Ramp in Haiti

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Anatis
Leefwijze: vegetarier

Re: Ramp in Haiti

Bericht door Anatis » di jan 19, 2010 19:28

Vegantastic schreef:Dat is een beetje anders. Je gaat nu twee verschillende dingen vergelijken.

Niemand van FFL deelt alleen voor vegetariers of veganisten uit. Ze bieden gewoon voedsel die zo min mogelijk impact heeft.

Christenen die eerst eisen dat je de kerk bezoekt is een beetje raar ja. Maar totaal niet hier mee te vergelijken.

Er wordt ook niets opgedrongen. Alleen gewoon voedsel uitgedeeld.
Die Amerikaanse missionarissen delen ook niet alleen aan Christenen uit, iedereen is welkom, zolang ze maar eerst een kerkdienst bijwonen. Je dringt een levensstijl op aan mensen in een kwetsbare situatie, een levensstijl waar ze anders niet voor gekozen zouden hebben.

Of het gewoon voedsel verschillen de meningen (helaas) over.

Ik ben van mening dat (nood)hulp zo neutraal mogelijk gebracht moet worden, dus zonder elke andere bijbedoeling, hoe nobel of hoe goed bedoeld die ook mag zijn. En principieel alleen plantaardig voedsel uitdelen geeft blijk van een bijbedoeling.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jan 19, 2010 19:36

Anatis schreef:Die Amerikaanse missionarissen delen ook niet alleen aan Christenen uit, iedereen is welkom, zolang ze maar eerst een kerkdienst bijwonen. Je dringt een levensstijl op aan mensen in een kwetsbare situatie, een levensstijl waar ze anders niet voor gekozen zouden hebben.
Ja, dat kan ik me voorstellen dat je daar tegen bent. Vind ik ook niet ok.
Maar alleen plantaardig eten uitdelen zie ik toch wel als goed neutraal hoor.
En principieel alleen plantaardig voedsel uitdelen geeft blijk van een bijbedoeling.
Niet echt mee eens. Tuurlijk is er een reden waarom die organisatie die keuzes maakt. Maar deze lijken me niet meer dan duidelijk. Omdat plantaardig eten beter is voor mensen. En vlees e.d. heeft een grotere impact, waardoor als je dat als hulp zou aanbieden anderen weer benadeeld.

Ik vind het wat anders als er eisen aan de hulp gesteld gaat worden, zoals in het voorbeeld over die christelijke groepen.

Framboos

Bericht door Framboos » di jan 19, 2010 20:11

Anatis schreef: Dat is een erg pragmatisch argument waar volgens mij niks tegen in te brengen valt. Zolang het tenminste je enige reden is om deze organisatie te steunen en niet om het veganisme te "prediken".
Het gaat er mij niet om om veganisme te prediken (dat zou ik idd erg naar vinden), maar omdat ik niet wil dat er -van mijn geld- dode dieren gekocht worden, helemaal niet als er ook plantaardige dingen gekocht zouden kunnen worden.

lena

Bericht door lena » di jan 19, 2010 20:30

Anatis schreef: Ik ben van mening dat (nood)hulp zo neutraal mogelijk gebracht moet worden, dus zonder elke andere bijbedoeling, hoe nobel of hoe goed bedoeld die ook mag zijn. En principieel alleen plantaardig voedsel uitdelen geeft blijk van een bijbedoeling.
Stel nou, mijn buurvrouw heeft haar been gebroken en mag de eerste dagen helemaal niet staan. Eten koken is dus lastig, en ze zucht dat dat maar een paar dagen bezorg-eten wordt. Ben ik dan fout, als ik dan aanbied om wat meer kikkererwtenschotel te maken en haar ook een pannetje te brengen? Dring ik daarmee veganisme op? Hetzelfde geldt voor koekjes uitdelen op het werk, aanbieden verjaardagstaarten te bakken, of aanbieden de soep te maken voor het kerstdiner (bij mensen die vlees eten). Allemaal niet goed, want het is "opdringen van een levensstijl"? Ik weet dat er mensen zijn die zo denken, maar ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dat aangeboden eten op die manier werd ervaren. Mensen zijn er eigenlijk altijd gewoon blij mee.

Anatis

Bericht door Anatis » di jan 19, 2010 21:11

Niet echt mee eens. Tuurlijk is er een reden waarom die organisatie die keuzes maakt. Maar deze lijken me niet meer dan duidelijk. Omdat plantaardig eten beter is voor mensen. En vlees e.d. heeft een grotere impact, waardoor als je dat als hulp zou aanbieden anderen weer benadeeld.

Ik vind het wat anders als er eisen aan de hulp gesteld gaat worden, zoals in het voorbeeld over die christelijke groepen.
Dat is juist de crux, jij (wij) vinden de redenen wel duidelijk en dat plantaardig beter is, maar de rest van de mensheid niet. Christenen en alle andere gelovigen zijn ook overtuigd van hun gelijk.

Hoewel de vergelijking zeker niet voor 100% opgaat, stel je nog steeds in zekere zin eisen. "Hier heb je wat eten, maar wel plantaardig."
Het gaat er mij niet om om veganisme te prediken (dat zou ik idd erg naar vinden), maar omdat ik niet wil dat er -van mijn geld- dode dieren gekocht worden, helemaal niet als er ook plantaardige dingen gekocht zouden kunnen worden.
Begrijpelijk, maar er zijn genoeg alternatieven denk ik. Behalve voedsel is er ook water, onderdak, etc. nodig. En hoe ver trek je die lijn door? Geef je ook geen geld aan organisaties die vleeseters in dienst hebben? Weer een van die dingen waarbij je je moet afvragen waar je de grens trekt.
Stel nou, mijn buurvrouw heeft haar been gebroken en mag de eerste dagen helemaal niet staan. Eten koken is dus lastig, en ze zucht dat dat maar een paar dagen bezorg-eten wordt. Ben ik dan fout, als ik dan aanbied om wat meer kikkererwtenschotel te maken en haar ook een pannetje te brengen? Dring ik daarmee veganisme op?
Nee, want ze heeft een keuze. Als jij haar enige bron van eten zou zijn en je zou er principieel op staan dat ze kikkererwten eet (net een heerlijke kikkererwtencurry op!) en niets anders, dan ja, dan ben je (in mijn ogen) fout. Dan misbruik je haar hulpeloosheid en jouw machtspositie.
Hetzelfde geldt voor koekjes uitdelen op het werk, aanbieden verjaardagstaarten te bakken, of aanbieden de soep te maken voor het kerstdiner (bij mensen die vlees eten). Allemaal niet goed, want het is "opdringen van een levensstijl"? Ik weet dat er mensen zijn die zo denken, maar ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dat aangeboden eten op die manier werd ervaren. Mensen zijn er eigenlijk altijd gewoon blij mee.
Hier loopt wat mij betreft de vergelijking mank. Je hoeft je principes uiteraard niet te verloochenen en mensen in Nederland lijden tijdens de kerst nou niet bepaald honger :D

Wat voor mij ook meespeelt is het verschil tussen de Nederlandse situatie en de situatie daar. Wij hebben hier B12 pilletjes en een ruime keuze uit alternatieven voor vlees, in Haïti is het rijst, rijst en nog eens rijst en dan is vlees misschien wel een van gezondste aanvullingen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jan 19, 2010 21:49

Anatis schreef:Dat is juist de crux, jij (wij) vinden de redenen wel duidelijk en dat plantaardig beter is, maar de rest van de mensheid niet. Christenen en alle andere gelovigen zijn ook overtuigd van hun gelijk.
Christenen gaan uit van een bijbel. Wij hebben statistieken, cijfers, feiten.
Hoewel de vergelijking zeker niet voor 100% opgaat, stel je nog steeds in zekere zin eisen. "Hier heb je wat eten, maar wel plantaardig."
Ik zie niet waar hier eisen gesteld worden?
Begrijpelijk, maar er zijn genoeg alternatieven denk ik. Behalve voedsel is er ook water, onderdak, etc. nodig. En hoe ver trek je die lijn door? Geef je ook geen geld aan organisaties die vleeseters in dienst hebben? Weer een van die dingen waarbij je je moet afvragen waar je de grens trekt.
Het lijkt me, dat je altijd kijkt naar wat de beste weg is. En dat je zaken afweegt.
Wat voor mij ook meespeelt is het verschil tussen de Nederlandse situatie en de situatie daar. Wij hebben hier B12 pilletjes en een ruime keuze uit alternatieven voor vlees, in Haïti is het rijst, rijst en nog eens rijst en dan is vlees misschien wel een van gezondste aanvullingen.
Ze krijgen daar gok ik ook wel wat b12 binnen via water en grond. ;)

Je kan je afvragen in hoeverre het vlees daar ook genoeg b12 e.d. bevat. Ook veel ondervoede dieren en geen veevoer met verrijkte b12 zoals 'hier'.

Sowieso gaat het hier om hulp om ze sowieso wat binnen te laten krijgen. Op lange termijn zou je er volgens mij sowieso goed aan doen ook vitaminetabletten uit te delen. Omdat zelfs als ze vlees eten, velen daar gewoon ondervoed raken door te weinig eten.

Zen

Bericht door Zen » di jan 19, 2010 21:52

Anatis schreef:Zolang het tenminste je enige reden is om deze organisatie te steunen en niet om het veganisme te "prediken"
He, hoor eens, jij noemt het "prediken", en het klinkt op die manier bijna alsof je vindt dat veganisme een zelfzuchtig doel op zich is. De boodschap achter veganisme is er echter één in het belang van doelen die wat mij betreft zeker zo belangrijk zijn dan het steunen van mensen in nood. En aangezien het prima samen kan gaan zie ik het probleem totaal niet. Waar ik wel een probleem mee heb zijn acties zoals die van Oxfam-Novib waar je een geit met een strik erom cadeau kunt doen voor 40 euro (wat een prijs voor een levend wezen) om arme mensen te 'helpen'. Daar zou ik nooit geld aan geven and with good reason. Go FFL, Stichting Plenty Food, etc. :)
Cut cold stone with a warm heart

Anatis

Bericht door Anatis » di jan 19, 2010 22:06

Christenen gaan uit van een bijbel. Wij hebben statistieken, cijfers, feiten.
Christenen vinden de Bijbel ook een feit.
Dat ze plantaardig eten is de eis.
Ze krijgen daar gok ik ook wel wat b12 binnen via water en grond. :wink:

Je kan je afvragen in hoeverre het vlees daar ook genoeg b12 e.d. bevat. Ook veel ondervoede dieren en geen veevoer met verrijkte b12 zoals 'hier'.

Sowieso gaat het hier om hulp om ze sowieso wat binnen te laten krijgen. Op lange termijn zou je er volgens mij sowieso goed aan doen ook vitaminetabletten uit te delen. Omdat zelfs als ze vlees eten, velen daar gewoon ondervoed raken door te weinig eten.
Het belangrijkste voedsel in Haïti is Amerikaanse rijst, daar zit net zoveel b12 in als hier. Hoeveel en of je b12 binnenkrijgt via water/grond durf ik niks over te zeggen.

Wordt vlees hier verrijkt met b12? Weer iets nieuws geleerd.

Op lange termijn zou je misschien beter helemaal kunnen stoppen met de ontwikkelingshulp, maar dat is weer een heel ander verhaal waar we ook niet uit gaan komen denk ik :P
He, hoor eens, jij noemt het "prediken", en het klinkt op die manier bijna alsof je vindt dat veganisme een zelfzuchtig doel op zich is. De boodschap achter veganisme is er echter één in het belang van doelen die wat mij betreft zeker zo belangrijk zijn dan het steunen van mensen in nood. En aangezien het prima samen kan gaan zie ik het probleem totaal niet. Waar ik wel een probleem mee heb zijn acties zoals die van Oxfam-Novib waar je een geit met een strik erom cadeau kunt doen voor 40 euro (wat een prijs voor een levend wezen) om arme mensen te 'helpen'. Daar zou ik nooit geld aan geven and with good reason. Go FFL, Stichting Plenty Food, etc. :)
Ik geloof in de zelfzuchtige mens dus veganisme is in die zin absoluut zelfzuchtig. Maar zelfzuchtigheid hoeft niet perse slecht te zijn.

Ik zou Oxfam-Novib overigens nooit steunen :)

Zen

Bericht door Zen » di jan 19, 2010 22:14

Anatis schreef: Ik geloof in de zelfzuchtige mens dus veganisme is in die zin absoluut zelfzuchtig. Maar zelfzuchtigheid hoeft niet perse slecht te zijn
Zelfzucht heeft een enorm negatieve connotatie; dat is inherent aan de (gangbare) definitie. Wat jij hopelijk bedoelt is eigen belang. That said, veganisme is wat mij betreft juist één van de meer altruïstische uitingen van de mens waarmee niet gezegd is dat er geen eigen belang bij komt kijken. Zoals iemand eerder al aangaf, puur altruïsme bestaat inderdaad niet. Maar je kunt er wel naar streven (zoals veganisme ook een streven is trouwens).
Cut cold stone with a warm heart

JesseL

Bericht door JesseL » di jan 19, 2010 22:19

Anatis schreef:
Dat ze plantaardig eten is de eis.
Ik ben bang dat je redenatie echt niet klopt, zoals iedereen je hier al duidelijk probeert te maken. Wij eisen niks, we geven ze wat en vragen er niets voor terug. Als zij naast ons gegeven plantaardig eten, nog vlees willen eten, dan is dan hun vrije keuze. Wij zouden het veganisme pas opdringen als we ze pas plantaardig eten zouden bieden als ze eerst moeten beloven (of een contract tekenen) dat ze geen dierlijk voedsel ernaast zullen nuttigen. Maar dat doen we dus niet. Ik snap niet waarom het nodig is dat wij anderen mensen eten gaan geven wat we zelf verwerpelijk vinden.

Net als je voorbeeld van die buurvrouw. Als ik haar enige voedselbron zou zijn, dan heeft ze maar mijn veganistische eten te slikken. Graag of niet.
Waarom zou ik dan verplicht zijn om voor haar vlees te gaan kopen en bereiden?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jan 19, 2010 22:53

Christenen vinden de Bijbel ook een feit.
Neemt niet weg dat de ene dus geloof is en de ander gewoon statistiek.
Anatis schreef:Dat ze plantaardig eten is de eis.
Ik zie dat niet terug.
Wordt vlees hier verrijkt met b12? Weer iets nieuws geleerd.
Nou niet het vlees, maar de voeding voor de dieren. Omdat ze meestal binnen zitten. Bio-industrie zou grootste afnemer van b12 zijn daarom.
Op lange termijn zou je misschien beter helemaal kunnen stoppen met de ontwikkelingshulp, maar dat is weer een heel ander verhaal waar we ook niet uit gaan komen denk ik :P
Daar kan over gediscussieerd worden. Ik denk ook wel dat huidige manier van ontwikkelingshulp sowieso een bodemloze put is.

Anatis

Bericht door Anatis » di jan 19, 2010 23:35

Zelfzucht heeft een enorm negatieve connotatie; dat is inherent aan de (gangbare) definitie. Wat jij hopelijk bedoelt is eigen belang. That said, veganisme is wat mij betreft juist één van de meer altruïstische uitingen van de mens waarmee niet gezegd is dat er geen eigen belang bij komt kijken. Zoals iemand eerder al aangaf, puur altruïsme bestaat inderdaad niet. Maar je kunt er wel naar streven (zoals veganisme ook een streven is trouwens).
Zelfzucht is toch gewoon een synoniem voor eigenbelang? Veganisme is absoluut altruïstischer dan de meeste vormen van omnivorisme.
Ik ben bang dat je redenatie echt niet klopt, zoals iedereen je hier al duidelijk probeert te maken. Wij eisen niks, we geven ze wat en vragen er niets voor terug. Als zij naast ons gegeven plantaardig eten, nog vlees willen eten, dan is dan hun vrije keuze. Wij zouden het veganisme pas opdringen als we ze pas plantaardig eten zouden bieden als ze eerst moeten beloven (of een contract tekenen) dat ze geen dierlijk voedsel ernaast zullen nuttigen. Maar dat doen we dus niet. Ik snap niet waarom het nodig is dat wij anderen mensen eten gaan geven wat we zelf verwerpelijk vinden.

Net als je voorbeeld van die buurvrouw. Als ik haar enige voedselbron zou zijn, dan heeft ze maar mijn veganistische eten te slikken. Graag of niet.
Waarom zou ik dan verplicht zijn om voor haar vlees te gaan kopen en bereiden?
Hebben ze die keuze? Er is hongersnood dus kennelijk niet. Mijn punt is juist dat ze geen keuze hebben en wij ze die keuze ontnemen omdat wij vlees eten verkeerd vinden, niet omdat zij dat ook vinden.

Wat weegt er zwaarder, jouw bezwaar tegen vlees of het recht op een persoonlijke keuze om wel of geen vlees te eten? Voor mij het laatste, en ik ben blijkbaar de enige die dat vindt.

Opdringen komt natuurlijk in vele vormen en maten voor, een contract is een zeer verregaande en wat die organisatie doet is wat mij betreft een tamelijk lichte vorm.
Neemt niet weg dat de ene dus geloof is en de ander gewoon statistiek.
Pff, laat me nou niet gelovigen verdedigen. :cry: Is er geen Christen hier die even kan melden dat God bestaat en dat dat gewoonweg een feit is? Ben het helemaal met je eens maar iedereen kijkt daar anders tegenaan.

lena

Bericht door lena » di jan 19, 2010 23:59

Anatis schreef: Hebben ze die keuze? Er is hongersnood dus kennelijk niet. Mijn punt is juist dat ze geen keuze hebben en wij ze die keuze ontnemen omdat wij vlees eten verkeerd vinden, niet omdat zij dat ook vinden.
Ontnemen wij ze die keuze? Als een goed doel een tentenkamp opzet en mensen binnen laat slapen, op matjes, ontneemt het dan die mensen de keuze om op een bed in een huis te slapen?

We gaan even terug naar de buurvrouw. Er is geen geld meer voor Chinees en buurvrouw leeft al twee dagen op crackertjes die ze nog had liggen. Er zijn nog 10 buren, maar niemand bekommert zich om de buurvrouw. Ik ga langs met mijn kikkererwtenschotel en zeg dat ik best iedere dag wat extra's wil maken tot de situatie verbeterd is. Ben ik dan fout bezig omdat ik haar een vegan maaltijd opdring? Wat had jij gedaan in zo'n situatie? Was je naar de kiloknaller gegaan (hee, haar waarden, wie zijn wij om te zeggen dat dat fout is - en wild vlees smaakt vies volgens de buurvrouw) om flink wat vlees te kopen en dat vervolgens voor haar te bereiden?

Een ander voordeel van vegan is trouwens dat het voor veel religies acceptabel is. Je hebt geen gedoe meer met geloven die wel of geen koeien dan wel varkens eten, combinaties van zuivel en vlees verbieden, etc.

Is dit voor jou trouwens een leuk gedachtenexperiment of heb je een concreet beter doel in je hoofd waarmee je met 25 dollar meer mensen van de hongerdood red?

Anatis

Bericht door Anatis » wo jan 20, 2010 0:23

lena schreef:Ontnemen wij ze die keuze? Als een goed doel een tentenkamp opzet en mensen binnen laat slapen, op matjes, ontneemt het dan die mensen de keuze om op een bed in een huis te slapen?
Als beide opties geen praktische bezwaren kennen, en het goede doel vindt tenten principieel beter en dat is de reden om alleen tenten op te zetten, dan ja.
We gaan even terug naar de buurvrouw. Er is geen geld meer voor Chinees en buurvrouw leeft al twee dagen op crackertjes die ze nog had liggen. Er zijn nog 10 buren, maar niemand bekommert zich om de buurvrouw. Ik ga langs met mijn kikkererwtenschotel en zeg dat ik best iedere dag wat extra's wil maken tot de situatie verbeterd is. Ben ik dan fout bezig omdat ik haar een vegan maaltijd opdring?
Wat had jij gedaan in zo'n situatie? Was je naar de kiloknaller gegaan (hee, haar waarden, wie zijn wij om te zeggen dat dat fout is - en wild vlees smaakt vies volgens de buurvrouw) om flink wat vlees te kopen en dat vervolgens voor haar te bereiden?
Ja.
Een ander voordeel van vegan is trouwens dat het voor veel religies acceptabel is. Je hebt geen gedoe meer met geloven die wel of geen koeien dan wel varkens eten, combinaties van zuivel en vlees verbieden, etc.
Erg pragmatisch, maar daar gaat het hier niet om.
Is dit voor jou trouwens een leuk gedachtenexperiment of heb je een concreet beter doel in je hoofd waarmee je met 25 dollar meer mensen van de hongerdood red?
Leuk gedachte-experiment. Zit nog in dubio hoe zinnig noodhulp in zo'n situatie is, en welke vorm dat dan het beste kan aannemen.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » wo jan 20, 2010 8:39

Ik ben donateur van Artsen Zonder Grenzen en geef vanwege Haïti een extra gift. De medicatie en hulpmiddelen zullen vast niet helemaal vegan zijn, maar ik vind nu het belangrijkste dat de mensen in Haïti geholpen worden.
En dat daarna het land goed opgebouwd wordt. Ik zal niet zo snel geld geven aan 555. Het land werd voor de aardbeving al niet goed bestuurd en was erg corrupt. Ik vraag me af of het geld dan wel op de goede plek komt.

Ik geef nog wel eens een brood, koekjes of soep (allemaal vegan) aan mensen en zie dat niet als veganistisch eten opdringen. Ik zeg het er wel bij dat het vegan is. Mensen zijn er altijd erg blij mee.

lena

Bericht door lena » wo jan 20, 2010 11:21

Als beide opties geen praktische bezwaren kennen, en het goede doel vindt tenten principieel beter en dat is de reden om alleen tenten op te zetten, dan ja.
Wat maakt het uit wat de motivatie van het goede doel is? Al zou het goede doel gerund worden door de tentenfabrikant, wat dan nog? Het netto resultaat is dat met tenten veel meer mensen geholpen kunnen worden dan met huizen. Je ontneemt ze geen keus: je geeft ze een keus die ze eerder niet hadden, namelijk eten, of binnen slapen.
Leuk gedachte-experiment. Zit nog in dubio hoe zinnig noodhulp in zo'n situatie is, en welke vorm dat dan het beste kan aannemen.
Je vraagt je af hoe zinnig noodhulp is na zo'n enorme ramp als dit? Okay, dan denk ik dat we zo ontzettend anders denken dat we het inderdaad niet eens worden. Gedachtenexperimenten zijn best aardig, maar intussen is er echt NU hulp nodig, en beter imperfecte hulp dan geen hulp. Op ontwikkelingshulp in het algemeen kun je best wat afdingen inderdaad, gewoon zakken geld geven aan arme landen werkt niet - dat is duidelijk. Ook is er een boel geleerd van de Tsunami: zakken met ongevraagde spullen sturen naar rampgebieden werkt ook niet. Ook duidelijk. Maar mensen moeten wel echt eten, gewonden moeten verzorgd, en lijken moeten geborgen. En dat moet nu. En als niemand iets doet, dan gebeurt er helemaal niets en loopt de situatie snel verder uit de hand.

Anatis

Bericht door Anatis » wo jan 20, 2010 20:56

Je vraagt je af hoe zinnig noodhulp is na zo'n enorme ramp als dit? Okay, dan denk ik dat we zo ontzettend anders denken dat we het inderdaad niet eens worden. Gedachtenexperimenten zijn best aardig, maar intussen is er echt NU hulp nodig, en beter imperfecte hulp dan geen hulp. Op ontwikkelingshulp in het algemeen kun je best wat afdingen inderdaad, gewoon zakken geld geven aan arme landen werkt niet - dat is duidelijk. Ook is er een boel geleerd van de Tsunami: zakken met ongevraagde spullen sturen naar rampgebieden werkt ook niet. Ook duidelijk. Maar mensen moeten wel echt eten, gewonden moeten verzorgd, en lijken moeten geborgen. En dat moet nu. En als niemand iets doet, dan gebeurt er helemaal niets en loopt de situatie snel verder uit de hand.
Dat had heel wat genuanceerder gemoeten. Ik vraag me af hoe zinnig noodhulp is met zoveel verschillende organisaties, tientallen landen met elk eigen organisaties. Het zal best beter gaan dan na de tsunami maar ik denk dat je acute noodhulp beter aan maximaal een handjevol organisaties kan overlaten onder leiding van de VN. Zelfs de VN en Amerika hebben problemen met onderlinge afstemming, ze delen voedsel uit op verschillende momenten.

In het NRC van vandaag staat overigens een interessant passage: "Dit is de barrière tussen de rantsoenen en honderden Haïtianen, van wie velen al uren wachten tot zij naar voren mogen lopen om twee flessen van driekwart liter en een pakketje met rijst, mais en linzen op te halen. „Een donatie van de Amerikaanse bevolking”, staat op de roze doosjes, die per stuk tien maaltijden bevatten."

Discussie is al achterhaald :wink:

lena

Bericht door lena » do jan 21, 2010 9:22

Anatis schreef:Dat had heel wat genuanceerder gemoeten. Ik vraag me af hoe zinnig noodhulp is met zoveel verschillende organisaties, tientallen landen met elk eigen organisaties. Het zal best beter gaan dan na de tsunami maar ik denk dat je acute noodhulp beter aan maximaal een handjevol organisaties kan overlaten onder leiding van de VN. Zelfs de VN en Amerika hebben problemen met onderlinge afstemming, ze delen voedsel uit op verschillende momenten.
Oh, dat ben ik wel met je eens. En als we dan toch aan het theoretisch discussieren zijn, dan kunnen we ook nog wel een stapje verder gaan: dit had gewoon voorkomen moeten worden. Niet de aardbeving natuurlijk, maar wel de enorme ravage. Als er in een rijk land zo'n aardbeving gebeurt dan is dat niet meteen ZO'N enorme ramp, dan gaan er niet zo enorm veel mensen dood. We hebben op dit moment echt verkeerde prioriteiten in de wereld.

Maar goed, intussen is imperfecte hulp toch echt een stuk beter dan geen hulp.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do jan 21, 2010 17:07

Wie gaat er nu uiteindelijk geven dan?

lena

Bericht door lena » vr jan 22, 2010 16:00

Vegantastic schreef: Mensen zijn nu juist erg gekeerd tegen de grotere organisaties. Vanwege het gedoe rondom de tsunami. Dus denk dat men eerder geneigd is aan doelen te geven die opener zijn en transparanter.
Het lijkt wel mee te vallen met die afkeer: er is meer dan 40 miljoen gedoneerd door het publiek.

Plaats reactie