al meer dan 10 jaar veganist ?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Truus
Leefwijze: veganist

Re: al meer dan 10 jaar veganist ?

Bericht door Truus » zo feb 07, 2016 22:49

Martine schreef:Het was maar één keertje, maar toen was je bloed blijkbaar goed.
Ik lees op het Interent dat er ook vitamine b12 in champignons zit. Daar eten wij thuis veel van.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma feb 08, 2016 8:37

Dat is helaas niet waar, zoals wel meer dingen die op het internet staan... :(
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » ma feb 08, 2016 9:32

Wat een wonderbaarlijk mens ben jij dan Truus. :-D
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Truus

Bericht door Truus » ma feb 08, 2016 10:03

Martine schreef:Dat is helaas niet waar, zoals wel meer dingen die op het internet staan...
Ik heb toch op meerdere sites gekeken, die niets met veganisme te maken hebben. Ze rapporteren wel zeer weinig B12 op champignons, slechts een spoor, wellicht omdat ze op aarde groeien en niet gewassen worden? Een spoor, als je er veel van eet, telt misschien voldoende op? Wij eten echt veel champignons, inclusief rauw. Niet voor de B12, hoor, maar omdat we ze lekker vinden en in het dorp een goede paddestoelerie hebben. Vroeger toen de kinderen thuis woonde, kweekte ze ze zelf.

Sowieso begrijp ik het hele B12-verhaal niet. Het wordt geproduceerd door bacteriën, maar kan alleen gevonden worden bij dieren, niet planten (strict gesproken is een champignon geen plant doch schimmel, i.i.g. geen dier). Maar wel weer in allerlei dieren, of ze nu vliegen, lopen of zwemmen en ongeacht of ze zelf carnivoor of herbivoor zijn. Hoe kan hetzelfde bacterium leven zowel in aarde als in zee? Hoe komen herbivoren die door mensen gevoederd worden met fabrieksproduct aan B12? Als je gelooft in evolutie en dat de mens afgestamd is van apen, hoe komen die apen die door de boomtoppen huppelen en alleen fruit eten aan hun B12? Dat het fruit ongewassen is zal op dergelijke hoogte niet helpen tenzij er vogelp..p op zit... Hebben de kieskeurige koalabeertjes ook B12 nodig, en zo ja, hoe komen ze daar dan aan? Kortom, alles bijelkaar, heeft de wetenschap nog heel wat uit te leggen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma feb 08, 2016 13:34

Champignons kunnen inderdaad wel besmet zijn met B12 uit de dierenpoep/grond waar ze op groeien. Dat gaat echter om héél kleine hoeveelheden die bij lange na niet genoeg zijn om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid mee te halen, ook als je er heel veel van eet. Het zou eventueel kunnen dat jij bijzonder efficiënt B12 kunt opnemen en ook recyclen in je lichaam, zodat je genoeg hebt aan B12 uit besmette plantaardige producten. De meeste mensen zijn echter niet zo.

Er zijn verschillende bacteriën die B12 produceren en die leven voor zover ik weet inderdaad zowel in zee(dieren) als op het land en in landdieren.

Herbivoren kunnen op verschillende manieren B12 binnenkrijgen. Bijvoorbeeld door grond en/of poep te eten of doordat ze samen met hun plantaardige voeding ook insecten binnen krijgen. Konijnen produceren bijvoorbeeld twee soorten poep. De bekende harde keuteltjes en speciale zachte keuteltjes die ze direct na het uitpoepen opnieuw opeten om zo de B12 (en misschien ook andere stoffen) die erin zit op te kunnen nemen.

Er zijn misschien ook diersoorten die de B12 direct uit hun darm kunnen opnemen van de bacteriën die het daar maken, maar konijnen en mensen kunnen dat voor zover bekend dus niet. Ik weet niet of het wetenschappelijk bekend is hoe koala's aan hun B12 komen, maar die hebben waarschijnlijk ook een mechanisme om B12 van hun darmbacteriën te krijgen. Als mensen zouden we (gesteriliseerde) poep kunnen innemen voor B12, maar ik heb liever gewoon een pilletje uit het lab. :mrgreen:

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » ma feb 08, 2016 13:46

En toch voelt Truus zich prima. :shock:

:govegan:
-Frits

Truus

Bericht door Truus » ma feb 08, 2016 13:55

Martine schreef:die ze direct na het uitpoepen opnieuw opeten om zo de B12
Dan moeten ze toch eerst B12 binnen hebben gekregen, anders zit het ook daar niet in.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma feb 08, 2016 16:28

Ze hebben in hun darm bacteriën die B12 maken, maar niet op een plek waar die B12 direct opgenomen kan worden. Net zoals dat bij mensen het geval is. Ze kunnen de B12 alleen opnemen door de poep op te eten, zodat die opnieuw door de maag en de rest van de spijsvertering passeert.

Framboos

Bericht door Framboos » di feb 09, 2016 21:17

Truus schreef: Hoe komen herbivoren die door mensen gevoederd worden met fabrieksproduct aan B12?
Ik las ooit eens, maar heb geen bron en ben te lui om het op te zoeken, dat de grootste afnemer van B12 de diervoederindustrie is...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di feb 09, 2016 22:48

Klopt. (ook te lui om een bron te zoeken :hippy: )

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo feb 10, 2016 5:41

B12 tekort is echt niet alleen voorbehouden aan vegetariërs en veganisten. Omnivoren kunnen er ook last van hebben.

Stichting B12 tekort is speciaal voor mensen met een tekort aan B12.

Pernicieuze anemie staat voor verderfelijke of kwaadaardige bloedarmoede, veroorzaakt door een vitamine B12-opnameprobleem.

Volgens mij kan een B12 opnameprobleem ook ontstaan door een slechte spijsvertering. Door veel vlees te eten verslechtert de spijsvertering omdat vlees veel tijd nodig heeft om te verteren. Daar kan ik persoonlijk over meepraten.

Vitamine B12 wordt uitsluitend geproduceerd door enkele bacteriën

En hier is nog een literatuurstudie over vitamine B12 en veganisme

De ene mens is blijkbaar niet de andere. Ik heb ook wel eens bepaalde symptomen van pernicieuze anemie gehad. Maar of dat nou door tekort aan B12 kwam kan ik niet zeggen.
Dat was in de tijd dat ik nog wel eens een lekkere lap stoofvlees op mijn bord wou leggen.

Ik denk dat ik zelf toch maar rustig doorga met b12 slikken.
-Frits

Plaats reactie