vraagje soja plantages

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
female_ghoul

vraagje soja plantages

Bericht door female_ghoul » ma mei 09, 2005 9:11

hoi, ik ben dieudy en ik ben nieuw hier, dus corrigeer me als ik bij het verkeerde forum zit hiervoor :p maar ik had een vraagje.

gisteren had ik een discussie met mijn pa, omdat hij zo graag wilt weten waarom ik veganist wil worden en toen kwam hij met de informatie dat in... scandinavie, of rusland geloof ik... ik weet het niet precies meer, ergens daar. dat daar groot grond bezitters (ookal is het illegaal) de kleine hoeveelheden indianen die er nog zijn, opjagen en vermoorden voor hun grond, voor onder andere soja plantages.

ik heb heel kort op internet gekeken en vond daar deze berichten:
http://www.nciucn.nl/nederlands/actueel ... mber/3.htm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3622108.stm
http://www.sargasso.nl/index.php?p=201
http://www.nciucn.nl/nederlands/actueel ... om/nwe.rtf

dit gaat vooral over de tropische wouden die verdwijnen, verder kan ik niets vinden over de indianen.

hoe weet ik of ik deze acties stimuleer of niet met mijn aandeel in het consumeren van soja? ik ben nog maar een groentje op dit gebied :p dus hoe kan ik zien of de soja die ik koop van goede afkomst is?

Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dick » ma mei 09, 2005 9:35

Voor zover ik weet betreft dit de soja die verbouwd wordt voor de veevoederindustrie. Dit is idd een vrij omvangrijk gebeuren die schadelijk is voor de mens, dier en milieu.

Zie ook een link die ik vond:
http://www.bothends.org/about/Soja.htm

female_ghoul

Bericht door female_ghoul » ma mei 09, 2005 9:52

dus met andere woorden ga je ook dit dus juist tegen door het niet eten van vlees en moet ik gewoon zorgen dat ik zeker weet dat het niet op GGO plantages is verbouwd?

fief
Contacteer:

Bericht door fief » ma mei 09, 2005 10:17

op zo ongeveer alles voor gebruik door mensen waar soja in zit, staat dat dit geen GGO soja is
volgens mij wordt er voor een vlees eter veel meer soja gebruikt dan voor een veganist, want de omzetting van soja naar vlees gaat niet echt efficiënt

Anna

Bericht door Anna » wo jun 28, 2006 8:31

ik koop zelf het liefst biologische soja-producten. wegens de betere omstandigheden voor mens, milieu en dier.
maar ik ben verder ook geen expert wat betreft de soja-industrie :wink:

Styx

Re: vraagje soja plantages

Bericht door Styx » wo jun 28, 2006 12:48

female_ghoul schreef:hoi, ik ben dieudy en ik ben nieuw hier, dus corrigeer me als ik bij het verkeerde forum zit hiervoor :p maar ik had een vraagje.

gisteren had ik een discussie met mijn pa, omdat hij zo graag wilt weten waarom ik veganist wil worden en toen kwam hij met de informatie dat in... scandinavie, of rusland geloof ik... ik weet het niet precies meer, ergens daar. dat daar groot grond bezitters (ookal is het illegaal) de kleine hoeveelheden indianen die er nog zijn, opjagen en vermoorden voor hun grond, voor onder andere soja plantages.

ik heb heel kort op internet gekeken en vond daar deze berichten:
http://www.nciucn.nl/nederlands/actueel ... mber/3.htm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3622108.stm
http://www.sargasso.nl/index.php?p=201
http://www.nciucn.nl/nederlands/actueel ... om/nwe.rtf

dit gaat vooral over de tropische wouden die verdwijnen, verder kan ik niets vinden over de indianen.

hoe weet ik of ik deze acties stimuleer of niet met mijn aandeel in het consumeren van soja? ik ben nog maar een groentje op dit gebied :p dus hoe kan ik zien of de soja die ik koop van goede afkomst is?
indianen in rusland?

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » wo jun 28, 2006 12:49

Dat zal dan wel Zuid-Amerika zijn. :wink:
Ik geloof namelijk ook niet dat er soja wordt verbouwd in Scandinavi

Styx

Bericht door Styx » wo jun 28, 2006 12:50

Ja, ik vond het een beetje apart, maar goed het zal inderaad Latijns Amerika zijn. Als 't in Scandinavie verbouwd kon worden zou 't ook wel in Nederland verbouwt kunnen worden maar ik heb hier nog nooit een veld (GGO)soja gezien...

fief op werk

Bericht door fief op werk » wo jun 28, 2006 13:09

Styx schreef:Ja, ik vond het een beetje apart, maar goed het zal inderaad Latijns Amerika zijn. Als 't in Scandinavie verbouwd kon worden zou 't ook wel in Nederland verbouwt kunnen worden maar ik heb hier nog nooit een veld (GGO)soja gezien...
Volgens mij zijn er soorten soja die in Canada verbouwd kunnen worden, maar of het in Nederland en Scandinavi? kan, dat betwijfel ik inderdaad.

vegzie

Bericht door vegzie » wo jun 28, 2006 13:54

zo weinig mogelijk soja eten is waarschijnlijk wel beter voor mens en milieu

ik probeer tofu dan ook zoveel mogelijk te vervangen door gerechten met peulvruchten die zo dicht mogelijk bij huis geteeld zijn: Franse kekererwten en linzen, Hollandse bonen

tofu en sojamelk zijn natuurlijk wel ?rg makkelijke en snelle eiwitleveranciers

als een veganist die weglaat, dan wordt het wel even moeilijk in vergelijking met vlees- en zuiveleters die in een mum van tijd aan de nodige eiwitten geraken met een snel gebakken stuk vlees of een boterham met kaas :(

zou het niet mogelijk zijn om tofu te maken met Hollandse bonen :?:

reggie

Bericht door reggie » wo jun 28, 2006 17:17

sojabonen kan je zeker in Nederland verbouwen ik heb ze op mijn volkstuin staan er waren er door de koude weersomstandigdheden niet zo gek veel boven gekomen,dus later weer wat bijgezaaid.

maar ze groeien redelijk.

ik heb wel eens eerder sojabonen gezaaid en toen was de opbrengst goed

eigenlijk moet je ze rond half mei zaaien,dan kan je in oktober oogsten
je kan ze voor volgend jaar bestellen op http://www.bolster.nl
natuurlijk kan je ook de bonen uit de natuurwinkel gebruiken alleen heb je kans dat deze bonen al enkele jaren oud zijn,dat is op zich niet erg om te eten alleen verminderd dan de kiemkracht

repelsteeltje
Leefwijze: flexanist

Bericht door repelsteeltje » wo jan 16, 2013 13:54

Beste mensen,
Omdat ik overweeg grotendeels veganistisch te gaan leven ben ik een onderzoekje gaan doen.
Ik ben heel benieuwd hoeveel veganisten zich ook bezig houden met het thema soya en oerbossen en de situatie van de lokale bevolking. Daar de soya teelt veel narigheid meebrengt vaak!
Natuurlijk wanneer je vlees eet draag je het meeste bij aan de narigheid maar misschien als veganist ook wel.

Bij de biowinkel kocht ik soyakaas van Tofutti en kwam er achter dat er geen keurmerk op zat er staat alleen op dat het gmo vrij is.
Ik heb ze gemaild een vrij direkte mail met vragen over oerbossen, gif spuiten en lokale mensen benadelen en waarom ze niet gewoon biologische soya gebruiken terweil dat toch gewoon mogelijk is. Ik moet zeggen voor die prijs die hun producten kosten was ik er vanuit gegaan dat het bio was. (ook omdat ik het in een biowinkel koop)

Hun antwoord was vrij lullig ze geven niet prijs waar hun produkten vandaan komen en ze gingen ook niet ontkennen wat ik hen vroeg. Voor mij is dat een bevestiging dat het niet pluis is wat ik hen dus ook mailde en waar ik dus geen reaktie meer op gekregen heb.

Gelukkig ook goed nieuws er is een Tofu-town of zoiets in Duitsland en daar is geen sprake van deze praktijken. Taifun is een van de merken die daar vandaan komt. Die is dus bio en in Duitsland geproduceert. Er zijn nog meer merken die daar hun soya halen ik ben er echter nog niet achter welke precies.
Oh ja Viana (te koop in Duitsland) ook en...in de ekoplaza zijn de burgers en dergelijke van Healthy Planet (eigenlijk officeel Viana maar met dus een ander etiket) ook uit Duitsland.
Nou ja ik was blij met dat nieuws. Nu was ik niet van plan heel veel soya te gebruiken maar zo af en toe kan het een fijne aanvulling zijn.

Een tip voor mensen die graag wat zelf maken. Er zijn veel Raw-food video's op youtube onder andere ook nutcheese recepten! Niet heel moeilijk als je een beetje degelijke keukenmachine hebt. Ik moet zeggen dat vind ik wel de lekkerste vega kaas ..notenkaas. Ik koop hiervoor van Vogel acidophylus en laat het daarmee fermenteren. dan heb je een heerlijke kaassaus..laat je het verder indikken/ indrogen krijg je vaste kaas.

Ik hoor graag of mensen nog tips hebben ..en hoe zit het nou met Provamel...wel of niet goed voor de bossen?
gr
Martine

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jan 16, 2013 14:01

De meeste merken die vegans kopen, zoals alpro, provamel, viana etc. zijn 'goed'.

De meeste soja uit die zuid-amerikaanse gebieden en waar dus mensen van land verdreven worden etc. is voor veevoer of grond voor vee. Een deel zeker voor sojaproducten, maar dat komt meer in de merken van de groten.

Dat tofutti niet antwoord ligt mss ook wel aan dat het een amerikaans bedrijf is? Sommige bedrijven willen niet graag herkomst e.d. vrijgeven. Tofutti is verder niet een vegan merk, maar heeft vegan producten. Als ze GMO vrij zijn, dan scheelt dat al wel wat en kans minder dat het idd op verkeerde manieren geproduceerd is. Zegt niet alles natuurlijk.

Ik ga niet navragen over klein beetje soja in diverse producten (maar gebruik bij voorkeur met biologisch keurmerk.. wat ook weer niet iets zegt over werkomstandigheden..), tenzij het een hoofdingredient is zoals sojamelken. Op andere vlakken kijk ik ook naar de grote producten, zoals cacao, bananen, hazelnoten etc. waar ook een hoop mis mee kan zijn dus.

repelsteeltje

Bericht door repelsteeltje » wo jan 16, 2013 14:16

Hmmm ik heb wat geprobeerd te quoten maar dat lukte me niet.
Sorry.
Tofutti is dus geen vegan merk. Er zijn dus echt vegane merken. Zijn die meestal ook bio en verantwoord. of dat niet perse?
Dank!

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo jan 16, 2013 14:22

repelsteeltje

Bericht door repelsteeltje » wo jan 16, 2013 15:41

TonyJello schreef:Hoe werkt het

ah ik kan dus door de backspace te gebruiken de tekst weghalen die ik niet wil quoten...ik had het al gebprobeert met de toets : quote ...maar daar kwam alle tekst en ik had niet door dat ik mijn ding er dan onder moet schrijven..
nooit te oud om te leren..
dank!

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo jan 16, 2013 15:50

You're :welcome:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo jan 16, 2013 17:30

Eens met Vegantastic.

Biologisch is natuurlijk geen garantie dat ze er geen inheemse bevolking voor lastigvallen of woud voor kappen, want dat staat niet in de eisen voor de certificering. Toch ga ik er altijd maar een beetje van uit dat geheel biologische merken op dit soort dingen (en meer dingen, zoals duurzaamheid) letten. Ik denk dat omdat deze merken het moeten hebben van een klantenkring die bovengemiddeld veel waarde hecht aan ethisch en milieuvriendelijk consumeren. Dan kunnen ze wel stiekem iets anders doen, maar als iemand daar achter komt, dan is dat extreem slechte PR. Meer dan bij een bedrijf met doorsnee klanten die het niet allemaal zoveel uitmaakt. Ze hebben dus veel meer te verliezen.

Kijk ook eens op de websites van verschillende merken, bio en niet-bio, of ze uit zichzelf iets vertellen over duurzaamheid, regenwoud, fair trade, et cetera. Alpro bijvoorbeeld, verkoopt voornamelijk niet-bio producten maar ze schrijven veel op hun website over dat ze het toch allemaal heel verantwoordelijk proberen te doen. Het is geen waterdichte methode, maar nogmaals, als merk dat zich als ethisch en milieuvriendelijk profileert loop je een groot risico als je je niet aan je eigen idealen houdt.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » wo jan 16, 2013 18:10

Renee1137 schreef:... Alpro bijvoorbeeld, verkoopt voornamelijk niet-bio producten ...
Ik zou er niet eens raar van opkijken als alle soya die ze gebruiken bio is. Hij is in ieder geval GMO-vrij. De kanalen Alpro (supermarkt) en Provamel (natuurvoedingswinkel) zijn volgens mij vooral een kwestie van marketing :roll:.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » do jan 17, 2013 0:44

Alpro en Provamel zijn van hetzelfde bedrijf toch? Alpro belooft geen regenwoudkapsoja te gebruiken, bovendien halen ze een deel uit Frankrijk waar sowieso geen regenwoud is en met de werkomstandigheden daar zal het ook wel meevallen.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Plaats reactie