sweatshop vrije kleding

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
indra
Leefwijze: veganist

Re: sweatshop vrije kleding

Bericht door indra » zo mar 22, 2009 21:52

forest schreef:ik haal bijna alles 2ehands, niet alleen om t geld, maar bv met kleding heb k iets specifieks in gedachten, en dat vind k dan niet in de gewone winkels. meestal binnen een aantal maanden kom k dan precies tegen wat k zoek, gewoon een beetje geduld hebben en regelmatig kijken. maar t kan erg verschillen per plaats, wat voor spul er in de tweedehands ligt.
ik probeer dat ook wel te doen, koop sowieso maar weinig kleding en als ik het doe en het niet tweedehands is voel ik me er eigenlijk altijd schuldig over... loop er daardoor soms wat afgelopen bij en moet mezelf dwingen soms er wat verzorgder uit te zien.
merk nu dat wanneer ik beter in mn vel zit psychisch ik het mezelf ook iets meer toe sta, maar ik moet zeggen dat ik er veel moeite heb (ojee wat een levenspraat) dat 'de/elk mens' per definitie impact heeft op leven op de aarde om zo maar te zeggen. ja, ik weet het, de wereld kan je niet op je schouders nemen maar soms voel ik me over de kleinste dingen schuldig..

lola

Bericht door lola » ma mar 23, 2009 10:44

jet schreef:die laatste site heeft een niet-werkend linkje...(als je doorklikt, dan krijg je een dns-error).
Jammer, want het klonk wel leuk.
Typisch, misschien dat dit wel werkt? http://www.organicjas.com/" target="_blank
(google misschien anders op jas organic clothing... ?)

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma mar 23, 2009 15:27

indra schreef:ik probeer dat ook wel te doen, koop sowieso maar weinig kleding en als ik het doe en het niet tweedehands is voel ik me er eigenlijk altijd schuldig over... loop er daardoor soms wat afgelopen bij en moet mezelf dwingen soms er wat verzorgder uit te zien.
merk nu dat wanneer ik beter in mn vel zit psychisch ik het mezelf ook iets meer toe sta, maar ik moet zeggen dat ik er veel moeite heb (ojee wat een levenspraat) dat 'de/elk mens' per definitie impact heeft op leven op de aarde om zo maar te zeggen. ja, ik weet het, de wereld kan je niet op je schouders nemen maar soms voel ik me over de kleinste dingen schuldig..
+1. Heel herkenbaar.
Als ik 'luxe' wil doen ga ik naar de Fair Back of naar een andere kringloopwinkel. Ik vind daar altijd wel iets leuks, en het kost haast niks. Volgens mij is de kringloop de manier waarop je het minste inpact hebt op de natuur, dus schuldig hoef ik me er niet over te voelen. Weet jij trouwens of er een weggeefwinkel in Groningen is?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma mar 23, 2009 15:28

Er zat eerst wel een weggeefwinkel aan de Ebbingestraat geloof ik, alleen die is al snel weer verdwenen jammer genoeg.

indra

Bericht door indra » ma mar 23, 2009 21:39

Jasmijn schreef:
indra schreef:ik probeer dat ook wel te doen, koop sowieso maar weinig kleding en als ik het doe en het niet tweedehands is voel ik me er eigenlijk altijd schuldig over... loop er daardoor soms wat afgelopen bij en moet mezelf dwingen soms er wat verzorgder uit te zien.
+1. Heel herkenbaar.
Als ik 'luxe' wil doen ga ik naar de Fair Back of naar een andere kringloopwinkel. Ik vind daar altijd wel iets leuks, en het kost haast niks. Volgens mij is de kringloop de manier waarop je het minste inpact hebt op de natuur, dus schuldig hoef ik me er niet over te voelen. Weet jij trouwens of er een weggeefwinkel in Groningen is?
jep, ben er zelf (nog) niet geweest, maar er is er weer een aan het boterdiep dus vlak bij maikel. op de deur/raam staan openingstijden, geloof vooral 's middags.

Emiel

Bericht door Emiel » di okt 23, 2012 10:38

Ik kwam deze webwinkel tegen en ze verkopen mooie kleding vind ik. Alles wordt handgemaakt gemaakt (behalve t-shirts) en geprint met milieuvriendelijke inkt. De t-shirts zijn van biologisch katoen, de rest niet. Het enige is het is best prijzig..
All Izwoz clothing except for t-shirts are made by us. The desigining, patternmaking, cutting, and sewing is all done in our home studio.

We currently live in a sub-tropical rainforest sanctuary in Northern New South Wales, Australia. We spend many of our days at our sanctuary creating art and drawing new clothing designs. We are constantly adding new items to our Izwoz clothing range. Our hoodies, vests, boleros, skirts, gloves and legwarmers are now made from 100% cotton New Zealand unbrushed fleece. We use earth friendly organic t'shirts and t'shirts produced using wind and solar energy! All printing is done by us in our home studio using environmentally friendly ink!
Izwoz website

Apraxia

Bericht door Apraxia » di okt 23, 2012 22:59

Hihi..je kan aan de prints zien wat diegene wel eens heeft gebruikt om tot verruiming te komen ;)
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Emiel

Bericht door Emiel » wo okt 24, 2012 8:54

Het is wel hippie-kleding inderdaad :wink:

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » wo okt 24, 2012 9:13

Daarvoor is mijn buidel toch echt niet diep genoeg. Wel jammer.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo okt 24, 2012 13:05

Was op zoek naar fair hardloopkleding... Kan het nergens vinden. Kan mijn vaders 2ehands hardloopshirts wel aantrekken maar die zijn echt véuls te groot :D

Iemand toevallig een tip?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

jojo

Bericht door jojo » wo okt 24, 2012 13:53

Shirts onder de naaimachine doorhalen :D Maar serieus; da's best een optie. Moet je wel een beetje een goeie naaimachine hebben, eentje die van stretch houdt én kunnen naaien natuurlijk (of het een ander laten doen).

Emiel

Bericht door Emiel » wo nov 14, 2012 19:45

Sweatshopvrije t-shirts met mooie prints. Deel van opbrengst gaat naar anti-dierproeven.

Papricavia
Leefwijze: part-time vegetarier

Bericht door Papricavia » zo jan 27, 2013 18:23

Kijk hier eens: http://www.talkingdress.nl/gids.htm
Je kunt hier zoeken naar winkels met fairtrade kleding. De maakster van de website heeft ook een boek geschreven met achtergrond en tips over kleding.
Deze maand blog ik over de Vegan Challenge: http://duurzaamtoch.nl/blog/index.php

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma jan 28, 2013 13:57

jojo schreef:Shirts onder de naaimachine doorhalen :D Maar serieus; da's best een optie. Moet je wel een beetje een goeie naaimachine hebben, eentje die van stretch houdt én kunnen naaien natuurlijk (of het een ander laten doen).
Dank!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

lani

Bericht door lani » do mei 16, 2013 13:22

ik heb broeken nodig :( .. het weinige geld dat we hebben gaat op in voedsel enzo =/

weet iemand iets rond of in Nijmegen waar ik eventueel goedkoop aan broeken kan komen? ik hoop op iets fair trade / sweatshop free natuurlijk maar zit te denken om anders gewoon 2 paar broeken te kopen ergens goedkoop en dan later investeer ik wel in wat bio/fairtrade/etc en geef ik de andere wel weg ofzo

of als iemand nog iets heeft liggen, ik heb volgens mij maar 32 ofzo, misschien 34 vanwege m'n lengte, ik ben iets van 1.90, maar kweenie zo goed hoe maten werken :P .. heb 2 broeken op t moment en eentje is 10 jaar oud en niet eens van mij en daar staat niks meer in, is vervaagd denk ik, de andere die ik heb is van de dumpzaak en is maat XL of L ofzo :P

kan ook ruilen, m'n vriend heeft heel veel kleding liggen en wilt er van af, we dumpen t anders bij de winkel in zo'n bak voor goede doelen ofzoiets.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do mei 16, 2013 13:43

Ik koop vaak broeken bij de kringloop winkel. Dat is goedkoop en hoewel de kleding oorspronkelijk wel in een sweatshop gemaakt kan zijn, gaat het geld wat je ervoor betaalt niet naar de producent, dus je geeft geen geld aan de sweatshop industrie. Ik vind regelmatig nieuwe of bijna nieuwe kleding bij kringloopwinkels, dus het is ook niet dat ze alleen maar half afgedragen spullen hebben.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » do mei 16, 2013 20:16

Als je snuffelmarkt of rommelmarkt in je buurt hebt eens kijken, wordt vaak kleding aangeboden.

Als je op facebook zit zijn er vaak wel weggeefhoeken of kledingruilmarkten, wellicht 1 in je woonplaats?

(dat is dan 2e hands, niet dat bio/sweat gebeuren (geen idee ook wat dat is, maar daar ga ik later mijn hoofd wel eens over breken ;) ) )

lani

Bericht door lani » do mei 16, 2013 20:23

thanks for the tips =] .. zal m'n ogen open houden voor dat soort dingen ^^ kringloop is wel beter dan iets nieuws kopen wat 90% kans is dat t van sweatshop ofzo vandaan komt, dus dat doe ik liever natuurlijk ..

denk dat ik nu eerst ff wat koop via kringloop, markt, via iemand of iets dergelijks en dan later koop ik wel goede kleding via een vega/bio/fairtrade/whatever/allin1 bedrijf/webshop/whatever ^_^ .. en dan kunnen de oude kleding weer naar goede doelen, kringloop, enz ofzo natuurlijk =)

Plaats reactie