Codex Alimentarius (?)

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: Codex Alimentarius (?)

Bericht door Renee1137 » zo jan 13, 2013 20:16

Ik vind het goed dat Vegantastic een kritisch geluid laat horen. Ik vind het ook goed dat je geen onbewezen claims meer op producten mag zetten, wat het ook is, en waarvoor het ook is. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Dieetmargarines bijvoorbeeld, beweren ook allerlei magische krachten te hebben, die later helemaal niet te onderbouwen zijn. Als je dat wil aanpakken, dan moet je ook niet toestaan dat bijvoorbeeld kruiden hetzelfde doen. Ook al wordt het al eeuwen gebruikt.

Het probleem is, dat er zoveel ophef hiertegen op internet staat dat je haast niet meer de feiten kan vinden. Natuurlijk worden vitamines niet verboden. Maar wat mag je er precies wel en niet meer opzetten? Heeft iemand daar objectieve, betrouwbare info over gevonden?

Want ik vind best wel dat je op vitamines niet moet zetten "helpt tegen vermoeidheid" of op kruiden "helpt tegen reuma". Wat ik wel vind, is dat je moet kunnen schrijven, resp. "een tekort aan deze vitamine kan vermoeidheid veroorzaken" of "deze kruiden worden al honderden jaren gebruikt door reuma-patiënten". Gewoon eerlijk, en je brengt dezelfde informatie over.

Jammer genoeg kan ik echt nergens vinden of dat nou nog mag of niet.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel » zo jan 13, 2013 20:21

Renee1137 schreef:Wat ik wel vind, is dat je moet kunnen schrijven, resp. "een tekort aan deze vitamine kan vermoeidheid veroorzaken" of "deze kruiden worden al honderden jaren gebruikt door reuma-patiënten". Gewoon eerlijk, en je brengt dezelfde informatie over.
Zoiets zou ik zeker ook volledig achter staan.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo jan 13, 2013 20:22

Renee1137 schreef:...Want ik vind best wel dat je op vitamines niet moet zetten "helpt tegen vermoeidheid" of op kruiden "helpt tegen reuma". Wat ik wel vind, is dat je moet kunnen schrijven, resp. "een tekort aan deze vitamine kan vermoeidheid veroorzaken" of "deze kruiden worden al honderden jaren gebruikt door reuma-patiënten". Gewoon eerlijk, en je brengt dezelfde informatie over.
Ja, dat vind ik een goeie.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo jan 13, 2013 20:33

Ik kan alleen maar vinden dat je niet meer op de verpakking mag vermelden waar je het product tegen kan gebruiken. Nergens kan ik vinden dat je er niet meer over zou mogen publiceren in boeken en op internet - wat zou betekenen dat die kennis geenszins verloren gaat.

Als we het nu van de andere kant bekijken. Elke rotzak die makkelijk geld wil maken kan nu vanalles beweren over zijn of haar product, en er zullen altijd mensen zijn die die informatie niet nachecken, erop vertrouwen. Dat is niet alleen gevaarlijk, het is ook gewoon oplichting en een rotstreek. Ik vind best dat we dat mogen aanpakken. Dat is iets anders als dat niemand meer vrijheid van meningsuiting heeft...
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 14, 2013 13:58

De farmaceutische industrie doet er alles aan om wetenschappelijk te bewijzen dat het leven zelf een ziekte is en zij de ‘goddelijke’ opdracht hebben om de ‘gezondheid’ van de schepping te vervolmaken met hun gepatenteerde chemische brouwseltjes (die overigens vol zitten met schadelijke neveneffecten). Zodoende slaan zij twee vliegen in één klap. Ten eerste werpen zij zich op als ‘redders’ van de mensheid en, ten tweede verzekeren zij zich hiermee van astronomische omzetten omdat wij immers allemaal lijden aan deze ‘ziekte’ en hun medicijnen dus hard nodig hebben. Tegelijkertijd brengen zij de zogenaamde alternatieve geneeskunde met hun plantaardige medicijnen (zonder schadelijke bijwerkingen) in diskrediet door hen te bestempelen als gevaarlijke kwakzalvers.
Link

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma jan 14, 2013 16:47

Renee1137 schreef:Ik kan alleen maar vinden dat je niet meer op de verpakking mag vermelden waar je het product tegen kan gebruiken. Nergens kan ik vinden dat je er niet meer over zou mogen publiceren in boeken en op internet - wat zou betekenen dat die kennis geenszins verloren gaat.

Als we het nu van de andere kant bekijken. Elke rotzak die makkelijk geld wil maken kan nu vanalles beweren over zijn of haar product, en er zullen altijd mensen zijn die die informatie niet nachecken, erop vertrouwen. Dat is niet alleen gevaarlijk, het is ook gewoon oplichting en een rotstreek. Ik vind best dat we dat mogen aanpakken. Dat is iets anders als dat niemand meer vrijheid van meningsuiting heeft...
Helaas werkt dit soms ook zo bij de farmaceutische indrustrie. Niet alles is zo uitgebreid getest als wordt voorgedaan en kan zeker schade aanrichten (Vioxx) en de zgn. 'preventieve' medicijnen hoeven aan nog minder strikte richtlijnen te voldoen. Kun je ook weer ziek van worden.
Interessant is ook het boek 'Wat artsen je niet vertellen'. Helaas heb ik dit boek uitgeleend en daar zal ik eens achteraan want die wil ik graag terug hebben.

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 14, 2013 18:51

Annikka-Ayla schreef:Helaas werkt dit soms ook zo bij de farmaceutische indrustrie.
Ik denk zelfs met name bij de farmaceutische industrie..

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » ma jan 14, 2013 20:03

Emiel schreef:
Annikka-Ayla schreef:Helaas werkt dit soms ook zo bij de farmaceutische indrustrie.
Ehm, ik wilde het nog een beetje netjes zeggen 8)

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 14, 2013 20:07

Annikka-Ayla schreef:
Emiel schreef:
Ehm, ik wilde het nog een beetje netjes zeggen 8)
Ik viel je even bij :wink:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jan 14, 2013 20:14

Emiel schreef:
Renee1137 schreef:Wat ik wel vind, is dat je moet kunnen schrijven, resp. "een tekort aan deze vitamine kan vermoeidheid veroorzaken" of "deze kruiden worden al honderden jaren gebruikt door reuma-patiënten". Gewoon eerlijk, en je brengt dezelfde informatie over.
Zoiets zou ik zeker ook volledig achter staan.
Volgens mij mag dat nog wel en mag er meer dan sommige teksten hier en daar verkondigen. Bovenstaande formuleringen zijn denk ook zeer genuanceerd.

Wat niet mag is niet onderbouwde claims en claims die gericht zijn op verkoop dan daadwerkelijke werking. Maar het is een hoop info. Wat is nou werkelijk waar...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jan 14, 2013 20:16

Emiel schreef:
Tegelijkertijd brengen zij de zogenaamde alternatieve geneeskunde met hun plantaardige medicijnen (zonder schadelijke bijwerkingen)
Link
Dat soort beweringen zijn dus vals. Ook plantaardige medicatie kan schadelijke bijwerkingen hebben.

Ook vergeten sommige mensen dat de farmaindustrie ook gewoon geld verdienen in de alternatievensector (niet elk bedrijf, maar een deel).

repelsteeltje

Bericht door repelsteeltje » wo jan 16, 2013 14:11

Mee eens dat je ook kan schaden met kruiden.
Heb Natuurgeneeskunde gestudeerd (niet af gemaakt, en ik kan weinig mensen bedienen met kennis want ik heb alleen maar onthouden wat ik voor mij zelf belangrijk vond).
Als je altijd kamillethee drinkt kan het ook fout gaan omdat Kamille ook een werking heeft. Het heeft dus zeker zin om je te informeren over kruiden.
Alleen vind ik het met de codex A. zo stom dat de werking die al eeuwen bekend is over/ van kruiden ineens niet meer geldig is. Dat ze ineens allemaal zo'n zelfde extreem duur onderzoek moeten ondergaan die bij de reguliere medicijnen wordt toegepast, voordat de werking voor hen bewezen is.
Ik geloof wel dat hier een kwade wil achter zit we moeten ons vooral niet zelf genezen. (maar goed nu komt mijn conspiracy-typje weer opzetten laat ik maar weer ophouden) :shock:

Emiel

Bericht door Emiel » wo jan 16, 2013 14:53

repelsteeltje schreef:Alleen vind ik het met de codex A. zo stom dat de werking die al eeuwen bekend is over/ van kruiden ineens niet meer geldig is. Dat ze ineens allemaal zo'n zelfde extreem duur onderzoek moeten ondergaan die bij de reguliere medicijnen wordt toegepast, voordat de werking voor hen bewezen is.
Ik geloof wel dat hier een kwade wil achter zit we moeten ons vooral niet zelf genezen. (maar goed nu komt mijn conspiracy-typje weer opzetten laat ik maar weer ophouden) :shock:
Waarom zou je je daarvoor moeten schamen? Je hebt natuurlijk conspiracy theories en je hebt 'conspiracy theories'. Chemtrails of zo, daar geloof ik niet in. En dat sommige wereldleiders eigenlijk aliens zijn gaat me ook iets te ver :wink: . Maar een vooropgezet plan van banken, farmaceutische industrie, wetenschap en politiek (allemaal in elkaar verweven), om (veelal gevaarlijke) chemische medicijnen te promoten en homeopatie/natuurgeneeskunde tegen te werken, alleen voor het grote geld, daar ben ik inmiddels toch wel enigszins van overtuigd. Ik geloof dat er inmiddels wel genoeg aanwijzingen zijn dat er smerige spelletjes worden gespeeld...

repelsteeltje

Bericht door repelsteeltje » wo jan 16, 2013 14:56

Oh ik wel chemtrails..
Bij mij gaat het vrij ver..maar fijn dat er meer zijn hier.
ha ha.

Emiel

Bericht door Emiel » wo jan 16, 2013 15:00

repelsteeltje schreef:Oh ik wel chemtrails..
ha ha.
Ja hoor, no worriez :P

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo jan 16, 2013 15:00

Emiel schreef:...Maar een vooropgezet plan van banken, farmaceutische industrie, wetenschap en politiek (allemaal in elkaar verweven), om (veelal gevaarlijke) chemische medicijnen te promoten en homeopatie/natuurgeneeskunde tegen te werken, alleen voor het grote geld.
Het is de realiteit.

Emiel

Bericht door Emiel » wo jan 16, 2013 15:05

TonyJello schreef:
Emiel schreef:...Maar een vooropgezet plan van banken, farmaceutische industrie, wetenschap en politiek (allemaal in elkaar verweven), om (veelal gevaarlijke) chemische medicijnen te promoten en homeopatie/natuurgeneeskunde tegen te werken, alleen voor het grote geld.
Het is de realiteit.
Ze zullen het nooit toegeven, maar je mag het wel aannemen ja.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jan 16, 2013 15:29

repelsteeltje schreef:Oh ik wel chemtrails..
ha ha.
Ik moet altijd lachen als mensen natuurkundige en scheikundige processen aan zien voor een of ander complot... zeker als de bedenker van het complot aan heeft gegeven dat die het bedacht heeft als experiment..

repelsteeltje

Bericht door repelsteeltje » wo jan 16, 2013 15:35

lachen en 'reason' zijn gezond maar een portie wantrouwen ook.
Had ik nog niet meegekregen dat van die bedenker van de chemtrails...en hoe weet je dat dat bericht echt is.
Maar goed beter niet zoals ik leven. is namelijk erg vermoeiend... :wink:
Zowiezo ben ik niet zo goed in discussies met mensen die heel goed alles kunnen verwoorden. En heel wetenschappelijk ingesteld zijn.
Ik ben zo'n vaag gevoelsmensje dat zeer wantrouwend is naar de zogenaamde ons voorgespiegelde werkelijkheid. :mrgreen:

Emiel

Bericht door Emiel » wo jan 16, 2013 15:57

Een kritische blik is goed, er worden een hoop leugens verkondigd.

Plaats reactie