Verspilling

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
taeka
Leefwijze: vegetarier

Re: Verspilling

Bericht door taeka » do feb 19, 2009 12:13

En hoe gaan deze mensen om met voedselvergifteging als je voedsel uit een afvalbak haalt.
De afvalbak staat gerand voor heel veel lieve kleine beestjes, waar je een behoorlijke vergifteging van kunt oplopen.
Ben zelf een keer een week ziek geweest van die rommel van van der Valk en dan nog gewoon in het restaurant genuttigd, moet er niet aan denken om rommel uit een vieze afvalbak te halen.
Ik weet heus wel dat er heel gemakelijk gedaan word met het weggooien van voedsel en dat klopt ook niet, maar om zelf dat spul uit een container halen, nee, sorry dan schaam ik me dood.

Valkyrjur
Leefwijze: part-time vegetarier

Bericht door Valkyrjur » do feb 19, 2009 13:11

Ik denk dat het er ook wat aan ligt wat voor dingen je uit de container vist. Een salade die zuivel bevat en over de datum heen is, tja, dat kan mis gaan. Een bos worteltjes? Gewoon even schrappen onder de kraan, niks mis mee.
Heilir æsir, heilar ásynjur, heil sjá in fjölnýta fold!

vegalan
Leefwijze: veganist

Bericht door vegalan » do feb 19, 2009 22:13

Ik zou die worteltjes niet nemen als het in aanraking is geweest met dierlijk materiaal.
Als je dat wel zou doen kan je net zo goed de stukjes groeten uit een vis- of vleesslaatje halen om te consumeren. Het idee al staat me tegen, wie weet wat ze met die plantaardige dingen hebben gedaan of waar het mee in aanraking is geweest. Als de wortel cellen nog actief zijn, nemen ook nog vocht op waarin zich allerlei troep bevindt. En dan de lucht die uit zo'n container komt, ba dat ontneemt je de eetlust. Misschien als ik geen andere keus heb zal ik me er aan wagen, maar zolang dat niet hoeft kan ik het laten. Maar vindt ook wel dat ze te veel weggooien.

.

Chantal

Bericht door Chantal » di mar 24, 2009 9:09

Vroeger toen ik nog aan pony's borstelen enzo deed, ging de eigenaar van die pony's altijd naar de AH om hele kruiwagens vol met zakken groente te halen die 1 dag over de datum waren en die gaf hij dan aan de pony's.
Er werd echt gigantisch veel weg gegooid.
En voor mij en mijn vriendinnetjes nam hij ook regelmatig een kruiwagen met chocolade, chips, koekjes etc mee.
Soms lag dat er wel een beetje lang, omdat we niet natuurlijk niet meteen alles op aten.
Zo hebben we wel eens chocolade van een half jaar over de datum gegeten en dat smaakte prima.
Zelf ging ik 's morgens altijd langs de bakken oud brood ophalen voor de pony's en dan nam ik een stuk of 5,6 tassen mee en die werden dan helemaal gevuld met brood.
Ik haal nu ook regelmatig oud brood bij de bakker voor wat dieren o.a paarden, eenden, vogels om ze wat bij te voederen in de winter tijd.
Mijn moeder heeft ook nog wel eens een gesprek gevoerd met iemand van de AH en die zei dat de AH dagelijks volle kratten vlees weg gooien.
Waar ik woon wordt ik sinds ik me het kan heugen, dus altijd al gigantisch veel weg gegooid.

taeka

Bericht door taeka » di mar 24, 2009 11:09

Zoveel weggooien en toch nog zoveel verdienen.
Het dus nog veel efficienter.
Kijk op een vismarkt, al dat vis wat aan het eind van de dag word weggegooid.

indra

Bericht door indra » di mar 24, 2009 21:39

veel vrienden van me deden eerder nauwelijks boodschappen omdat ze alles 'skipten', dwz uit vuilnisbakken bij supermarkten, nog prima te eten, wel goed sorteren, maar vaak dingen over datum, kerstbrood na kerst of een verpakking die kapot was. helaas wordt het soms verboden en moet het centraal naar een destructiecentrum oid, en hebben supermarkten de vuilnisbakken binnen staan of een groot slot erop..

Lalena
Leefwijze: flexanist

Bericht door Lalena » do mar 26, 2009 13:06

Ik werkte eerst bij de AH en ik weet dus dat er inderdaad heel veel overblijft, maar dat heel veel ook wel nog gebruikt wordt, tenminste bij de AH waar ik werkte. Brood en groente gingen altijd naar boeren en vlees ging naar de varkens. Hoe het zat met de houdbare spullen die over datum was weet ik niet.

indra

Bericht door indra » do mar 26, 2009 21:30

Lalena schreef:Ik werkte eerst bij de AH en ik weet dus dat er inderdaad heel veel overblijft, maar dat heel veel ook wel nog gebruikt wordt, tenminste bij de AH waar ik werkte. Brood en groente gingen altijd naar boeren en vlees ging naar de varkens. Hoe het zat met de houdbare spullen die over datum was weet ik niet.

wat een verschil dan met een biowinkeltje, waar het meestal voor werknemers overblijft of voor food not bombs doorgaat.. maar ja.

taeka

Bericht door taeka » vr mar 27, 2009 12:10

Lalena, vlees naar de varkens?
De mens maakt van het varken een vleeseter, hoe ziek kun je zijn.

Lalena

Bericht door Lalena » vr mar 27, 2009 12:37

Ja gewoon de berg met groente, brood en vleesafval werd naar varkensboeren gedaan. Varkens zijn alleseters het :roll:

Ananas

Bericht door Ananas » vr mar 27, 2009 15:23

Lalena schreef:Ik werkte eerst bij de AH en ik weet dus dat er inderdaad heel veel overblijft, maar dat heel veel ook wel nog gebruikt wordt, tenminste bij de AH waar ik werkte. Brood en groente gingen altijd naar boeren en vlees ging naar de varkens. Hoe het zat met de houdbare spullen die over datum was weet ik niet.
Ging dat dan naar boeren in de omgeving?

Bij de ah waar ik werk, moeten we alles wat weggaat retourneren naar het distributie centrum. We mogen er zelf verder niks mee doen. Ik hoorde een hele tijd terug dat dit naar de varkens gaat. Als ik zie wat er allemaal weg gaat, word ik daar soms echt triest van. Omdat ik op de brood afdeling werk, zijn de meeste weggegooide producten verbrand of beschimmeld, of er hebben muizen aan gevroten. Daardoor is het dan ongeschikt voor verkoop, maar... Dat ga je toch niet aan varkens voeren :|

Wen

Bericht door Wen » vr mar 27, 2009 15:33

Die boeren die hun geld verdienen over de rug van weerloze dieren gaan ze nog wat gratis voer bezorgen pfff

Lalena

Bericht door Lalena » vr mar 27, 2009 17:28

Bij de Lidl in Winschoten legden ze eerder alle broden die over waren voor in de winkel vlak voor sluitingstijd en mensen mochten die dan gratis meenemen. Ik weet niet of ze dat nog steeds doen.

Plaats reactie