Ramp in Haiti

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Ramp in Haiti

Bericht door Vegantastic » vr jan 22, 2010 16:22

Ja, maar het valt wel mee nog (ramp is op zich groter dan tsunami zei men). Misschien heeft ook wel bijgedragen dat de algemene rekenkamer alle geldstromen in de gaten zouden gaan houden. Dat mensen toch weer wat meer vertrouwen kregen erin.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr jan 22, 2010 16:39

Gemiddeld zo'n 2 euro per geefbare Nederlander, da's toch bijzonder weinig??

lena

Bericht door lena » vr jan 22, 2010 16:53

Jasmijn schreef:Gemiddeld zo'n 2 euro per geefbare Nederlander, da's toch bijzonder weinig??
Wat vind jij een geefbare Nederlander en hoe kom je aan 20 miljoen Nederlanders?
Als je uitgaat van een beroepsbevolking van 8 miljoen dan is het 5 euro per Nederlander, alleen aan giro 555.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr jan 22, 2010 17:35

lena schreef:Wat vind jij een geefbare Nederlander en hoe kom je aan 20 miljoen Nederlanders?
Een globale schatting, mijn rekenkundige vaardigheden zijn miniem! Dacht dat er iets van 17 miljoen Nederlanders zijn ofzo. Baby's en jonge kinderen reken ik in ieder geval niet tot de geefbare Nederlander.
lena schreef:Als je uitgaat van een beroepsbevolking van 8 miljoen dan is het 5 euro per Nederlander, alleen aan giro 555.
Vind ik nog erg weinig. Vergeleken met de Haitianen zijn Nederlanders hartstikke rijk. Als ik -van mijn uitkering- geld geef aan goede doelen, die lang zoveel niet nodig hebben als Haiti momenteel- is dat zeker meer dan 5 euro. Misschien hebben veel Nederlanders wel veel meer dan die 5 euro gegeven, maar dat betekent dan dus dat heel veel anderen helemaal niks hebben gegeven...

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » vr jan 22, 2010 18:50

Ik heb gedoneerd aan Artsen zonder Grenzen. Zij krijgen geen geld van de opbrengst van 555. En zo zullen er wel meer stichtingen en projecten zijn die niet onder de opbrengst 555 vallen.
Ben wel benieuwd naar de opbrengst als dit ook meegeteld zou worden.

Gisteravond hebben trouwens 185.000 mensen gebeld die geen verbinding kregen en te horen kregen dat ze teruggebeld zouden worden. Dus wie weet nog een hogere opbrengst.

lena

Bericht door lena » vr jan 22, 2010 20:33

lena schreef:Als je uitgaat van een beroepsbevolking van 8 miljoen dan is het 5 euro per Nederlander, alleen aan giro 555.
Vind ik nog erg weinig. Vergeleken met de Haitianen zijn Nederlanders hartstikke rijk. Als ik -van mijn uitkering- geld geef aan goede doelen, die lang zoveel niet nodig hebben als Haiti momenteel- is dat zeker meer dan 5 euro. Misschien hebben veel Nederlanders wel veel meer dan die 5 euro gegeven, maar dat betekent dan dus dat heel veel anderen helemaal niks hebben gegeven...
Ja, er zullen dus inderdaad veel mensen zijn die niet hebben gedoneerd. Mij viel op dat toch nog heel veel mensen wel hebben gedoneerd (aan 555).

Tobuzzter

Bericht door Tobuzzter » za jan 23, 2010 20:24

Ik vind het enerzijds natuurlijk erg mooi dat er zoveel geld is geschonken voor Haïti, al is het natuurlijk de vraag of het niet allemaal gewoon bij de corrupte regering terechtkomt. Anderzijds kan ik een zuur gevoel toch niet onderdrukken. Er zijn zoveel mensen en dieren in de rest van wereld die dagelijks hulp behoeven, en waar de gemiddelde Nederlander nooit aandacht aan besteedt. En dan ontstaat er een heel publiciteitsfestival en trekt iedereen ineens de portemonnee. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat mensen het vooral voor zichzelf doen, om de volgende dag tegen collega's te kunnen zeggen hoeveel ze wel niet hebben gestort. Het is een vreemd spel waar ik een zeer onbehaaglijk gevoel van krijg. Als mensen ook maar een fractie van het gestorte geld aan dierenhulporganisaties zouden schenken, dan zou de wereld er een stuk beter van worden. Maar helaas, hier wordt geen hype omheen gecreëerd.
Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden. (Schopenhauer)

JesseL

Bericht door JesseL » za jan 23, 2010 21:42

Ik sluit me graag bij je aan, Tobuzzter. Ik voel het ongeveer precies zo.

Framboos

Bericht door Framboos » za jan 23, 2010 22:16

JesseL schreef: ongeveer precies
:mrgreen:

Ik ook. Maar dan bedenk ik me meestal maar dat ik me ook niet 24/7 inzet en al mijn geld geef aan 'het goede doel'.

lena

Bericht door lena » za jan 23, 2010 22:58

Framboos schreef: Maar dan bedenk ik me meestal maar dat ik me ook niet 24/7 inzet en al mijn geld geef aan 'het goede doel'.
Nou precies. Het is altijd makkelijk om te kijken naar andere mensen, maar je weet nooit wat hun beweegredenen zijn. Wij zijn hier allemaal hartstikke rijk en doen relatief niets. Is het invullen van beweegredenen van andere mensen ("ze doen het alleen maar om er over op te kunnen scheppen") niet vooral goedpraten dat je zelf niet meer doet?

Tobuzzter

Bericht door Tobuzzter » za jan 23, 2010 23:00

Dat hoeft natuurlijk ook weer niet hè. Het gaat er denk ik om dat je integer bent, dat je nadenkt over jouw rol in de wereld en hoe je binnen jouw grenzen anderen kunt helpen. Wanneer je geld schenkt vanuit de gedachte dat iedereen het doet is het in mijn ogen niet integer. Maar wie ben ik uiteindelijk om over deze mensen te oordelen. Misschien worden ze door Haïti juist wel uitgedaagd om verder buiten de kaders te denken. En ik vind elke bijdrage aan een goed doel super, alleen vind ik het beeld dat van 'het goede doel' wordt geschetst door de Haïti-hype niet helemaal zuiver.
Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden. (Schopenhauer)

Anatis
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Anatis » ma jan 25, 2010 19:39

Ik heb dus uiteindelijk niets gegeven. Toch wel blij mee nu ik over alle misstanden lees (Amerikanen die krachtig maar ineffectief werken, de Rekenkamer die al het geld toch niet gaat doneren).

Om mijn schuldgevoel af te kopen heb ik in plaats daarvan maar aan een ander doel geld gedoneerd :P

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma jan 25, 2010 20:01

Ik vraag me altijd af waarom gemeentes en provincies geld doneren. Dat is gul zijn met andermans geld. Ook al geef je niks aan 555, dan heb je toch 3 of 4 keer gegeven vanwege de belastingen.
Ik vind het prima als de overheid steun verleent bij rampen, maar andere overheidsinstanties liever niet.

Met mijn portemonnee probeer ik zo bewust en diervriendelijke keuzes te maken. Als steeds meer mensen dat doen zal dat toch een positief effect geven.

Maar een grote actie voor dierenrechten zou ik een goed idee vinden. Met van te voren filmpjes over hanenkuikens die de versnipperaar ingaan, snavels knippen, delen van 'Earthlings' enzo...

Tobuzzter

Bericht door Tobuzzter » ma jan 25, 2010 20:11

Annikka-Ayla schreef: Maar een grote actie voor dierenrechten zou ik een goed idee vinden. Met van te voren filmpjes over hanenkuikens die de versnipperaar ingaan, snavels knippen, delen van 'Earthlings' enzo...
Dat zou veel mensen wel wakker maken denk ik. Maar ik zie het nog niet zo snel gebeuren dat er een dergelijke actie komt, aangezien de economische belangen veel te groot zijn. En onze maatschappij is helaas nog steeds vooral gefocust op geld verdienen. Dit zal waarschijnlijk voortduren tot Antarctica smelt en wij onder water komen te staan. Dan is geld opeens niet meer waar:P

Fruitig

Bericht door Fruitig » vr feb 05, 2010 14:31

Naar het schijnt is er zo`n 500 mln wereldwijd opghaald voor Haiti. Een prachtig resultaat. Ik vraag me enkel af of iedere euro wordt besteed aan Haiti of dat de hulporganisaties het geld gaan oppotten...
vegan with an edge!

Plaats reactie