Ramp in Haiti

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Ramp in Haiti

Bericht door Vegantastic » zo jan 17, 2010 18:58

Is hier geloof nog niet besproken. Een grote ramp in Haiti. Iedereen zal het wel meegekregen hebben.

Ik zie veel wantrouwigheid rondom doneren naar giro 555. Logisch ook wel.

Ik zal daar ook niet zo snel aan doneren. Maar kwam deze tegen: http://www.ffl.org" target="_blank" target="_blank

Die organisatie serveer plantaardige maaltijden in gebieden waar nood is. Ze zijn momenteel in Dominicaanse Republiek en zijn bezig met voorbereidingen om in Haiti aan het werk te kunnen. Ze wachten nog totdat wegen vrij zijn en ze veilig kunnen werken.

Volgens mij wel een goed doel om iets te doneren.

Zouden mensen hier op het forum interesse hebben in een actie om taart, cupcakes e.d. te verkopen op straat om geld in te zamelen voor dit goede doel? Een bakesale :)

lena

Re: Ramp in Haiti

Bericht door lena » ma jan 18, 2010 0:42

Vegantastic schreef:Zouden mensen hier op het forum interesse hebben in een actie om taart, cupcakes e.d. te verkopen op straat om geld in te zamelen voor dit goede doel? Een bakesale :)
Worden dat soort dingen wel vaker gedaan in Nederland? Heb je daar geen vergunning voor nodig enzo? Ik heb het idee dat men het begrip bakesale hier helemaal niet kent, en dat mensen skeptisch staan tegenover individuele goede-doelen-acties ("iedereen kan wel zeggen dat de opbrengst voor een goed doel is"). Maar misschien ben ik nu zelf te cynisch. Hangt misschien ook af van waar je woont?

Ik vind het wel een heel sympathiek idee en het goede doel lijkt ook okay. Ik kende het nog niet.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jan 18, 2010 3:47

Ik weet niet of het werkt. Vergunning heb je wel nodig. Weet niet hoe dat met verkopen van eten zit. In sommige steden zijn daar wel regels voor. Maar dat is weer te omzeilen met donatie en dat men dan iets lekkers mag pakken.

Mensen zijn nu juist erg gekeerd tegen de grotere organisaties. Vanwege het gedoe rondom de tsunami. Dus denk dat men eerder geneigd is aan doelen te geven die opener zijn en transparanter.

lena

Bericht door lena » ma jan 18, 2010 8:59

Vegantastic schreef:Ik weet niet of het werkt. Vergunning heb je wel nodig. Weet niet hoe dat met verkopen van eten zit. In sommige steden zijn daar wel regels voor. Maar dat is weer te omzeilen met donatie en dat men dan iets lekkers mag pakken.
Het is op zich best een goed idee om gewoon eens uit te proberen of het wel of niet werkt en hoe moeilijk men doet. In een grotere stad, met wat meer mensen.
Mensen zijn nu juist erg gekeerd tegen de grotere organisaties. Vanwege het gedoe rondom de tsunami. Dus denk dat men eerder geneigd is aan doelen te geven die opener zijn en transparanter.
Ik denk dat dat wel meevalt, maar we zullen het zien. Er komt weer zo'n mega-tv avond las ik.

Ik steun normaal gesproken meestal liever kleine duidelijke doelen, maar met dit soort enorme rampen ben ik toch ook heel blij dat er grote goede doelen zijn die de mankracht en middelen hebben om direct hulp te verlenen en die zich richten op alle noodzakelijke hulp (zoals mensen onder het puin vandaan halen) in plaats van 1 specifiek onderdeel. Het Rode Kruis was er direct en heeft tientallen mensen levend onder het puin weggehaald en gisteren 300.000 mensen te eten gegeven. FFL is nu bezig met de voorbereidingen.

Ik vind het wel schokkend hoe weinig geld er eigenlijk nodig is. Het Rode Kruis zegt dat de komende drie jaar 73 miljoen euro nodig is. Dat is toch relatief niets? (Misschien ben ik wat minder gevoelig geworden voor hoge bedragen omdat we het met de bankencrisis en staatssteun steeds over miljarden hadden). Dat moet toch zo bij elkaar zijn?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jan 18, 2010 11:07

Ja grotere doelen hebben vaak ook betere mogelijkheden om een heel vliegtuig te regelen. Kleinere organisaties zijn vaak afhankelijk van derden.

Maar nadeel van grotere organisaties is dat ze vaak ook weer wachten op coordinatie. Zoals dat ze in het begin maar op het vliegveld aan het wachten waren op begeleiding voor veiligheid en op een overkoepelende coordinatie.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma jan 18, 2010 16:50

Onderstaand mailtje kreeg ik doorgestuurd. Ik geloof wel dat dat een goed doel is:

Hallo allemaal,

Ik ga er vanuit dat iedereen van jullie wel overweegt iets te willen doen voor de mensen in Haiti.
Een goede vriendin van mij heeft veel contact met een kleine organisatie in het land omdat zij een dochter uit Haiti heeft geadopteerd. Het is een bestaand projekt....dus niet nu net opgezet vanwege de ramp. Zij kent de oprichtster, Marijke,een nederlandse vrouw persoonlijk en is ervan overtuigt dat iedere cent die gedoneerd wordt ten goede komt van de bewoners zelf.

Ik ben zo vrij om jullie te vragen dat wanneer je overweegt geld te geven het te geven aan dit projekt.
Je kan geld storten op op een speciaal "noodhulp" bankrekeningnummer: 36.94.39.511 ten name van: "Stichting Naar School in Haïti" te Westerbork. Mocht je meer over deze stichting willen weten dan kan je kijken op http://www.stichtingnaarschoolinhaiti.nl/" target="_blank elke kleine bijdrage is iets dus.......
Zij hebben ook nog een ander rekening nummer welke bedoeld is voor reguliere hulp aan het projekt kijk op de site!

Marijke die dit projekt heeft opgezet verblijft momenteel in Nederland, zij vertrekt 3 februari (als dit lukt gezien er op dit moment nog geen vluchten zijn) weer naar Haiti. Zij wil graag met zoveel mogelijk materialen (denk aan medicatie andere ziekenhuis materialen maar ook knuffels en schoolspullen) die daar nu schaars zijn terug. Wil je iets doen of organiseren neem contact met haar op.

Ik dank jullie allemaal namens deze stichting.

gr Lotte

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma jan 18, 2010 17:07

Vegantastic schreef:Zouden mensen hier op het forum interesse hebben in een actie om taart, cupcakes e.d. te verkopen op straat om geld in te zamelen voor dit goede doel? Een bakesale :)
Leuk idee. Ik heb wel eerder gratis cupcakes uitgedeeld in de stad. Officieel mocht het niet, maar de politieagent wilde wel een oogje dicht knijpen voor deze ene keer...
Binnenkort gaan we in Groningen beginnen met Food Not Bombs, ben benieuwd of ze daar moeilijk over gaan doen.

Ik ben trouwens wel bang dat wanneer je geld vraagt (wat natuurlijk de bedoeling is om Haitianen te steunen), er weinig mensen iets bij je zullen kopen. Ik bemerk altijd veel wantrouwen bij de meeste mensen, als je iets doet op straat. :(

En waar je ook rekening mee moet houden, is het weer. Natte cakejes verkopen niet goed ;)
Een inklapbare tafel met een (evt. zelfgemaakt) overkappinkje is met nat of sneeuwerig weer wel een goed idee lijkt me.

Anatis
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Anatis » di jan 19, 2010 9:08

Vegantastic schreef: Ik zal daar ook niet zo snel aan doneren. Maar kwam deze tegen: http://www.ffl.org" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Die organisatie serveer plantaardige maaltijden in gebieden waar nood is. Ze zijn momenteel in Dominicaanse Republiek en zijn bezig met voorbereidingen om in Haiti aan het werk te kunnen. Ze wachten nog totdat wegen vrij zijn en ze veilig kunnen werken.

Volgens mij wel een goed doel om iets te doneren.
Ik krijg bij dat soort goede doelen een nare bijsmaak. Voor mij ligt dat op een vergelijkbaar niveau als Amerikaanse Christenen die alleen voedsel uitdelen als je eerst een kerk bezocht hebt. Liefdadigheid moet gespeend zijn van elke vorm van zendelingenwerk, of het nu God is of veganisme.

JesseL

Bericht door JesseL » di jan 19, 2010 9:35

Dus we moeten die mensen daar maar vlees gaan voor zetten? Ik denk dat die mensen blij zijn met ieder eten en het idee van plantaardig eten is ook, dat je met dezelfde grondstoffen veel meer mensen kan voeden.

Het lijkt mij ook een beetje vreemd om opeens je principes opzij te gaan zetten omdat er een ramp gebeurt is.
Haïti is één van de armste landen ter wereld en tot de aardbeving keek niemand er naar om. Nu is er een ramp gebeurt en vinden we ze opeens allemaal zo zielig. Hypocriet is dat. Wat maakt het uit of je dood gaat van de honger of door een aardbeving (behalve dat een hongerdood wellicht nog veel pijnlijker en gruwelijker is)?
Ik vind dit vergelijkbaar met mensen die vlees eten, maar konijn of lamsvlees niet willen, want dat is toch wel erg zielig...

Anatis

Bericht door Anatis » di jan 19, 2010 10:17

Nee, we moeten die mensen eten voorzetten wat lokaal beschikbaar is en wat ze normaal ook eten. Mensen een plantaardig dieet "opdringen" omdat ze honger lijden lijkt me niet juist..
Als dat dermate tegen je principes indruist lijkt mij de juiste keuze om dan maar op een andere manier te helpen.

Overigens denk ik het dieet van de gemiddelde Haïtiaan al behoorlijk plantaardig is, ze eten voornamelijk (Amerikaanse..) rijst.
het idee van plantaardig eten is ook, dat je met dezelfde grondstoffen veel meer mensen kan voeden.
Gedeeltelijk waar. Je kan nog meer mensen voeden als je ook vist en jaagt (dus alleen vlees/vis uit de vrije natuur).

JesseL

Bericht door JesseL » di jan 19, 2010 10:29

Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor het doden van dieren. Als die mensen dat zelf willen doen uit noodzaak, dan is dat hun zaak. Ik denk dat we hen prima kunnen voeden met vegan voedsel.
Bovendien blijft het dus hypocriet, want voor die aardbeving hadden ze ook praktisch niks te eten en liet iedereen ze maar verhongeren. :roll:

lena

Bericht door lena » di jan 19, 2010 10:31

Anatis schreef:Nee, we moeten die mensen eten voorzetten wat lokaal beschikbaar is en wat ze normaal ook eten. [...] Overigens denk ik het dieet van de gemiddelde Haïtiaan al behoorlijk plantaardig is, ze eten voornamelijk (Amerikaanse..) rijst.
Nou, dan is er toch geen probleem?
JesseL schreef:het idee van plantaardig eten is ook, dat je met dezelfde grondstoffen veel meer mensen kan voeden.
Ja, precies. Mijn motivatie om zo'n organisatie te steunen is vooral dat: ze kunnen voor 25 dollar 100 mensen eten geven!
Gedeeltelijk waar. Je kan nog meer mensen voeden als je ook vist en jaagt (dus alleen vlees/vis uit de vrije natuur).
Hoezo kun je dan nog meer mensen voeden? Denk je dat er een schaarste is aan plantaardig voedsel en dat er grote hoeveelheden in de vrije natuur gevangen vis liggen te wachten (wat overigens ook slechts een tijdelijke oplossing is want veel vis sterft uit), maar dat FFL dat nu eenmaal niet wil verspreiden? Denk je dat wild gevangen vlees of vis gratis is? Dat moet ook gecontroleerd, geslacht, bewaard, hygienisch bereid, etc. worden. Hygiene en water zijn al grote problemen in rampgebieden dus het is gewoon niet handig.

lena

Bericht door lena » di jan 19, 2010 10:34

JesseL schreef: Bovendien blijft het dus hypocriet, want voor die aardbeving hadden ze ook praktisch niks te eten en liet iedereen ze maar verhongeren. :roll:
En dus zou het beter zijn om ze nu ook maar niet te helpen?

Als je liever een organisatie steunt die al heel lang in Haiti aan het werk is zou je naar Partners in Health kunnen kijken.

JesseL

Bericht door JesseL » di jan 19, 2010 10:50

Nee zo bedoel ik het niet en ik bedoelde het sowieso niet tegen de mensen hier, want die zijn sowieso al een stuk bewuster en maatschappelijk verantwoord bezig. Ik erger me aan de berichtgeving en de media en het grote klootjes volk wat nu allemaal in koor roept hoe zielig het is.

Daarom die vergelijking met vleeseters die lamsvlees wel zielig vinden.

Anatis

Bericht door Anatis » di jan 19, 2010 11:04

Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor het doden van dieren. Als die mensen dat zelf willen doen uit noodzaak, dan is dat hun zaak.
Wel of geen vlees eten is wat mij betreft een persoonlijke keuze, jij bent niet verantwoordelijk voor hun dieet. Zonder de aardbeving zouden ze nog steeds vlees eten en de ramp aangrijpen om ze plantaardig te laten eten vind ik dan immoreel.
Nou, dan is er toch geen probleem?
Er is een verschil tussen grotendeels plantaardig en helemaal plantaardig.
Ja, precies. Mijn motivatie om zo'n organisatie te steunen is vooral dat: ze kunnen voor 25 dollar 100 mensen eten geven!
Dat is een erg pragmatisch argument waar volgens mij niks tegen in te brengen valt. Zolang het tenminste je enige reden is om deze organisatie te steunen en niet om het veganisme te "prediken".
Hoezo kun je dan nog meer mensen voeden? Denk je dat er een schaarste is aan plantaardig voedsel en dat er grote hoeveelheden in de vrije natuur gevangen vis liggen te wachten (wat overigens ook slechts een tijdelijke oplossing is want veel vis sterft uit), maar dat FFL dat nu eenmaal niet wil verspreiden? Denk je dat wild gevangen vlees of vis gratis is? Dat moet ook gecontroleerd, geslacht, bewaard, hygienisch bereid, etc. worden. Hygiene en water zijn al grote problemen in rampgebieden dus het is gewoon niet handig.
Vissen (en jagen) gaat niet ten koste van de landbouwopbrengst, itt bio-industrie. Alles wat je uit de natuur vangt is extra en dus kun je meer mensen voeden. Op dit moment is jagen/vissen inderdaad niet nodig om de mensheid te voeden, maar dat laat onverlet dat je er in theorie wel de meeste mensen mee kan voeden.

En ik ben me bewust van de huidige problemen in de visserij, daarom eet ik geen vis meer. Vorig jaar ben ik gestopt met vlees/vis uit de bio-industrie en at ik alleen nog sporadisch duurzame (MSC) vis. Helaas blijkt het MSC keurmerk ook enkele behoorlijke keerzijden te hebben en eet ik dus sinds kort volledig plantaardig.

Ik vraag me ook sterk af of het wel mogelijk is om in een land als Haïti een gezond plantaardig dieet samen te stellen. Überhaupt is gezonde voeding een uitdaging als je van minder dan 1 dollar moet rondkomen..

JesseL

Bericht door JesseL » di jan 19, 2010 11:18

Anatis schreef:
Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor het doden van dieren. Als die mensen dat zelf willen doen uit noodzaak, dan is dat hun zaak.
Wel of geen vlees eten is wat mij betreft een persoonlijke keuze, jij bent niet verantwoordelijk voor hun dieet. Zonder de aardbeving zouden ze nog steeds vlees eten en de ramp aangrijpen om ze plantaardig te laten eten vind ik dan immoreel.
Dan vind jij me maar immoreel. Ik vind het immoreel om dieren te doden. Ik ik weiger mee te werken aan het doden van dieren, dus ik zou geen geld geven aan hulporganisaties die er vervolgens vlees o.i.d. van kopen. Ik vind het immoreel dat we mensen normaal dood laten hongeren en nu opeens allemaal doen alsof we er iets om geven.
Ik draag mijn steentje aan een betere wereld bij o.a. door veganistisch te leven. Dat heeft veel meer effectiviteit dan nu eenmalig 25 of 100 euro geven aan een goed doel.
Al die mensen die normaal dus slecht leven en nu eenmalig wat geld aan een goed doel geven, proberen hun eigen zondes af te kopen en heeft weinig met liefdadigheid te maken. Ze doen het alleen om zichzelf een goed gevoel te bezorgen.

Anatis

Bericht door Anatis » di jan 19, 2010 11:33

JesseL schreef:Dan vind jij me maar immoreel.
Dat heb ik nergens gezegd en die conclusie gaat mij veels te ver.
Ik vind het immoreel om dieren te doden. Ik ik weiger mee te werken aan het doden van dieren, dus ik zou geen geld geven aan hulporganisaties die er vervolgens vlees o.i.d. van kopen.
Dat begrijp ik volkomen. Persoonlijk zou ik er geen groot probleem mee hebben, maar het is al duidelijk dat ik er iets anders tegenaan kijk :wink:
Ik vind het immoreel dat we mensen normaal dood laten hongeren en nu opeens allemaal doen alsof we er iets om geven. Ik draag mijn steentje aan een betere wereld bij o.a. door veganistisch te leven. Dat heeft veel meer effectiviteit dan nu eenmalig 25 of 100 euro geven aan een goed doel.
Helemaal mee eens.
Al die mensen die normaal dus slecht leven en nu eenmalig wat geld aan een goed doel geven, proberen hun eigen zondes af te kopen en heeft weinig met liefdadigheid te maken. Ze doen het alleen om zichzelf een goed gevoel te bezorgen.
Geldt dat niet voor alle mensen in meer of mindere mate?

JesseL

Bericht door JesseL » di jan 19, 2010 11:41

Anatis schreef:
JesseL schreef:Dan vind jij me maar immoreel.
Dat heb ik nergens gezegd en die conclusie gaat mij veels te ver.
Nouja, je impliceerde het wel een beetje. ;)
Geldt dat niet voor alle mensen in meer of mindere mate?
Ja dat denk ik inderdaad wel. Echt altruïsme bestaat denk ik niet.

Anatis

Bericht door Anatis » di jan 19, 2010 11:47

JesseL schreef:Nouja, je impliceerde het wel een beetje. ;)
Absoluut, maar een immorele gedraging maakt nog niet een immoreel mens. Gelukkig maar, ik handel ook wel eens immoreel en zie mezelf toch graag als een moreel mens :P

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jan 19, 2010 18:18

Anatis schreef:Ik krijg bij dat soort goede doelen een nare bijsmaak. Voor mij ligt dat op een vergelijkbaar niveau als Amerikaanse Christenen die alleen voedsel uitdelen als je eerst een kerk bezocht hebt. Liefdadigheid moet gespeend zijn van elke vorm van zendelingenwerk, of het nu God is of veganisme.
Dat is een beetje anders. Je gaat nu twee verschillende dingen vergelijken.

Niemand van FFL deelt alleen voor vegetariers of veganisten uit. Ze bieden gewoon voedsel die zo min mogelijk impact heeft.

Christenen die eerst eisen dat je de kerk bezoekt is een beetje raar ja. Maar totaal niet hier mee te vergelijken.

Er wordt ook niets opgedrongen. Alleen gewoon voedsel uitgedeeld.

Plaats reactie