veganisme en andere principes

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
rik23
Leefwijze: veganist

Re: veganisme en andere principes

Bericht door rik23 » za aug 14, 2010 18:54

mooi stukje Lestat :)
@rno schreef:. Eeuwen geleden verstomde (letterlijk en figuurlijk) een sollicitatiegesprek bij een reclamebureau gelijk, toen ik aangaf vegetariër te zijn.
hoeveel eeuwen gelede was dat? en hoeveel eeuwen ben je nu? :mrgreen: (het licht er denk ik wel aan wat voor reclame ze meestal maken...)

¨In Amerika is dit heel erg, tenzij je een dikke huid hebt¨ :( dat valt me dan van die yanks tegen.

stippel
Leefwijze: flexanist

Bericht door stippel » vr dec 31, 2010 23:33

@rno schreef:Als je tegenover een vreemde aangeeft, dat je vega bent, krijg je er gelijk een aantal vooroordelen bij. Links, geitenwollensokken, homo/lesbisch, wereldverbeteraar, etc. In Amerika is dit heel erg, tenzij je een dikke huid hebt.
Voor sommigen zijn de aanvullende vooroordelen een reden om dan maar geen vega te worden.
Ja, ik voel mij er soms ongemakkelijk bij als ik zeg dat ik veganist ben, omdat anderen mij dan als 'goed' en 'wauw' zien, en een beetje onterecht vind ik dan...
Ik had het er daarnet trouwens nog over met mijn zusje, dat veganist wordt vanaf morgen, ze zei me ook dat ze het best grappig zou vinden dat het aan haar totaaaal niet te zien is (het is een echt modepoppetje: haren gestijld, gezicht opgemaakt, ...). Vooroordelen verbrekend 8)
Andersom vind ik het soms wel best schrikwekkend: er zijn best wel veel mensen waarvan ik denk: ah, alternatief, een echt natuurmens, zal wel op z'n minst vegetariër zijn, maar nee: eet gewoon vlees :P

Emiel

Bericht door Emiel » do jul 14, 2011 14:11

Naast veganisme neig ik tevens naar anti-kapitalisme en anti-consumptie. Niet dat ik momenteel geen slaaf ben van de consumptiemaatschappij (net als iedereen), maar ik vind ook dat het anders kan en moet en probeer zoveel mogelijk in te verdiepen en bewust te zijn hoe ik dat dan het beste kan doen.

Ook probeer ik zo min mogelijk te kopen en zo lang mogelijk met spullen te doen. Ik vind het onzin om spullen te gaan vervangen als ze nog werken en niet kapot of versleten zijn. Ik probeer dan ook niet mee te gaan in trends en dergelijke. Het is best lastig natuurlijk omdat bijna overal waar je kijkt je wordt gebombardeerd met reclames en aanbiedingen, maar ik merk dat ik er steeds ongevoeliger voor word.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do jul 14, 2011 15:06

(y) :welcome: Emiel! :D :hippy:

Emiel

Bericht door Emiel » vr jul 15, 2011 9:22

:wink:

vegalan

Bericht door vegalan » vr jul 15, 2011 11:06

Ik denk dat je hier op het forum wel meer mensen zult vinden die antikapitalistisch zijn en wat de consumptie betreft vrij selectieve keuzes maken. Ik ben ook geen voorstander van het kapitalisme, maar ik ben eigenlijk ook geen voorstander van een democratie of dictatuur, omdat zoals je bij de vlees consumptie ziet (of vroeger slavernij), deze slechte gewoonte continueert zolang de meerderheid van het volk of een persoon daar voor kiest. Democratie krijgt pas zijn waarde als dit samengaat met een stukje bewustwording waardoor de keuze van het volk uiteindelijk resulteer in een optimale samenleving en waarvoor t.a.v. deze samenleving slechte gewoontes worden opgeheven en als dat gebeurd heb je geen democratie meer nodig.

.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo feb 01, 2012 22:50

Ook ik bezit de bekende combinatie idealen veganisme, consuminderen, milieuvriendelijk leven et cetera. Het gaat allemaal om wat minder némen, en wat meer de waarde inzien van de dingen die overblijven, denk ik.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

repelsteeltje

Bericht door repelsteeltje » do jan 17, 2013 10:48

Ik hoop dat veganisme te maken heeft met meer idealen dan alleen dierenrechten. En ik moet zeggen dat toen ik jullie forum doorkeek dat ik blij werd omdat thema's als mensenrechten en milieu overal terug te vinden zijn in het forum..volgens mij meer dit soort thema's hier dan bij het vegetarische forum is mijn eerste indruk..en daar werd ik dus blij van! :D

jojo

Bericht door jojo » do jan 17, 2013 10:53

Joepie! Ik hou van blije mensen!! :D

Emiel

Bericht door Emiel » do jan 17, 2013 12:24

repelsteeltje schreef:Ik hoop dat veganisme te maken heeft met meer idealen dan alleen dierenrechten.
Ik weet wel zeker.

repelsteeltje

Bericht door repelsteeltje » do jan 17, 2013 14:52

fijn!!

Plaats reactie