Codex Alimentarius (?)

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Mark
Leefwijze: veganist

Codex Alimentarius (?)

Bericht door Mark » di jun 24, 2008 11:03

Ik las net het volgende bulletin bericht op myspace en ben wel benieuwd of meer mensen het gelezen hebben en of het waar is wat hier wordt geclaimd. Het klinkt allemaal nogal bizar namelijk.
VOOR IEDEREEN DIE (WEL EENS) BIOLOGISCHE OF BIOLOGISCH DYNAMISCHE PRODUCTEN EET, KRUIDENTHEE DRINKT, VOEDINGSSUPLEMENTEN/VITAMINES/MINERALEN EN/OF ALTERNATIEVE GENEESMIDDELEN GEBRUIKT, EN DE VRIJHEID WIL HEBBEN DAT TE BLIJVEN DOEN.

31 DECEMBER 2009 gaat er, zonder georganiseerde tegenwerking, een wet in, die alternatieve geneesmiddelen verbiedt, vitamines en kruiden illegaal verklaardt, alle voedingsmiddelen verplicht laat bestralen, o.a. zwaveldioxine en ethyleen ook laat inzetten bij de productie van biologisch voedsel, 7 van de 9 wereldwijd verboden POP's (Persistant Organic Pollutants) weer in gebruik laat nemen, genetisch gemanipuleerde gewassen niet geëtiketteerd weer in de schappen laat leggen, pesticiden en groeihormonen bijna ongelimiteerd laat gebruiken etc, etc Een wet die de Codex Alimentarius als bindend uitgangspunt heeft.

Blijkbaar hebben ze het goed stil kunnen houden, want je leest er nauwelijks over, en bijna niemand weet er van.

Je kan lezen over wat de Codex Alimentarius is, wie het verzonnen hebben, hoe dwingend, vernietigend, en angstaanjagend machtig het is, op de volgende link:

http://www4nl.dr-rath-foundation.org/ex ... tisit.html" target="_blank

Een zeer verhelderende video over dit onderwerp kan je bekijken op:
Stop Codex Protect Your Health Freedom!
Video: Nutricide - Criminalizing Natural Health, Vitamins, and Herbs

Wil je 'm zien met Nederlandse ondertiteling, kijk dan op: http://www.atlantis2012.com/modules.php ... tch&id=260" target="_blank

De site waarop handtekeningen actie gevoerd wordt: http://www.eliant.eu/new/lang/en/?p=4" target="_blank

Teken alsjeblieft, voor ons aller belang!!!

Ze hebben 1 miljoen handtekeningen nodig en ze hebben er nu nog maar 300 000.

Klik bovenaan op de Nederlandse vlag dan komt er een Nederlands pop-up scherm waar je
kunt tekenen.

Nog meer info? Google even op Codex Alimentarius, of kijk bv op: http://www.jankraak-taichitao.nl/conten ... na_id=1184" target="_blank

In Belgie is de wet al vervroegd ingegaan.

Hier onder een recent verhaal:

'Als voorproefje op deze wet heb ik afgelopen week iets meegemaakt met een klant van ons in Belgie.(wij leveren voedingssupplementen in Europa).

In Belgie hebben ze de Europese wet vervroegd in laten gaan omdat ze geen geschikte wet hadden.

Bijna alle produkten, waaronder vloeibare vitamines, Psylium (wat gewoon een grassoort is tegen koliek) zijn in beslag genomen om te worden vernietigd of wat dan ook.

De klant zelf is verhoord en heeft een proces verbaal gekregen.

De tijd dringt dus.

Wanneer ook jij vindt dat iedereen dit moet weten, dat iedereen de kans moet krijgen om op te komen voor onze gezondheid kun je deze mail doorsturen.

Dank voor je aandacht!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: Codex Alimentarius (?)

Bericht door Vegantastic » di jun 24, 2008 15:28

Volgens mij wordt het door sommige personen wel een beetje overdreven op internet.

Maar lees dit maar: http://www.partijvoordedieren.nl/conten ... view/54/10" target="_blank
Is het standpunt van de pvdd.

Dus het is wel wat om zorgen over te maken.

vegalan

Bericht door vegalan » do aug 28, 2008 20:15

Weer die Multinationals met hun handelsbelangen waar iedereen maar voor moet buigen.
Het is gewoon belachelijk dat het parlement ten bate van het welzijn niet ingrijpt en de macht van deze multinationals continueerd! Wanneer komt er eens een wet om politici te veroordelen wegens wangedrag tenopzichte van de samenleving. Ze schuilen maar al te graag achter hun politieke onschendbaarheid.

Goed standpunt van de partij voor de dieren! :wink:

.

Justme1234

Bericht door Justme1234 » vr mei 22, 2009 4:16

Ontopic: Ik stel voor dat dierenactivisten methodischer te werk gaan en elke nieuwe kwaal zoals Codex Arimentarius, tijdelijk sterker maken, waardoor criminele bedrijven denken dat ze winst maken en dan wanneer ze het niet verwachten het tegen hen gebruiken in de vorm van moeilijk verifieeerbare anti-vlees propaganda, keurig netjes binnen alle regels en wetten,
Daarnaast kun je via absurdistische, paradoxale kunst de bio-industrie voltreffers uitdelen, zoals Tinkerbell dat deed om de zaak verder af te zwakken zonder hypocriete onzin van haar dan die ze bijdestoep naast het krijgen voor officiele erkenning voor haar heldendaad voor het leven van boerderij-dieren tegelijkertijd daarna ook best mogen afstraffen via een hoge geldboete en evt. plus 1 jaar cel voor het feit dat ze indirect de dood van andere dieren had bewerkstelligd omdat ze gekken op creatieve ideeen bracht toen ze zonder naar verdere oplossingen te zoeken haar zieke kat de nek omdraaidde. Dat kan georchestreerd worden door niemand minder dan Thieme, die wat meer in de spotlights mag voor de zetels.

Met andere woorden alles wat zij verzinnen doen wij effectiever & indirecter, tegen hen!

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » vr mei 22, 2009 6:19

Vorig jaar heb ik email gestuurd naar Orhica of Solgar (dat weet ik ff niet meer) en hen gevraagd naar veranderingen in hun assortiment/producten ivm het ingaan van de Codex Alimentarius. Volgens hen zou er nauwelijks iets veranderen in hun assortiment.
Wie moet je nu geloven wat betreft info over de Codex?

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » do aug 06, 2009 22:10

Een verkoopster in een kruiden- en specerijenwinkel in Utrecht vertelde me dat ze door Europese regelgeving eigenlijk geen zwart mosterdzaad meer aan particulieren mocht verkopen. Ze mocht het zaad alleen importeren als ze een verklaring tekende dat het voor haar eigen gebruik was, met een medicinaal doel, of juist om mee te koken (dat weet ik niet meer).

(Op de produktpagina van Het Blauwe Huis zie ik zwart mosterdzaad nog wel staan.)

De eigenaar van een Eko supermarkt in Utrecht vertelde me dat een aantal producenten van natuurlijke huidverzorgingsprodukten gaan stoppen met het produceren van een deel van hun assortiment, omdat ze ingrediënten gebruiken die volgens de nieuwe Europese regels niet meer mogen worden toegepast.

Deze ondernemer vertelde me ook dat volgens de Europese regels op verschillende soorten kruidenthee nu niet meer vermeld mag staan tegen welke kwalen de theesoorten mogelijk werkzaam zouden kunnen zijn.

Emiel

Bericht door Emiel » do dec 27, 2012 16:44

Op 14 december jl. werd in Nederland een volgende fase van de Codex Alimentarius van kracht. Sinds deze datum bepaalt EU-regelgeving dat gezondheidsclaims bij voedingsmiddelen en voedingssupplementen in de meeste gevallen niet meer zijn toegestaan. Je mag nog wel over de werking van supplementen schrijven, maar daarbij geen producten aanbieden of op enige manier (direct of indirect) verwijzen naar producten. Overtredingen worden streng bestraft met astronomische boetes van minimaal € 30.500,-. Nederland is het eerste land waarin deze nieuwe regelgeving is ingegaan, ter voorbereiding op wereldwijde implementatie in 2013. De wet is onder het mom van consumentenveiligheid gepresenteerd, maar in feite is het een poging van de farmaceutische industrie om alle natuurlijke middelen buitenspel te zetten. De gevolgen zijn immens voor vrijwel iedereen omdat de vrijheid van meningsuiting en van pers - een grondrecht - er sterk door wordt beperkt. Direct getroffen worden o.a. producenten en distributeurs van voedingsmiddelen en –supplementen, uitgevers van gezondheidsbladen, journalisten en websites met onafhankelijk nieuws.
Bron

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 3737_n.jpg

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » do dec 27, 2012 17:02

De homeopathische middelen zijn al de klos. Op de verpakking mag de werking niet meer staan en er zijn producten uit de handel genomen zoals de grafietzalf van VSM. Prima middel tegen schimmelinfecties van de huid, maar mag dus niet meer ivm de codex.
VSM moet ook heel voorzichtig zijn met info op hun website. Veel mag niet meer gepubliceerd worden en is al van hun website afgehaald.

Diep triest. Ik heb veel info over kruiden nog snel van internet gehaald voordat dat ook niet meer kan. Ik weet niet hoever die wetten gaan en/of particulieren hier iets over mogen zeggen.
Verder heb ik een jaar of wat geleden al wat boeken gekocht over kruidengeneeskunst. Uit voorzorg.

Ben ook weer abonnee geworden van een bio groentetas. Op sommige groentes zitten zoveel pesticiden dat ik ze niet meer wil eten en ik wil ze al helemaal de mannen hier niet voorzetten (hormoonverstorende stoffen).
Sinds hormoonverstorende stoffen in babyverzorgingsproducten zijn toegestaan kijk ik nergens meer raar van op :(

TonyJello

Bericht door TonyJello » do dec 27, 2012 23:22

Horror!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do dec 27, 2012 23:31

Gelukkig dat al die onbewezen claims er af moeten. Kunnen we tenminste beter strijden tegen haaienkraakbeenzalf enzo. waar allerlei onjuiste beweringen op stonden enzo.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do dec 27, 2012 23:33

Ja, dat dan weer wel.

En dat zijn er heel veel.

lani

Bericht door lani » za dec 29, 2012 9:23

Dit is wel erg jammer, zo is het nog minder toegankelijk voor mainstream publiek. Ik weet natuurlijk niet hoe het echt zit, maar ben wel altijd bang dat ze willen dat mensen aan de pijnstillers blijven en van de kruidenthee afblijven, om maar een voorbeeld te noemen.

Emiel

Bericht door Emiel » za dec 29, 2012 15:26

lani schreef:maar ben wel altijd bang dat ze willen dat mensen aan de pijnstillers blijven en van de kruidenthee afblijven, om maar een voorbeeld te noemen.
Ik denk dat je er niet ver vandaan zit. Het is in ieder geval iets waar de farmaceutische industrie achter zit. Even bot gezegd; aan gezonde mensen verdien je niets.

lani

Bericht door lani » za dec 29, 2012 15:32

Ken je toevallig de docu 'Food Matters'? Heb ik laatst ongeveer 3 keer bekeken :P Leuke, goede en informatieve docu vind ik zelf ^^ .. Wat jij zegt zeggen ze daar ook, soort van; ''Good health makes a lot of sense, but it doesn't make a lot of dollars!'' ^^

Emiel

Bericht door Emiel » za dec 29, 2012 15:37

lani schreef:Ken je toevallig de docu 'Food Matters'? Heb ik laatst ongeveer 3 keer bekeken :P Leuke, goede en informatieve docu vind ik zelf ^^ .. Wat jij zegt zeggen ze daar ook, soort van; ''Good health makes a lot of sense, but it doesn't make a lot of dollars!'' ^^
Zeker, fantastische docu!

Grappig plaatje wat ik op facebook tegenkwam (althans ik vind het grappig):
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 4561_n.jpg

lani

Bericht door lani » za dec 29, 2012 15:41

lol dat plaatje xD ..

Ik zal volgende week eens bij een winkeltje kijken waar ik en m'n vriend altijd heen gaan, we zijn vaste klant daar :P Daar zal de eigenaar ook wel veel last van dit gedoe hebben =(

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za dec 29, 2012 16:00

Emiel schreef:Grappig plaatje wat ik op facebook tegenkwam (althans ik vind het grappig):
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 4561_n.jpg
Even advocaat van de duivel spelen hoor..

Stel nou dat iemand dit verkoopt met die boodschap erop. En het werkt niet. Mag het dan met die marketing verkocht worden? Of mogen mensen sprookjes vertellen om producten verkopen?

Nu denk ik ook wel dat natuurgeneeskunde verliest van de grote jongens van de farma-industrie, maar niet alles wat men verteld bij kruiden e.d. is per definitie waar.

Dus wat ik bv. al zei over dat haaienkraakbeen e.d. Ik vind het schandalig hoe daar reclame over zogenaamde gezondheidsvoordelen mee gemaakt wordt, maar datzelfde geld ook met bepaalde kruiden of supplementen.

Misschien is te stellen dat de alternatieve geneeskunde industrie dit ook wel aan zichzelf te wijten heeft, omdat ze niet optraden tegen valse beweringen op verpakkingen?

Overigens is de alternatieve geneeskunde industrie (ook al presenteren ze zich vaak als klein enzo) ook gewoon een miljardenindustrie.

Emiel

Bericht door Emiel » za dec 29, 2012 18:32

Tuurlijk, ze zijn beide niet perfect en ook aan de alternatieve middelen wordt geld verdiend en zullen mensen rijk worden (en evt. dingen verdraaien in hun voordeel om zodoende meer geld te verdienen).

Het is maar net wat je zelf het prettigst vindt. Persoonlijk kies ik liever (indien mogelijk) voor de alternatieve oplossingen, want dat zorgt voor minder dierenleed (vivisectie) en ik hou niet zo van chemische rotzooi in of op mijn lijf.

repelsteeltje

Bericht door repelsteeltje » za jan 12, 2013 19:05

Ik heb er al vaker over gehoord en elke keer was ik erg boos en verontwaardigd.
Je moet inderdaad je eigen beslissingen blijven nemen en daar niet te rumoerig over zijn. tegen de gifstroom in zwemmen met je eigen kennis. Ergens kan ik me niet voorstellen dat het daadwerkelijk ingevoerd gaat worden. Dat zou zoveel grotesk veranderen...dat zullen de mensen toch niet pikken.
Maar het is een rare wereld..het kan ook maar zo wel gebeuren.
Vergaar kennis! en koop zo weinig mogelijk bewerkte produkten!

Emiel

Bericht door Emiel » za jan 12, 2013 19:18

repelsteeltje schreef:Dat zou zoveel grotesk veranderen...dat zullen de mensen toch niet pikken.
Maar het is een rare wereld..het kan ook maar zo wel gebeuren.
Mensen pikken tot nu toe al veel meer dan ze eigenlijk zouden moeten... De propagandamachina van de MSM draait op volle toeren :wink: .

Plaats reactie