verschillende soorten) + Alpro boter. Als tussendoortjes (vooral in de avond) eet ik vooral ongezouten notenmixen en naturel chips of naturel/paprika pringles. Tevens eet ik elke dag minstens 1 banaan, vaak 2 of 3. Ook houd ik veel van appels, kiwi's, nectarines en bosbessen.
Laatst gewijzigd door Maarten op do okt 01, 2015 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Lisa

Bericht door Lisa » do okt 01, 2015 14:19

Ik eet grotendeels fruit
Iedere dag is anders, maar ik zal hier gisteren even opsommen

Ontbijt: 5 bananen
Tussendoortje: 12 vijgen
Middageten: veel dadels en veel mandarijnen (geen idee hoeveel)
Tussendoor; paar wortels en boterham met pindakaas, had opeens verschrikkelijke trek in pindakaas
Avondeten: van de toko: gemenge groenten en nasi (ongeveer 3 borden)
Toetje: water ijsje
Tussendoortje: 2 plakjes wilmersburger kaas

Er zijn ook dagen dat ik wat minder fruit eet, dan heb ik even trek in iets vies vettigs, zoals een boterham met pindakaas of een flinke bak noedels, maar meestal eet ik groenten en fruit.
Waarschijnlijk kom ik verschrikkelijk veel tekort hier en daar, maar dat was niet anders met mijn omnivoren dieet, dat was toen al heel eenzijdig.
Ik voel me er lekker bij en ik voel me goed, dat is het belangrijkste vind ik

Brent

Bericht door Brent » do okt 01, 2015 14:50

Ik eet vooral fruit, groene groenten, wortelen, knollen, zaden en noten.
En dat niet omdat ik die perse lekkerder vind.
Maar ik kan heel slecht tegen granen, suikers, zetmeel, soya, bonen en koolsoorten.
Schimmels zoals champignons en look eet ik niet om geestelijke redenen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » za okt 10, 2015 19:18

Om te beginnen een B12 en calcium supplement op de lege maag.

Mijn ontbijt bestaat dan uit fruit, 200-300 gram, met een glas plantaardige melk (soja, amandel, hazelnoot, kokos).

Lunch is altijd 3 boterhammen met plantaardig beleg.

Tussendoor een paar crackers met humus. Of olijven, augurken.
Een enkele keer grijp in een zak chips en kieper die in een keer naar binnen.

Voor diner altijd rijst (wit of bruin) of volkoren pasta. Meestal met groente uit de diepvries, lekker makkelijk, soms vers.

Een uurtje voor het slapengaan een kommetje havermout met plantaardige melk. Dat voorkomt dat ik midden in de nacht een snack attack krijg.

Op dit dieet voel ik me kerngezond.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Poffel

Bericht door Poffel » zo okt 11, 2015 1:14

Momenteel:

's Ochtends vaak havermout met sojamelk of amandelmelk. Soms een boterham met hummus.

Lunch: brood met hummus of gebakken champignons, soms havermout, soms een maaltijd met groenten enzo (als ik bijvoorbeeld over heb), soms een combinatie met soep.

Tussendoor: appels, peren, bananen, crackers.

's Avonds: groenten, met aardappel, tofu, volkorenpasta, linzen, bonen, enz, varieert nogal.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » do okt 15, 2015 10:29

Monteel ontbijt ik met een kom warme appel/peren/bananenmoes. Daar overheen strooi ik wat kaneel, rozijnen, kokos en glutenvrije cruesli.

Lunch bestaat uit glutenvrije boterhammen en liefst een kom soep en graag iets warms als beleg op een paar boterhammen. Vanmiddag beleg ik twee boterhammen met wat tahin, gefruite ui en plakjes champignons. De andere gaat meestal zelfgemaakte jam op.

Avondeten is is wisselend. Soms maak ik iets uit een kookboek en soms lijkt het op Hollandse pot.

Ik ben alweer een beetje zoekende naar wat mogelijk is bij mij. Ik ben gelukkig niet meer zo supergevoelig voor gluten en kan nu 'gewoon' glutenvrij eten. Mijn brood is niet 100% glutenvrij want er zit ei in. Maar het geeft me wel de mogelijkheid om voor een veel groter deel plantaardig te eten. Nu eet ik vegetarisch met een beetje ei en heel soms wat kaas. Het is nog niet helrmaal zoals ik het zou willen, maar ben al heel blij dat het nu iig een heel stuk plantaardiger is dan wat het was :-)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do okt 15, 2015 13:50

Fijn dat het weer wat beter met je gaat Annika! :bloemie:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

ChewChili

Bericht door ChewChili » do okt 15, 2015 16:18

Annika, ik heb zelf coeliakie, en hoewel ik zelden glutenvrije simulanten van oorspronkelijk glutenbevattende producten (dit kan je vast minder omslachtig omschrijven, maar je begrijpt wel wat ik bedoel ;)) eet, ken ik wel toevallig een goed merk voor glutenvrij en veganistisch brood: Schnitzer, te koop bij natuurwinkels. Niet alles wat ze verkopen is veganistisch, maar in elk geval een deel. En het is echt lekker, zeker als het net uit de oven komt, met een beetje geprakte avocado... *droomt weg* Wie weet ook iets voor jou? :)

On topic: ik eet erg veel groente, omdat ik daar erg veel van houd. Dus daar heb ik geluk mee ;) En verder veel bonen, linzen, noten, zaden, pitten, fruit...

Ik eet nooit vleesvervangers, uit principe niet. Het zou namelijk suggereren dat vlees iets is wat vervangen moet worden, en dat is nou juist een heel groot misverstand onder de niet-veganisten, dat vlees iets onmisbaars is wat wij angstvallig proberen na te maken. Niets daarvan, vlees is gewoon een bron van eiwit en een bron van vitamine B, maar er zijn talloze bronnen van eiwit en vitamine B (dit hoef ik jullie niet uit te leggen, maar goed). Daarom maak ik de keuze om uit die rijke schat aan bronnen te kiezen, en geen nepvlees te kopen. Dit hangt samen met het begin van mijn bericht: ik koop geen speciaal glutenvrij gemaakte producten, omdat er zoveel lekkers en gezonds al van nature glutenvrij is (boekweit, gierst, quinoa, linzen, amaranth, rijst, bonen, etc.) en ik er liever voor kies om dat te eten.

En ik kook erg veel met chilipeper (hence the nickname ;) ), knoflook, ui, kruiden en specerijen. Onmisbaar voor mij :)

Brent

Bericht door Brent » do okt 15, 2015 18:27

Voor mij ook geen speciaal glutenvrij gemaakte of namaakvlees spullen, bovendien zijn die me veels te duur en hou ik steeds minder van fabrieksvoeding.

Vroeger vastte ik altijd 2 dagen in de maand (zonder vocht of eten).
De laatste tijd koop ik zó scherp in, dat ik de laatste dag van de week alleen nog heel karig kan eten (geen fruit, noten of avocado's meer in huis) zodat het toch iets als vasten voelt, maar je niet 36 uur lang op een houtje hoeft te bijten.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

ChewChili

Bericht door ChewChili » do okt 15, 2015 20:59

Voel je je prettiger door te vasten, Brent? Ik zou het zelf denk ik heel moeilijk hebben met een dag geen vocht.

Brent

Bericht door Brent » do okt 15, 2015 21:19

Ja, het voelt toch wel prettiger om de darmen en de lever even wat meer rust te geven, ik merk dat het me goed doet. Al heb ik het nu minder nodig, nu ik geen producten van granen, suiker, bonen, soya en dierlijke voeding meer eet.
Het niet drinken maakte het wat zwaarder, maar was toch goed te doen.
In de winter iets lastiger omdat de zon dan zo laat opkomt.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » vr okt 16, 2015 14:36

Wat leuk jullie reacties :-D

Ik ken het merk Schnitzer van de plakjes brood dat ik bij Jumbo kon kopen. Dat leek op een glutenvrije versie van roggebrood. In de natuurvoedingswinkel hier kan ik geen Schnitzer kopen. Ik ben verhuisd naar een ander deel van het land.
Schar heeft ook glutenvrij en vegan brood, maar dat moet ik niet teveel eten, net als hun crackers. Dat gaat niet goed. Ik koop ook niet veel glutenvrije dieetproducten. Erg duur en vaak niet veel voedingsstoffen.
Ik eet nu ruim vijf jaar glutenvrij en mijn herstel heeft ook zeker vijf jaar geduurd en mogelijk is het nog bezig. Ik ben supergevoelig voor gluten geweest En daardoor vielen er enorm veel soorten voeding af. Ook voeding dat je niet met gluten associeert. Peulvruchten gingen niet meer goed en ik had continu honger.
Nu met het Genius brood gaat het wel goed, al zit daar dus wel een beetje ei in. Voorzichtig aan ben ik boekweit aan het introduceren en dat lijkt goed te gaan.
Ik ben nu dus veel aan het experimenteren en ik hoop zo dat het nu wel goed blijft gaan :)

ChewChili

Bericht door ChewChili » vr okt 16, 2015 21:18

Fijn om te horen dat je je steeds beter gaat voelen, en ook gaandeweg inzicht krijgt in wat je kan eten en wat niet. Doe je dit alleen, of met behulp van bijvoorbeeld een diëtist?

Janna86

Bericht door Janna86 » za okt 17, 2015 8:39

Ik eet bestwel 'normaal', vind ik zelf.

's Ochtends cornflakes of muesli.
Tussendoor fruit/dadels of rijstwafels met pindakaas.
Overdag verspreid 4 boterhammen met hagelslag/pindakaas/vegan eiersalade/jam/muhammara.
Koekjes.
Avondeten gewoon pasta/rijst/noodles/aardappels/couscous met groente/bonen en soms een vegan worstje of falafel. Soms pizza, patat, broodje hamburger.
Chips
Nootjes
Chocola

Windigo
Contacteer:

Bericht door Windigo » wo dec 21, 2016 9:07

Ik eet best wel gevarieerd dus de exacte samenstelling van mijn maaltijden is altijd anders. Maar grofweg het volgende:

Ontbijt;
Twee sneetjes volkoren toast, een stuk fruit en vegan yoghurt of havermout. Thee erbij.

Lunch:
Meestal een gepofte aardappel met bijvoorbeeld hummus en kiemen, of een salade met pitabrood.

Avond:
Varieert heel erg, 3x per week iets met aardappel, 2x pasta of pizza en 2x rijst. Altijd zo'n 300 gram groenten erbij.

En ik eet graag een toetje, momenteel is Grunschnabel ijs mijn favoriet. Verder snack ik niet zo veel, eet tussendoor voornamelijk fruit en noten.
Nothing tastes as good as compassion feels

Soufyan

Bericht door Soufyan » vr jan 13, 2017 20:58

Ik vind dat ik vrij normaal eet, maar wel een stuk chemischer dan de anderen hier als ik het zo lees :P
Een opsomming van mijn dag:

Ontbijt: een kop koffie met een ~1/8 mespunt sucralose en een bord havermout met 2 eetlepels zelfgemaakte pindakaas.
Lunch: 1/3 zak Joylent.
Diner: Zilvervliesrijst met een zak groenten (mix van maïs, zwarte bonen, doperwtjes en worteltjes), een halve blok tofoe en wat zout en peper gebakken in koolzaadolie.
Tussendoortjes: 2 Pink Lady appelen, een handvol hazelnoten en een Clif bar Blueberry crisp.
Naast koffie drink ik eigenlijk alleen water met eventueel vitaminepoeder.

Supplementen die ik gebruik: D, B12, ijzer, Omega-3, multivitamine, calcium en kalium. (Soms ook soja proteine isolaat als ik niet genoeg eiwitten uit voedsel haal)

Plaats reactie