Verspilling

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Wen

Re: Verspilling

Bericht door Wen » zo apr 13, 2008 21:07

Ik probeer niet te verspillen, al was het maar omdat eten zo duur is geworden pfff
Verder vind ik het ook verschrikkelijk hoe dieren in een slachthuis worden gedood, maar zelfs als ze er helemaal niks van voelden, vind ik het moord. We kunnen immers net zo goed een vegan burger eten en hebben dat vlees niet nodig om te overleven;

LouLou
Leefwijze: veganist

Bericht door LouLou » vr mei 16, 2008 13:04

Ik heb trouwens ook in het kooksubforum een topic geopend met recepten met restjes!

vegan sxe

Bericht door vegan sxe » di aug 12, 2008 11:40

Tegenwoordig kun je al in een heleboel steden/dorpen/buurten je plastic verpakkingsmateriaal recyclen. Veel mensen weten dit (nog) niet:

http://www.plastic-heroes.nl/" target="_blank

Goede zaak!

jet
Moderator

Bericht door jet » di aug 12, 2008 12:32

mijn balkon staat vol met de Ecover verpakking die ik braaf verzameld heb....
Die scheen je ook apart te kunnen inleveren, maar ook daarvan is me nog niet helemaal duidelijk waar (op die site staat dat ik wel plastic kan inleveren in mijn gemeente, maar ik heb nog niet gevonden waar dan)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

vegalan

Bericht door vegalan » di aug 26, 2008 21:07

Ik vind het al een hele verspilling dat ik er zelf over na moet denken en dat de maatschappij niet dusdanig is ingericht dat dit wordt geminimaliseerd. Er zijn heel wat vega-burgers die alle moeite doen om verspilling te voorkomen, maar deze wordt aan de andere kant door de structuur van de samenleving en daaraan gerelateerde (bio-)industrie te niet gedaan.

.

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » ma nov 10, 2008 14:01

ik vind zoals je voorbeeld noemde in de openings tekst wat anders.

die mensen hebben niks anders en moeten overleven, maar ze gebruiken ook ALLES niks word verspilt.
De dieren hebben ervoor ook gewoon een vrij en normaal leven gehad.

Ondanks ik het oneens ben met het moorden vind ik dit een hele andere kwestie dan hoe wij in de westerse wereld met de dieren omgaan, bij ons is het geen overleving bij ons is het een ongezonde, milieu vervuilende, water verspillende, ziekte verwekkende luxe.

Ookal kwam het er op aan ik zou nooit een lichaam van een ander door mijn keel kunnen laten glijden.
Dan zou ik nog liever hebben dat ze mij op aten.

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » ma nov 10, 2008 14:02

vegan sxe schreef:Tegenwoordig kun je al in een heleboel steden/dorpen/buurten je plastic verpakkingsmateriaal recyclen. Veel mensen weten dit (nog) niet:

http://www.plastic-heroes.nl/" target="_blank" target="_blank

Goede zaak!
Die pagina doet het niet?

vegalan

Bericht door vegalan » di nov 11, 2008 10:56

Drawion_Kuda schreef:ik vind zoals je voorbeeld noemde in de openings tekst wat anders.

die mensen hebben niks anders en moeten overleven, maar ze gebruiken ook ALLES niks word verspilt.
De dieren hebben ervoor ook gewoon een vrij en normaal leven gehad.
Dat is triest! Er bestaat ook maar weinig structuur omdat probleem te overbruggen.
Heel wat mensen ploeteren zelfstandig voort en kunnen maar moeilijk een samenwerking realiseren die hun toestand verandert. En omdat zij buiten de mogelijkheden ook in hun traditie(gewoontes) blijven steken.
Bij sommige culturen ligt de nadruk niet op het verbeteren van de wereld, maar de handhaving van de huidige situatie en een andere realisatie. (bijv een geestelijke).

.

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » wo feb 04, 2009 10:17

ik zie winkels altijd ziek veel gewoon vers eten weg gooien:S :x

Wen

Bericht door Wen » wo feb 04, 2009 14:49

In Amerika hebben ze een nieuwe beweging freegans. Dit zijn mensen die de containers van warenhuizen uitvlooien naar eten en zelf bijna geen eten meer kopen. Goed voor het milieu en de portemonnee zeggen ze :D

Marla

Bericht door Marla » wo feb 04, 2009 15:06

Dat zijn niet perse 'freegans', maar eigenlijk 'dumpster divers'. Ik heb bij in amerika bij wat mensen gezeten die dat deden, zij waren gewoon echt veganist (dus ze aten geen kaas, ook al was het dan gratis, iets dat freegans wel doen). Heerlijk gegeten bij ze trouwens :)
Je hebt ook dumpster divers die vlees eten, hoewel het natuurlijk een beetje riskant is.

Saenor

Bericht door Saenor » wo feb 04, 2009 15:55

Dumpster Diving is een prima principe, aangezien het anders toch weg gegooid wordt.
Nadeel is uiteraard dat het maar 1 dag goed is (meestal) en ik hoorde laatst dat een Lidl in Zweden zijn eten vergiftigde om de Dumpster Divers weg te houden.

Wen

Bericht door Wen » wo feb 04, 2009 18:34

Freegans zijn normaal niet vegan.

Marla

Bericht door Marla » wo feb 04, 2009 20:35

Wen schreef:Freegans zijn normaal niet vegan.
Nee klopt maar dat zegt toch ook niemand? Volgens mij haal jij twee verschillende dingen door elkaar.
Freegans zijn mensen die niet-vegan dingen eten als het anders weggegooid zou worden. Over het algemeen beperkt zich dat overigens tot zuivelproducten en eten ze geen vlees ed.
Dumpster divers zijn mensen die dingen uit dumpsters (afvalbakken) halen. Dit kunnen zowel gewoon vleeseters, als freegans, als veganisten zijn.

Wen

Bericht door Wen » wo feb 04, 2009 21:22

Euh nee, ik haal niks door elkaar. Voor zover ik weet, heb ik al een paar freegans bezig gezien en die aten gewoon alles. Ze kopen gewoon zo weinig mogelijk, maar eten alles wat nog goed is en anderen weggooien. Kan best zijn dat er ook veel vegans of vegetariërs bij zijn hoor. Ze vinden het zo zonde dat we in zo'n verspillende samenleving wonen, want veel dingen die weggegooid worden, zijn nog perfect eetbaar.
Niet dat ik mij ertoe geroepen voel :D , maar ik denk idd dat er wel veel eten wordt verspild.

Wen

Bericht door Wen » wo feb 04, 2009 21:24

Las ik dit net: Some freegans, sometimes called "meagans", consume meat and other animal products only as long as they would otherwise be wasted.

Marla

Bericht door Marla » wo feb 04, 2009 21:32

Edit: ik zie nu dat de term 'freegan' voor meerdere dingen gebruikt wordt, beetje stom. Ik ken de term freegan dus als iemand die in principe vegan is, behalve als hij dingen uit de afvalbak haalt.

Wen

Bericht door Wen » do feb 05, 2009 16:15

Ja, ik had de term op de Oprah show opgepikt. Maar de freegans haalden voor zo ver ik kon zien ook vlees uit de containers, dus ik dacht dat het geen vegans waren. Ze zijn in elk geval wel tegen verspilling :D

Valkyrjur
Leefwijze: part-time vegetarier

Bericht door Valkyrjur » do feb 12, 2009 15:35

Hier hebben we al eens een topic over gehad en ik moet zeggen dat ik het een interessant gegeven vind, ware het niet dat het in de praktijk lastig uitvoerbaar is. Alle containers van supermarkten staan hier achter grote hekken.
Heilir æsir, heilar ásynjur, heil sjá in fjölnýta fold!

jet
Moderator

Bericht door jet » wo feb 18, 2009 22:34

op mn werk worden regelmatig boeken enzo weggegooid...., ok, het gaat naar het oud-papier, maar toch!
Ik weet wel, tis geen voedsel, maar het gaat met toch aan het hart.
Afgelopen week dus maar een tas vol boeken uit de oud-papierbak gevist. Ik vond het volstrekt oninteressant, maar heb een collega op mn andere werk er een enorm plezier mee gedaan! :mrgreen:

groetjes
jet (a.k.a. boekiemonster <= vriendje noemt me zo....)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Plaats reactie