Vrijheid van meningsuiting

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Vrijheid van meningsuiting

Bericht door Vegantastic » zo mei 31, 2009 13:38

Momenteel discussie over uitspraken van Rutte van de VVD over meer mogelijkheden voor deze vrijheid.
Holocaustontkenning zou in zijn ogen niet direct 'strafbaar' moeten zijn.

In principe is dat ook niet het geval volgens NL wet begreep ik, maar door uitspraak van rechters wordt het ontkennen van holocaust gezien als een begin van een keten van reacties en aanzet tot haat.

In sommige landen is het per definitie strafbaar volgens de wet. Ik begreep dat in sommige landen zelfs strafbaar is om aan het aantal doden te twijfelen (terwijl er volgens sommige onderzoeken het cijfer naar beneden gesteld moet worden (geen idee of dat gedegen onderzoek is)).

Recent ook wilde burgemeester verbod op demo van een stel 'nazis' in den bosch. Rechter vond dat die demonstratie door mocht gaan. De AFA had een tegen demo. Die willen niet de mogelijkheden hebben dat die nazis mogen demonstreren (voor een inperking vrijheid van meningsuiting voor deze groep).

Natuurlijk nog vele voorbeelden rondom christenen en moslims die zich door iets beledigd vinden.

Wat is jullie mening? Hoe ver moet vrijheid van meningsuiting gaan?

Tot het maximum. Alles moet te zeggen zijn. Of alleen als het niet bedoeld is om mensen kwaad te maken.
Of tot het maximum, maar wel op sommige fronten wat selectiviteit (bv. dat het ontkennen van holocaust niet kan of dat extreem-rechts/nazis niet mogen demonstreren).
Of juist een inperking van vrijheid van meningsuiting, zodat er minder mag gezegd worden. Dus vervolging bijvoorbeeld mogelijk hebben als iemand alleen als christenen gristenhonden noemt bv. of zegt dat de koran verbrand zou moeten worden oid.

jet
Moderator

Re: Vrijheid van meningsuiting

Bericht door jet » zo mei 31, 2009 14:44

ik ben voor vrijheid van meningsuiting, maar daar zijn in de NL wet al grenzen aan.
Sommige dingen zijn namelijk niet meer zo maar 'een mening', maar die vallen onder laster, en dat mag niet van de wet....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Annika
Contacteer:

Re: Vrijheid van meningsuiting

Bericht door Annika » zo mei 31, 2009 19:27

Vrijheid van meningsuiting blijft een lastig iets,

Het opzettelijk kwetsen/beledigen van mensen vind ik niet netjes. Ik zou het absoluut niet fijn vinden als iemand zoiets over mij zou zeggen.
Toch vind ik het niet iets wat je moet verbieden. Want dan is de vraag waar trek je de grens. Mag je de ene bevolkingsgroep/religie wel beledigen en de andere niet? Mag je grote groepen niet beledigen (zoals de Holocaust ontkennen of Christenen uitschelden) en kleinere groepen wel? Het lijkt me niet te doen om daar een duidelijke grens in te stellen.

Het is niet echt mijn bedoeling om anderen te kwetsen ofzo. Maar toch lijkt het me belangrijk dat mensen kunnen zeggen wat ze willen. Als je demo's en uitspraken van of tegen een bepaalde groep gaat verbieden dan kom je al snel in extreme situaties. En dan gewoon maar hopen dat mensen zo netjes zijn dat ze uit zichzelf geen anderen gaan kwetsen (hahaha as if :( )

Plaats reactie