Mensenrechten/Dierenrechten

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Sascha
Leefwijze: flexanist

Re: Mensenrechten/Dierenrechten

Bericht door Sascha » zo apr 17, 2011 10:40

Zen: ik ga op een later moment wat beter proberen antwoord te geven (al weet ik niet of ik daar supergoed in ben.. maar ik ga toch een poging wagen het wat duidelijker te krijgen, ook voor mijzelf). Maar wat ik wel alvast kan zeggen over proefdieronderzoek op mijn studie. Volgens mij is dat in principe niet nodig om te doen. Ik moet wel een wetenschap-stage doen, maar dit houd niet per se proefdieronderzoek in. Ik ga hier wel proberen rekening te houden. Voor co-schap chirurgie moet ik denk ik wel op kipfilet oefenen. Ik weet niet in hoeverre hier een alternatief voor is. Als er geen alternatief is dan denk ik dat ik toch de afweging maak om het wel te doen (want arts worden vind ik dan belangrijker dan eenmalig kip gebruiken). Ik ga later wel medicijnen en behandelingen voorschrijven die getest zijn op dieren, en ik zou dit ook zelf gebruiken mocht het nodig zijn. Ook al is het misschien nog geen perfecte situatie. Ik denk dat we nog niet in de positie zijn om een perfecte situatie na te streven. Er is nog zoveel leed dat 'makkelijker' opgelost zou kunnen worden, dat ik het niet nodig vind (en in mijn ogen is het ook schadelijk) om te veel te focussen op dingen waar we nu nog geen oplossing voor hebben. Dieren voor voedsel, kleding en entertainment worden in grote getalen misbruikt, terwijl we daar hele goede alternatieven voor hebben. Het zoeken naar goede oplossingen voor dierproefonderzoek is noodzakelijk, maar ik geloof niet dat ze er nu al zijn. Dus het creëren van alternatieven is in mijn ogen beter dan het boycotten van dierproeven (eerst goed alternatief bieden - dan boycotten). Maar zoals ik al eerder zijn vind ik dat heel lastig precies te redeneren. Ik kom er op een later moment op terug :)

Zen
Leefwijze: veganist

Bericht door Zen » zo apr 17, 2011 12:23

Sascha schreef:Zen: ik ga op een later moment wat beter proberen antwoord te geven (al weet ik niet of ik daar supergoed in ben.. maar ik ga toch een poging wagen het wat duidelijker te krijgen, ook voor mijzelf). Maar wat ik wel alvast kan zeggen over proefdieronderzoek op mijn studie. Volgens mij is dat in principe niet nodig om te doen. Ik moet wel een wetenschap-stage doen, maar dit houd niet per se proefdieronderzoek in. Ik ga hier wel proberen rekening te houden. Voor co-schap chirurgie moet ik denk ik wel op kipfilet oefenen. Ik weet niet in hoeverre hier een alternatief voor is. Als er geen alternatief is dan denk ik dat ik toch de afweging maak om het wel te doen (want arts worden vind ik dan belangrijker dan eenmalig kip gebruiken).
Oefenen op kipfilet? Serieus? Ik kan me niet 1, 2, 3 voorstellen waarom daar geen alternatief voor zou zijn (te ontwikkelen). Ik snap je afweging wel op zich en ik zou het ook zeker niet hetzelfde inschalen als proeven op levende dieren. Het is officieel gezien ook geen dierproef trouwens.
Sascha schreef: Ik ga later wel medicijnen en behandelingen voorschrijven die getest zijn op dieren, en ik zou dit ook zelf gebruiken mocht het nodig zijn. Ook al is het misschien nog geen perfecte situatie. Ik denk dat we nog niet in de positie zijn om een perfecte situatie na te streven.
Vanzelfsprekend, je hebt ook weinig keus. En dat is nu juist het probleem. Dat proefdieronderzoek voor geneesmiddelen bij de wet verplicht is gesteld (het ligt iets gecompliceerder maar in de praktijk komt het helaas daar op neer). Maar het streven is natuurlijk wel om volledig van die dierproeven af te geraken. Ik zou er vrede mee hebben (sterker; voorstander van zijn) als alle dierproeven vandaag nog gestopt zouden worden en alle collectieve efforts gestopt zouden worden in proefdiervrij onderzoek maar weet ook dat dat verre van realistisch is. Ik weet dat het al lastig genoeg is om de kleinere stappen te zetten (zoals destijds een verbod op cosmeticaproeven in Nederland en het verbod van invasieve testen op mensapen.
Sascha schreef: Er is nog zoveel leed dat 'makkelijker' opgelost zou kunnen worden, dat ik het niet nodig vind (en in mijn ogen is het ook schadelijk) om te veel te focussen op dingen waar we nu nog geen oplossing voor hebben.
Je kunt inderdaad zeggen dat producten als bont, vlees, zuiver en eieren veel meer met luxe te maken hebben dan geneesmiddelenonderzoek. Dat wil niet zeggen dat het direct stoppen met alle dierproeven geen 'oplossing' zou zijn (voor alle proefdieren is het de ideale oplossing omdat ze dan van hun lijden verlost zijn). Het is alleen geen oplossing waar de meeste mensen (en vooral proefdieronderzoekers) op zitten te wachten.
Sascha schreef: Dieren voor voedsel, kleding en entertainment worden in grote getalen misbruikt, terwijl we daar hele goede alternatieven voor hebben. Het zoeken naar goede oplossingen voor dierproefonderzoek is noodzakelijk, maar ik geloof niet dat ze er nu al zijn. Dus het creëren van alternatieven is in mijn ogen beter dan het boycotten van dierproeven (eerst goed alternatief bieden - dan boycotten). Maar zoals ik al eerder zijn vind ik dat heel lastig precies te redeneren. Ik kom er op een later moment op terug :)
Okee, neem je tijd. :)

Wel ben ik het vaak oneens met de term 'alternatief' voor een dierproef omdat het suggereert dat deze dierproef een betrouwbaar resultaat oplevert voor de mens. Als iets niet werkt hoef je er ook geen alternatief voor te zoeken maar moet je op zoek naar methoden die wèl in redelijke mate kunnen voorspellen of bijvoorbeeld een kandidaatmedicijn de beoogde werking zal hebben in de klinische fase en wat de mogelijke (te verwachten) risico's zijn.

Het typsiche is dat je zoiets (omdat het om zeer complexe materie gaat) pas echt goed achteraf kunt vaststellen aan de hand van empirische statistische gegevens. Als je dan kijkt wat er ligt (bijv. bij de FDA) aan statistische gegevens mbt het voorspellend vermogen van dierproeven in bijv. toegepast onderzoek tbv van de ontwikkeling van menselijke geneesmiddelen dan spreekt dat bepaald niet in het voordeel van proefdieronderzoek. In Engeland weigert de overheid al sinds jaar en dag een uitgebreid onderzoek naar de werkelijke resultaten en relevantie van proefdieronderzoek. Je kunt je afvragen waarom. Dit is waar onder meer de Safer Medicines Campaign zich op richt.
Cut cold stone with a warm heart

vegalan

Bericht door vegalan » zo apr 17, 2011 12:33

Brent schreef:Zoals ik wel vaker schreef vind ik mensenbelangen boven die van dieren gaan omdat mensen een complexer en subtieler gevoelsleven hebben.
Bedoel je dit in het algemeen of ook in het bijzonder als er sprake is van een misdadiger?

.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma apr 18, 2011 10:26

Sascha schreef:Voor co-schap chirurgie moet ik denk ik wel op kipfilet oefenen. Ik weet niet in hoeverre hier een alternatief voor is. Als er geen alternatief is dan denk ik dat ik toch de afweging maak om het wel te doen (want arts worden vind ik dan belangrijker dan eenmalig kip gebruiken).
Is het niet ook de vraag of die proef überhaupt nodig is? Ik was onlangs eens bij discussie over dierproeven. En artsen die wel voor dierproeven waren gaven aan dat de studenten het vooral moeten hebben van de praktijk. Dus wanneer ze onder begeleiding dingen gaan doen bij patiënten.
In diverse literatuur is ook te vinden dat chirurgen geen voorstander zijn geweest van dieren gebruiken om te leren hoe mensen te behandelen.
Het zoeken naar goede oplossingen voor dierproefonderzoek is noodzakelijk, maar ik geloof niet dat ze er nu al zijn. Dus het creëren van alternatieven is in mijn ogen beter dan het boycotten van dierproeven (eerst goed alternatief bieden - dan boycotten). Maar zoals ik al eerder zijn vind ik dat heel lastig precies te redeneren. Ik kom er op een later moment op terug :)
M.i. zijn de 'alternatieven' er al. Het is meer een kwestie van een andere gedachtengang. Dierproeven bestaat nu nog vooral door politieke onwil (angst) en de erfenis van de dierproefindustrie.

Er zijn ook diverse goede boeken van wetenschappers tegen dierproeven. Zou eigenlijk verplichte kost moeten zijn op dergelijke opleidingen :)

Brent

Bericht door Brent » ma apr 18, 2011 11:20

vegalan schreef:
Brent schreef:Zoals ik wel vaker schreef vind ik mensenbelangen boven die van dieren gaan omdat mensen een complexer en subtieler gevoelsleven hebben.
Bedoel je dit in het algemeen of ook in het bijzonder als er sprake is van een misdadiger?.
Leuk geprobeerd. :wink:
Ik meen hieruit af te leiden dat je het met me eens bent?
Het is namelijk wel een zeer belangrijk onderscheid tussen mens en dier.
Menselijk leven is zeer veel waardevoller dan dat van dieren en gelukkig is er geen enkel draagvlak in de samenleving om dat anders te gaan zien.

Gek heh, een veganist die niet gelooft in een dogmatisch-platte gelijkschakeling tussen mens en dier?
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Sascha
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sascha » ma apr 18, 2011 11:46

Vegantastic: zoals ik zei weet ik er niet zo heel veel van af, en ik weet ook niet hoe het allemaal precies gaat lopen bij mij later. Maar ik krijg wel vaak te horen van artsen dat het helaas wel echt noodzakelijk is om gebruik te maken van dierproeven. Maar ik wil er graag meer over weten, dus als je me wat van die literatuur kan aanraden, graag!

Brent: Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar ik denk dat er meer is dan alleen het complexere en subtielere gevoelsleven. Want mensen die niet zo'n complex en subtiel gevoelsleven hebben worden over het algemeen toch nog als waardevoller gezien dan dieren die in zo'n geval misschien juist complexere gevoelens hebben. Wellicht dat dit het gevolg is van evolutie doordat we als mens ons eigen DNA willen beschermen, en je deelt nu eenmaal meer DNA met een medemens dan met een varken. En misschien dat we daarom ook meer gevoel hebben bij apen die dicht bij de mens staan? Ik weet niet waarom het is, maar wel dat het voor veel mensen zo is. Is het ook niet zo dat - over het algemeen - diersoorten hun eigen soort een beetje met rust laten maar wel op andere soorten jagen? Natuurlijk heb je daar de uitzonderingen e.d. Maar meestal is de prooi van een roofdier geen soortgenoot, naar mijn weten.

Ik denk dat het daarom beter is om te zeggen dat een mensenleven niet meer waard is dan een dierenleven (want ik denk toch echt dat een leeuw zijn eigen leven meer waard vind dan dat van een mens), maar door mensen zelf wel als dusdanig wordt beschouwd (en ook daar heb je uitzonderingen op...).

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma apr 18, 2011 11:58

Sascha schreef:Vegantastic: zoals ik zei weet ik er niet zo heel veel van af, en ik weet ook niet hoe het allemaal precies gaat lopen bij mij later. Maar ik krijg wel vaak te horen van artsen dat het helaas wel echt noodzakelijk is om gebruik te maken van dierproeven. Maar ik wil er graag meer over weten, dus als je me wat van die literatuur kan aanraden, graag!
Helaas zijn artsen nu zo opgeleid. Dat ze daardoor echt geloven dat dierproeven noodzakelijk is. Ze besteedden eigenlijk geen aandacht aan wetenschappers die tegen dierproeven zijn binnen de opleidingen.

Overzicht literatuur op mijn site: http://www.dierproeveninformatie.nl/literature/archive

Verder de boeken van Dr. Greek: Sacred Cows and Golden Geese en Specious Science

Echt aanrader om te lezen.

Zen

Bericht door Zen » ma apr 18, 2011 15:14

Vegantastic schreef:Sacred Cows and Golden Geese

Deze ja.

Zen

Bericht door Zen » ma apr 18, 2011 15:18

Sascha schreef:Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar ik denk dat er meer is dan alleen het complexere en subtielere gevoelsleven. Want mensen die niet zo'n complex en subtiel gevoelsleven hebben worden over het algemeen toch nog als waardevoller gezien dan dieren die in zo'n geval misschien juist complexere gevoelens hebben.
Dat klopt. Maar wat er verder nog meer is, is enkel 'het mens zijn'. Dit is geen moreel relevant criterium maar desondanks wordt het als zodanig gebruikt. Dat heet ook we'l 'specisisme'.
Sascha schreef: Wellicht dat dit het gevolg is van evolutie doordat we als mens ons eigen DNA willen beschermen.

Ja, zo zijn er helaas ook enge figuren die geloven in een bepaalde 'rassenleer' en dat bijv. alleen het DNA van blanke Ariërs iets waard is...
Sascha schreef: Ik denk dat het daarom beter is om te zeggen dat een mensenleven niet meer waard is dan een dierenleven (want ik denk toch echt dat een leeuw zijn eigen leven meer waard vind dan dat van een mens), maar door mensen zelf wel als dusdanig wordt beschouwd (en ook daar heb je uitzonderingen op...).
Dat lijkt me beter ja. :)

Zen

Bericht door Zen » ma apr 18, 2011 16:01

Brent schreef:
vegalan schreef:
Bedoel je dit in het algemeen of ook in het bijzonder als er sprake is van een misdadiger?.
Menselijk leven is zeer veel waardevoller dan dat van dieren en gelukkig is er geen enkel draagvlak in de samenleving om dat anders te gaan zien.

Gek heh, een veganist die niet gelooft in een dogmatisch-platte gelijkschakeling tussen mens en dier?
Ik denk dat vegalan juist bedoelt dat je iemands daden ook kunt meewegen in je waardeoordeel over een mens. Ik doe dat zeker. Gek he? ;) En nee, een mensenleven is dus zeker niet per definitie waardevoller (laat staan 'zeer veel waardevoller') dan een dierenleven. Dit is een subjectief waardeoordeel waar verschillende factoren een rol spelen. Er zijn echter ook mensen met een zeer beperkte blik en die stellen een mensenleven (ongeacht wie het is en wat hij/zij aan leed heeft veroorzaakt en wellicht nog zal veroorzaken) altijd boven het leven van welk dier dan ook.

vegalan

Bericht door vegalan » ma apr 18, 2011 17:32

Zen schreef:Ik denk dat vegalan juist bedoelt dat je iemands daden ook kunt meewegen in je waardeoordeel over een mens. Ik doe dat zeker. Gek he? ;)
(y)

Er spellen nog meer factoren een rol in mijn waardeoordeel, maar dat is nogal complex om uit te leggen.
Zo zou ik een mens met beperkte vermogens (gehandicapte) waardevoller kunnen vinden dan een vermogend persoon en een dier meer dan een mens.
Zen schreef: En nee, een mensenleven is dus zeker niet per definitie waardevoller (laat staan 'zeer veel waardevoller') dan een dierenleven. Dit is een subjectief waardeoordeel waar verschillende factoren een rol spelen. Er zijn echter ook mensen met een zeer beperkte blik en die stellen een mensenleven (ongeacht wie het is en wat hij/zij aan leed heeft veroorzaakt en wellicht nog zal veroorzaken) altijd boven het leven van welk dier dan ook.
Hoe wij t.o.v. dieren over mensen denken en naar handelen wordt ook mede bepaalt door het verworven verwachtingspatroon en sociale druk.

.

eno2

Bericht door eno2 » ma apr 25, 2011 21:46

Brent schreef:
Nee, ik ben ook zo
Eet wat goed is voor de planeet

eno2

Bericht door eno2 » ma apr 25, 2011 21:48

vegalan schreef:
Bedoel je dit in het algemeen of ook in het bijzonder als er sprake is van een misdadiger?

.
Dieren kunnen geen misdadigers zijn omdat ze geen subtiel gevoelsleven hebben en ook niet kunnen denken over hun niet-subtiel gevoelsleven.
Zoals je misschien wel weet, bestaan er biezonder subtiele misdadigers, vooral zij die zich nooit laten pakken.

vegalan

Bericht door vegalan » di apr 26, 2011 10:55

eno2 schreef:Dieren kunnen geen misdadigers zijn omdat ze geen subtiel gevoelsleven hebben en ook niet kunnen denken over hun niet-subtiel gevoelsleven.
Als je het goed hebt gevolgd dan had je kunnen weten dat het niet over dieren ging, maar over mensen die boven het dier werden verheven en Ik vind het te gemakkelijk om te zeggen dat dieren geen subtiel gevoelsleven hebben en ook hierover niet kunnen denken. Waarop berust deze generaliserende conclusie? Het is net of Descartes is op gestaan, welke van elk dier slecht een gevoelloze machines heeft gemaakt. Dat was ook de rede dat men in het verleden met dieren mocht doen wat men wou en wat heden ten dage nog enigszins continueert, maar wetenschappelijk niet kan standhouden. Hoe subtiel is dan jouw gevoelsleven om van dieren gevoelloze dingen te maken? Ik zou willen zeggen lees o.a. het stukje ‘’Kippen kunnen empathie voelen’’ eens. http://www.veganisme.org/?nieuws=939

.

eno2

Bericht door eno2 » zo mei 01, 2011 20:36

vegalan schreef:
eno2 schreef:Dieren kunnen geen misdadigers zijn omdat ze geen subtiel gevoelsleven hebben en ook niet kunnen denken over hun niet-subtiel gevoelsleven.
Als je het goed hebt gevolgd dan had je kunnen weten dat het niet over dieren ging, maar over mensen die boven het dier werden verheven en Ik vind het te gemakkelijk om te zeggen dat dieren geen subtiel gevoelsleven hebben en ook hierover niet kunnen denken. Waarop berust deze generaliserende conclusie? Het is net of Descartes is op gestaan, welke van elk dier slecht een gevoelloze machines heeft gemaakt. Dat was ook de rede dat men in het verleden met dieren mocht doen wat men wou en wat heden ten dage nog enigszins continueert, maar wetenschappelijk niet kan standhouden. Hoe subtiel is dan jouw gevoelsleven om van dieren gevoelloze dingen te maken? Ik zou willen zeggen lees o.a. het stukje ‘’Kippen kunnen empathie voelen’’ eens. http://www.veganisme.org/?nieuws=939

.
Je verdraait mijn woorden: Dat is een stropopredenering

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering

vegalan

Bericht door vegalan » zo mei 01, 2011 21:51

eno2 schreef:Je verdraait mijn woorden: Dat is een stropopredenering

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering
Dat is een gedachten fixatie! Ik denk niet dat je helemaal begrijpt wat ik bedoel en je reactie verwijst ook naar onduidelijkheid inzake je eigen formulering welke niet onderbouwd, het lijkt mij verstandig om dit te complementeren. Dus probeer die spiegeling nu eens een mooie lijst te geven dan ga je het geheel zien.

Het gegeven dat dieren misdadigers zouden kunnen zijn kwam helemaal niet ter sprake en mijn reactie (aan Brent) was gerelateerd aan de mens en niet aan het dier. Daarnaast plaats ik de mens niet vanzelfsprekend boven het dier, maar anderen. Zie hieronder.
eno2 schreef:
Brent schreef: Gek heh, een veganist die niet gelooft in een dogmatisch-platte gelijkschakeling tussen mens en dier?
Nee, ik ben ook zo

Daarnaast beweer je dat dieren geen subtiel gevoelsleven hebben en daar ook niet over kunnen denken. Zie hieronder.
eno2 schreef:Dieren kunnen geen misdadigers zijn omdat ze ''geen subtiel gevoelsleven hebben en ook niet kunnen denken over hun niet-subtiel gevoelsleven.
En als je zo iets zegt, vraag ik me af hoe subtiel je eigen gevoelsleven dan is en in welke mate je daar over hebt nagedacht! Je zegt het wel maar je bewijst het niet en drogeert zo je gedachten.
Ik heb herhaald wat je zelf hebt gezegd en niet verdraaid.

.

Papa_Lazarou
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Papa_Lazarou » di mei 03, 2011 14:56

Brent schreef:
vegalan schreef:

Oef, wat een hoop aannames en suggestief bovendien. Waardevoller in welk opzicht? Intellectueel?
"Living creatures possess a moving soul and a certain spiritual superiority which in this respect make them similar to those who possess intellect (people) and they have the power of affecting their welfare and their food and they flee from pain and death." (Nachmanides)

'Gelijkschakeling' - Bedoeld als Gleichschaltung? Wat flauw.

vegalan

Bericht door vegalan » di mei 03, 2011 19:39

Papa_Lazarou schreef:Oef, wat een hoop aannames en suggestief bovendien. Waardevoller in welk opzicht? Intellectueel?
Kan het bovenstaande dan totaal geen betrekking hebben wat je hieronder hebt geschreven? :P
Papa_Lazarou schreef: "Living creatures possess a moving soul and a certain spiritual superiority which in this respect make them similar to those who possess intellect (people) and they have the power of affecting their welfare and their food and they flee from pain and death." (Nachmanides)
Papa_Lazarou schreef:'Gelijkschakeling' - Bedoeld als Gleichschaltung? Wat flauw.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar wie had het over gelijkschakeling?

.

eno2

Bericht door eno2 » za mei 07, 2011 20:13

@ vegalan

ik vind het allemaal erg warrig
weerleg me liever als ik zeg dat:
dieren geen subtiel gevoelsleven hebben en daar ook niet over kunnen denken

ipv over mijn eigen gevoelsleven te beginnen wat een persoonlijke reactie is

vegalan

Bericht door vegalan » za mei 07, 2011 20:33

eno2 schreef:weerleg me liever als ik zeg dat:dieren geen subtiel gevoelsleven hebben en daar ook niet over kunnen denken

:? Dat is de zaak omdraaien, want het is niet aan mij om het weerleggen, maar aan jou om het te bewijzen!

Het is wetenschappelijk gezien niet verantwoord en het ook niet in het belang van dieren om zo iets te poneren als je het niet kunt bewijzen. Daarnaast vraag ik me af waarom je zo iets wilt formuleren en of dit niet stoelt op antropocentrisme, waardoor je waarde van de mens belanghebbend boven dieren positioneert en waarom je veganist bent, want je maak van het dier zo een ding?

.

Plaats reactie