recht op veganisme

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
robin

recht op veganisme

Bericht door robin » do feb 22, 2007 0:55

Hallo,

Is veganistisch zijn eigelijk een gerespecteerd recht? Ik hoor van mensen op bijvoorbeeld een horeca school dat ze uit de les worden gekickt als ze vegatarisch, of laat staan veganistisch voedsel willen klaarmaken. Zou een school jouw keus moeten respecteren? Of is dit niet verplicht? Is veganist zijn wel echt een recht?

Hebben andere mensen ook situaties gehad waarbij hun veganist-zijn niet werd gerespecteerd?

Groet,
Robin

Morbide
Contacteer:

Bericht door Morbide » do feb 22, 2007 1:45

Veganistisch zijn is in zoverre een recht dat dode dieren eten dat ook is.
Nietes, Fiona is de liefste :heart:

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » do feb 22, 2007 12:00

Zijn er veganisten die naar zo'n school gaan? Ik heb mijn studiekeuze mede gebaseerd op het proefdiergebruik binnen de opleiding. Mij lijkt het dat er geen veganist rondloopt bij een opleiding waarbij lijken snijden de hoofdmoot is.

-gebruikergewist-

Re: recht op veganisme

Bericht door -gebruikergewist- » do feb 22, 2007 12:03

robin schreef:Ik hoor van mensen op bijvoorbeeld een horeca school dat ze uit de les worden gekickt als ze vegatarisch, of laat staan veganistisch voedsel willen klaarmaken.
Ik kan me niet voorstellen dat mensen van school gestuurd worden omdat ze vega(n) eten willen bereiden. Wel dat ze geacht worden om ook vlees te bereiden. Wat ik ook kan voorstellen is dat mensen geadviseerd wordt van school te gaan omdat ze, als ze geen gerechten met vlees willen bereiden, toch nooit aan de exameneisen van die opleiding kunnen voldoen en het dus in feite geen zin heeft om er tijd en moeite aan te besteden.

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske » do feb 22, 2007 13:33

Beste Robin

In het onderwijs zijn scholen vrij om hun aanbodpakket te bepalen.
Een school die ervoor kiest zich te richten op de horeca mag dus zelf kiezen welke menu's en gerechten ze de leerlingen laat bereiden.
Als leerling, van eender welke afkomst, religie of eender welke mening dan ook, kun je daar niets aan veranderen.

De studenten kiezen aan de hand van uitleg welke school / opleiding het best bij hun pas en ze moeten zich dan ook aan die regels houden.
Dat heeft niets te maken met de school die niet open staat voor de mening van anderen ofzo, maar als je je ergens inschrijft geef je gewoon te kennen dat je akkoord bent met die welbepaalde regels en dan moet je je eraan houden.

Net zoals je kiest om in een bepaald land te gaan wonen. Als je de wet overtreed en je bent niet akkoord, tja dan zullen er toch sancties ofzo volgen omdat je je aan de wetten van dat land moet houden.

Nu, onderwijs is vrij. Dat wil zeggen dat eender wie een school mag oprichten (je moet natuurlijk aan voorwaarden voldoen zoals: 18 + , bekwaamheid en dergelijke) maar daarbuiten ben je vrij. Als ik dus morgen een veganistische hotelschool wil starten dan mag dit gewoon.

Maar er zit natuurlijk een addertje onder het gras hé. Iedereen is dan wel vrij om onderwijs in te richten, maar ja of dat onderwijs door de wet en staat voldoende erkent wordt om een degelijk diploma uit te reiken, dat is wat anders. Je kunt dus perfect een opleiding volgen en vlekkeloze en lekkere menu's bereiden, maar toch krijg je daarom niet een erkend diploma in handen.

En natuurlijk, als je een restaurant wilt openen, dan geloof ik wel dat je dat diploma in handen moet hebben.

robin

Bericht door robin » do feb 22, 2007 16:49

Shantisabine schreef: Zijn er veganisten die naar zo'n school gaan?
Nou, de vleeseter ging naar school, maar is ondertussen vegetarier geworden.

Ik denk wel dat als je een vegan horeca school opricht dat er ook een erkend diploma voor komt. Een vegan restaurant is toch verder niks mis mee lijkt me. Misschien een idee voor iemand om zo'n school op te richten? :idea:

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske » do feb 22, 2007 19:07

Ja je moet natuurlijk een heleboel personeel vinden enzo ook he.
Voldoende leerkrachten (ik veronderstel dat er andere vakken zijn dan koken alleen), poetspersoneel, secretaresses en dergelijke, maar ja als je dat voor mekaar krijgt ... dan zal ik daar zeker een opleiding volgen :wink: :D

fieke
Leefwijze: veganist

Bericht door fieke » vr feb 23, 2007 12:55

Ik heb gehoord dat er bij ons, in de opleidingen vb. koken, of voedingsleer en zo, gedwongen wordt om alles te proeven, ook al ben je vega - om zogezegd te weten hoe het smaakt en wat je ermee kunt doen...

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » zo feb 25, 2007 18:01

op mijn school is het ook verplicht om bijv. naar een melk-vee boederij te gaan..
om zuivel en eieren te koken.
Vlees wijger ik zoiezo.. en het uitkiezen van schapen voor de slacht.
heb wel koeien geschoren, schapen bekapt enz.. dan zie je al wat er allemaal voor gruwelijkheden zijn..
maar het moet wel want anders word je van school gekickt..
ik gebruik de verplichting om te leren en er met anderen over te praten en uit te leggen dat dit slecht is enz.. maar naar een slachthuis , een dier doden of pijn doen of vlees koken nee dat weiger ik echt.

maar op scholen enz word je wel op de proef gesteld ja..
verplicht naar die boederijen en koken van dieren lijken enz..

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske » zo feb 25, 2007 18:12

Wat betekent "schapen bekappen"?

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » zo feb 25, 2007 18:17

Waarschijnlijk heeft dat iets met het inkorten van de hoeven van schapen te maken (net zoals het knippen van nagels bij mensen zeg maar).

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » zo feb 25, 2007 20:08

Tieske schreef:Wat betekent "schapen bekappen"?
met een mes de heletijd stukjes eraf snijden tot de hoef alleen nog maar zacht hoefdeel bevat.
het is best wel eng werk want je mag niet verkeerd snijden.
mocht je wel de hoef helemaal beschadigen gaat het schaap zonder pardon in het stalletje bij de andere gewonde schapen die binnekort naar de slacht gaan.. en zoiezo verkeerd snijden doet pijn bij ze...
Vond ik best wel eng:O
maar als je ziet hoe het leven van een schaap voor wol eruit ziet... das geen pretje ookal zie je ze bijna altijd vrolijk in de wij dat heeft zo zijn redenen

veglife

Re: recht op veganisme

Bericht door veglife » wo apr 18, 2007 20:17

robin schreef:Is veganistisch zijn eigelijk een gerespecteerd recht?
Fight for your right to vegan!

Dennis

Bericht door Dennis » do apr 19, 2007 15:58

Hmm, als je in een supermarkt werkt dan zou je dus principieel mogen weigeren om de knakworsten te vullen... Als je dat niet wilt, dan zou je er niet moeten werken toch?

Maar aan de andere kant, als een gelovig iemand mag weigeren om een homo-huwelijk te sluiten, dan zou ik me ook kunnen voorstellen dat je mag weigeren om met vlees in aanraking te komen.

Ik vind dat je je er op moet kunnen beroepen, voor zover het haalbaar is. Maar als de realiteit zegt dat je functie dan niet voldoende kunt uitvoeren, dan vind ik dat de werkgever dit als basis voor ontslag moet kunnen aandragen. In feite is het werkweigering.

fief
Contacteer:

Bericht door fief » do apr 19, 2007 16:12

Petra had het er laatst over dat ze een manager van een supermarkt kent en bij die supermarkt werkt een vegetari?r die niet het vlees bij hoeft te vullen.
Dus het kan blijkbaar toch :idea:

ingenting

Bericht door ingenting » do apr 19, 2007 18:05

Dennis schreef:Hmm, als je in een supermarkt werkt dan zou je dus principieel mogen weigeren om de knakworsten te vullen... Als je dat niet wilt, dan zou je er niet moeten werken toch?

Maar aan de andere kant, als een gelovig iemand mag weigeren om een homo-huwelijk te sluiten, dan zou ik me ook kunnen voorstellen dat je mag weigeren om met vlees in aanraking te komen.

Ik vind dat je je er op moet kunnen beroepen, voor zover het haalbaar is. Maar als de realiteit zegt dat je functie dan niet voldoende kunt uitvoeren, dan vind ik dat de werkgever dit als basis voor ontslag moet kunnen aandragen. In feite is het werkweigering.

Maar als je uiteindelijk toch veganistische/vegetarische chef zou worden ( na de koksopleiding)... dan is het toch eigenlijk niet nodig om te weten hoe bv. een schaap in elkaar zit en hoe je elk deel kan klaarmaken?

Tenzij je de geleerde bereidingswijze uiteindelijk op 'vleesvervangers' zou toepassen...
Maar dan zou je deze ook tijdens de opleiding kunnen gebruiken i.p.v. vlees.

Ik las op een ander forum dat er in (ik dacht) californi? wel een school is waar ze het respecteren wanneer je vegan/vegetarisch bent..
Dus het is wel mogelijk. Maar waarschijnlijk verschilt het per gebied en hoe open deze staan voor verschillende leefwijzes etc.?

(ik *hoop* dat ik op een koksschool aangenomen wordt ergens in Nederland, zonder vlees te hoeven aanraken:\)
La maquereau des petits g?teaux (h)

Morbide
Contacteer:

Bericht door Morbide » vr apr 20, 2007 10:01

fief schreef:Petra had het er laatst over dat ze een manager van een supermarkt kent en bij die supermarkt werkt een vegetari?r die niet het vlees bij hoeft te vullen.
Yup. Ze heeft slagerijvrijstelling gekregen. Ik ben overigens van mening dat liever geen vlees in de vakken leggen iets heel anders is dan weigeren paren van hetzelfde geslacht te huwen. Het meisje in kwestie heeft niet ge?ist dat niet met vlees hoefde te werken. Ze heeft het gevraagd.
Nietes, Fiona is de liefste :heart:

Marla

Bericht door Marla » vr apr 20, 2007 11:26

Toen ik nog in de natuurwinkel werkte weigerde bijna iedereen om het vlees bij te vullen, dus moest de bedrijfsleider het zelf doen.

Dennis

Bericht door Dennis » za apr 21, 2007 8:51

Morbide schreef:Ik ben overigens van mening dat liever geen vlees in de vakken leggen iets heel anders is dan weigeren paren van hetzelfde geslacht te huwen.
Het is in zoverre hetzelfde dat je in beide situaties vanuit een overtuiging iets niet wilt doen.

Penny Lane
Contacteer:

Bericht door Penny Lane » ma apr 23, 2007 14:10

fief schreef:Petra had het er laatst over dat ze een manager van een supermarkt kent en bij die supermarkt werkt een vegetari?r die niet het vlees bij hoeft te vullen.
Ik heb daar ook om gevraagd en ik hoef het ook niet te doen, gelukkig (y).
look back and laugh

Plaats reactie