Biologisch/Fairtrade

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Qntn
Leefwijze: part-time veganist

Biologisch/Fairtrade

Bericht door Qntn » do jul 22, 2010 20:54

Biologische en Fair Trade poducten. Het zijn spullen die de meeste vegans waarschijnlijk wel kopen omdat deze beter zijn voor mens, dier en natuur dan de gemiddelde producten (die puur op winst zijn gericht).

Vaak zijn er wel biologische of FT producten te vinden in de supermarkt. Maar bijv. rijst die beide merken heeft is veel moeilijker te vinden. Soms heb je dus alleen maar 'bio rijst' en 'fairtrade rijst'. Wat kiezen jullie dan?

rik23
Leefwijze: veganist

Re: Biologisch/Fairtrade

Bericht door rik23 » vr jul 23, 2010 20:22

bio. mijn reden is ook omdat het nogal eens van betere kwaliteit is. een aantal reguliere producten vind ik gewoon niet te pruimen.
Qntn schreef:dan de gemiddelde producten (die puur op winst zijn gericht).
fertrweet(fairtrade) en bio is voornamelijk zo duur vanwege een deels gestoorde regelgeving (dit heb ik zelf gemerkt toen ik bij een biologische boer werkte) en omdat er iemand vette winsten ermee zit te maken.

Framboos

Bericht door Framboos » vr jul 23, 2010 20:39

Ik vind ze allebei sowieso beter dan niet-bio en niet-fairtrade. Daarnaast denk ik (naïef mss?) dat bij bio de arbeidsomstandigheden ook beter zijn dan bij niet-bio, en dat bij fairtrade de arbeidsomstandigheden beter zijn en dat het milieu daar ook van profiteert, bijvoorbeeld met bepaalde gevaarlijke stoffen. Hm, dat laatste twijfel ik eigenlijk een beetje over als ik het zo opschrijf...

Nouja, het is sowieso beter dan geen van beide. Dan kijk ik naar ander dingen: prijs, smaak, uiterlijk, etc.

Edit: er is hier trouwens al een draad over, mocht je meer meningen willen lezen...

Stein
Leefwijze: veganist

Bericht door Stein » za jan 29, 2011 13:15

Als ik kies voor een van beiden, dan is dat voor bio in plaats van fairtrade. Ook met het idee: ja, leuk voor betere werkomstandigheden, maar als de wereld dadelijk niet meer is, wat hebben ze dan nog aan betere werkomstandigheden? Als het kan, dan beide, dat wel...

stippel
Leefwijze: flexanist

Bericht door stippel » za jan 29, 2011 19:32

Ik vind het ook een moeilijk dilemma: bio of fairtrade?
Misschien is bio wel beter, in de zin van dat die mensen dan wellicht ook betere werkomstandigheden zullen hebben (al weet ik daar te weinig over om daarover te kunnen uitspreken), je kan het natuurlijk ook omkeren, van 'als de wereld er dadelijk niet meer is, wat heb je dan nog aan beter werkomstandigheden,' naar: is het niet beter dat de wereld er niet meer is als er overal zo'n vreselijke werkomstandigheden zijn? :P

Plaats reactie