al meer dan 10 jaar veganist ?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

JesSim

Re: al meer dan 10 jaar veganist ?

Bericht door JesSim » do feb 04, 2016 14:46

Ik had ook een flink B12 tekort (was ook al zo toen ik nog wel vlees at), aangetoond door bloedonderzoek :wink: , en ik laat het nog om de zoveel tijd testen. Als ik te weinig B12 gebruik, dan is dat meteen duidelijk te zien in de bloedwaarden.

Truus
Leefwijze: veganist

Bericht door Truus » do feb 04, 2016 17:35

Martine schreef:hadden echt een tekort wat aangetoond was door een bloedwaarden test bij de huisarts.
Wie weet hoe laag mijn "bloedwaarden" zijn. Maar hoe bepalen ze hoeveel die moeten zijn? Is het niet zo dat ze de bloedwaarden van een bepaald aantal gezonde mensen testen, en er vanuit gaan dat hun bloedwaarden de bloedwaarden zijn die iedereen moet hebben? Gezien die mensen allemaal vlees eten, krijg je een beeld alsof een veganist een tekort heeft als 'ie niet zo'n hoge bloedwaarde heeft als een vleeseter.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do feb 04, 2016 22:12

De ondergrens van de bloedwaarde is bepaald aan de hand van mensen die symptomen van een tekort kregen, zoals tintelende of gevoelloze vingers, slecht korte termijn geheugen etc. Deze symptomen verdwenen naarmate de B12 waarde omhoog ging, dus het is geen sprookje. De officiele ondergrens ligt nu op 150, maar het is bekend dat sommige mensen ook boven die waarde al symptomen krijgen. De grens is dus niet overdreven hoog gelegd, eerder te laag. Er is ook wat bewijs dat een relatief lage B12 waarde (boven de 150) alsnog op de lange termijn een verhoogd risico op hart-en-vaat-ziekten en dementie geeft, ook als men verder geen acute symptomen van een tekort ervaart.

Jij laat je waardes af en toe controleren bij de huisarts, en die zegt dat ze goed zijn toch?
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Truus

Bericht door Truus » vr feb 05, 2016 10:14

Martine schreef:Jij laat je waardes af en toe controleren bij de huisarts, en die zegt dat ze goed zijn toch?
Nee, nooit gedaan.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr feb 05, 2016 10:47

Zitten je vingers er nog aan Truus? :grin:

Misschien kan ik anders mijn B complex pillen wel laten staan. Teveel is ook niet goed.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Truus

Bericht door Truus » vr feb 05, 2016 11:30

Mogenblue schreef:Zitten je vingers er nog aan Truus?
Alle tien, want ik type blind en niet met m'n neus.;) Ik heb tegenwoordig wel veel rimpels en grijze haren. Kan ik dat verhelpen met vitB12?
Mogenblue schreef:Misschien kan ik anders mijn B complex pillen wel laten staan.
Ik geef aan niemand advies. Je moet zelf besluiten wat je het beste vindt. Uiteraard is er slechts één persoon die de gevolgen van je beslissing zal ervaren, en dat ben je zelf (en evt partner en andere dierbaren).

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr feb 05, 2016 12:06

Ik typ ook met 10 vingers. Gaat veel sneller en makkelijker. Zeker in vergelijking tot met je neus typen........
:D
Truus schreef: Ik heb tegenwoordig wel veel rimpels en grijze haren. Kan ik dat verhelpen met vitB12?
Grijze haren had ik al op mijn 35e.
Rimpels krijg je als de huid minder elastisch wordt.

Ik vind dat mijn stofwisseling flink verbeterd is sinds ik plantaardig eet. Dus dan wordt je lichaam ook beter voorzien van bouwstoffen en energie. 's Ochtends heb ik ook maar weinig tijd nodig om wakker te worden. Vroeger had ik daar 5 koppen koffie voor nodig. Moet ik nu niet meer aan denken.
Maar ik ben pas 3 jaar helemaal op een plantaardig dieet.

Doe jij nog iets met calcium? Heb jij last van krakende gewrichten, bijv. bij het opstaan 's ochtends?
Sinds ik calcium slik is dat bij mij helemaal voorbij. Daar had ik ook al last van toen ik nog vlees en zuivel gebruikte.

Misschien hebben je rimpels ook wel te maken met een droge huid. Sinds ik heb gelezen dat het helemaal niet zo gezond is om elke dag flink te douchen ben ik daar veel terughoudender mee geworden.
Ik maak mij nu alleen nog nat met de douche en zeep me dan helemaal in. Daarna spoel ik af en dan ben ik eigenlijk al klaar.
Had ik vroeger ook wel eens over gedacht, maar toen was het probleem om het water lekker warm te houden. Dat lukt niet zo goed met een warme en koude kraan. Maar ik heb inmiddels een thermostaat kraan voor mijn douche en die zorgt automatisch voor de gewenste temperatuur. Werkt fantastisch.
Dus ik hoef alleen nog de kraan open en dicht te draaien en de thermostaat zorgt voor de juiste temperatuur.
Daardoor is het veel makkelijker om alleen de kraan open te draaien op het moment dat het echt nodig is.
Dan spoelt het vet in je huid veel minder weg.
Laatst gewijzigd door Mogenblue op vr feb 05, 2016 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-Frits

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr feb 05, 2016 13:02

Truus schreef:Je moet zelf besluiten wat je het beste vindt. Uiteraard is er slechts één persoon die de gevolgen van je beslissing zal ervaren, en dat ben je zelf (en evt partner en andere dierbaren).
Inderdaad. Daarbij goed bedenken dat zodra je een B12-tekort merkt de (zenuw/hersen)schade al gedaan is. Voorkomen is beter dan te laat zijn om te genezen.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Truus

Bericht door Truus » vr feb 05, 2016 13:45

Mogenblue schreef:Rimpels krijg je als de huid minder elastisch wordt.
Het was maar een grapje hoor. Natuurlijk heb ik wat rimpels, maar iedereen zegt tegen me dat ik er jong uitzie voor mijn leeftijd, dus ik heb zeker niet meer rimpels dan een ander.
Mogenblue schreef:Vroeger had ik daar 5 koppen koffie voor nodig.
Echt waar? Als ik 's morgens koffie drink (bv uit beleefdheid ergens waar het me wordt aangeboden) kan ik 's avonds niet slapen.
Mogenblue schreef:Doe jij nog iets met calcium?
Nee.
Mogenblue schreef:Heb jij last van krakende gewrichten, bijv. bij het opstaan 's ochtends?
Nee. Ik hoor wel eens een kraakje, bv wanneer ik hurk om iets op te rapen van de grond. Zeker niet vaak.
Mogenblue schreef:Ik maak mij nu alleen nog nat met de douche en zeep
Zeep gebruik ik niet, alleen m'n handen uit hygiënisch oogpunt. Verder gebruik ik geen enkel cosmeticum of farmacum. Dat zijn twee industriën die ik streng boycot. Overigens wel waspoeder, maar die eet ik niet en smeer ik niet op m'n huid.

Ik wil niet beweren dat ik de mooiste of de meest gezonde persoon op aarde ben, en de oudste ben ik ook nog niet.;) 90% van de mensen op mijn leeftijd slikken dagelijks pillen, meestal meerderen, soms wel meer dan tien. Geen enkel onderzoek heeft ooit aangetoond dat die mensen langer leven dan de niet-slikkers. Het is een groep waar ik niet bij wil horen.

Brent

Bericht door Brent » vr feb 05, 2016 13:50

Mogenblue schreef:Ik maak mij nu alleen nog nat met de douche en zeep me dan helemaal in. Daarna spoel ik af en dan ben ik eigenlijk al klaar.
Had ik vroeger ook wel eens over gedacht, maar toen was het probleem om het water lekker warm te houden. Dat lukt niet zo goed met een warme en koude kraan. Maar ik heb inmiddels een thermostaat kraan voor mijn douche en die zorgt automatisch voor de gewenste temperatuur. Werkt fantastisch.
Dus ik hoef alleen nog de kraan open en dicht te draaien en de thermostaat zorgt voor de juiste temperatuur.
Daardoor is het veel makkelijker om alleen de kraan open te draaien op het moment dat het echt nodig is.
Dan spoelt het vet in je huid veel minder weg.
Ik douche sinds 3 jaar koud en ook zo kort. :P
Dit is de manier waarop het nog "fijn" is:

Zak door je hurken.
Richt de douche-kop 1 seconde op je navel (span je spieren even aan), eventueel op je kruis.
Daarna 2-3 seconden water vanaf je nek langs je ruggengraat laten lopen.
Even op je kruin richten en je hele hoofd nat maken.
Oksels en je hol nat maken.
Zeep je oksels en hol in en eventueel elders.
Zeep afspoelen en nog even je benen en armen nat maken.

Zeep maar ook warm water zijn slecht voor de microbengemeenschap op je huid, kan huidklachten geven.
Vandaar dat ik alleen op die 2/3 plekken dagelijks met zeep was.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Truus

Bericht door Truus » vr feb 05, 2016 14:18

Brent schreef:Ik douche sinds 3 jaar koud
Ook 's winters? Mijn zus heeft na de oorlog nooit meer warm gedouched. Zij woont wel in een verwarmd huis, wij niet. Toch kan ook bij haar de temperatuur van het water uit de kraan 's winters dalen tot 5ºC. Ik zou daar niet in willen staan. Bovendien hoop ik dat de stoom van de douche ook de luchtwegen reinigt.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr feb 05, 2016 16:16

Ben toch wel blij met mijn thermostaat kraan hoor.

Ik vind wel dat sinds ik zelfgebakken brood eet ik veel minder last heb van tekorten in mijn lichaam dan met supermarkt brood.
Die overgang merkte ik heel duidelijk na afloop van het wandelen. Met supermarktbrood begonnen mijn knieën behoorlijk te kraken aan het eind vd wandeling en mijn botten leken ook een beetje gaar te worden.
Toen ik zelfgebakken brood ging eten had ik daar geen last meer van. Dat was een heel opzienbarend verschil voor mij.

Tahin puilt trouwens ook uit van de calcium. Misschien moet ik de calcium dan maar eens een weekje laten staan. Mijn tanden zullen er toch niet meteen van uitvallen? :?
-Frits

Truus

Bericht door Truus » vr feb 05, 2016 16:25

Mogenblue schreef:Mijn tanden zullen er toch niet meteen van uitvallen? :?
Ik zei je al eerder dat ik geen adviezen geef. Je mag wel weten dat ik nog al mijn tanden heb, behalve de verstandskiezen, die er vroeg uitgehaald zijn omdat er geen ruimte voor zou zijn. Achteraf vraag ik me af of dat echt nodig was, maar ik krijg ze toch niet meer terug. Ik heb ook nog geen last van osteoporosis. Maar ik wordt wel ouder, dat valt niet tegen te houden, en met de ouderdom komen er veranderingen in het lichaam.

Brent

Bericht door Brent » vr feb 05, 2016 16:42

Truus schreef:
Brent schreef:Ik douche sinds 3 jaar koud
Ook 's winters?
Ja, ook in de winter. Het water is wel kouder, maar als je het doet zoals ik het beschrijf, zul je het niet koud hebben (plus dat je veel water bespaart). Maar misschien is het meer iets voor echte mannen... :P :lol:
Door eerst je navel en ruggengraat te doen, is je zenuwstelsel meteen gewend in plaats van een shockeffect.
Je moet zoiets ook niet staande doen.
Het scheelt dat mijn doucheruimte altijd 21 graden is.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr feb 05, 2016 17:00

Truus schreef:
Mogenblue schreef:Mijn tanden zullen er toch niet meteen van uitvallen? :?
Ik zei je al eerder dat ik geen adviezen geef. Je mag wel weten dat ik nog al mijn tanden heb, behalve de verstandskiezen, die er vroeg uitgehaald zijn omdat er geen ruimte voor zou zijn. Achteraf vraag ik me af of dat echt nodig was, maar ik krijg ze toch niet meer terug. Ik heb ook nog geen last van osteoporosis. Maar ik wordt wel ouder, dat valt niet tegen te houden, en met de ouderdom komen er veranderingen in het lichaam.
Omdat ik ook ouder wordt vind ik het belangrijk om te behouden wat ik heb. Ik ben allang een paar tanden en kiezen kwijtgeraakt maar dat kwam door slecht onderhoud. Dat doe ik nu veel beter.

Sommige veranderingen in je lichaam zijn misschien bijna niet tegen te houden, maar met een goed dieet en bewust leven is er echt een hele wereld te winnen. Daar ben ik zeker van.
Maar het gaat niet vanzelf, je moet er wel voor kiezen.

Brent schreef:Maar misschien is het meer iets voor echte mannen...
krachtpatser! 8)
-Frits

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr feb 05, 2016 17:48

Truus schreef:
Martine schreef:Jij laat je waardes af en toe controleren bij de huisarts, en die zegt dat ze goed zijn toch?
Nee, nooit gedaan.
Toch wel! (Het forum vergeet niks :mrgreen: ) viewtopic.php?f=25&t=3619&hilit=truus+h ... 80#p181774

Het was maar één keertje, maar toen was je bloed blijkbaar goed.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Marianne

Bericht door Marianne » vr feb 05, 2016 20:52

Sillygirl schreef in de draad die Martine hierboven aanhaalt:
Edit: het zou natuurlijk wel erg interessant zijn om jou (en je gezonde moeder als ik het zo hoor!) te onderzoeken en kijken waar het aan ligt dat je gezond blijft en je goed voelt.
Voor alle duidelijkheid: Met "jou" bedoelt ze Truus.

Ik kan me voorstellen dat je geen onderzoeksobject zou willen zijn, maar ik vroeg me wel af of je misschien veel meer beweging hebt dan "de gemiddelde Nederlander". Ik krijg steeds e-mails over onderzoeken van Harvard Medical School over gezond ouder worden, en als ik ze allemaal in één zin moest samenvatten, dan is beweging toch wel het middel tegen alle ouderdomskwalen, (naast gezonde voeding en ontspanning natuurlijk).

Ik moet me er soms ook toe zetten om meer te bewegen, maar je wordt er eigenlijk wel direct voor beloond qua fitheid, energie en tegen kwaaltjes als artrose. Ik heb op mijn 40ste nog mijn rijbewijs gehaalden realiseerde me toen dat dat fijn was, want dan werd wonen in het buitengebied haalbaar, maar dat het ook jammer was, omdat je dan een flink stuk fietsconditie kwijt raakt. En dat is gebeurd. Ik woon inmiddels in het buitengebied, helaas net te ver van mijn werk om te fietsen (17 kilometer enkele reis langs bos en onverlicht buitengebied). Dat doe je hooguit in de zomer als het licht is, en niet elke dag van de week, want het kost ook erg veel tijd.
Dus daarom wissel ik joggen af met cardiofitness en zo.

Truus

Bericht door Truus » za feb 06, 2016 19:11

Martine schreef:Toch wel! (Het forum vergeet niks
O ja, dat was ik vergeten. Jullie hebben toch gelijk. Ik word dement...
Marianne schreef:of je misschien veel meer beweging hebt dan "de gemiddelde Nederlander".
Misschien wel. Ik was vroeger danseres en doe nog altijd iedere dag een workout. Maar of dat iets met VitB12 te maken heeft?

Nu genoeg over mij, ik lees liever over jullie, zoals hoe jullie je douchen...;)

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » za feb 06, 2016 19:34

Truus schreef:Nu genoeg over mij, ik lees liever over jullie, zoals hoe jullie je douchen...;)
Naakt. Wat dan? :?:
-Frits

Truus

Bericht door Truus » za feb 06, 2016 19:44

Mogenblue schreef:Naakt.
LOL. Mijn vader zei altijd "Alles dat je eet wordt vlees."

Plaats reactie