al meer dan 10 jaar veganist ?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
lapin
Leefwijze: veganist

al meer dan 10 jaar veganist ?

Bericht door lapin » wo sep 30, 2015 20:27

zijn er veganisten hier die al meer dan 10 jaar veganist zijn ? hoe zorgen jullie ervoor dat je geen tekorten hebt ? waar bestaat jullie dieet vooral uit ? nemen jullie supplementen in of niet ?

Rick
Site Admin

Re: al meer dan 10 jaar veganist ?

Bericht door Rick » wo sep 30, 2015 22:40

Ik ben nu ca. 18 jaar veganist. Ik slik alleen vit. B12 of een vit. B12+D.
Ik ben zelf niet heel erg met gezondheid bezig, al merk ik wel dat ik steeds minder graag dingen met suiker eet. Ik probeer steeds minder bewerkte producten te eten, maar minder betekent zeker niet helemaal niet.
Verder vind ik het vooral belangrijk dat ik het lekker vind. Ik ben geen echte fruiteter, maar door middel van fruitsapjes (vers) en fruitsalades krijg ik nog wel eens fruit binnen. Ik eet wel redelijk wat groente. En verder zou ik zeggen: ik eet gewoon normaal ;)

Marianne

Bericht door Marianne » do okt 01, 2015 7:06

Ik ben het met Rick eens. Ik slik zelf ook vitamine b12 en d. Waar ik zelf nog wel op let is jodium en de verhouding omega 3 en 6:
Als je geen brood of alleen biologisch brood eet moet je wel opletten dat je genoeg jodium binnen krijgt: Dat zit voornamelijk in dierlijke producten en in bakkerszout (wat aan niet-biologisch brood wordt toegevoegd) en in jozozout, dat je in de supermarkt kunt kopen. In bakkerszout zit het meeste jodium.
Als je veel noten eet krijg je in verhouding misschien wat teveel omega 6 binnen en te weinig omega 3. Die verhouding kun je verbeteren door walnoten te eten, en lijnzaadolie of koolzaadolie te gebruiken.

Maud
Leefwijze: flexanist

Bericht door Maud » do okt 08, 2015 12:48

Ik ben sinds 19 jaar bijna volledig veganist geweest. Soms stel ik me flexanistisch op, als ik op bezoek ben bijv. Maar dat is te weinig om uit te maken voor de voedingswaarden.

Ik check mijn bloedwaarden af en toe. 1 keer had ik een vitamine D tekort, maar dat komt omdat ik niet veel in de zon kom. Ik slik nu vitamine D en B12. Verder eet ik graag gezond: veel groenten en fruit, volkoren granen, peulvruchten (sojamelk en yoghurt, bonen, linzen, tofu, tempe, andere "vleesvervangers"), noten en zaden. Ik heb ook wel perioden dat ik minder gezond eet en eet ook zo nu en dan ook koekjes en chips etc.

Voor omega3 vetzuren neem ik chiazaad door de muesli. Je kunt ook gemalen lijnzaad of lijnzaadolie of een supplement nemen.

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken om tekorten. Net als bij een omnivorisch/vega dieet kan je net zo gezond of ongezond eten als je zelf wil. Je kunt natuurlijk altijd na een half jaar of een jaar je vitaminen laten checken en dan kan je zo nodig altijd nog een supplement erbij nemen (maar ik denk niet dat dat nodig zal zijn).

Brent

Bericht door Brent » do okt 08, 2015 16:02

lapin schreef:zijn er veganisten hier die al meer dan 10 jaar veganist zijn ? hoe zorgen jullie ervoor dat je geen tekorten hebt ? waar bestaat jullie dieet vooral uit ? nemen jullie supplementen in of niet ?
De kans op tekorten is juist groter op een niet-veganistisch dieet, maar de verhouding bewerkte (industrie-)voeding en verse voeding is minstens zo belangrijk.
Ik eet nu meer dan 15 jaar min of meer veganistisch en let vooral op b12- en vit-d innames in pilvorm.
Al het andere krijg ik binnen via dagelijkse groene groenten, wortelen, knollen, zaden, walnoten en (veel) fruit.
Oh ja en ik eet met jodium verrijkt zout door de groente omdat het in Nederland te weinig in de bodem zou voorkomen ofzo.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » vr jan 15, 2016 23:36

14 jaar dacht ik alweer.
Vitamine B12 en D.
Uit voedsel of olie de omega 3 en selenium uit paranoten.
Gevarieerd eten, veel rauwkost, groene smoothies en zo weinig mogelijk suiker.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za jan 16, 2016 8:30

(y)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Marianne

Bericht door Marianne » za jan 16, 2016 9:47

Dick schreef:14 jaar dacht ik alweer.
Vitamine B12 en D.
Er zit ook erg veel selenium in linzen!

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » zo jan 17, 2016 18:31

Marianne schreef:
Dick schreef:14 jaar dacht ik alweer.
Vitamine B12 en D.
Er zit ook erg veel selenium in linzen!
Ook weer wat geleerd, dat wist ik niet. Dank je.

Truus

Bericht door Truus » do jan 21, 2016 15:46

lapin schreef:zijn er veganisten hier die al meer dan 10 jaar veganist zijn ?
Waarschijnlijk span ik hier de kroon. Ben opgevoed als vegetariër en inmiddels ±een half eeuw veganist.
lapin schreef:hoe zorgen jullie ervoor dat je geen tekorten hebt ?
Wie weet heb ik tekorten, maar daar merk ik dan niets van.
lapin schreef: waar bestaat jullie dieet vooral uit ?
Volkoren granen, peulvruchten, heel veel groenten, champignons. Ik consumer alleen heel voedsel, dus geen olie, gerafineerde granen, suiker, enz. en ook geen geknutseld voedsel uit de fabriek. Soms zondig ik, hoor, bv wanneer we visite hebben, wel veganistisch natuurlijk. Trouwens ik gebruik ook geen zout, met of zonder jodium.
lapin schreef:nemen jullie supplementen in of niet ?
Ik niet, nooit gedaan. Mijn huisarts wil dat ik vit D slik omdat volgens hem alle bejaarde vrouwen dat nodig hebben, maar ik doe het niet.

Overigens dat ik het niet doe betekent niet dat een ander het niet moet doen. Ieder moet zijn eigen keuzes maken wat hij belangrijk en verstandig vindt. Ik zeg alleen dat ik me goed voel zonder supplementen, ik zeg niet dat een ander zich goed blijft voelen zonder supplementen.

Fruitig

Bericht door Fruitig » wo jan 27, 2016 8:22

Dit jaar ben ik 20 jaar veganist. Ik let wel goed op omega`s, B12 (ik slik deze iedere dag, vaak ook wekelijks aangevuld door zuigtabletjes met een nog hogere waarde). Verder `s ochtends goed ontbijten (fruit/rauwe havermout/zaden en pitten), `s middags groene salade met tahin en gebroken lijnzaad en `s avonds vaak "iets" met tofu of seitan, met ook weer groente.

Sinds anderhalf jaar ben ik ook gestopt met het gebruiken van alcohol (drugs deed ik al niet) en ik heb gemerkt dat dit een uitstekende combinatie is. Nu enkel nog gaan sporten....
vegan with an edge!

Marianne

Bericht door Marianne » zo jan 31, 2016 19:16

Truus schreef:
lapin schreef:zijn er veganisten hier die al meer dan 10 jaar veganist zijn ?
Waarschijnlijk span ik hier de kroon. Ben opgevoed als vegetariër en inmiddels ±een half eeuw veganist.
lapin schreef:hoe zorgen jullie ervoor dat je geen tekorten hebt ?
Wie weet heb ik tekorten, maar daar merk ik dan niets van.
lapin schreef: waar bestaat jullie dieet vooral uit ?
Volkoren granen, peulvruchten, heel veel groenten, champignons. Ik consumer alleen heel voedsel, dus geen olie, gerafineerde granen, suiker, enz. en ook geen geknutseld voedsel uit de fabriek. Soms zondig ik, hoor, bv wanneer we visite hebben, wel veganistisch natuurlijk. Trouwens ik gebruik ook geen zout, met of zonder jodium.
lapin schreef:nemen jullie supplementen in of niet ?
Ik niet, nooit gedaan. Mijn huisarts wil dat ik vit D slik omdat volgens hem alle bejaarde vrouwen dat nodig hebben, maar ik doe het niet.

Overigens dat ik het niet doe betekent niet dat een ander het niet moet doen. Ieder moet zijn eigen keuzes maken wat hij belangrijk en verstandig vindt. Ik zeg alleen dat ik me goed voel zonder supplementen, ik zeg niet dat een ander zich goed blijft voelen zonder supplementen.
Truus, ik lees op verschillende plaatsen op dit forum over jouw voedingspatroon (geen supplementen, geen zout, alleen onbewerkt eten, veel groente en fruit) en dat je je er al een halve eeuw goed bij voelt.
Eigenlijk ben ik zó benieuwd of er in jouw voedingspatroon afwijkingen zijn van de meeste anderen op dit forum, wellicht omdat je in een andere tijd begon met veganisme. Gebruik je bepaalde producten, bijvoorbeeld uit reformwinkels, die wij wellicht niet kennen? Of houd je het naast groente en fruit bij peulvruchten, tofu, seitan, tempeh, noten, zaden en granen? Zo ja, welke?

Truus

Bericht door Truus » ma feb 01, 2016 5:44

Marianne schreef:Truus, ik lees op verschillende plaatsen op dit forum over jouw voedingspatroon
Ooooo, ik voel me zoooo gevleid met deze aandacht!
Marianne schreef:Gebruik je bepaalde producten, bijvoorbeeld uit reformwinkels, die wij wellicht niet kennen?
Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Soms probeer ik iets nieuws, zoals onlangs de hennepfu (kon het op het Internet niet vinden), maar het is zelden een succes, of als we het wel een sukses vinden, verdwijnt het weer snel uit de schap. Ik kom overigens weinig in reformwinkels en vaak in winkels met producten uit het middenoosten en India.
Marianne schreef:Of houd je het naast groente en fruit bij peulvruchten, tofu, seitan, tempeh, noten, zaden en granen? Zo ja, welke?
Seitan eten we nooit. Dat komt van tarwe, en daar is in het modern dieet bepaald geen gebrek aan. Bovendien is seitan veel te bewerkt en veel te zout voor ons. Dat vinden we van de meeste producten uit het verre oosten. Tempeh vinden we niet zo lekker. Dat moet eigenlijk in olie gefrituurd worden en ik (zijnde de kok in huis) houd niet van frituren. Tofu is handig om in de vrieskast te hebben voor noodgevallen. Dat heeft geen smaak dus kan overal in. Maar op het algemeen eten wij nauwwelijks ooit sojabonen, ze zijn niet lekker en dragen bij aan de monocultuur. Er zijn zo veel verschillende soorten bonen, waarom zouden we juist die eten?

Naast heel veel verse groenten en soms wat fruit, eten wij ook granen: haver, gerst, gierst, rogge, sorgo, boekweit (dat een pseudograan is) enz. Met een sausje van noten of zaden is dat zeer voedend, wat vooral voor mijn man belangrijk is want hij is nogal mager. Merkwaardig, hoe van hetzelfde dieet de één uitdijt en de ánder niet. Hij houdt gelukkig ook van aardappelen.

Verder gebruik ik veel champignons, bv in burgers, sauzen en stoofpotten.

En bonen natuurlijk, maar zeker niet iedere dag, hoogstens tweemaal per week. Linzen en zwartoogbonen zijn mijn favorieten, mijn man houdt meer van kikkererwten en nierbonen, bv in de stoofpot, maar ook door de sla of als gerecht op zichzelf. Witte bonen zijn lekker om met amandelen te verwerken in nagerechten.

In het weekeinde bak ik vaak brood of wafels die we eten met notenmoes en groentenbeleg (bv gepureerde pompoen met kruiden). Laatst heb ik havermoutkoekjes gebakken zonder suiker (heb dadels gebruikt ipv rozijnen) met een recept uit de Allerhande.

De groenten heb ik hier nauwelijks genoemd maar dat is toch echt het grootste deel van ons dieet, wellicht niet qua calorieën maar wel qua volume. Ik merk dat wanneer ik de groenten beperk en meer calorierijk voedsel opdien, mijn man dan eerder verzadigd raakt en juist minder eet, dus niet dikker wordt, maar ik wél. Vet is net geld, oneerlijk verdeeld in de wereld.;)

Heb ik je vraag beantwoord, Marianne?

Marianne

Bericht door Marianne » ma feb 01, 2016 21:59

:thanks: Wow Truus! Wat fijn dat je jouw ervaring en voedingspatroon zo uitgebreid met ons wilt delen, in deze draad en in viewtopic.php?f=25&t=10063.
En bonen natuurlijk, maar zeker niet iedere dag, hoogstens tweemaal per week
Je eet, zoals ik al verwachtte, anders dan ik (en wellicht veel anderen op dit forum). Ik denk namelijk steeds dat ik eiwit tekort kom als ik niet dagelijks naast granen ook peulvruchten eet. Dat doe ik naast de hoofdmaaltijd ook nog vaak bij de lunch. Dat vinden ze bij EVA, onze Belgische zusterorganisatie, overigens zóóó jaren '70. :D Misschien moet ik dat gewoon eens wat meer los durven laten.

Ik blijf het bijzonder vinden dat jij je zo goed voelt terwijl je al 50 jaar geen vitamine b12 opneemt. Er zijn zoveel mensen (ook vleeseters) die daar een tekort aan hebben, en dat is geen pretje. Misschien heeft jouw spijsvertering zich wel aangepast, of heb je een bijzonder gen, of is dat een hele rare gedachte?
Witte bonen zijn lekker om met amandelen te verwerken in nagerechten.

Hoe doe je dat?
In het weekeinde bak ik vaak brood of wafels die we eten met notenmoes en groentenbeleg (bv gepureerde pompoen met kruiden)
Lekker! :D

Als ik nog een vraag mag toevoegen: Is zoutloos bij jou ook: géén sojasaus, tamari, miso? Heb je nog adviezen om gerechten hartig te maken, of ben je helemaal gewend aan volledig zoutloos? Hoe doe je dat met bezoek?

Truus

Bericht door Truus » di feb 02, 2016 12:29

Marianne schreef:Ik denk namelijk steeds dat ik eiwit tekort kom als ik niet dagelijks naast granen ook peulvruchten eet.
Vergeet niet dat groenten ook eiwit bevatten. In alles dat je eet zit eiwit. Zelfs in rommel zoals chocola zit eiwit. Alleen zoet fruit is relatief arm aan eiwit.
Marianne schreef:Ik blijf het bijzonder vinden dat jij je zo goed voelt terwijl je al 50 jaar geen vitamine b12 opneemt.
Misschien neem ik wel vit b12 op? Ze zeggen toch dat het niet van het vlees zelf komt? Overigens was ik m'n groenten grondig en eet ik ze niet als ik zelfs maar vermoed dat er iets in loopt of kruipt. Zelf kan ik het ook niet verklaren.
Marianne schreef:Er zijn zoveel mensen (ook vleeseters) die daar een tekort aan hebben, en dat is geen pretje.
Ik ken helemaal niemand die ooit gediagnostiseerd is met een tekort.
Marianne schreef: Misschien heeft jouw spijsvertering zich wel aangepast, of heb je een bijzonder gen, of is dat een hele rare gedachte?
Weet ik niet. Misschien is het gevaar van vit B12 tekort overtrokken?
Marianne schreef:
Witte bonen zijn lekker om met amandelen te verwerken in nagerechten.
Hoe doe je dat?
Taart, vlaai, pudding, koekjes, truffels, baklava, enz. Er moet wel heel erg veel suiker of iets anders extreem zoet bij, dus dat doen we slechts voor zeer bijzondere gelegenheden. Wat ik ook wel eens doe is de amandelen tegen het einde van de kooktijd met de bonen mee koken, dan pureren in de blender en rozijnen of mejouldadels er doorheen kneden. Niet iedereen houdt ervan.
Marianne schreef:is zoutloos bij jou ook: géén sojasaus, tamari, miso?
Klopt, en ook geen blikgroenten of zo waar zout in zit.
Marianne schreef: Heb je nog adviezen om gerechten hartig te maken, of ben je helemaal gewend aan volledig zoutloos?
Idd, de beste manier is zout ontwennen. Mijn ouders aten al zoutloos dus ik heb die transitie nooit hoeven maken, maar mijn man wel. Overigens kun je een hoop smaak bereiken met kruiden, celderij, look, citroen, bessensap, gistvlokken, enz., plus een beetje doordacht mengen van voedsel met sterke smaak en met flauwe smaak.
Marianne schreef:Hoe doe je dat met bezoek?
Dan staan het zoutvat en de sojasaus op tafel, maar ik zie dat mijn gasten vaak niet eens merken dat er geen zout in het eten zit. Alleen mijn brood lusten gasten nooit, dus voor hen koop ik wel eens pitabroden.

JesSim

Bericht door JesSim » di feb 02, 2016 14:41

Heel leuk om te lezen allemaal, leer ik ook weer van! :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di feb 02, 2016 19:29

Truus schreef: Marianne schreef:
Er zijn zoveel mensen (ook vleeseters) die daar een tekort aan hebben, en dat is geen pretje.
Ik ken helemaal niemand die ooit gediagnostiseerd is met een tekort.

Marianne schreef:
Misschien heeft jouw spijsvertering zich wel aangepast, of heb je een bijzonder gen, of is dat een hele rare gedachte?
Weet ik niet. Misschien is het gevaar van vit B12 tekort overtrokken?
Ik ken wel best veel mensen die een tekort hebben gehad. Zowel vleeseters (en vegans) met een opnamestoornis, als vegans die gewoon geen of te weinig supplementen namen. Ik vind het heel bijzonder dat jij al zo lang zonder B12 supplementen kunt Truus, want mijn eigen ervaring en die van de vegan diëtisten van wie ik wel eens wat lees is toch echt dat heel veel vegans die geen supplementen nemen vroeg of laat een tekort krijgen.
Als mensen ernaar vragen raadt ik daarom ook iedereen aan om supplementen te nemen, want het kan voor zover bekend geen kwaad en je kunt er een hoop narigheid mee voorkomen, tot permanente zenuwschade en dementie aan toe.

Truus

Bericht door Truus » wo feb 03, 2016 11:56

Martine schreef:Ik ken wel best veel mensen die een tekort hebben gehad.
Waar bleek dat uit? Welk objectief criterium? (Dus niet "Ik voelde me beter toen ik slikte.") Misschien heb ik dat ook?
Martine schreef:permanente zenuwschade en dementie
Merken jullie daar iets van bij mij? Mijn man zegt van niet, maar ja, hij is ook veganist...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo feb 03, 2016 19:38

De mensen waar ik het over heb, hadden echt een tekort wat aangetoond was door een bloedwaarden test bij de huisarts. Anders zou ik het hier niet noemen ook, want ik weet dat mensen vaak een placebo-effect ervaren als ze pilletjes gaan innemen.

Ik denk niet dat je dement bent. :mrgreen: Maar je bent wel een bijzonder geval. Ik ken via Facebook nog een paar mensen die naar eigen zeggen al heel lang zonder B12 supplementen vegan te zijn en goeie bloedwaardes te hebben. Misschien hebben jullie een bijzonder fysiologie o.i.d. De meeste mensen zijn in ieder geval niet zo, want uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt keer op keer dat vegans die geen supplementen nemen tekorten krijgen.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » wo feb 03, 2016 20:02

Misschien leven de mensen zonder tekorten wel in gebieden met gebrekkige sanitaire voorzieningen. :mrgreen:
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Plaats reactie