Expo Foodprint

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
An apple a day
Leefwijze: veganist

Expo Foodprint

Bericht door An apple a day » za aug 01, 2009 13:39

Ik las vanochtend in de VK een interessante recensie over een expo van Binck36 in Den Haag (expo op een andere locatie trouwens).

http://www.stroom.nl/activiteiten/tento ... id=3961038

Er staan een paar confronterende installaties, o.a. van Atelier van Lieshout een installatie waar mensen zijn opgehangen als waren het varkens in het slachthuis. En de docu 'Our daily bread' draait er.
Jammer dat ik er nu pas over lees, de expo duurt nog tot 23 augustus en is al geopend op 27 juni. Entree 5 euro. Hier staat een virtuele wandeling door de tentoonstellingsruimte:
http://www.mdh-imaging.nl/Foodprint.html

Quotes website:
De tentoonstelling laat zien hoe voor kunstenaars en ontwerpers voedsel en het consumeren ervan een rol ging spelen in hun werk.

Met een aantal werken bevragen ze de religieuze, sociale, economische en politieke waardesystemen die aan voedsel zijn verbonden.

In de monumentale tijdlijn wordt het verhaal verteld van de wereldwijde ontwikkelingen op gebied van voedselproductie, distributie, voedsel in relatie tot kunst, architectuur, stedenbouw en cultuur van 1830 tot nu.

vegalan

Re: Expo Foodprint

Bericht door vegalan » za aug 01, 2009 18:46

An apple a day schreef:Er staan een paar confronterende installaties, o.a. van Atelier van Lieshout een installatie waar mensen zijn opgehangen als waren het varkens in het slachthuis.
Ik vindt die vergelijking erg mager en nogal plastisch. Ik heb niet de indruk dat dit het doel is van deze tentoonstelling. Het gaat volgens mij meer om een kunstzinnige expressie waarbij de mens een levenloos object is.

.

An apple a day

Bericht door An apple a day » za aug 01, 2009 20:07

vegalan schreef:
An apple a day schreef:Er staan een paar confronterende installaties, o.a. van Atelier van Lieshout een installatie waar mensen zijn opgehangen als waren het varkens in het slachthuis.
Ik vindt die vergelijking erg mager en nogal plastisch. Ik heb niet de indruk dat dit het doel is van deze tentoonstelling. Het gaat volgens mij meer om een kunstzinnige expressie waarbij de mens een levenloos object is.

.
Ik heb het niet zelf gezien hoor, zo stond het in de recensie in de VK. Je kon bij deze installatie je schouders nog ophalen over deze gruwelijke ongein, maar in combinatie met Our daily bread is er geen ontsanpping mogelijk: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet, aldus het artikel. Verder krijgt juist de bio-industrie en met name het varken aandacht in deze tentoonstelling. Maar dat is zoals de recensent het heeft opgevat. Er staat ook nog in dat de bedenker van de varkensflats nu juist waarschuwt tegen dergelijk onzalige plannen.
Het gaat dus om de samenstelling van deze tentoonstelling en niet alleen om de installatie van Atelier van Lieshout. Verkeerd voorbeeld misschien.

Apraxia

Bericht door Apraxia » zo aug 02, 2009 9:52

Ik kom daar bijna dagelijx langs, zal eens gaan kijken, lijkt me wel leuk/mooi.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Plaats reactie