Veganisme een bewuste keuze voor een betere wereld

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Ineke

Veganisme een bewuste keuze voor een betere wereld

Bericht door Ineke » di jun 02, 2009 20:57

Soms kom ik wel eens situaties tegen dat er leugens of fabels worden verspreidt door mensen daarom heb ik het onderstaande geschreven, het is eigenlijk voor omnivoor levende mensen, en veel ervan zal bij jullie al wel bekend zijn, maar misschien staan er toch nog wat dingen in waar jullie iets aan kunnen hebben.

Veganisme

Een bewuste keuze voor een betere wereld,

Veganisme is een levensstijl waarbij volledig wordt afgezien van het gebruik van dierlijke producten, en de meest duurzame manier van leven, helaas wordt daar hier in Nederland en ook vooral in Brabant maar al te vaak aan voorbij gegaan omdat men in de illusie leeft dat er voordelen te behalen zijn bij de productie en de consumptie van dierlijke producten,
terwijl meer en meer duidelijk wordt dat er alleen maar nadelen aan kleven, zoals de enorme verspilling bij de productie van dierlijke producten, voor de productie van 1 kg vlees is tussen de 5 en 15 kg plantaardig voedsel nodig,
dit voedsel wordt verbouwd in de tot nu toe niet verwoesteinde delen in de tweede en derde wereld, waar het voedsel van de mensen daar verbouwd zou moeten worden, er is gemiddeld 100 tot 200 zoveel drinkwater nodig voor de productie van dierlijke producten ten opzichte van plantaardig voedsel, om nog maar te zwijgen over het vreselijke dierenleed.

Veganistische land- en tuinbouw
Dierlijke mest is geen gezonde meststof, het verzuurt en verstikt de grond, en wordt gebruikt omdat er nog wat bruikbare mineralen inzitten, en ze er ergens mee moeten blijven, in veel gebieden kan het grondwater al niet ongezuiverd meer gebruikt worden als drinkwater voor het vee omdat het bol staat van de nitraten en pesticiden, er wordt er snijmaïs verbouwd omdat dat een gewas is veel dierlijk mest kan verdragen omdat andere planten er zowat gewoon dood van zouden gaan..
Terwijl veganistische landbouw o.a. met behulp van groencompost veel beter is voor mens, dier en milieu.

Veganistisch eten, gezond, smakelijk en alles behalve saai
Plantaardig eten is in wezen zeker zo smakelijk en veelzijdig als regulier eten, alles kan gegeten worden van brood, margarine, aardappelen, groenten met vleesvervanger en plantaardige jus, pizza;s, rijst, spaghetti, ijs, taarten en toetjes, veganistische kaas, veganistische slagroom, etc. alleen zijn de vega versies meer ethisch en gezonder voor mens dier en milieu, omdat ze bijvoorbeeld geen ongezonde zuren en dierlijke vetten bevatten, het is iedereen aan te bevelen de stap te nemen en te stoppen met het dierlijk productengebruik

Ook beter voor de boeren
Zelfs voor de veeboeren is veganisme het de stap in de goede richting om door te kunnen gaan op een ethische manier en weer het respect te krijgen dat ze verdienen, als consumenten eindelijk zo verstandig zijn het dierlijk producten gebruik los te laten kunnen zij overschakelen op land en tuinbouw, in plaats van het zeer dieronvriendelijk, alles verslindende overbodige veeteelt en rechtsteeks het voedsel voor mensen gaan verbouwen zoals het eigenlijk hoort te zijn.

Geen hongersnoden meer en geen derde wereld hulp meer nodig
Derde wereld hulp door gezonder en smakelijk te consumeren, er is er geen derde wereld hulp meer nodig omdat de mensen daar in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien omdat ook zij daar dan over kunnen schakelen naar het verbouwen van voedsel voor de mensen daar in plaats van veevoer voor ondere ander het vee hier, er is in Nederland meer dan genoeg landbouwgrond voorhanden om al het voedsel voor de Nederlanders te verbouwen mits we het dierlijk productengebruik opgeven.

De mens is verantwoordelijk
het verschil tussen mensen en dieren is dat mensen een intellect hebben en kunnen redeneren, daardoor hebben wij als mensheid ook de verantwoording om hiermee ethisch om te gaan.en niet andere weerloze wezen uit te buiten.

Olievoorraad
Als de olie op raakt is veel meer landbouwgrond nodig om gewassen te verbouwen om plantaardig plastic te kunnen produceren, of eventueel biodiesel en andere plantaardige vervangingen voor olieproducten.
zonder dat feit is de aarde al niet opgewassen tegen het dierlijk productengebruik, maar niet te spreken wat er zou gaan gebeuren als beide zouden worden doorgezet.

Klimaatverandering / klimaatverbetering, échte duurzaamheid
De olie raakt op steenkool is erg vervuilend,de veestapel stoot meer broeikasgassen uit dan ons gehele wagenpark en kernenergie is gevaarlijk bovendien raakt uranium, de grondstof met het huidige aantal kerncentrales ongeveer binnen nu en 25 jaar op,
de oplossing zit hem meer in het collectieve: zoals we nu de wereld en onszelf ziek maken kunnen we ook door meer mededogen te hebben voor de dieren de wereld en onszelf beter maken, de dieren ook de insecten en microben zijn er om de mensen te helpen en dat doen ze ook als wij ze in de vrije natuur laten waar ze horen, en vooral te stoppen door te gaan met het creëren van de miljarden dieren in de bio-industrie die kunstmatig gefokt zijn en eigenlijk niet horen te bestaan, door ze te bestelen of ze te consumeren keren ze zich tegen ons, één dag per week vegetarisch eten is al beter voor de duurzaamheid dan allerlei voedingsvertrekking en waterpompen in de derde wereld en dergelijke.

De opwarming van de aarde,

Daar is niets mis mee, dat hoort zelfs, alleen moet het over de aarde 'verdeeld' worden, het 'goede broeikaseffect' zodat we de huizen niet meer hoeven te verwarmen en ook geen airconditioners nodig hebben, want er zijn meer plaatsen op de aarde waar het veel te koud is zodat overal alles kan groeien wat we nodig hebben bijvoorbeeld zellfs sinaasappelen, druiven, bananen en perziken ook hier in Nederland, zonder dat de biodiversiteit verloren gaat.
De aarde doet wonder boven wonder nog wat hij doen moet, de ijskappen horen te smelten, ze horen er eigenlijk helemaal niet (meer) te zijn, en zelfs zonder de waterverslindende veestapel hebben we al het water nodig om op de wereld normale sanitaire voorzieningen te kunnen realiseren.
het water gaat alleen niet naar waar het gaan moet, in Afrika en ander woestijnen is het kilometers diep droog.

Gezondheidszorg
Dierlijke producten zijn ongezond, een voorbeeld: osteoporose (botontkalking) komt nagenoeg alleen voor waar (veel) melk geconsumeerd wordt, in het verre oosten wordt nauwelijks melk geconsumeerd en daar komt het nauwelijks voor, hetzelfde geld voor tal van andere welvaartziekten zoals hart en vaatziekte, reuma, jicht, en bepaalde kankersoorten,
het geld wat nu gestoken wordt om middelen te ontwikkelen om mensen weer op te lappen terwijl ze zich weer ziek eten kan gaan naar ouderenzorg of andere meer positieve dingen.

Tenslotte uiteraard het dierenleed
Koemelk melk is voor kalfjes, moedermelk voor baby's,
koeien worden door mensenhanden levenslang drachtig gehouden omdat ze anders geen melk geven, hun kalfjes worden nagenoeg meteen van de moederkoe afgepakt om naar de klavermesterij te gaan om na een kort leven in gevangenschap geslacht te worden, of de als melkkoe hetzelfde lot te moeten ondergaan als de moederkoe, en een levenslang letterlijk en figuurlijk uitgemolken te zijn om na gemiddeld 9 jaar geslacht te worden om alsnog als vleeskoe te dienen, terwijl de gemiddelde leeftijd van een koe ongeveer 20 tot 30 jaar is, het gebeurt regelmatig dat de uiers zo groot worden dat er ontstekingen en dergelijke ontstaan, en moederkoeien staan vaak dagenlang om hun kalfje te loeien.
Bij biggetjes worden vaak de tanden geknipt, ze worden verdoofd of onverdoofd gecastreerd,
en heel vroeg bij de zeug weggehaald omdat ze opnieuw drachtig worden gemaakt, en de biggen moeten op hun beurt weer vlees produceren, nog maar te zwijgen over de bonthouderij, konijnveehouderij en kippenhouderij, de zeeën zijn nagenoeg leeggevist en de sleepnetten schrapen de zeebodem kapot, en kweekvis zit vergeleken bij varkens en koeien nog veel meer verschrikkelijk opeengepakt in bakken zonder enige afleiding, versgevangen kreeften liggen vaak maandenlang levend opgeslagen in kratten die nat worden gehouden. kikkers worden levend doormidden gesneden voor de kikkerbilletjes, voor leverpaté worden ganzen op een vreselijk manier letterlijk volgepompt met voer zodat hun lever maar groot genoeg wordt, etc, etc.

Gouden kans voor de mensheid
Waar het om gaat is waar de werkelijke uitdaging voor de mensheid hoort te liggen: niet in winstbejag, machtswellust, uitbuiting, wreedheid, uiterlijk vertoon, onverdraagzaamheid, geweld of slavernij, eigenschappen die direct aan het dierlijk productengebruik verbonden zitten maar minder produceren gebaseerd op meer ethiek en mededogen voor al het leven.

Ineke de Wild

Meer informatie over vegetarisme en veganisme zie:
http://www.vegetariersbond.nl" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank"
http://www.veganisme.org" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank"
http://www.plentyfood.nl" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank"
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Claudia
Leefwijze: veganist

Re: Veganisme een bewuste keuze voor een betere wereld

Bericht door Claudia » wo jun 03, 2009 6:49

Altijd fijn om de feiten zo weer eens kort en krachtig op een rijtje te zien! (y) :wink:

Mag ik wel één belangrijke suggestie doen? Ik denk dat je er goed aan zou doen de interpunctie aan te passen -- al die eindeloze zinnen met talloze komma's leest niet echt prettig en komt eerlijk gezegd nogal onprofessioneel over. Dat is op zich niet erg als het alleen voor hier op het forum is, maar als je deze tekst inderdaad wil gaan verspreiden dan moet hij natuurlijk helemaal netjes zijn :wink: De vuistregel die ik op de middelbare school geleerd heb is dan een goede Nederlands zin maximaal zo'n 20 woorden bevat. Daar mag je best eens overheen gaan natuurlijk, maar niet ál te veel.

Maar de informatie is natuurlijk altijd nuttig! (y)

ETA: oh en wat ook belangrijk is als je opvattingen die algemeen geaccepteerd, maar toch onjuist zijn, wilt ontkrachten, is natuurlijk dat je betrouwbare bronnen opnoemt waar je je informatie vandaan hebt..... anders denkt iedereen dat je maar wat roept. Kun je dat soort bronnen misschien nog achterhalen?

(ik hoop dat ik niet al te veel klink als een betweterige muggenzifter.... maar dit wordt er nu eenmaal flink ingehamerd allemaal op de universiteit :P )

Zou je het erg vinden als ik de tekst zelf een beetje aanpas en dan misschien een X aantal keer uitprint om het nog eens als foldertje te gaan gebruiken? Of toch tenminste als geheugensteuntje voor mezelf als ik weer eens op de zeepkist ga staan :P

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » wo jun 03, 2009 10:38

Voor een leefbare Aarde, waar ook mensen in voor moeten komen, de enige juiste keuze, maar dat zullen wij niet meer meemaken en hopelijk komt die keuze niet te laat.

Claudia

Bericht door Claudia » wo jun 03, 2009 20:45

Hmmmm ik heb het nóg eens goed doorgelezen, en heb toch nog wel twee, nou ja niet direct kritiekpunten maar wel iets om misschien eens over na te denken.

-- Ten eerste, je spreekt over dat de opwarming van de aarde op zich niet erg is, mits de warmte maar over de aarde verdeeld wordt -- hoe zou je dat willen doen dan? :blink: Misschien mis ik iets maar daar kan ik me eigenlijk niets bij voorstellen, hoe we dat in hemelsnaam voor elkaar zouden moeten krijgen :unsure:

-- Ten tweede, da's mijn eigen mening en ik kan me voorstellen dat de meeste mensen deze niet delen, maar ikzelf denk dat kernenergie júist een goede oplossing voor ons energieprobleem zou zijn. Dan wel kernfúsie en niet kernsplijting zoals we nu alleen kunnen doen -- kernfusie geeft namelijk geen radioactief afval en bovendien vele malen meer energiewinst dan kernsplijting. De grondstof daarvoor is volgens mij ook niet uranium, dus dat gaat ook niet meer op dan (welke het wel is weet ik even niet meer) Probleem is vooralsnog alleen (tenminste, dat was zo toen ik er voor het laatst iets over meekreeg) dat het ENORM veel energie kost om het in eerste instantie in gang te zetten. Maar als het dan eenmaal loopt dan blijft het ook zonder moeite gaan als een tierelier :wink: En zo zijn er geloof ik nog wat andere kleine technische probleempjes. Dus helaas krijgt de wetenschap dit nog niet goed voor elkaar, maar áls dat nog ooit gaat lukken, is ons energieprobleem zo'n beetje opgelost :wink:
..... wat natuurlijk absoluut niet wil zeggen dat het dan wél okay is om idiote hoeveelheden te verstoken om de martel- en moordmachines van de bio-industrie op gang te houden.... maar dat spreekt voor zich.
Kernenergie is zeker niet per definitie gevaarlijk -- het ligt eraan wélke soort je het over hebt :wink:
Just sayin' :wink:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jun 03, 2009 21:35

Claudia schreef:-- Ten tweede, da's mijn eigen mening en ik kan me voorstellen dat de meeste mensen deze niet delen, maar ikzelf denk dat kernenergie júist een goede oplossing voor ons energieprobleem zou zijn. Dan wel kernfúsie en niet kernsplijting zoals we nu alleen kunnen doen -- kernfusie geeft namelijk geen radioactief afval en bovendien vele malen meer energiewinst dan kernsplijting.
Kernenergie is nog geen optie. Kernfusie is er niet. De vraag is of dat er ooit of op korte termijn gaat komen. Daar moeten we niet op wachten.

Dus de enige waar we op kunnen inzetten is duurzame energie. Maar ik zou dan richten op zonne-energie vooral. Denk dat gewoon ingezet moet worden op binnen 5 jaar op elk huis, zover mogelijk (ligt ook aan de ligging e.d.) zonne-energie. Dat zou een injectie betekenen in de economie plus een enorme boost in duurzame energie. Sowieso kan men al een hoop verplichtingen opleggen op gebied van nieuwbouw.

een of andere pipo

Bericht door een of andere pipo » wo jun 03, 2009 23:10

Ineke schreef: Geen hongersnoden meer en geen derde wereld hulp meer nodig
Derde wereld hulp door gezonder en smakelijk te consumeren, er is er geen derde wereld hulp meer nodig omdat de mensen daar in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien omdat ook zij daar dan over kunnen schakelen naar het verbouwen van voedsel voor de mensen daar in plaats van veevoer voor ondere ander het vee hier, er is in Nederland meer dan genoeg landbouwgrond voorhanden om al het voedsel voor de Nederlanders te verbouwen mits we het dierlijk productengebruik opgeven.
In principe is er al genoeg voedsel op de wereld, alleen niet eerlijk verdeeld.
Bovendien gaat de problematiek in so called 'derde wereld landen' (het engelse 'developing countries' vind ik beter) veel verder dan oplosbaar wanneer ze allemaal op plantaardig voedsel zouden overschakelen. De titel van deze alinea vind ik dan ook zeer problematisch. Je kan ten hoogste zeggen dat het bijdraagt. Bovendien zijn alle derde wereld landen zo divers, het is niet alsof er overal veevoer wordt verbouwd en dat ze daarom arm zijn. Dit zou je echter wel kunnen lezen uit dit stukje.

Claudia

Bericht door Claudia » do jun 04, 2009 8:03

Vegantastic schreef:
Claudia schreef:-- Ten tweede, da's mijn eigen mening en ik kan me voorstellen dat de meeste mensen deze niet delen, maar ikzelf denk dat kernenergie júist een goede oplossing voor ons energieprobleem zou zijn. Dan wel kernfúsie en niet kernsplijting zoals we nu alleen kunnen doen -- kernfusie geeft namelijk geen radioactief afval en bovendien vele malen meer energiewinst dan kernsplijting.
Kernenergie is nog geen optie. Kernfusie is er niet. De vraag is of dat er ooit of op korte termijn gaat komen. Daar moeten we niet op wachten.

Dus de enige waar we op kunnen inzetten is duurzame energie. Maar ik zou dan richten op zonne-energie vooral. Denk dat gewoon ingezet moet worden op binnen 5 jaar op elk huis, zover mogelijk (ligt ook aan de ligging e.d.) zonne-energie. Dat zou een injectie betekenen in de economie plus een enorme boost in duurzame energie. Sowieso kan men al een hoop verplichtingen opleggen op gebied van nieuwbouw.
Yup, dat realiseer ik me. Da's precies wat ik bedoelde :wink: Je hebt waarschijnlijk gelijk als je zegt dat we daar niet op moeten gaan wachten omdat de kans groot is dat het niet op tijd zal gaan lukken, maar áls het nog ooit wel gaat lukken is het een veilige en schone energiebron waar we heel veel aan kunnen hebben. We moeten het dan ook zeker niet bij voorbaat afwijzen vanwege ongegronde angsten.... maar het is dus vooralsnog vooral iets om in ons achterhoofd te houden als mogelijke optie in de toekomst. Het is inderdaad niet iets om al onze hoop op te vestigen op dit moment, dat is gewoon niet realistisch.
En het neemt inderdaad niet weg dat er nú iets aan onze problemen gedaan moet worden, en wel op een manier die mens en dier en natuur ten goede komt.

Wen

Bericht door Wen » vr jun 05, 2009 7:27

Heel goed gedaan Ineke!! (y) Ik ben nogal nen dierenfreak hé. Je zou misschien ook kort kunnen vermelden hoe het met eieren zit. Ik vind het deel over melkoeien heel goed en zou zeker iets gelijkaardig over kippen erbij zette. Ik vind deze tekst heel goed en ik zou hem zeker verder aanpassen, want het zou iets handig zijn om aan andere mensen te laten lezen enzo.

Ineke

Bericht door Ineke » di jun 16, 2009 18:11

Het staat er toch: als de warmte en koude mixen is er helemaal geen energe meer nodig om huizen te verwarmen of te koelen, en is er overal kamertemperatuur en kan allle electriciteit, opgewekt worden met zonnepanelen (of folie) en windmolens.en er komen vast nog wel veilige andere methodes zoals meer glaswanden, en bouwen met plantaardige kunststoffen of zo. het lijkt me erg onverstandig om aan kernfusie of kerslpitsing te gaan doen of het moet absoluut veilig kunnen, zelfs Albert Einstein die het min of meer zelf heeft ontdekt zei dat mensen er beter maar niet mee door zouden moeten gaan omdat ze het niet in de hand zouden kunnen houden, en bovendien blijven er dan ook nog steeds kwaadwillende mensen die ook dat weer gaan gebruiken als wapen, en zo.

Ook worden apparaten steeds energiezuiniger.
Er is berekend dat als alle huizen zonnepanelen hebben en eventueel een paar windturbines (als niemand er last van heeft) 60% tot 70% van de electriciteit gegenereerd kan worden, zonnepanelen worden ook steeds efficiënter.

Levende (kunstmatig gecreëerde dieren (te warm), dode dieren (te koud).dieren en mensen hebben volgens mij een ziel planten niet. . . .

Een voorbeeld:
Huidkanker: Het bakken en/of barbequen van vlees. etc. wanneer de mensen hiermee collectief stoppen schijnt ze zon op een voedende goede manier zonder iets te beschadigen.en/of worden andere dan exterieure dingen belangrijker en gaan mensen niet onnodig in de zon liggen etc.

Het staat er allemaal eenvoudig maar duidelijk, je ziet het of je zie het niet . . .

Ik durf te zeggen dat de goede mogelijkheden ongekend zullen zijn.

Nature provides tenslotte . . .
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » wo jun 17, 2009 10:30

Er zijn ook apparaten die al meer energie vragen.
Wat denk je van die grote platte TV,s, volgens mij min. 3x zoveel dan de oude TV.
Dan de enorme gasfornuizen die men wil hebben met wokbranders waar het gas doorheen vliegt.
Het kan nog een stuk duurzamer met al die apparaten.
Geen vlees en zuivel, dus kan de vriezer en koelkast ook wel weg.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jun 17, 2009 11:16

taeka schreef:Er zijn ook apparaten die al meer energie vragen.
Wat denk je van die grote platte TV,s, volgens mij min. 3x zoveel dan de oude TV.
Die plasma tv's zijn idd erg. Maar die zijn ook duur, slechtere kwaliteit en dus wel wat minder populair. Die hebben niet zo een toekomst. De LCD tv's zijn wel energiezuiniger. Hoewel je daar ook verschil in hebt.

indra

Bericht door indra » wo jun 17, 2009 21:31

Vegantastic schreef:
taeka schreef:Er zijn ook apparaten die al meer energie vragen.
Die plasma tv's zijn idd erg. Maar die zijn ook duur, slechtere kwaliteit en dus wel wat minder populair. Die hebben niet zo een toekomst. De LCD tv's zijn wel energiezuiniger. Hoewel je daar ook verschil in hebt.

die grote tv's... volgens mij zijn die juist de laatste tijd enorm gedaald in prijs.. schandelijk; ik heb al meerdere mensen gehoord dat het dus de tijd is er een aan te schaffen, ondanks dat de oude tv nog prima is en ook niet bepaald klein is...... het WRINGT

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jun 17, 2009 22:19

Er komt een nieuwe generatie tv's aan (ja al weer...)

Verder kan het soms voordelig zijn voor het milieu als er nieuwe tv's aangeschaft worden of andere apparatuur. Bv. ik zat eerst te denken aan een oudere koelkast ergens te vinden, maar het was voor milieu gunstiger een van de nieuwe types te nemen. Dus gedaan.

De nieuwe LCD tv's zijn ook volgens mij gunstiger om te recyclen e.d.

eno2

Bericht door eno2 » za apr 30, 2011 20:31

[
quote="Claudia"]Hmmmm ik heb het nóg eens goed doorgelezen, en heb toch nog wel twee, nou ja niet direct kritiekpunten maar wel iets om misschien eens over na te denken.

-- Ten eerste, je spreekt over dat de opwarming van de aarde op zich niet erg is, mits de warmte maar over de aarde verdeeld wordt -- hoe zou je dat willen doen dan? :blink: Misschien mis ik iets maar daar kan ik me eigenlijk niets bij voorstellen, hoe we dat in hemelsnaam voor elkaar zouden moeten krijgen :unsure:
Ja, dat is natuurlijk verschrikkelijk wat ze daar zegt, dat de opwarming van de aarde zelfs goed is. Puur negationisme. Je bekritiseert dit terecht als nummer één.
-- Ten tweede, da's mijn eigen mening en ik kan me voorstellen dat de meeste mensen deze niet delen, maar ikzelf denk dat kernenergie júist een goede oplossing voor ons energieprobleem zou zijn
.

Ook niet.
Het veiligheidsrisico is te groot, de afvalstoffenproblematiek is onopgelost, de voorraden uranium zijn eindig (dus niet duurzaam) , het zorgt voor oncontroleerbare proliferatie van atoomwapens, die ook in handen van terroristen kunnen vallen, en de installaties zijn niet helemaal te beveiligen tegen natuurrampen, vliegtuigongelukken en aanslagen.
Dan wel kernfúsie en niet kernsplijting zoals we nu alleen kunnen doen -- kernfusie geeft namelijk geen radioactief afval en bovendien vele malen meer energiewinst dan kernsplijting. De grondstof daarvoor is volgens mij ook niet uranium, dus dat gaat ook niet meer op dan (welke het wel is weet ik even niet meer) Probleem is vooralsnog alleen (tenminste, dat was zo toen ik er voor het laatst iets over meekreeg) dat het ENORM veel energie kost om het in eerste instantie in gang te zetten. Maar als het dan eenmaal loopt dan blijft het ook zonder moeite gaan als een tierelier :wink: En zo zijn er geloof ik nog wat andere kleine technische probleempjes. Dus helaas krijgt de wetenschap dit nog niet goed voor elkaar, maar áls dat nog ooit gaat lukken, is ons energieprobleem zo'n beetje opgelost :wink:
Ja, misschien. Misschien over vijftig of honderd jaar.
..... wat natuurlijk absoluut niet wil zeggen dat het dan wél okay is om idiote hoeveelheden te verstoken om de martel- en moordmachines van de bio-industrie op gang te houden.... maar dat spreekt voor zich.
Kernenergie is zeker niet per definitie gevaarlijk -- het ligt eraan wélke soort je het over hebt :wink:
Just sayin' :wink:
[/quote]
De virtuele kernenergie die nog niet bestaat is misschien niet gevaarlijk, maar dat moeten we nog afwachten:
Eet wat goed is voor de planeet

jet
Moderator

Bericht door jet » ma mei 02, 2011 9:31

Op zich kan kernfusie op dit moment al wel, maar het is economisch niet rendabel (de 'opsluiting' van het proces is technisch zo lastig -geen klein technisch probleempje :mrgreen: - dat het heel veel kost, en vaak is er hoge druk en temperatuur nodig om de zaak aan de gang te houden), en de stoffen die gebruikt worden op dit moment zijn ook zeker niet ongevaarlijk!
Deuterium en tritium worden bijvoorbeeld gebruikt, en die zijn behoorlijk gevaarlijk (in een iets andere categorie dan de waterstofbom ofzo hoor) vandaar dat het proces ook 'opgesloten' moet worden. Tritium dringt niet makkelijk door de huid, maar omdat het zo'n laag-energetische energie produceert kun je het niet makkelijk detecteren, en als je het bijvoorbeeld binnenkrijgt (via de mond, omdat het aan je handen heeft gezeten) dan kan het wel veel schade aanrichten in het makkelijker doordringbaar weefsel (immers het heeft wel een halfwaardetijd van 12 en half jaar ofzoiets....)

Ik zie zelf ook veel heil in het mensen bewust maken van de ontzettende hoeveelheden energie die ze gebruiken (in de zomer zet 'iedereen' de airco aan, en in de winter de verwarming volop zodat je in je shirtje door je huis kunt lopen.....). Bovendien is het vaak voor bedrijven goedkoper om alle apparatuur aan te laten, omdat ze aan de energiemaatschappijen betalen voor piekbelasting (als iedereen om 9u zn computer aan doet betalen ze kapitalen omdat er dan plotseling veel energie tegelijk geleverd moet worden, als het gros pc aan laat staan, dan betalen ze minder.....). En dit soort zotte economische redenen zorgt voor veel energieverbruik wat niet nodig is. Als dat terug te dringen zou zijn.... En dan met name in de Aziatisch landen die aan een opmars zijn begonnen qua industrie, en nog helemaal niet bezig zijn met milieu-eisen daaraan (voor zover ik weet).

Ook zie ik in mijn omgeving veel gedoe rondom afval scheiden. Op mijn werk wordt het afval gescheiden, maar gaat dan door de schoonmakers alsnog samen de ton in..... :? En veel mensen in mijn omgeving scheiden alleen maar dat wat opgehaald wordt (niet opgehaald => de ton in). Bewust maken dat minder afval noodzakelijk is, en dat daarna ook het scheiden noodzakelijk is lijkt me al een hele verbetering...
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Emiel

Bericht door Emiel » wo jun 15, 2011 13:18

Dat stukje over de opwarming van de aarde lijkt me sarcastisch bedoelt... toch? :?

Tevens zou ik dierenleed op 1 zetten, maar dat is mijn mening.

Plaats reactie