Codex Alimentarius (?)

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Sybine
Leefwijze: flexanist

Re: Codex Alimentarius (?)

Bericht door Sybine » wo jan 16, 2013 16:09

Emiel schreef:Maar een vooropgezet plan van banken, farmaceutische industrie, wetenschap en politiek (allemaal in elkaar verweven), om (veelal gevaarlijke) chemische medicijnen te promoten en homeopatie/natuurgeneeskunde tegen te werken, alleen voor het grote geld, daar ben ik inmiddels toch wel enigszins van overtuigd. Ik geloof dat er inmiddels wel genoeg aanwijzingen zijn dat er smerige spelletjes worden gespeeld...
Ik ben persoonlijk meer een aanhanger van Occams scheermes. Ik heb dus ook weinig met complottheorieën.
Zo'n groot opgezet complot tussen wetenschap, politiek en banken? Daarmee geef je ze veel te veel credits, dat zou getuigen van een intelligentie en een organisatietalent die ik ze niet toe ken.
Laatst gewijzigd door Sybine op wo jan 16, 2013 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Emiel
Leefwijze: veganist

Bericht door Emiel » wo jan 16, 2013 16:20

Sybine schreef:
Emiel schreef:Maar een vooropgezet plan van banken, farmaceutische industrie, wetenschap en politiek (allemaal in elkaar verweven), om (veelal gevaarlijke) chemische medicijnen te promoten en homeopatie/natuurgeneeskunde tegen te werken, alleen voor het grote geld, daar ben ik inmiddels toch wel enigszins van overtuigd. Ik geloof dat er inmiddels wel genoeg aanwijzingen zijn dat er smerige spelletjes worden gespeeld...
Ik ben persoonlijk meer een aanhanger van Occams scheermes. Ik heb dus ook weinig met complottheorieën.
Zo'n groot opgezet complot tussen wetenschap, politiek en banken? Daarmee geef je ze veel te veel credits, dat zou getuigen van een intelligentie en een organisatietalent die ik ze niet toeken.
Laatst toevallig een cd gekocht met de titel 'Whetting Occam's Raizor' :wink: Maar goed, misschien heb je gelijk. Het is lastig uit te zoeken en ik besteed er, naast de verontwaardiging en verbazing van tijd tot tijd, ook niet zoveel energie aan verder. Het is veel belangrijker dat wij, als mensen, het juiste doen en de wereld veranderen, net als Ghandi ooit zei.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo jan 16, 2013 17:24

repelsteeltje schreef:Mee eens dat je ook kan schaden met kruiden.
Ik heb wel eens gelezen over een Chinees kruidengeneesmiddel waar een zwaar giftig kruid in zat, daar zijn toen harstikke veel mensen aan dood gegaan volgens mij.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

lena

Bericht door lena » wo jan 16, 2013 17:33

Sybine schreef: Ik ben persoonlijk meer een aanhanger van Occams scheermes. Ik heb dus ook weinig met complottheorieën.
Zo'n groot opgezet complot tussen wetenschap, politiek en banken? Daarmee geef je ze veel te veel credits, dat zou getuigen van een intelligentie en een organisatietalent die ik ze niet toe ken.
Mee eens. Ik denk dat iedereen die bij een aantal verschillende bedrijven/organisaties gewerkt heeft jouw skepticisme herkent. En er is ook Hanlons scheermes: "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

Ik vertrouw de medische industrie en de alternatieve industrie beide niet. Het beste is zoveel mogelijk bij dokters en genezers vandaan te blijven. En zeker niet te vertrouwen op medewerkers van gezondheidswinkeltjes. Ik schrik me altijd een hoedje als ik bij De Tuinen ben en hoor wat voor onzin ze daar verkopen. Zie ook deze video van Dr Greger, die ook schrijft "We should not assume the multi-billion dollar supplement industry has our best interests any closer to heart than the pharmaceutical industry."

repelsteeltje

Bericht door repelsteeltje » wo jan 16, 2013 18:22

Oh,...maar ik ben er wel van overtuigd dat je veel goeds kan doen met kruiden en voeding! :D
Maar nee ik zou zeker niet verkoopspraatjes zonder korrel zout te nemen.
Best lastig om jezelf te informeren, wanneer mensen geld aan je willen verdienen.
Maar ook dom vind ik het om samengestelde voeding te kopen in de gewone supermarkt..zeker wanneer je leest wat de ingrediënten allemaal zijn..dat heeft werkelijk niets meer met gezonde voeding van doen!
Lang leve de natuur en haar rijkdom! het heeft zin wat kennis op te doen..

Sybine

Bericht door Sybine » wo jan 16, 2013 19:01

lena schreef:
Sybine schreef: En er is ook Hanlons scheermes: "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Ja, die quote was ook al even door mij heen gegaan. Maar ik wist de naam er niet meer van :)

Dit zeg ik op mijn werk ook wel eens tegen collega's als ze weer eens iemand (van het management) verdenken van een vooropgezet plan. Er gebeuren veel meer foute dingen doordat mensen NIET nadenken dan doordat mensen WEL nadenken volgens mij :?

Sybine

Bericht door Sybine » wo jan 16, 2013 19:04

lena schreef:En zeker niet te vertrouwen op medewerkers van gezondheidswinkeltjes. Ik schrik me altijd een hoedje als ik bij De Tuinen ben en hoor wat voor onzin ze daar verkopen. Zie ook deze video van Dr Greger, die ook schrijft "We should not assume the multi-billion dollar supplement industry has our best interests any closer to heart than the pharmaceutical industry."
Dat heb ik nou op het moment met die superfoods. Klinkt allemaal prachtig hoor. Maar volgens mij is het vooral prachtig voor die fabrikanten die gojbessen en chiazaad verkopen. Waarbij ik niet wil zeggen dat die producten niet gezond zijn, ik neem bijvoorbeeld zelf ook wel eens chiazaad. Maar als je sommige websites mag geloven dan zijn het gewoon wondermiddeltjes die elk gezondheidsprobleem oplossen...

Emiel

Bericht door Emiel » do jan 17, 2013 0:03

Zelf geloof ik dat alles wat een mens nodig heeft qua medicijn in de nabije omgeving groeit, of zou moeten groeien.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do jan 17, 2013 10:02

In een oorspronkelijke natuurlijke omgeving vast wel.

jet
Moderator

Bericht door jet » do jan 17, 2013 19:04

of zou moeten groeien.
dat laatste vooral denk ik.....
Als ik vroeger geprikt was door een brandnetel zei mijn vader altijd dat ik in de buurt van de netel op zoek moest naar brede weegbree, en die stond daar ook eigenlijk altijd wel (dat helpt tegen het prikken).
Tegenwoordig zie ik ze nooit meer.... en dat geldt voor meer dingen.
Ik ben bang dat veel van dat soort natuurlijke remedies er niet meer zijn.... :(
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Emiel

Bericht door Emiel » do jan 17, 2013 19:08

jet schreef:
of zou moeten groeien.
dat laatste vooral denk ik.....
Als ik vroeger geprikt was door een brandnetel zei mijn vader altijd dat ik in de buurt van de netel op zoek moest naar brede weegbree, en die stond daar ook eigenlijk altijd wel (dat helpt tegen het prikken).
Tegenwoordig zie ik ze nooit meer.... en dat geldt voor meer dingen.
Ik ben bang dat veel van dat soort natuurlijke remedies er niet meer zijn.... :(
Ik zie in het park her juist veel weegbree groeien en paardebloemblad. Ik heb er een tijdje terug nog een salade van gemaakt, met madeliefjes ook. Weegbree is ook goed bij kneuzingen en spierpijn dacht ik. Dan moet je het blad kneuzen en er op de plek met verband ofzo vastmaken. Je hebt trouwens twee soorten blad, een smalle en een brede :) .

repelsteeltje

Bericht door repelsteeltje » do jan 17, 2013 20:37

En weegbree is ook heel gezond in je salade onderandere ook bij luchtwegklachten :D

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr jan 18, 2013 17:30

Sybine schreef:
lena schreef:En zeker niet te vertrouwen op medewerkers van gezondheidswinkeltjes. Ik schrik me altijd een hoedje als ik bij De Tuinen ben en hoor wat voor onzin ze daar verkopen. Zie ook deze video van Dr Greger, die ook schrijft "We should not assume the multi-billion dollar supplement industry has our best interests any closer to heart than the pharmaceutical industry."
Dat heb ik nou op het moment met die superfoods. Klinkt allemaal prachtig hoor. Maar volgens mij is het vooral prachtig voor die fabrikanten die gojbessen en chiazaad verkopen. Waarbij ik niet wil zeggen dat die producten niet gezond zijn, ik neem bijvoorbeeld zelf ook wel eens chiazaad. Maar als je sommige websites mag geloven dan zijn het gewoon wondermiddeltjes die elk gezondheidsprobleem oplossen...
Mee eens. Ik heb het eens nagezocht. En voor zover ze tot nu toe weten (kan natuurlijk altijd veranderen bij verder onderzoek) is chia zaad inderdaad supergezond... maar precies zo supergezond als lijnzaad. Terwijl lijnzaad duizend keer goedkoper is.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel » vr jan 18, 2013 18:09

Ik doe ook niet aan die superfood hype. Koop alleen soms goji bessen, maar vind ze eigenlijk gewoon te duur. Dan koop ik liever een berg citroenen..

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » vr jan 18, 2013 18:51

Frambozen schijnen ook superfoods te zijn. Daarvan heb ik een aantal struikjes in de tuin waarvan ik flink heb geoogst. Ik haal bijna dagelijks wat frambozen of zwarte bessen (ook uit eigen tuin) uit de vriezer. Ik doe ze door de fruitsalade 's morgens.

Dus lijnzaad is net zo gezond als chiazaad :grin: Er zit iig oa calcium in :)

repelsteeltje

Bericht door repelsteeltje » vr jan 18, 2013 19:03

Klopt ja frambozen zijn absolute superfood bessen!
Maar een tip voor gebruikers van lijnzaad gemalen lijnzaad nooit lang bewaren! Want door oxidatie wordt ie zeer ongezond! en snel ranzig!
Dus het beste heel lijnzaad kopen en malen wat je direkt gebruikt.

Emiel

Bericht door Emiel » vr jan 18, 2013 19:58

repelsteeltje schreef:Klopt ja frambozen zijn absolute superfood bessen!
Maar een tip voor gebruikers van lijnzaad gemalen lijnzaad nooit lang bewaren! Want door oxidatie wordt ie zeer ongezond! en snel ranzig!
Dus het beste heel lijnzaad kopen en malen wat je direkt gebruikt.
Ik maal het zelf en doe het dan in een bak in de koelkast. Gaat best wel even mee hoor.

Plaats reactie