Mensenrechten/Dierenrechten

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Wanda
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Mensenrechten/Dierenrechten

Bericht door Wanda » wo jun 28, 2006 1:01

Fijn dat mensenrechten aan het forum toegevoegd is.
Mensen- en dierenrechten gaan natuurlijk heel erg samen.
Het heeft allemaal te maken met het respectvol behandelen van andere levende wezens.
Ik ben ook blij dat steeds meer veganistische bedrijven die link leggen. Er wordt met shirts en chocola ook vaker gelet op sweatshops e.d.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jun 28, 2006 1:15

Ik vind zelfs dat dierenrechten en mensen onder 1 noemer valt. Het hoort bij elkaar en is zo gelinkt met elkaar. Je kan eigenlijk moeilijk dierenactivist zijn zonder op te komen voor de zwakkere mensen in de samenleving.

Respect voor al het leven inderdaad!

In principe vind ik dat veganistische bedrijven en organisaties daar ook standaard op moeten letten. En ook op milieu, want dat is denk ook zeer belangrijk. Je kan moeilijk zeggen dat je voor de dieren op komt en dan bijvoorbeeld het vliegtuig elke maand een paar keer gebruiken. Voor de dieren in de natuur moet je ook zorgen. Niet zo een grote impact maken. Het zo klein mogelijk houden. Het gaat er niet zozeer om of je wel of niet een auto gebruikt oid, maar wel of je nadenkt over het gebruik ervan en wat de impact is.

Eigenlijk constant denken over wat je eten, je kleding en je handelen voor impact heeft op mens/dier en natuur. Dat is denk wat veganisme is.. tenminste voor mij.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » wo jun 28, 2006 7:13

Respect voor al het leven komt een beetje pro-liferig op me over. Dus die mening deel ik niet.

Persoonlijk, hoe defineer je zwakkeren??
Zijn dat al de mensen die naar de voedselbank moeten in NL maar wel door blijven roken?

Er word wel gezegd dat het samen moet gaan, maar ik verkies dierenrechten any time over mensenrechten to be honest.
Er word te vaak misbruik gemaakt van het word mensenrecht vind ik.
En ik vind de meeste mensen best wel naar.
Maar natuurlijk ben ik anti besnijdenis, vrouwenonderdrukking, homofobie, racisme, discriminatie, uitbuiting etc.

MAAR, ik wilde eens zo'n stichting steunen, op het station kwam er zon ventje naar me toe die zei: KOOP JIJ FAIR TRADE?
Ik zo: ja.
Dus we raakten aan de praat. Stond hij daar, en was hij niet een vegetarier of veganist!! Ja, daaaggg. Daarom, vaak schijnheiligheid in die organisaties. Net zowiezo het fairtrade merk, wel lekker creme fraiche, eieren en melk in de recepten doen he, alsof dat zo fair trade is... pfff.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » wo jun 28, 2006 8:47

hmmm, waarom zou ik moeten opkomen voor de zwakkeren in deze samenleving? Ik bedoel, ieder vrij mens heeft de mogelijkheid om voor zichzelf te knokken. Dieren in onze samenleving hebben die mogeljkheid niet. die worden in kooien gestopt en walgelijk misbruikt (bio industrie, bont, vivisectie, entertainment etc) Daarom ben ik dierenrecht activist.
"opkomen voor de zwkkeren" vind ik trouwens ook weinig respectvol naar die mensen toe, je stopt mensen simpelweg in een hokje.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » wo jun 28, 2006 8:53

Omdat niet iedereen altijd de mogelijkheid heeft om voor zichzelf op te komen, of het gewoonweg niet redt zonder steun van anderen. Kijk bijvoorbeeld naar de zaken die Kirsten aanhaalt; vrouwenbesnijdenis, racisme, homofobie, vrouwenonderdrukking, uitbuiting, noem het maar op. Kinderen die gedwongen worden 16 uur per dag in een naaiatelier te werken voor een habbekrats hebben geen mogelijkheid om voor zichzelf op te komen. Slaven die op cacaoplantages moeten werken hebben niet de mogelijkheid om voor zichzelf op te komen. Mensen die onderdrukt worden in een land omdat ze een ander geloof, een ander kleurtje hebben, of toevallig op iemand van hetzelfde geslacht vallen hebben niet altijd de mogelijkheid om voor zichzelf op te komen. En ik stop niemand in een hokje, alleen hebben sommige mensen gewoon minder kansen of minder mogelijkheden dan anderen, en daar ben ik het niet mee eens.
En omdat mensen ook maar dieren zijn vind ik mensenrechten ook belangrijk.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » wo jun 28, 2006 9:48

ja ik vind mensenrechten ook belangrijk en ik ben ook regen rascisme etc.
maar alles wat jij aanhaalt daar is bijna iedereen op tegen. Ook de vvd is tegen vrouwenbesnijdenis, slaven op cacao plantages etc. Waar het om gaat is, hoe ga je daarmee om, wat doe je ermee.
Al deze groepen mensen echter zijn voor mij niet "de zwakkeren" van de samenleving, maar simpelweg "de onderdrukten" van deze samenleving.
"mensenrechten" gaat volgens mij dus ook meer over "onderdrukte mensen" en niet zozeer over "de zwakkere" in de samenleving. Voor deze groepen heb je bv weer het Leger des Heils.

maar het blijft een feit ik ben dierenrechtactivist en geen mensenrechtactivist.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » wo jun 28, 2006 9:53

herwin schreef:"mensenrechten" gaat volgens mij dus ook meer over "onderdrukte mensen" en niet zozeer over "de zwakkere" in de samenleving. Voor deze groepen heb je bv weer het Leger des Heils.

maar het blijft een feit ik ben dierenrechtactivist en geen mensenrechtactivist.
Ik kom ook op voor de zwakkeren in de samenleving. Ik vind het niet normaal dat de directeuren-grootaandeelhouders steeds rijker worden en belachelijke bonussen van ettelijke tonnen per jaar krijgen, terwijl er bijstandsmoeders, bejaarden of WAO-ers zijn die amper kunnen rondkomen. En dat er bezuinigd wordt op onderwijs en gezondheidszorg, terwijl er wel miljarden verspild worden om een paar JSF's aan te schaffen. En daarom stem ik SP, om zo hopelijk ook wat aan de misstanden te kunnen doen op gebieden die niet altijd iets met dierenrechten te maken hebben.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jun 28, 2006 10:50

De onderdrukten of zwakkeren.. dat zijn lijkt me toch wel iets van hetzelfde.
De mens benadeelt dieren, maar ook zijn medemens. Wat er moet gebeuren is een verandering in bewustzijn van de mens om niet andere levens te onderdrukken / te benadelen.

Ik heb ook weinig met iemand die rookt en naar de voedselbank gaat. Heb je groot gelijk in. Dat is gewoon niet correct en ligt aan de persoon zelf. Maar denk eens aan de vrouw die onderdrukt wordt binnen een cultuur. Daar is niets juist aan en daarom moet je daar m.i. ook tegen zijn als dierenrechtenactivist, omdat de mens ook een dier is en het leven van een mens ook niet zomaar onderdrukt moet worden. Ook dingen als kinderslavernij of kindermishandeling. Het zijn punten die als dierenrechtenactivist ook moet uitspreken. Omdat het allemaal met elkaar gelinkt is en de bewustwording van de mens op alle vlakken alleen komt, wanneer je m.i. ook voor deze punten je uitspreekt.

Om aan te geven dat mensenrechten en dierenrechten dicht bij elkaar ligt. Uit de dierenbescherming zijn kinderbeschermingsorganisaties ontstaan. Uit mensenrechtenbeweging zijn dierenrechten/welzijnsorganisaties ontstaan. Het hoort bij elkaar.
Ook zijn er beroemde mensenrechtenactivisten die veganist zijn geworden. Martin Luther King zou dat wellicht ook zijn geworden. Zijn vrouw en zoon zijn het iig geworden.

De huidige mensenrechtenbewegin.. tsja.. die zijn geen vegetarier of veganist meestal. Ook niet die pleiten voor fair trade etc. Ik denk dat daar een groot terrein te winnen valt, omdat het dicht bij elkaar ligt en in de zelfde lijn ligt. Het is een kwestie van zorgen dat ze dat ook inzien.

Ik heb ook meer met dieren wel, maar probeer ook via keuzes mbt voedsel en kleding zo goed mogelijk de onderdrukte mens te helpen. Ook ga ik gerust naar een demo die opkomt voor mensen.

Wat ik graag zou zien is dat dierenactivisten duidelijk laten zien dat dit inclusief mensenrechten is. En ik hoop dat we de mensenrechtenbeweging ook meer dierenrechten kunnen krijgen. Daar is een hoop op te winnen ook.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » wo jun 28, 2006 12:18

Ik kom ook op voor de zwakkeren in de samenleving
oh ja? hoe dan?
alles wat jij noemt , grootaandeelhouders, bonussen, bijstandmoeders, etc, dat is wel duidelijk. Dat vind ik ook onrechtvaardig. natuurlijk moeten we goed voor de ouderen in de samenleving zorgen.
maar daarom ben ik nog geen mensenrechtenactivist.
De onderdrukten of zwakkeren.. dat zijn lijkt me toch wel iets van hetzelfde.
Voor mij niet... bv, bejaarden met weinig inkomen kan je zien als zwakkeren van de samenleving. Maar je kunt niet zeggen dat deze mensen "onderdrukt" worden. Alcoholisten, daklozen, junkies, mensen me weinig inkomen, allemaal "zwakkeren" maar niet echt een "onderdrukte" groep.
Het verschil is er wel duidelijk denk ik. Zo strijden mensenrechten organisaties toch expleciet tegen de onderdrukking van mensen. en niet zozeer om de sociale positie van sociaal zwakke mensen te verbeteren. Dat doen weer andere belangen groepen, zoals het leger des heils, vakbonden, belangen organisaties...

En zelfs "sociaal zwakkeren" hebben de mogelijkheid en de vrijheid om voor zichzelf te knokken en hun eigen positie te verbeteren. Dieren in kooien hebben dat helemaal niet.
Mensen die gruwelijk onderdrukt en vervolgd worden daarentegen hebben niet de mogelijkheid om hun positie te verbeteren, die zitten een beetje in hetzefde schuitje als gevangen dieren.....

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jun 28, 2006 12:26

De meeste mensen hebben de keuze ja. Het gaat me voornamelijk met mensenrechten over mensen die niets te kiezen hebben e.d. en door enorme druk/onderdrukking keuzes maken en dit niet hun totale vrijheid kunnen doen.

Alcoholisten, daklozen etc.. daar moet je echt per individu kijken hoe en wat. Sommige zijn min of meer vrijwillig alcoholist e.d. ... maar je moet niet vergeten dat er ook nog zoiets is als een maatschappij die verkeerd is die zorgt voor onnodige dingen als dat gezinnen amper kunnen rondkomen.

Onderdrukt kan je ook zien als mensen die bezwijken onder de maatschappelijke druk.

Maar de focus wat betreft mensenrechten die betrekking heeft met dierenrechten ligt meer op de echte grote onderdrukking. Dus kinderarbeid, slavernij e.d.

Freedom

Bericht door Freedom » wo jun 28, 2006 12:38

Kiwi schreef:...toevallig op iemand van hetzelfde geslacht vallen hebben niet altijd de mogelijkheid om voor zichzelf op te komen...

...bijstandsmoeders, bejaarden of WAO-ers zijn die amper kunnen rondkomen...

Ok, interessant...

Homo's in onze samenleving die geen kinderen mogen adopteren, mensen die maar amper rond kunnen komen... wat hebben ze het toch verschrikkelijk slecht...

Volgens mij hebben ze het allemaal altijd nog duizend keer beter dan de dieren in de bio-industrie.

Als je de paar miljoen mensen die een relatief slechter leven hebben nou eens vergelijkt met de miljarden dieren die het nog v??l erger hebben. De vergelijking is buitenproportioneel.

Elke euro die je uitgeeft aan het sociale mensenrechten gebeuren kan mijns inziens tien keer beter naar dierenrechten gaan. Dat is de reden dat ik me liever inzet voor dieren dan voor mensen.

Maar dat is slechts mijn mening

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » wo jun 28, 2006 12:47

Ik zet me toch ook in voor dieren? :roll: Ik vind dat alleen geen reden om me niet ook druk te maken over de situatie waar sommige mensen in verkeren. Dat ik me inzet voor het een sluit niet uit dat ik me ook kan inzetten voor iets anders toch? anders redeneer je net zoals die circuslui die ons verwijten dat we ons afzetten tegen dieren in circussen, terwijl er ook nog zoiets als de bio-industrie bestaat. Ik kan me met meerdere misstanden tegelijk bezighouden.

En ik had het niet over homo's die geen kinderen mogen adopteren, maar over homo's die in bepaalde landen vervolgd of vermoord worden omdat ze toevallig op iemand van hetzelfde geslacht vallen. Ik vind dat daar best wel iemand voor op mag komen ja, ik vind dat namelijk ook een hele schrijnende situatie.

Framboos

Bericht door Framboos » wo jun 28, 2006 12:56

Freedom schreef: Als je de paar miljoen mensen die een relatief slechter leven hebben nou eens vergelijkt met de miljarden dieren die het nog v??l erger hebben. De vergelijking is buitenproportioneel.
Mensen die oorlogen in Rwanda, Bosni?, Congo, etc hebben meegemaakt, die hun hele familie voor hun ogen vermoord hebben zien worden, zelf verkracht zijn en vervolgens meer dan vijf jaar in een vluchtelingenkamp hebben gezeten; daarvan zou ik niet willen zeggen dat ze 'relatief slechter leven hebben.'

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » wo jun 28, 2006 13:14

Framboos schreef:
Mensen die oorlogen in Rwanda, Bosni?, Congo, etc hebben meegemaakt, die hun hele familie voor hun ogen vermoord hebben zien worden, zelf verkracht zijn en vervolgens meer dan vijf jaar in een vluchtelingenkamp hebben gezeten; daarvan zou ik niet willen zeggen dat ze 'relatief slechter leven hebben.'
Precies. Ik zie niet in waarom dat minder erg is dan een dier uit de bio-industrie.
Zowiezo is het makkelijk zulke dingen te verkondigen, van ''zij hebben het niet zo heel slecht'' als je zelf op dat moment in je dure huis achter een computer zit :roll:

Zolang de ene mens een ander mens/dier veroordeelt tot een vreselijk leven, dien je m.i. daarvoor op te komen.
Laat ik 't zo zeggen: waarom zou je het niet doen? Het is een relatief kleine moeite om fair trade te kopen enz en als je er toch ook levens/mensen mee kan redden..

Tuurlijk zijn er grote verschillen tussen een ''misbruiker'' van voorzieningen in NL en een kindslaaf in Azie, maar ik geloof dat die eerste ook niet bedoeld wordt als het over Mensenrechten gaat, niet waar.
[/i]

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jun 28, 2006 13:36

Het gaat ook niet om gradaties van wat erger is ofzo.. maar om iets wat gewoon niet goed is.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » wo jun 28, 2006 14:24

Homo's in onze samenleving die geen kinderen mogen adopteren
nou, dat is dus wel onderdrukking vind ik. Als mens kan je dus niet je eigen leven bepalen en wordt je wettelijk gediscrimineerd dat je geen kinderen kan adopteren.

alle onderdrukking is erg! zowel van mensen als dieren. Kleine onderdrukking, grote onderdrukking.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » wo jun 28, 2006 14:26

Ik denk niet of het onderdrukking is, maar het is in ieder geval wel discriminatie.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jun 28, 2006 17:55

Trouwens.. bedacht ik me net.. dat wilde ik eerder al noemen.

Kindermishandeling en dierenmishandeling is iets wat sterk bij elkaar ligt. Dierenartsen, dierenambulance, dierenbescherming etc.. zouden moeten samenwerken met kinderbeschermingsinstanties.

Zelfde voor politie. Denk aan de beul van twente.. die gast die mensen gedood had, mishandeld enzo.. maar ook al die dieren had mishandeld.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » do jun 29, 2006 4:23

DeNatuur.NL schreef:Sommige zijn min of meer vrijwillig alcoholist e.d. ...
Ik denk dat niemand vrijwillig alcoholist is. :?
Het is een vreselijke verslaving op zich die ook nog verergert wordt door depressie.

Ik blijf het belangrijk vinden om mensenrechten als onderdeel van dierenrechten te blijven zien. Het gaat bij mij om het totaalbeeld en om het streven naar een betere aarde op zich. Ik haal graag mijn gedachten weg van de troep waar we ons in bevinden en kijk naar hoe ik zou willen dat de aarde eruit zou moeten zien. Mijn streven is dan niet alleen een aarde waar dieren goed in behandeld worden, maar natuurlijk ook een aarde waar mensen goed behandeld worden. Het gaat om het totaalbeeld. Je kan volgens mij niet streven naar de helft. Het gaat er om dat mensen gaan begrijpen dat het belangrijk is om andere levende wezens goed te behandelen. Als je alleen om dierenrechten geeft, dan vind ik dat je het totaalbeeld mist. We willen toch geen wereld zonder bioindustrie maar met kinderarbeid?

Waar je verder kiest om de meeste energie in te steken is minder belangrijk denk ik. Zolang we maar vooruit gaan!

Ben ik te prekerig? :oops: :roll:
Ik weet het niet. Ik ga niet herlezen wat ik net intypte en druk gewoon op verstuur.
Peace!

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » do jun 29, 2006 6:30

Wanda schreef:Ben ik te prekerig? :oops: :roll:
Nee hoor, goed gezegd! (y) :)

Plaats reactie