Hoe gaan jullie om met bedelaars?

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Liadan
Leefwijze: veganist

Re: Hoe gaan jullie om met bedelaars?

Bericht door Liadan » zo jan 23, 2011 19:00

Je weet niet wat die mensen meegemaakt kunnen hebben in hun leven en waarom ze zo zijn zoals ze zijn, dus je kan pas bepalen of ze ook gewoon kunnen werken als je hun persoonlijke verhaal kent. Boven is niet iedereen geestelijk even stabiel en is dus niet iedereen in staat om te werken, vooral niet als je een hele hoop ellende achter de rug hebt.

cavia

Bericht door cavia » zo jan 23, 2011 19:53

Ik weet vaak niet zo goed wat ik er van moet vinden. Zoals al gezegd wordt; je weet hun achtergrond niet. Je weet niet wat ze mee hebben gemaakt, je weet niet waaróm ze op straat leven.
Ik geef ook (veel) liever iets te eten dan geld. Zo heb ik rond Kerst een zwerver/dakloze die in het park lag (ligt?) warme chocolademelk (uit mn kerstpakket) in een warmhoudbeker en een stol (ook uit mn kerstpakket) gegeven. Kon het niet over mn hart verkrijgen om die man daar met de kou zo te laten liggen. Ik was trouwens niet te enige die zo dacht; zn tas zat vol belegde broodjes, hij had van mensen een thermoslaapzak gehad, van andere goede moonboots, weer een ander had batterijtjes voor zn wereldontvanger gegeven, etc.

vegalan

Bericht door vegalan » ma jan 24, 2011 12:45

forisma schreef:Zij bedelen niet, dit is hun werk.
Ik vind dat die percussie niet past bij de gedraaide achtergrond muziek.

.

stippel
Leefwijze: flexanist

Bericht door stippel » ma jan 24, 2011 13:47

Ik zie straatmuzikanten los van bedelaars. Soms maken straatmuzikanten inderdaad van die rommel die de ganse sfeer verpest (of zo'n ding, hoe heet dat, dat ze ook op kermisattracties plaatsen, zo'n ding waaraan je gewoon maar wat moet draaien en er muziek uitkomt...), maar soms vind ik het echt mooi, en dan geef ik ze wel iets. Misschien hebben ze het niet echt nodig, maar ja, als ze leuke muziek maken en een meerwaarde vormen, waarom dan niet?
Of straatartiesten, die vind ik ook altijd heel leuk! Daar geef ik ook wel wat aan.

Maar dan heb je ook nog van die bedelaars die rozen verkopen en een café binnenlopen, daar geef ik niets aan. Ik vind het best zielig voor die rozen (ze horen thuis in de natuur!), en ik vind die bedelaars dan ook niet zo aardig, een beetje opdringerig.

Ik weet trouwens ook niet of het wel goed is dat ik vaak niet consequent ben in geld geven: soms geef ik geld aan bedelaars, soms niet. Veel mensen doen dat denk ik, en zorgt net dat niet voor hun onzekere bestaan?
Maar sommige gevallen zijn echt schrijnend... En eten geven aan bedelaars, zolang het je budget niet beschadigt, vind ik wel oké.

Liadan

Bericht door Liadan » ma jan 24, 2011 15:25

In Groningen is iemand, ik denk niet dat het een dakloze is trouwens, die altijd 's nachts pasteitjes verkoopt :lol: Ik zou niet zomaar middenin de nacht in een kroeg een pasteitje van iemand kopen, wie weet wat erin zit, maar volgens vrienden zijn ze lekker.

Qntn
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Qntn » ma jan 24, 2011 15:45

forisma schreef:
Rick schreef: Je zou dit boek eens moeten lezen: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Nogal kort door de bocht, je antwoord.
Hebben we dan geen sociale voorzieningen voor de mensen die benadeeld zijn? Uitkering, speciale tehuizen, voedselbanken. Je hoeft toch niet te gaan bedelen in Nederland?!
Ten tweede heb ik nog nooit een bedelaar in Nederland gezien met een ernstige afwijking. Ze hebben allemaal armen, benen en een normaal gezicht. Goed genoeg om in de kassen te gaan werken, post te bezorgen of schoon te gaan maken...
Geef je wel wat als je in het buitenland een zwerver ziet? Bijvoorbeeld Polen of Oekraïne?

rik23

Bericht door rik23 » ma jan 24, 2011 19:51

Rick schreef:Je zou dit boek eens moeten lezen: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html .
ik heb dat boek thuis gehad maar ik vond veel verhalen te aangrijpend om het boek uit te lezen.

zoals hier veel meer gezegd is het de kunst om na te gaan bij wie het bittere ernst is. in hoeverre zou het weigeren van voedsel\drinken of dekens i.p.v. geld hier een indicatie voor kunnen zijn?

"En of je nu wilt dat alle daklozen een (reguliere) uitkering krijgen...? Dan betaal je er onvrijwillig aan mee. Iets aan een dakloze of bedelaar geven, daar kies je voor."
was dat maar zo geregeld, dan hoeven ze ook minder te stelen of op te lichten. en er zijn wel dingen waar ik 100 keer liever niet aan wil meebetalen.

ben geneigd de zeggen: laat mij een zinnige maatschappij zien en ik ben bereid er geld en moeite in te steken, met het huidige is het een bodemloze put. maar dat kan ik die arme bedelaars zelf niet aanrekenen en er ijskoud aan voorbij lopen... het verdiend niet de schoonheidsprijs maar ik geef gewoonlijk niet en ik probeer de situatie de weg te gaan. lastig,lastig, lastig en ongemakkelijk........

Zen

Bericht door Zen » ma jan 24, 2011 21:05

rik23 schreef:
Zen schreef: En of je nu wilt dat alle daklozen een (reguliere) uitkering krijgen...? Dan betaal je er onvrijwillig aan mee. Iets aan een dakloze of bedelaar geven, daar kies je voor.
was dat maar zo geregeld, dan hoeven ze ook minder te stelen of op te lichten. en er zijn wel dingen waar ik 100 keer liever niet aan wil meebetalen.
Eh? Zo is het geregeld. Forisma schrijft dat ze niet geeft aan bedelaars. Dat is een keuze. Wat daarnaast wel een feit is, is dat zij, ik, jij en wie er verder nog meer belasting afdraagt automatisch meebetaalt (geen keuze dus) aan uitkeringen. Dat kun je wel of niet leuk vinden maar zo werkt het. Het punt was dus; als je niet graag geeft aan bedelaars, waarom zou je dan willen dat diezelfde bedelaars allemaal een uitkering aan gaan vragen?
Cut cold stone with a warm heart

vegalan

Bericht door vegalan » ma jan 24, 2011 21:38

Ik kies er voor om mee te betalen het welzijn van individuen binnen onze '''samenleving'' als deze niet instaat zijn om goed voor zichzelf te zorgen. Dat zelfde heb ik ook over voor het welzijn van dieren en het milieu. Wij zijn dikwijls niet direct maar indirect verantwoordelijk voor het welzijn van anderen. Dan maar wat minder vernietigingswapens of andere nodeloze investeringen. Ik ben voor Environmental Care. Ik vind het nogal egoïstisch om hulp af te wijzen, er moet (maatschappelijk gezien) wat veranderen zodat armoede en dus bedelen niet meer nodig is. Het is wat anders als je hulp afwijst en zelf voor de huidige toestand, situatie kiest.

.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » ma jan 24, 2011 22:02

Qntn schreef: Geef je wel wat als je in het buitenland een zwerver ziet? Bijvoorbeeld Polen of Oekraïne?
Ik kom uit Rusland. Nee, nooit. Het is er altijd hetzelfde verhaal - die bedelaars zijn crimineel of alcoholisten.
Een keer heeft een vriendin van mijn moeder brood gekocht voor zo'n bedelaar. Later zag ze dat brood op straat liggen.
Die mensen zijn het gewoon niet waard.

Ik heb hier antwoorden van andere mensen gelezen en ben een beetje van mening veranderd.
Ik zou wel eten willen kopen voor diegenen die het echt nodig hebben, als ik op dat moment zelf genoeg geld heb. Of iets van oude kleding geven (naar een tweedehandse winkel mee lopen..).
Maar geld geven - nee.

Plaats reactie