Wereldvrouwen dag

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Theo
Berichten: 265
Lid geworden op: ma nov 06, 2006 18:49

Bericht door Theo » di sep 18, 2007 16:07

vanuit sociologisch oogpunt vind ik het vooral interessant waarom mensen bepaalde gevoelens hebben, wat de oorzaken zijn.

in een ander topic schreef iemand dat de keuze voor veganisme een emotionele is. daar ben ik het maar ten dele mee eens. voor mij is het vooral een rationele.

vegalan
Berichten: 2083
Lid geworden op: za jan 25, 2003 14:45
Leefwijze: veganist

Bericht door vegalan » do sep 20, 2007 18:45

Theo schreef:vanuit sociologisch oogpunt vind ik het vooral interessant waarom mensen bepaalde gevoelens hebben, wat de oorzaken zijn.

in een ander topic schreef iemand dat de keuze voor veganisme een emotionele is. daar ben ik het maar ten dele mee eens. voor mij is het vooral een rationele.
Wat is de basis van je rationele keuze?


.

Gebruikersavatar
Theo
Berichten: 265
Lid geworden op: ma nov 06, 2006 18:49

Bericht door Theo » vr sep 21, 2007 7:33

vegalan schreef:
Wat is de basis van je rationele keuze?


.
de negatieve dialectiek, of te wel het deconstrueren van ordeningen (hokjes) die in maatschappij worden gebruikt en voor lief worden genomen. wanneer er geen ordeningen meer zijn ben je in staat om op basis van rationele overwegingen na te gaat wat in bepaalde situaties wel ethisch goede hokjes zijn. als ik dat doe kom er uiteindelijk op om voor voedsel, amusement en gebruik geen onderscheid te maken tussen mens en dier. ze dus op die gebieden als gelijke te zien.

vegalan
Berichten: 2083
Lid geworden op: za jan 25, 2003 14:45
Leefwijze: veganist

Bericht door vegalan » vr sep 21, 2007 12:51

Theo schreef:
de negatieve dialectiek, of te wel het deconstrueren van ordeningen (hokjes) die in maatschappij worden gebruikt en voor lief worden genomen. wanneer er geen ordeningen meer zijn ben je in staat om op basis van rationele overwegingen na te gaat wat in bepaalde situaties wel ethisch goede hokjes zijn. als ik dat doe kom er uiteindelijk op om voor voedsel, amusement en gebruik geen onderscheid te maken tussen mens en dier. ze dus op die gebieden als gelijke te zien.

Wat maakt dat je voor iets kiest en wat beweegt je om die keuze te vervolgen? Bijv deze methode om voor het juiste hokje te kiezen.

.

Gebruikersavatar
Theo
Berichten: 265
Lid geworden op: ma nov 06, 2006 18:49

Bericht door Theo » vr sep 21, 2007 14:17

vegalan schreef:

Wat maakt dat je voor iets kiest en wat beweegt je om die keuze te vervolgen? Bijv deze methode om voor het juiste hokje te kiezen.

.
reden is dat ik niet geloof in een waarheid. de werkelijkheid is - vrij naar het klassieke boeddhisme - een constructie. een menselijke constructie. als dat zo is, dan vind ik dat ik als individue de verantwoordelijkheid cheb om die werkelijkheid voor mezelf steeds opnieuw te construeren. op basis van nieuwe informatie die ik heb verzameld. omdat elke situatie wat mij betreft in bepaalde mate uniek is vind ik het eveneens mijn taak steeds andere ordeningen te defini?ren op basis waarvan ik betere beslissingen kan nemen. aangezien ik niet in een universele waarheid geloof, doe ik dat ook niet in een universeel ordeningssysteem.

vegalan
Berichten: 2083
Lid geworden op: za jan 25, 2003 14:45
Leefwijze: veganist

Bericht door vegalan » vr sep 21, 2007 18:08

Theo schreef:
reden is dat ik niet geloof in een waarheid. de werkelijkheid is - vrij naar het klassieke boeddhisme - een constructie. een menselijke constructie. als dat zo is, dan vind ik dat ik als individue de verantwoordelijkheid cheb om die werkelijkheid voor mezelf steeds opnieuw te construeren. op basis van nieuwe informatie die ik heb verzameld. omdat elke situatie wat mij betreft in bepaalde mate uniek is vind ik het eveneens mijn taak steeds andere ordeningen te defini?ren op basis waarvan ik betere beslissingen kan nemen. aangezien ik niet in een universele waarheid geloof, doe ik dat ook niet in een universeel ordeningssysteem.
Binnen het boeddhisme bestaat er ook nog zoiets als een wereld buiten het menselijk kengebied en een wereld die alleen door een verlichte (boeddha) kan worden aanschouwd. Het lijkt mij juist om steeds weer die vraag inzake de werkelijkheid te stellen. Maar het is geen gemakkelijke opgaven als je alle traditionele geordende informatie negeert. Dat betekent dat je voornamelijk alleen gebruik kunt maken van je eigen ervaring die je ook steeds weer opnieuw ordent. Hoe stabiel is dat geheel of hoe stevig is het fundament?


.

Gebruikersavatar
Theo
Berichten: 265
Lid geworden op: ma nov 06, 2006 18:49

Bericht door Theo » za sep 22, 2007 8:20

vegalan schreef:
Binnen het boeddhisme bestaat er ook nog zoiets als een wereld buiten het menselijk kengebied en een wereld die alleen door een verlichte (boeddha) kan worden aanschouwd. Het lijkt mij juist om steeds weer die vraag inzake de werkelijkheid te stellen. Maar het is geen gemakkelijke opgaven als je alle traditionele geordende informatie negeert. Dat betekent dat je voornamelijk alleen gebruik kunt maken van je eigen ervaring die je ook steeds weer opnieuw ordent. Hoe stabiel is dat geheel of hoe stevig is het fundament?


.
in het boeddhisme is de boeddha gewoon de verlichte mens zelf hoor. alleen zul je daar constant aan moeten werken, zie de vertaling van het concept in het werk van Nietzsche en de parallele gedachtegang bij Plato. dat is ook precies zoals ik dat voor me zie.

natuurlijk, je kun niet altijd alert zijn en ook ik functioneer vaak op de automatische piloot (en neem dus standaard ordeningssystemen over), maar ik ben me er wel constant bewust van. wat dat betreft denk ik dat een wereld die voortdurend in beweging is, zonder erg stevig fundament gemakkelijk kan slagen. waarom zou het eigenlijk niet? lees er Dialektiek van de Verlichting (horkheimer en adorno) maar op na.

vegalan
Berichten: 2083
Lid geworden op: za jan 25, 2003 14:45
Leefwijze: veganist

Bericht door vegalan » za sep 22, 2007 12:46

Theo schreef:
in het boeddhisme is de boeddha gewoon de verlichte mens zelf hoor.
Alleen een verlichte kan het reine land aanschouwen.
Ik haal mijn kennis over het boeddhisme liever uit te tipitaka.

.

Gebruikersavatar
Theo
Berichten: 265
Lid geworden op: ma nov 06, 2006 18:49

Bericht door Theo » za sep 22, 2007 12:54

vegalan schreef:
Alleen een verlichte kan het reine land aanschouwen.
Ik haal mijn kennis over het boeddhisme liever uit te tipitaka.

.
ik ben niet religieus. ik zie het boeddhisme als een denksysteem, niet als een religie. dat zou afbreuk doen aan de wel degelijk erg interessante inhoud.

vegalan
Berichten: 2083
Lid geworden op: za jan 25, 2003 14:45
Leefwijze: veganist

Bericht door vegalan » za sep 22, 2007 13:01

Theo schreef:
ik ben niet religieus. ik zie het boeddhisme als een denksysteem, niet als een religie. dat zou afbreuk doen aan de wel degelijk erg interessante inhoud.
Dan kom je eerder bij schopenhauer!



.

Gebruikersavatar
Theo
Berichten: 265
Lid geworden op: ma nov 06, 2006 18:49

Bericht door Theo » za sep 22, 2007 13:08

vegalan schreef:
Dan kom je eerder bij schopenhauer!



.
nou, het probleem met hem is dat hij het allemaal wel heel erg lijden maakt. dat trekt me niet zo ;-)

Fontanelle
Berichten: 1713
Lid geworden op: ma nov 07, 2005 21:49
Leefwijze: veganist

Bericht door Fontanelle » di jan 15, 2008 15:50

een heel grote invloed op mijn mening over abortus en waarom ik pro-choice ben:
THE MOST far-reaching social development of modern times is the revolt of woman against sex servitude. The most important force in the remaking of the world is a free motherhood. Beside this force, the elaborate international programmes of modern statesmen are weak and superficial. Diplomats may formulate leagues of nations and nations may pledge their utmost strength to maintain them, statesmen may dream of reconstructing the world out of alliances, hegemonies and spheres of influence, but woman, continuing to produce explosive populations, will convert these pledges into the proverbial scraps of paper; or she may, by controlling birth, lift motherhood to the plane of a voluntary, intelligent function, and remake the world. When the world is thus remade, it will exceed the dream of statesman, reformer and revolutionist.
Only in recent years has woman’s position as the gentler and weaker half of the human family been emphatically and generally questioned. Men assumed that this was woman’s place; woman herself accepted it. It seldom occurred to anyone to ask whether she would go on occupying it forever.
Upon the mere surface of woman’s organized protests there were no indications that she was desirous of achieving a fundamental change in her position. She claimed the right of suffrage and legislative regulation of her working hours, and asked that her property rights be equal to those of the man. None of these demands, however, affected directly the most vital factors of her existence. Whether she won her point or failed to win it, she remained a dominated weakling in a society controlled by men.
Woman’s acceptance of her inferior status was the more real because it was unconscious. She had chained herself to her place in society and the family through the maternal functions of her nature, and only chains thus strong could have bound her to her lot as a brood animal for the masculine civilizations of the world. In accepting her rôle as the “weaker and gentler half,” she accepted that function. In turn, the acceptance of that function fixed the more firmly her rank as an inferior.
Caught in this “vicious circle,” woman has, through her reproductive ability, founded and perpetuated the tyrannies of the Earth. Whether it was the tyranny of a monarchy, an oligarchy or a republic, the one indispensable factor of its existence was, as it is now, hordes of human beings—human beings so plentiful as to be cheap, and so cheap that ignorance was their natural lot. Upon the rock of an unenlightened, submissive maternity have these been founded; upon the product of such a maternity have they flourished.
No despot ever flung forth his legions to die in foreign conquest, no privilege-ruled nation ever erupted across its borders, to lock in death embrace with another, but behind them loomed the driving power of a population too large for its boundaries and its natural resources. 6
No period of low wages or of idleness with their want among the workers, no peonage or sweatshop, no child-labor factory, ever came into being, save from the same source. Nor have famine and plague been as much “acts of God” as acts of too prolific mothers. They, also, as all students know, have their basic causes in over-population.
The creators of over-population are the women, who, while wringing their hands over each fresh horror, submit anew to their task of producing the multitudes who will bring about the next tragedy of civilization. 8
While unknowingly laying the foundations of tyrannies and providing the human tinder for racial conflagrations, woman was also unknowingly creating slums, filling asylums with insane, and institutions with other defectives. She was replenishing the ranks of the prostitutes, furnishing grist for the criminal courts and inmates for prisons. Had she planned deliberately to achieve this tragic total of human waste and misery, she could hardly have done it more effectively.
Woman’s passivity under the burden of her disastrous task was almost altogether that of ignorant resignation. She knew virtually nothing about her reproductive nature and less about the consequences of her excessive childbearing. It is true that, obeying the inner urge of their natures, some women revolted, They went even to the extreme of infanticide and abortion. Usually their revolts were not general enough. They fought as individuals, not as a mass. In the mass they sank back into blind and hopeless subjection. They went on breeding with staggering rapidity those numberless, undesired children who become the clogs and the destroyers of civilizations.
To-day, however, woman is rising in fundamental revolt. Even her efforts at mere reform are, as we shall see later, steps in that direction. Underneath each of them is the feminine urge to complete freedom. Millions of women are asserting their right to voluntary motherhood. They are determined to decide for themselves whether they shall become mothers, under what conditions and when. This is the fundamental revolt referred to. It is for woman the key to the temple of liberty.
Even as birth control is the means by which woman attains basic freedom, so it is the means by which she must and will uproot the evil she has wrought through her submission. As she has unconsciously and ignorantly brought about social disaster, so must and will she consciously and intelligently undo that disaster and create a new and a better order.

The task is hers. It cannot be avoided by excuses, nor can it be delegated. It is not enough for woman to point to the self-evident domination of man. Nor does it avail to plead the guilt of rulers and the exploiters of labor. It makes no difference that she does not formulate industrial systems nor that she is an instinctive believer in social justice. In her submission lies her error and her guilt. By her failure to withhold the multitudes of children who have made inevitable the most flagrant of our social evils, she incurred a debt to society. Regardless of her own wrongs, regardless of her lack of opportunity and regardless of all other considerations, she must pay that debt.
She must not think to pay this debt in any superficial way. She cannot pay it with palliatives—with child-labor laws, prohibition, regulation of prostitution and agitation against war. Political nostrums and social panaceas are but incidentally and superficially useful. They do not touch the source of the social disease.
War, famine, poverty and oppression of the workers will continue while woman makes life cheap. They will cease only when she limits her reproductivity and human life is no longer a thing to be wasted.
Two chief obstacles hinder the discharge of this tremendous obligation. The first and the lesser is the legal barrier. Dark-Age laws would still deny to her the knowledge of her reproductive nature. Such knowledge is indispensable to intelligent motherhood and she must achieve it, despite absurd statutes and equally absurd moral canons.
The second and more serious barrier is her own ignorance of the extent and effect of her submission. Until she knows the evil her subjection has wrought to herself, to her progeny and to the world at large, she cannot wipe out that evil.
To get rid of these obstacles is to invite attack from the forces of reaction which are so strongly entrenched in our present-day society. It means warfare in every phase of her life. Nevertheless, at whatever cost, she must emerge from her ignorance and assume her responsibility.
She can do this only when she has awakened to a knowledge of herself and of the consequences of her ignorance. The first step is birth control. Through birth control she will attain to voluntary motherhood. Having attained this, the basic freedom of her sex, she will cease to enslave herself and the mass of humanity. Then, through the understanding of the intuitive forward urge within her, she will not stop at patching up the world; she will remake it.
Woman And The New Race van Margaret Sanger (1920)
h1: woman's error and debt

Gebruikersavatar
Kirsty xvx
Berichten: 1999
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 9:10
Leefwijze: veganist

Bericht door Kirsty xvx » vr jan 18, 2008 11:51

A lot has been said about how to prevent rape: Women should learn self-defense, lock themselves in their houses after dark, they shouldn't have long hair and wear short skirts, they shouldn't leave drinks unattended. Fuck, they shouldn't dare to get drunk at all.

Instead of that bullshit, how about:

if a woman is drunk, don't rape her.
if a woman is walking alone at night, don't rape her.
if a women is drugged and unconscious, don't rape her.
if a woman is wearing a short skirt, don't rape her.
if a woman is jogging in a park at 5 am, don't rape her.
if a woman looks like your ex-girlfriend you're still hung up on, don't rape her.
if a woman is asleep in her bed, don't rape her.
if a woman is asleep in your bed, don't rape her.
if a woman is doing her laundry, don't rape her.
if a woman is in a coma, don't rape her.
if a woman changes her mind in the middle of or about a particular activity, don't rape her.
if a woman has repeatedly refused a certain activity, don't rape her.
if a woman is not yet a woman, but a child, don't rape her.
if your girlfriend or wife is not in the mood, don't rape her.
if your step-daughter is watching tv, don't rape her.
if you break into a house and find a woman there, don't rape her.

if your friend thinks it's okay to rape someone, tell him it's not, and that he's not your friend.
if your "friend" tells you he raped someone, report him to the police.
if your frat-brother or another guy at the party tells you there's an unconscious woman upstairs and it's your turn, don't rape her, call the police and tell the guy he's a rapist.

tell your sons, god-sons, nephews, grandsons, sons of friends it's not okay to rape someone.

don't tell your women friends how to be safe and avoid rape.
don't imply that she could have avoided it if she'd only done/not done x.
don't imply that it's in any way her fault.
don't let silence imply agreement when someone tells you he "got some" with the drunk girl.
don't perpetuate a culture that tells you that you have no control over or responsibility for your actions. You can, too, help yourself.

If you agree, repost this somewhere. It's that important.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Gebruikersavatar
Kirsty xvx
Berichten: 1999
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 9:10
Leefwijze: veganist

Bericht door Kirsty xvx » vr jan 18, 2008 12:54

Burn Down The Walls That Say You Can't
Written By: Kathleen Hanna

Be a dork, tell your friends you love them

Resist the temptation to view those around you as objects & use them.

Recognize empathy and vulnerability as positive forms of strength.

Resist the internalization of capitalism, the reducing of people & oneself to commodities, meant to be consumed.

Resist psychic death.

Don't allow the world to make you into a bitter abusive asshole

Cry in public.

Don't judge other people. Learn to be yourself

Acknowledge emotional violence as real.

Figure out how the idea of competition fits into your intimate relationships

Decide that you'd rather learn stuff than prove you're right all the time.

Believe people when they tell you they are hurting or are in pain.

Recognize you are not the center of the universe.

Recognize your connection to other people and species.

Make additions to this list and/or think about why you don't agree w/some of what i've written.

Don't assume people invent pain in order to mainpulate you or make you feel bad.

Close your mind to the propaganda of the status quo by examining its effects on you, cell by artificial cell.

Trust.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Chantal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr dec 28, 2007 19:35

Bericht door Chantal » wo jan 30, 2008 22:16

Vorig jaar was ik met wereld vrouwendag uitgenodigd op een feest en dat was opzich heel erg leuk, maar ik vond het wel een beetje jammer dat er nauwelijks Nederlandse dames waren opkomen dagen.
Nu was de verhouding ongeveer 10 Nederlandse dames tegenover ruim 400 Turkse,Afgaanse, Iraanse dames.

Het Women-inc festival vind ik trouwens ook altijd erg leuk om heen gaan.
Ik heb er zelf ook nog een keer opgetreden toen ook het feest van Hafla Anissa er werd gevierd (feest voor de vrouw), echt erg leuk!
http://www.women-inc.nl

Orientaalse dans (buikdansen) vind ik ook helemaal geweldig.
Het mooi om het gevoel te ervaren van de kracht die ontstaat waarneer vrouwen samen dansen.
Zelf hou ik erg van tribal bellydance en zwaardansen en met dubbele sluiers dansen 8)
Helaas zijn veel mensen die denken dat buikdansen een verleidingsdans is.
Gelukkig dans ik bij een hele goede danseres die buikdansen meer naar buiten toe uitdraagt als een kunstvorm.

Dit is 1 van mijn favo tribal danseressen.
In het eerste filmpje doet ze na ongeveer 2 minuten een backband met een turkisch drop er achter aan, dat is zooooooooooooooo cool.
Ik heb het ook al 638261 geprobeerd en het lukt nu best aardig, je krijgt er alleen redelijke blauwe knieen van.
http://nl.youtube.com/watch?v=pHw6GX71NdM
de tweede is een drumsolo
http://nl.youtube.com/watch?v=keN17yEUI ... re=related

Gebruikersavatar
Kirsty xvx
Berichten: 1999
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 9:10
Leefwijze: veganist

Re: Wereldvrouwen dag

Bericht door Kirsty xvx » do feb 07, 2008 9:38

PVV-kamerlid Fleur Agema zal aanstaande donderdag voorstellen dat vrouwen die een abortus laten plegen deze voortaan zelf moeten betalen.

Agema is van mening dat dit het aantal vrouwen dat meerdere malen een abortus ondergaat en die gevallen van ‘losbandig gedrag’ zal tegengaan. Een kwart van de vrouwen die abortus ondergaat doet dat een tweede keer nog eens en een deel van hen zelfs meer dan 5-7 keer. Een abortus kost de samenleving naar schatting 315 euro. Nu financiert de overheid de abortusklinieken nog met 10,8 miljoen euro.

Verder is de PVV van mening dat de grens van 13 weken teruggebracht moet worden naar 8 weken, omdat we vanaf dan spreken van een foetus. Ongeveer 13% van de vrouwen die in Nederland een abortus ondergaan is niet in Nederland woonachtig, de PVV wil die abortussen niet meer toestaan.
Dus:
-Arme vrouwen worden kinderrijker
-We bestraffen vrouwen voor 'losbandig gedrag', terwijl we de mannen die daarin participeren onbestraft laten.
-We zorgen er niet voor dat de pil & condooms of andere vormen van voorbehoedsmiddelen gratis worden waardoor een groot gedeelte vh probleem zichzelf zal oplossen...
-Ook straffen we vrouwen uit conservatievere landen dat ze daar leven en dus geen recht hebben op zelfbeschikking.

Ik kreeg een SGP flashback, maar oh nee, het is de Partij voor de Vrijheid. :|
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Penny Lane
Berichten: 312
Lid geworden op: zo aug 14, 2005 17:39
Leefwijze: veganist
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wereldvrouwen dag

Bericht door Penny Lane » do feb 07, 2008 17:49

Losbandig gedrag, typische term. :?
look back and laugh

Niels
Berichten: 607
Lid geworden op: zo feb 12, 2006 13:27
Leefwijze: veganist

Re: Wereldvrouwen dag

Bericht door Niels » do feb 07, 2008 19:40

Nouja, het is niet zo dat iemand Agema serieus neemt.

Fontanelle
Berichten: 1713
Lid geworden op: ma nov 07, 2005 21:49
Leefwijze: veganist

Bericht door Fontanelle » vr feb 08, 2008 9:58

Yes: veel vrouwen seksueel geïntimideerd

Twee op de drie vrouwen is wel eens seksueel geïntimideerd. Dat beweert meisjesweekblad Yes op basis van een onderzoek onder ruim 3700 jonge vrouwen.

Bijna 40% van de ondervraagden geeft aan wel eens aangerand te zijn. En 11% van de jonge vrouwen is verkracht. In veel gevallen is de dader een bekende van het slachtoffer. Van de ondervraagden zegt 13% te zwijgen over hun ervaringen uit angst, schaamte of schuldgevoel.

Fontanelle
Berichten: 1713
Lid geworden op: ma nov 07, 2005 21:49
Leefwijze: veganist

Bericht door Fontanelle » ma feb 25, 2008 21:25

War is hell for everyone involved. For women, this hell can be especially deep. Recruiters don't tell those who enlist that 30% of military women will be sexually assaulted while serving. Women who work as contract employees in Iraq face similar dangers.

Jamie Leigh Jones, a former Halliburton/KBR employee in Iraq, recently testified at a Congressional hearing that she was drugged and brutally gang-raped by her co-workers in 2005. Three years later, KBR and the military have failed to punish the perpetrators or provide redress for Jamie Leigh.

We met Jamie Leigh in Washington and we were moved by her courage-under tremendous pressure-to speak out publicly and start an organization, The Jamie Leigh Foundation, to help other women. Since Jamie Leigh spoke out, 38 U.S. women, all contract employees in Iraq, have come forward to report crimes of sexual harassment and assault in the workplace. Halliburton/KBR has failed to protect the safety of its contract employees, and, in fact, has fostered an environment wherein sexual violence is accepted. Moreover, the company requires employees to sign a private arbitration agreement, forcing them to give up their right to sue the company or have a trial by jury.

"Halliburton is trying to force this into a secret proceeding, which will do nothing to prevent continued abuses of this nature," Jamie Leigh told Congress. "The United States government has to provide people with their day in court when they have been raped and assaulted by other American citizens."

bron: CODEPINK

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast