Hoe gaan jullie om met bedelaars?

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
stippel
Leefwijze: flexanist

Hoe gaan jullie om met bedelaars?

Bericht door stippel » vr jan 21, 2011 16:18

Iets wat ik altijd heel moeilijk vind, is: bedelaars, geef je er geld aan of niet?
Van geld geven gaan ze wellicht alleen maar meer bedelen, maar als je niets geeft, dan hebben ze niets, en laat je ze toch een beetje aan hun lot over? Maar tot hoever ga je dan?

Ik vind het een vreselijk moeilijk dilemma, en word er nogal vaak mee geconfronteerd: er is in Leuven een bedelares die mij (en mijn vriend) altijd aanklampt. De eerste keer weigerde ik haar geld te geven, en kocht ik een broodje van haar (zij mocht het broodje kiezen en koos er eentje met vlees, ik had daar wel spijt van maar was toen niet assertief genoeg...) een tweede keer gaf ik haar wat chocolade. Ze was daar blij mee, en wilde meer, maar ik zei dat ik geen geld wilde geven. Dus nam ze me mee naar een winkel. Het Kruitvat. Ze wilde luiers hebben voor haar kindje, en koos direct het duurste merk (20 euro), ik zei natuurlijk dat dit boven mijn budget ging, en wilde de goedkoopste nemen. Die zaten slecht, zei ze, en ik dacht: dat kind moet niet lijden omdat haar moeder geen geld heeft, dus kocht de op één na goedkoopste.
Dan betaalde ik ze voor haar, en nam zij (!) er een zakje bij. Ik zei haar dat ik geen zakje wilde (niet alleen omdat het slecht is voor het milieu, maar het kostte nog eens 10 cent of zo, en als je al geen geld hebt dan neem je dat toch niet?! ik kreeg de indruk dat ze niet goed met geld kon omgaan...)

Dus goed. Vanaf toen werd het pas erg. Mijn vriend had een kot in de buurt waar zij bedelde, en iedere keer als we er lang gingen, komt ze op ons aflopen en geeft ze een kus en zo.
Ik kan er niet tegen dat ze dit doet puur om het geld, en niet om de vriendschap. Waarschijnlijk doet zij dit ook maar om te overleven, maar ja... tot hoever ga je?!
Nog een aantal keren heb ik haar wat geven, zelfs geld, een keer zag ik haar sigaretten roken (en ja sorry, maar als je weinig geld is, is dat natuurlijk nummer 1 dat je NIET moet doen! natuurlijk heeft zij een gebrek aan kennis waardoor ze niet met geld kan omgaan, en dat maakt de situatie alleen maar moeilijker).
Als ik nu nog naar mijn vriend zijn kamer ga, maak ik een omweg, alleen om die bedelares, en nog zie ik haar soms! Het gaat zelfs zo ver dat ik er stress van krijg als ik haar zie... ik weet werkelijk niet wat ik met de situatie moet, en mag haar zelfs niet meer zo (omwille die chantage dus, dat heel lief doen puur om het geld en zo, daar kan ik dus niet tegen), maar ze lijkt me niet zo snugger en waarschijnlijk is ze nog eens illegaal ook in dit land, waardoor ze niet kan geholpen worden door de bevoegde instanties...

marjan
Leefwijze: veganist

Re: Hoe gaan jullie om met bedelaars?

Bericht door marjan » vr jan 21, 2011 16:24

Tja, ik denk dat je eerst je eigen grenzen moet zien te vinden. Er zullen altijd dramatische gevallen op straat zijn en hun verhalen zullen soms wel en soms niet of deels maar kloppen... Je weet het niet. Het lijkt me dat een optie om een weloverwogen potje geld apart te zetten wat je aan bedelaars of andere goede doelen wilt besteden en daar verspreid door het jaar - of desnoods in één keer als het je nodig lijkt - uit te putten.

marjan

Bericht door marjan » vr jan 21, 2011 16:26

Ik geef overigens liever aan goede doelen dan aan bedelaars. Komt ook omdat ik een groot deel van de bedelaars in mijn omgeving ken als (ex-)psychiatrische patienten en weet dat ze andere mogelijkheden hebben dan bedelen...

stippel

Bericht door stippel » vr jan 21, 2011 16:42

Ja, dat heb ik ook soms: dat ik denk dat ik al geld dat ik aan bedelaars gegeven heb, beter had geïnvesteerd in een goed doel, anderzijds: soms koop ik eten uit de 'gewone supermarkt', niet biologisch. Of koop ik andere dingen die eigenlijk niet moreel verantwoord zijn. Is dat dan beter, want dan 'sponsor' je als het ware die winkels, krijgen zij meer winst etc... dan lijkt het mij toch beter om geld aan bedelaars te geven.

Maar het is inderdaad wat jij zegt: veel bedelaars hebben wél nog andere mogelijkheden. Een deel niet. Het is moeilijk om te onderscheiden wie écht pech heeft, en voor wie er nog echt goede oplossingen mogelijk zijn.
Ik ben zelf ook al een keer genaaid geweest door mensen die wilden dat ik iets ondertekende voor daklozen. Dus ik dacht: ja, prima, geen probleem! Bleek dat je je bijdrage erbij moest schrijven... Ik had dan iets van een 2 à 3 euro gegeven, maar dan kwam ik er later nog eens achter dat het 'nepperds' waren en dat voelde wel naar...

Ik vind het moeilijke dilemma's.

Brent

Bericht door Brent » vr jan 21, 2011 16:59

In Nederland geef ik ze nooit geld omdat ik niet weet of ze er drugs of alcohol voor gaan kopen.
Wel heb ik ze soms eten aangeboden, maar dat wordt dan meestal niet aangenomen.

Ik denk dat het niet goed is mensen te stimuleren met bedelen hun bestaan te vullen, er zijn andere, betere manieren om uit de ellende te komen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jan 21, 2011 17:15

Ik geef niets.

Als ik wat geef, dan liever aan een betrouwbare stichting. Of een concreet geval wat te controleren valt.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr jan 21, 2011 17:31

Een enkele keer geef ik wat. Op mijn dagelijkse tripje werk-huis kom ik regelmatig een dakloze tegen. Soms maak ik even een praatje en ik heb ook wel eens bier voor hem gehaald. Ik heb er absoluut geen moeite mee als zij bier of drugs kopen van het geld dat ik ze geef. Dat is hun eigen keuze en hun eigen probleem. Ik kan hun probleem niet oplossen en het wat ze echt nodig hebben in hun situatie is drank en drugs.

Wat Stippel overigens vertelt over de dakloze waarmee zij geconfronteerd wordt, vind ik wel ernstig. Ik denk dat je heel goed moet bedenken dat jij niet het probleem van die dakloze bent en nog belangrijker: ook niet de oplossing. Je bent hoogstens een heel klein deel van de oplossing, maar maak je rol daarin niet zo groot dat je er zelf last van gaat krijgen. Het allerbelangrijkste in de wereld voor jouzelf ben jijzelf. Een gemiddelde dakloze heeft van zichzelf een bodemloze put gemaakt. En vrijwel niemand op deze wereld heeft een oneindige voorraad. Al betaal je naast luiers nog veel meer spullen, dan nog blijft die dakloze (waarover je het had) geld nodig hebben voor andere dingen. Die luiers zijn niet het echte probleem. Geef zo veel als je zelf wilt, maar stop met geven als het niet goed meer geeft. En je bent geen enkele verontschuldiging tegenover hem/haar schuldig als je niets of niet genoeg geeft.

Ananas

Bericht door Ananas » vr jan 21, 2011 18:41

Ik kocht wel eens een straatnieuws, maar ik kwam er niet meer aan toe om hem te lezen, dus dat doe ik niet meer. Ik geef nooit zo maar geld, ik vind dat zo gek om te doen. Ik geef wel eens wat te eten, maar altijd vegan, als ik net uit de supermarkt kom. Bedacht me toevallig vanmiddag dat ik wat vaker een stuk fruit voor daklozen wil meenemen. Volgens mij eten ze niet zoveel gezonde dingen.

Ik zou trouwens zelf juist weer niet aan een stichting geven. Je weet nooit waar je geld heen gaat en er is een dikke kans dat het helemaal niet bij jouw doel komt.

stippel

Bericht door stippel » vr jan 21, 2011 19:46

Brent schreef:In Nederland geef ik ze nooit geld omdat ik niet weet of ze er drugs of alcohol voor gaan kopen.
Wel heb ik ze soms eten aangeboden, maar dat wordt dan meestal niet aangenomen.

Ik denk dat het niet goed is mensen te stimuleren met bedelen hun bestaan te vullen, er zijn andere, betere manieren om uit de ellende te komen.
Ja, geld geef ik ook liever niet, wel soms aan straatmuzikanten of straatartiesten (als ze goed zijn en ik goedgezind ben :P). Eten heb ik ook al vaker aangeboden (en hebben ze geweigerd), de ergste keer was in Berlijn: ik was met mijn vriend aan het picknicken op een plein (ben de naam vergeten :roll: maar daar waren dus heel veel bedelaars), kwam er een vrouw met een kindje naar ons toe, voor wat geld. We waren boterhammetjes aan het eten (met confituur), boden we die aan aan dat kindje, en dat kindje schudde van nee!!
Best shockerend, kinderen zijn meestal blij als ze iets krijgen (waarschijnlijk mocht ze het sowieso niet aannemen van de moeder, maar toch...).

En Rick: tegenwoordig ben ik gestopt met het geven aan geld aan die bedelares, maar ik kom haar nog dikwijls tegen en het geeft me 'n ongemakkelijk gevoel. Ze speelt een beetje op 'mijn eer' (of hoe je het ook moet zeggen :P ) in. Als ze me ziet loopt ze direct op me af, geeft me een kus en een hand en zo, en mensen zien dat. Natuurlijk geef ik haar dan expres geen geld, expres omdat het als chantage bedoelt is (zoals ik al eerder zei zal het wel een overlevingsstrategie zijn, dus ik kan haar er moeilijk op afrekenen, maar toch).

En geld geven aan een goed doel is inderdaad riskant: bij vele goede doelen verdient de baas massa's geld, en dat vind ik schandalig. Zelf heb ik nog een lidmaatschap van Oxfam lopen, ik weet al tijden dat het niet zo'n goed doel is, maar ik stel het steeds uit om mijn lidmaatschap af te zeggen. Ook omdat ik het geld niet echt mis.
Maar er zijn wel organisaties die ik wel vertrouw: ADC bijvoorbeeld. Het is ook niet zo grootschalig, ik ken de mensen daar een beetje en zo...
Daarnaast zie ik biologisch eten ook een beetje als investeren in een goed doel: al het geld dat je aan een bio-winkel geeft zorgt ervoor dat hun markt groter wordt, en die van de gewone supermarkt kleiner (al zijn die bio-winkels vaak niet volledig ideaal, maar ja...)

Liadan

Bericht door Liadan » vr jan 21, 2011 19:52

Het ligt eraan.. in groningen zijn een aantal verslaafden die wel eens lopen te bedelen, tot irritant aan toe. Er zijn bijv. twee mannen die altijd bij pathe en het station lopen, soms gaan ze zelfs naast mensen staan als die geld pinnen. Laatst vroeg een van die mannen, op een zondagochtend, of ik wat kleingeld had want het was een koude nacht en hij had honger. Ik zei dat ik geen kleingeld had maar wel een broodje wilde kopen voor hem, en toen hoefde het opeens niet meer :lol: Ik vind het heel erg voor ze als ze verslaafd zijn.. maar ik wil ze niet verder aan hun verslaving helpen.
Ik geef meestal wel wat als ze vragen om wat kleingeld voor het slaaphuis, vooral als het zo koud is. Misschien zijn mensen wel door hun eigen schuld dakloos, maar ik geloof dat mensen altijd hun leven weer kunnen fixen zolang ze maar een reden zien, en bovendien niemand wil graag op straat slapen. Straatkranten koop ik nooit, want op een gemiddelde dag kom ik meestal wel 3 mensen tegen die ze verkopen. Wat ik wel leuk vind zijn daklozen die briefkaartjes verkopen, en dat je zelf mag bepalen hoeveel je er voor wil geven. Vaak zijn die kaartjes wel leuk dus je hebt er dan zelf ook nog wat aan.
In Assen was vroeger een zwerver, Tokkel heette die en hij had toevallig bij mijn opa in de klas gezeten. Hij koos voor een zwerversbestaan toen zijn vrouw bij hem wegging en zijn kinderen meenam (de precieze details weet ik niet, maar het was in ieder geval nogal triest). Hij is zelfs meerdere keren hulp aangeboden, maar hij wilde het niet. Anyway, hij zei altijd tegen mijn moeder als we in de stad waren: he meissie, heb je nog wat centen voor een biertje? haha, gewoon eerlijk dus.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » zo jan 23, 2011 12:44

Waarom gaan ze niet gewoon werken?
Ik heb ooit ook in de tomatenkassen moeten werken, het was zwaar, maar anders kon ik niet aan het bedrag komen dat ik nodig had (we woonden in Zeeland en daar had je gewoon geen andere bijbaantjes).

Ik geef nooit aan bedelaars. Ze moeten hun problemen op een andere manier oplossen. Bedelen is gewoon te erg voor woorden.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo jan 23, 2011 13:20

Dat is wel weer erg gemakkelijk gezegd. Er liggen over het algemeen natuurlijk een heleboel problemen aan ten grondslag en het is dan niet een kwestie van maar gewoon een baantje te gaan doen. Bovendien zijn er weinig bedrijven die daklozen aannemen.
Je zou dit boek eens moeten lezen: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Ontzettend mooie maar treurige verhalen. Een van de verhalen die er in staat gaat over een man die samen met zijn vrouw een succesvolle handel hebben. Op een avond rijden ze samen naar huis en krijgen ze een ongeluk. Van zijn gezicht is eigenlijk niets meer over, maar hij heeft het overleefd. Na heel veel operaties is geprobeerd weer iets van zijn gezicht te maken, maar het ziet er allemaal heel eng uit. Veel erger nog is de ongelooflijke pijn die hij heeft. De doktoren kunnen hem daar niet meer bij helpen. Hij weet dat heroine pijn weg kan nemen. Na ontzettend veel pijn geleden te hebben besluit hij heroine te gebruiken. Al snel raakt hij verslaafd en raakt alles kwijt. Uiteindelijk moet hij zijn huis verkopen en ook zijn vrouw gaat bij hem weg en komt hij zelf op straat te staan.
Als je dergelijke verhalen leest kun je (ik in ieder geval) begrijpen hoe dingen je leven zo kunnen veranderen dat je op straat kan komen te staan. Jij (en ik) weet niet het verhaal achter de mensen die op straat leven. 'gewoon gaan werken' is gewoon geen oplossing.

stippel

Bericht door stippel » zo jan 23, 2011 13:40

Wat een triest verhaal ja! Ik denk ook wel dat iedere bedelaar zijn eigen verhaal heeft en je ze niet over één kam kunt scheren... Die bedelares die mij steeds om geld vraagt, is waarschijnlijk illegaal in België, ja moeilijk dan om naar de instanties die daardoor dienen te gaan.

Ik hoorde ook eens 'n verhaal van een man die een ongeneeslijke ziekte had waardoor die nog maar één jaar te leven had. Dus ja: nog maar één jaar te leven, er super van profiteren, superveel schulden maken (maakt niet uit, daarna toch dood). Tja, bleek na dat jaar dat de dokters zich vergist hadden: de ziekte was wél geneeslijk.
MAW: meneer kon op straat gaan leven, kreeg zijn schulden sowieso al nooooit meer afbetaald (of met erg veel moeite). Hij was veel liever gewoon dood gegaan dat jaar.

Zen

Bericht door Zen » zo jan 23, 2011 13:42

Rick schreef:Dat is wel weer erg gemakkelijk gezegd. Er liggen over het algemeen natuurlijk een heleboel problemen aan ten grondslag en het is dan niet een kwestie van maar gewoon een baantje te gaan doen. Bovendien zijn er weinig bedrijven die daklozen aannemen.
Mee eens. En volgens mij is weinig nog een understatement.

Qua werken zouden ze bijvoorbeeld nog wel een daklozen- of straatkrant kunnen verkopen. Ik weet niet precies welke voorwaarden er zijn om die te mogen verkopen maar ik kwam wel dit tegen (uit 2009 weliswaar).
Cut cold stone with a warm heart

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » zo jan 23, 2011 14:16

Rick schreef: Je zou dit boek eens moeten lezen: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Nogal kort door de bocht, je antwoord.
Hebben we dan geen sociale voorzieningen voor de mensen die benadeeld zijn? Uitkering, speciale tehuizen, voedselbanken. Je hoeft toch niet te gaan bedelen in Nederland?!
Ten tweede heb ik nog nooit een bedelaar in Nederland gezien met een ernstige afwijking. Ze hebben allemaal armen, benen en een normaal gezicht. Goed genoeg om in de kassen te gaan werken, post te bezorgen of schoon te gaan maken...

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo jan 23, 2011 14:31

forisma schreef:
Rick schreef: Je zou dit boek eens moeten lezen: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Nogal kort door de bocht, je antwoord.
Hebben we dan geen sociale voorzieningen voor de mensen die benadeeld zijn? Uitkering, speciale tehuizen, voedselbanken. Je hoeft toch niet te gaan bedelen in Nederland?!
Ten tweede heb ik nog nooit een bedelaar in Nederland gezien met een ernstige afwijking. Ze hebben allemaal armen, benen en een normaal gezicht. Goed genoeg om in de kassen te gaan werken, post te bezorgen of schoon te gaan maken...
Weet jij wat er achter die mensen schuil gaat? Waarom zij zijn zoals ze zijn? Wat hen bewogen heeft te doen wat zij nu doen? Dat je armen en benen en een normaal gezicht hebt, betekend niet dat je in je hoofd alles op een rijtje hebt staan zodat je dat soort werk kunt doen. Er is meer nodig dan een paar goed werkende benen en armen.

En dat er voedselbanken ed. zijn en dat je daardoor niet hoeft te bedelen, kan je ook omdraaien: Je hoeft toch geen voedselbanken op te zetten als daklozen toch gewoon kunnen bedelen.

Zen

Bericht door Zen » zo jan 23, 2011 14:50

Voor een reguliere uitkering heb je in ieder geval een postadres en een bankrekening nodig. Daklozen beschikken daar veelal niet over. Instanties kunnen daarbij helpen maar in de praktijk zal niet iedereen zijn weg daarin weten te vinden. Het zal me niets verbazen dat ook hier er heel wat bureaucratie is wat de zaken voor mensen aanzienlijk kan bemoeilijken. Ook zou het best kunnen zijn dat er problemen zijn met capaciteit. Daarnaast geloof ik ook wel dat er mensen zijn die ervoor kiezen om weg te blijven bij de instanties en in plaats daarvan gaan bedelen op straat. Maar of je dat nu de weg van de minste weerstand kunt noemen...? Ik kan me slecht voorstellen dat iemand hier echt plezier in heeft namelijk.

En of je nu wilt dat alle daklozen een (reguliere) uitkering krijgen...? Dan betaal je er onvrijwillig aan mee. Iets aan een dakloze of bedelaar geven, daar kies je voor.

Wat betreft werk; daklozen met een verslaving zullen waarschijnlijk nergens worden aangenomen. Dus dan zullen ze daar eerst vanaf moeten zien te komen. Waarom dat onvoldoende lukt (in de zin dat er nog veel daklozen zijn in Nederland met een ernstige verslaving) zal ook niet zo simpel te verklaren zijn. Ik denk dat daar meerdere oorzaken voor zullen zijn. En uiteindelijk is geen één situatie exact hetzelfde. En zelfs dan, als mensen clean zijn is een vast woonadres voor de meeste werkgevers al een voorwaarde om je aan te nemen. Bij het werken in kassen wordt door tuinders vaak en graag gebruikt gemaakt van seizoensarbeiders. Ik kan me voorstellen dat die werkgevers liever hardwerkende buitenlanders aannemen dan daklozen met een problematisch (verslavings)verleden - veel daklozen hebben, of krijgen ook psychische problemen. De TNT gaat deze mensen al helemaal niet aannemen. No way.

Kortom; veel dakloze hebben hele serieuze problematiek waarvoor ze (helaas) veel hulp nodig hebben, hulp die er niet altijd in voldoende mate zal zijn en die soms ook niet voldoende gezocht wordt. Het is alleen niet zo simpel als even een uitkering aanvragen of solliciteren voor een betaalde baan.
Cut cold stone with a warm heart

stippel

Bericht door stippel » zo jan 23, 2011 15:30

Ja, ik kan me ook voorstellen dat als je zó in de schulden zit, en je situatie er zo uitzichtloos uitziet, dat je dan gewoon geen fut meer hebt om *iets* te doen, het verschil is op korte termijn toch maar zo klein...

En of het nu iets toevoegt of niet, ik ken wél bedelaars met maar een halve arm en zo. Triest om te zien. En dat is in België, in Leuven, en België is toch niet een zoveel marginaler land dan Nederland...

vegalan

Bericht door vegalan » zo jan 23, 2011 16:05

Je kunt alle dakloze/zwervers natuurlijk niet over een kam scheren, want oorzaak van het probleem en de oplossing daarvan verschilt per geval. Daarom zal men dit eerst aan een onderzoek moeten onderwerpen, alvorens men daar een uitspraak over kan doen. Dat men drank of drugs gebruikt heeft ook een reden, maar ik vindt niet dat drank of drugs zelf de rede of het probleem van hun zwervers bestaan zou moeten zijn. Ik denk dat je ook moet kijken naar de mate van eigen keuze om in de situatie te verblijven (onbehandelbare Apathie)en mate van bereid willigheid om de situatie zelf te veranderen, naast de mogelijkheden om veranderingen tot stand te brengen.

Wat betreft het hebben van een woon adres en bankrekening, had ik begrepen (ik kan me vergissen) dat daklozen via het (postadres van) het Leger Des Heils een bankrekening konden openen?

Als ik genoeg geld heb, geef ik wel eens wat aan een bedelaar als deze hierdoor werkelijk gelukkig wordt, maar daarnaast vind ik het belangrijk dat deze bedelaar ook begrip heeft voor financieel situatie van anderen en zonder morren ook accepteert als hij of zij niets krijgt. Dat laatste is niet altijd het geval. Ik ben namelijk niet direct verantwoordelijk voor de situatie van de bedelaar.
Aan orgeldraaiers geef ik nooit wat, want ik vindt dat herrie en daarnaast beschikken velen over een grote dure wagen om het orgel te verplaatsen. Zij bedelen zonder noodzaak.

.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » zo jan 23, 2011 16:55

vegalan schreef: Aan orgeldraaiers geef ik nooit wat, want ik vindt dat herrie en daarnaast beschikken velen over een grote dure wagen om het orgel te verplaatsen. Zij bedelen zonder noodzaak.
Zij bedelen niet, dit is hun werk.
Ik vind orgels wel leuk en ik geef wat als ik ze zie om ze in stand te houden (dit beroep is met uitsterven bedreigd, las ik).

Plaats reactie