Verspilling

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Patty

Verspilling

Bericht door Patty » za dec 11, 2004 17:14

Ik vraag me af hoe mensen hier denken over verspilling. Volgens mij vinden de meeste veganisten hier het eten van vlees verspilling, omdat het niet nodig zou zijn in deze maatschappij, of om het reden van leed, maar leed komt ook in allerlei vormen in de natuur naar voren (dieren eten ook dieren, en vaak gaan de gegeten dieren langzaam en op een zeer pijnlijke manier dood).

Nu zijn hier verschillende meningen over, maar zijn veganisten nu over het algemeen zuiniger met hun produkten dan vleeseters? Want als je een pak tofu, tempeh of groenten/fruit koopt, en vervolgens om wat voor reden dan ook in de prullenbak flikkert, dan misbruik je toch ook de natuur?

Dan klinkt het hypocriet om iemand als Madonna (heb ik laatst gelezen, is geen vegetarier meer) die zelf op wild jaagt, en vervolgens opeet, met het argument dat je dat wat je eet dan meer respecteerd te veroordelen.

Ik heb begrip voor mensen in Groenland bijv. die bont dragen, van het dier dat ze zelf hebben opgejaagd, en de rest hebben opgegeten, zij verspillen niets, zij zijn enkel bezig met overleven, is er dan een goed veganistisch argument om dat af te keuren?

Zelf (denk ik) dat als het erop aan zou komen, ik wel vlees zou kunnen eten, wanneer het een overlevingskwestie zou zijn, maar dat in deze maatschappij dieren teveel worden geexploiteerd (dus verspilling van de natuur), en dat veganisme als protest het beste antwoord zou zijn.

Maar ik zou het zeer graag horen als mensen hier anders over denken... :idea:
Zolang er slachthuizen zijn, zullen er ook slachtvelden zijn----Leo Tolstoy

Restriction is the word of sin----Aleister Crowley

choekiewoekie

verspilling

Bericht door choekiewoekie » za dec 11, 2004 17:23

Ik maak bijna altijd teveel avondeten klaar, en dat verdwijnt altijd in een bakje in de vriezer, voor een andere keer. Ik zal geen eten in de prullenbak gooien. Het komt helaas wel eens voor dat ik iets te lang in de koelkast bewaar en dat het over de datum raakt, maar dat is zelden. Voedsel verspillen vind ik inderdaad moeilijk.
Aan de andere kant wordt in veel restaurants ook niet zuinig omgegaan met voedsel, en ik ga toch wel eens uiteten, dus helemaal consequent ben ik niet. Maar thuis let ik daar toch wel op.

Wanneer het uit lijfsbehoud is, zal ik denk ik ook wel een dier kunnen doden. Of om mezelf en mijn familie te voeden. Als het niet anders kan, zal ik dat wel doen. Ik eet ook geen vlees omdat het nu niet nodig is om vlees te eten, ik kan andere keuzes maken. Wanneer ik die keuze niet kan maken, zal ik denk ik wel een dier doden. Denk ik, want het is wel moeilijk om me daar echt een voorstelling van te maken.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Verspilling

Bericht door Vegantastic » za dec 11, 2004 18:00

Patty schreef:Nu zijn hier verschillende meningen over, maar zijn veganisten nu over het algemeen zuiniger met hun produkten dan vleeseters? Want als je een pak tofu, tempeh of groenten/fruit koopt, en vervolgens om wat voor reden dan ook in de prullenbak flikkert, dan misbruik je toch ook de natuur?
Het gaat erom of je vernietigend bezig bent of niet met je 'behoefte'. Als je vlees eet, dan verspil je enorm veel energie, water, grond, en voedsel, welke beter op een andere manier besteed kan worden. En aangezien het niet noodzakelijk voedsel is, kan men het ook laten staan.
Ik heb begrip voor mensen in Groenland bijv. die bont dragen, van het dier dat ze zelf hebben opgejaagd, en de rest hebben opgegeten, zij verspillen niets, zij zijn enkel bezig met overleven, is er dan een goed veganistisch argument om dat af te keuren?
Als ze gewoon los leven en op de oudere manier, dus echt alleen wat nodig is enzo, dan is het in principe geen probleem als ze het echt nodig hebben om te overleven. Maar ik denk dat de mensen in groenland genoeg in de luxe nu leven, dat die daar ook niet echt eten om te overleven.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za dec 11, 2004 18:01

Ik probeer overigens niets te verspillen, maar ik ben natuurlijk (nog) niet perfect ;)

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » zo dec 12, 2004 2:12

Mensen horen natuurlijk eigenlijk niet in Groenland thuis.
Ik kan begrip voor ze hebben, maar bewondering gaat een beetje ver.

Verspilling is een belangrijk onderwerp. Er wordt natuurlijk veel en veel te veel verspild door mensen. En ik hoor daar zeer zeker ook bij. Ik doe mijn best om het te verbeteren, maar er is nog ruimte voor groei.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo dec 12, 2004 10:55

Ik probeer ook niet te veel te verspillen. Toch ben ik niet op zoek naar een soort absoluut minimum. Milieu- en hongerproblemen zijn volgens mij voornamelijk te wijten aan het 'overschot' aan mensen. Er zijn te veel mensen op de wereld en volgens mij blijft het aantal mensen maar groeien. Zelfs wanneer zoveel mogelijk mensen zo min mogelijk verspillen en zo goed mogelijk met het milieu om gaan, dan nog zullen we te maken blijven hebben met milieu- en hongerproblemen.
Het is natuurlijk geen reden om dan nu maar te gaan verspillen etc. Ik doe dus wel mijn best, maar geloof niet dat het iets helpt zolang de wereldbevolking maar blijft groeien.

Patty

Bericht door Patty » zo dec 12, 2004 11:41

Rick schreef:Ik probeer ook niet te veel te verspillen. Toch ben ik niet op zoek naar een soort absoluut minimum. Milieu- en hongerproblemen zijn volgens mij voornamelijk te wijten aan het 'overschot' aan mensen. Er zijn te veel mensen op de wereld en volgens mij blijft het aantal mensen maar groeien. Zelfs wanneer zoveel mogelijk mensen zo min mogelijk verspillen en zo goed mogelijk met het milieu om gaan, dan nog zullen we te maken blijven hebben met milieu- en hongerproblemen.
Het is natuurlijk geen reden om dan nu maar te gaan verspillen etc. Ik doe dus wel mijn best, maar geloof niet dat het iets helpt zolang de wereldbevolking maar blijft groeien.
Aan dat overschot aan mensen word hard gewerkt d.m.v. oorlogen en ziektes (en de incidentele OOS-er :twisted: ). Maar het valt toch wel op dat dat soort dingen voornamelijk voorkomen in landen waar er bijna geen voedsel is, of oneerlijk verdeeld is.

Het schijnt zo te zijn (weet niet of dit waar is) dat in tijden van nood, mensen gaan reproduceren, zolang wij dus voedsel uit de mond van mensen uit dat soort landen kapen, zal dat dus blijven toch?

Dit geld volgens mij voor iedereen, of je nu een veganist/vegetarier of vleeseter bent die meewerkt aan verspilling. Maar de grootste exploitatie zit hem natuurlijk inderdaad in de vleesindustrie.

Dan denk ik dus, dat als iemand zegt "ik eet vlees van een dier dat ik zelf vang, en eet niet meer dan wat ik nodig heb en gooi niets weg, want als iedereen dat zou doen, zou er geen honger meer zijn" een argument heeft waar je (en ik) als "verspillende" veganist weinig tegen kunt inbrengen. Of toch....?

Cheryl
Contacteer:

Bericht door Cheryl » zo dec 12, 2004 17:56

Patty schreef: (dieren eten ook dieren, en vaak gaan de gegeten dieren langzaam en op een zeer pijnlijke manier dood).
Wel es een documentaire gezien over slachthuizen en daarin gezien hoe de dieren vermoord worden?

Ik gooi liever niets weg, soms moet het natuurlijk.
Meestal eet ik het later nog op wat ik over heb of het gaat de vriezer in.
Mijn zusje heeft iets tegen eten wat open staat, ze eet bijvoorbeeld geen brood waarvan de verpakking minstens een dag open van geweest is, en als de anderen hier in huis dat brood niet opkrijgen want zo heb je veel brood in huis als je telkens nieuw koopt dan neem ik het mee en voer ik het aan de vogels in het park en aan de dieren hier. Ik vind het zonde en onnodig om het weg te gooien.

Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline » zo dec 12, 2004 19:23

Ik heb een periode regelmatig eten uit containers van winkels gehaald. Altijd weer een verassing wat je dan allemaal vind en nog goed te eten ook.

Helaas is het een bezigheid die veel tijd kost en je moet vaak op voor mij onmogelijke tijden op pad. En de winkeliers doen vaak veel moeite om je tegen te werken door bijv amonia over de spullen te doen. Wat kan hun het nu schelen dat iemand het nog nuttigt zou je denken, maar ze hebben natuurlijk liever dat je het komt kopen bij hun.

Mocht ik nog eens ergens komen te wonen met een supermarkt in de buurt waar ik zou kunnen containeren zou ik het zo weer doen.

Maar momenteel koop ik het grootste deel van mijn eten gewoon in de winkel. Probeer wel dat te kopen wat we echt nodig hebben en we gooien gelukkig ook zelden iets weg.

Gr Caroline

Patty

Bericht door Patty » zo dec 12, 2004 19:48

Cheryl schreef:
Patty schreef: (dieren eten ook dieren, en vaak gaan de gegeten dieren langzaam en op een zeer pijnlijke manier dood).
Cheryl schreef: Wel es een documentaire gezien over slachthuizen en daarin gezien hoe de dieren vermoord worden?
Ja, dat was de primaire reden dat ik veganist ben geworden. Heb jij weleens een natuur documentaire gezien?

Het grote verschil ligt hem volgens mij in exploitatie (dus verspilling) door mensen. Een dier leeft volgens mij meer volgens de wet: "eten en gegeten worden" en de mens volgens "eten, en nog meer eten".

Patty

Bericht door Patty » zo dec 12, 2004 20:33

Caroline schreef:Ik heb een periode regelmatig eten uit containers van winkels gehaald. Altijd weer een verassing wat je dan allemaal vind en nog goed te eten ook.
:) En wat was jouw motivatie om dit te doen? Financieel of ethisch, of iets anders?

Cheryl
Contacteer:

Bericht door Cheryl » zo dec 12, 2004 20:48

Patty schreef:
Cheryl schreef:
Cheryl schreef: Wel es een documentaire gezien over slachthuizen en daarin gezien hoe de dieren vermoord worden?
Ja, dat was de primaire reden dat ik veganist ben geworden. Heb jij weleens een natuur documentaire gezien?
Heb ik gezien ja, vaker zelfs. Die dieren waren vrij, vaak al ziek/gewond of oud of erg jong. En die dieren waren vaak sneller dood dan in slachthuizen, op school es gezien hoe ze dat bij varkens deden. Die werden na veel stress van het vervoer en alles op een lopende band gezet, op het einde van die band kregen de varkentjes een stroomschok die ze wel overleefden maar ze raakten verlamd, dan lieten ze ze naar beneden vallen op een andere lopende band en daar staken ze een grote ijzeren pin in hun halsslagader waardoor ze doodbloedde want anders zat er te veel bloed in het vlees, die lopende band ging verder en ze werden langzaam ontleed, wanneer ze precies doodgingen was niet te zien.
En daarbij leven die hun hele leven in kleine hokjes maar dat weet iedereen hier wel.

Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline » ma dec 13, 2004 0:22

:) En wat was jouw motivatie om dit te doen? Financieel of ethisch, of iets anders?[/quote]

Ik heb eigenlijk altijd wel genoeg geld gehad om rond te komen (bijv uitkering of id-baan) maar ik woonde in die tijd gekraakt en met mensen (uit allerlei landen) waarvan sommige vrijwel geen geld hadden. En dan gingen er altijd wel een paar mensen 's-avonds op pad om containers af te gaan.

Ik vond het het eerlijk gezegd vooral leuk om te doen, het gaf me een goed gevoel, het idee dat je zoveel goede spullen kon vinden die gewoon weggegooid werden en dat het dan een verassing was wat je zoal zou eten of drinken de komende dagen. Je vond soms ook de raarste dingen zoals stapels voorverpakte pannekoeken dat iedereen dan een week lang dat at tot het bij iedereen zijn neus uitkwam. Bij containeren werd er niet op gelet of iets veganistisch was, wel of het vegetarisch was. Voor honden werd wel vaak naar vlees gezocht maar ik had geen hond en zocht dat ook nooit.

Ik zoek ook graag tussen grof vuil voor wat bruikbaars en mijn kleding bestaat voor een deel uit tweedehands of gevonden/gekregen kleding. Nu vind ik nieuwe kleding erg duur dus dat is bijna noodzaak om dit gedeeltelijk tweedehands te doen en voor nieuwe meubelen hebben we ook niet echt geld, dus er staat vrijwel niets echt nieuws in mijn huis.

gr Caroline

LouLou

Bericht door LouLou » ma apr 07, 2008 10:20

IK doe een Horeca opleiding en kan me ook helemaal ziek ergeren aan het verspil, soms staan we tientallen kilos aardappellen te snijden die vervolgens allemaal het restafval ingaan, niet eens in het gft. Ook hele verpakte lunchpakketten gaan er bijna dagelijks zo de vuilnisbak in, dus nog een tip voor de containeraars, horeca opleidingen en Rocs!
Ooit, als ik deze school overneem, open ik 'Voedselbank Rijnijssel''!
Caroline schreef:Ik heb een periode regelmatig eten uit containers van winkels gehaald. Altijd weer een verassing wat je dan allemaal vind en nog goed te eten ook.
Gr Caroline

Dennis

Bericht door Dennis » ma apr 07, 2008 19:45

[EVEN TUSSENDOOR]Waar ik werk worden elke avond dingen weggegooid. Mensen die dit zien gebeuren klagen dan wel eens... Gooien jullie dat allemaal zomaar weg? Ja dus. En als je het zo erg vindt, dan moet je het kopen. We willen we het meest verse produkt. We zoeken de schappen af naar een produkt wat nóg langer houdbaar is, al hebben we het dan al lang opgegeten. We hebben erg hoge verwachtingen en dan gaan we klagen als de gevolgen van die verwachtingen zichtbaar worden...[/EVEN TUSSENDOOR]

Ik probeer zo min mogelijk te verspillen. Maar dat is altijd wel voor verbetering vatbaar. Ik doe aardig wat. Van de nee-nee-sticker op de deur, tot hergebruik van plastic flessen. Ik draag kleding totdat je er door heen kunt kijken en ik kook altijd met een afgemeten hoeveelheid rijst.

Je bent je denk ik als veganist bewuster van al dit soort dingen. Je doet veel kennis op along the way en die probeer je te gebruiken.

jet
Moderator

Bericht door jet » do apr 10, 2008 12:28

Toen ik net studeerde en weinig geld had, at ik regelmatig dingen die allang overdatum waren. Ik doe dat eigenlijk stiekem nog steeds wel. Ik ben een echte bewaarder, en gooi weinig weg. Heb een kast vol bakjes, en alles wat over is aan voedsel dat gaat later nog een keertje op.
Vroeger at ik met familie wel vaker in restaurants, maar ik was degene die de tafel 'leegat'. Wat iedereen over had, dat werd op mijn bord gedumpt (of dat van mijn broer) en dan at ik dat gewoon nog even op. Sterker nog, op een gegeven moment bestelde ik de kleinste gerechten, omdat ik toch wel genoeg van de anderen kreeg. Als ik nu naar een restaurant ga ben ik nog steeds van het bord leegeten, en waar kan alles opmaken. Ik ben er ook nooit blij mee als ze ongevraagd nieuwe dingen op tafel zetten (dan moet ik weer meer eten).

Al die regels over gezondheid en houdbaarheid zijn vaak ook maar deels op waarheid berustend (toen ik nog vega was at ik regelmatig beschimmelde kaas met beschimmeld brood, nooit ziek van geworden, yoghurt altijd overdatum en noem maar op). Blijkbaar wil 'men' zo vers mogelijk, zoals Dennis al zei, en blijkbaar houdt de maatschappij dat hier ook in stand. Er wordt door collega's van mij wel eens wat weggeflikkerd omdat het 1 minuut 'overdatum' is (er staat bijvoorbeeld op ten minste houdbaar tot 10 april en dan gooien ze het 's nachts zodra het 11 april wordt weg, belachelijk). Ik heb daar al eens razende ruzie over gehad, maar op een of andere manier wil 'men' er niet aan. Als ik dan aanstip dat de tht-datum een richtlijn is, en dat 'ten minste' betekent dat het nog prima houdbaar is daarna, maar dat het niet gegarandeerd wordt, en je dus zelf moet checken of het nog OK is, dan wordt ik raar aangekeken.... *zucht*. Erg jammer dat mensen er zo over denken.... Ik probeer mensen telkens te overtuigen van andere inzichten, maar lastig is het wel, zeker omdat iedereen zo rijk is dat er te makkelijk over gedacht wordt (als mensen armer zijn, dan gebruiken ze makkelijker overdatum dingen, omdat ze dan wel 'moeten').

Lang verhaal kort: ik heb een hekel aan verspilling.

Wat vinden jullie overigens van al die verpakkingsmaterialen? Ook dat vind ik enorme verspilling!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » do apr 10, 2008 12:39

Verpakkingsmaterialen vind ik ook erg zonde, maar ik eet nooit iets wat ook maar enigszins over de datum is, of als iets al 5 dagen open staat drink/eet ik het ook niet meer. Mede ook omdat ik emetofobie heb dus ik mijd dat zoveel ik kan. Maar meestal eet mn vriendje het dan nog wel op haha, en zo niet, nou jammer dan.

Maar verpakkingen erger ik me ook aan. Vaak neem ik (très hippy) oude plastic zakjes mee van vorige bezoeken en doe daar dan weer mn tomaten in oid. Maar die verpakkingen die vaak om paddestoelen en co. heenzitten
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » do apr 10, 2008 13:48

klopt vaak zit er om een product wel 3x ' n verpakking :S en ik neem ook altijd 'n tasje mee naar de winkel en om tomaten, bananen enzo doe ik niet eens een zakje dat vind ik jammer. Champions mogen ze van mij ook wel los gaan verkopen zodat je zelf kunt pakken en afwegen wat je wilt gebruiken.

Over het beschimmeld brood, is het dan niet handiger je brood gewoon meteen in te vriezen? dan hoef je ook geen beschimmeld brood te gaan zitten eten, toch? Ik merk wel dat sommige producten echt lang over hun houdbaarheids datum heen kunnen gaan. Zoals sommige sauzen, maar soja melk of brood eet ik niet als het beschimmeld is.

jet
Moderator

Bericht door jet » vr apr 11, 2008 7:52

Als melk zuur wordt, dan komen er van die trompetbeestjes in. De structuur verandert, en het spul stinkt de keet uit. Melk zou ik als vegetarier ook niet drinken als het zuur is (ben vegan, dus dat scheelt :) ).
Bij sojamelk ligt het iets anders, omdat daar de structuur niet wezenlijk verandert. Het dikt in, en als dat proces al een tijdje in gang is gezet ga je het echt proeven en ruiken (in dat geval drink ik het ook niet meer, maar dat komt bij mij zelden voor).
Wat beschimmeld brood betreft: ik had toen geen diepvries (en geen tv, en geen wasmachine, en ..., en....). Bij ons in huis (warm en vochtig) raakte het brood gewoon snel beschimmeld. En ik vind/vond het zonde om nieuw te kopen terwijl de oude nog niet op was. Tegenwoordig heb ik dat probleem niet, althans, glutenvrij brood ruikt altijd vies, en smaakt altijd naar oudbakkenbrood tenzij het krakend vers uit het apparaat komt.... :grin:

Wat verpakkingen betreft: ik probeer altijd zelf een tas mee te nemen. Tasjes in een winkel weiger ik (ik vind ook eigenlijk dat ze je gewoon geen tasje moeten aanbieden). En dingen die 36 keer verpakt zijn probeer ik te vermijden, maar ook dat lukt niet altijd (bv champignons, aardbeien, rucola etc, die allemaal voorverpakt zijn).

In Duitsland schijnen ze wel champs los te verkopen, maja, dan moet je dus zelf al een bakje meenemen ofzo, en om nou benzine te gaan verspillen om naar Duitsland te rijden om geen verpakking te verspillen....lijkt me niet de meest handige oplossing..... :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » vr apr 11, 2008 9:29

Klopt in Duitsland verkopen ze ze los en in Austin koop ik ze ook altijd los. Maar bij de lidl enzo in Duitsland verkopen ze het ook al voorgepakt.
Als ze nou al over konden stappen op gewoon weg gerecycelde papieren zakjes (zoals bio winkels enzo) dat zou al helpen en die hergebruik je dan ook makkelijker.

Plaats reactie