Electrische apparaten en Congo

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

Electrische apparaten en Congo

Bericht door Emiel » zo mei 08, 2011 14:08

Iedereen gebruikt electrische apparaten, dingen waar we inmiddels niet meer zonder kunnen in onze digitale samenleving. Ik las onlangs een shocking artikel, weliswaar uit 2006, maar nog zeer actueel. Laptops, mobiele telefoons en voor de gamers onder ons, game consols. Allemaal gemaakt van coltan, een metaal dat wordt gewonnen in Congolese mijnen en tevens de reden voor een ongekend wrede burgeroorlog (4 miljoen doden!). Als je in bezit bent van een mobiele teleloon (intussen iedereen dus) ongewild mee aan dit leed.

Ongelooflijk hoeveel leed achter dingen, die voor ons vrij normaal zijn, schuil gaat. Net als met vlees, vis, zuivel, krijg ik nu ook bij al die reclames voor mobiele telefoons, laptops, etc. een nare smaak in m'n mond. En het idee ook dat zoveel mensen hier niet over nadenken, je zou er bijna depressief van worden :wink:

Hoe denken jullie hierover? Ik bedoel, natuurlijk kun je overleven zonder mobiele telefoon of laptop, om nog maar te zwijgen over computerspelletjes. Alleen zijn we er natuurlijk wel op briljante wijze afhankelijk van gemaakt.
Laatst gewijzigd door Emiel op di mei 10, 2011 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

indra

Re: Electrische apparaten en Congo

Bericht door indra » zo mei 08, 2011 20:09

ik worstel er erg mee, krijg van vaste aanvoerkanalen (familie) afgedankte mobieltjes want ik wil gewoon geen nieuwe kopen maar ja, er is wel altijd wat mee (of hij valt uit ivm lege batterij, of de microfoon weigert ineens, of, nu ja.. altijd wat). Maar inderdaad. Wie heeft er tegenwoordig geen meer?
daarbij; niet allen productie is schadelijk, ook afgedankte mobieltjes worden vaak (samen met veel andere electronica) afgevoerd naar zgn. 'ontwikkelingslanden', en daar zijn standaarden om te werken met schadelijke stoffen een stuk lager...

rik23

Bericht door rik23 » zo mei 08, 2011 22:23

het is inderdaad niet leuk om aan elk leed onder je reet te denken, ik word er ook misselijk van.
met veel voedsel en kledingsprodukten kun je nog kiezen uit bio en fairtrede als je rijk genoeg bent,
waarom dat niet gedaan word met machines en gebruiksvoorwerpen is gissen want er zullen zeker wel wat consumenten zijn die daarvoor een paar keer de normale prijs willen betalen, ik zou graag mijn fiets van natuur en arbeidsvriendelijk ijzer en rubber willen hebben.....

deze beschaving draait simpelweg op misselijkmakende oneerlijkheid, als er op de hele wereld de zelfde arbeidsvoorwaarden, regels en loon was als hier dan was alles vanaf 3 keer duurder en zal er veel minder verkocht worden waardoor de verkopers failliet gaan en veel mensen ontslagen worden omdat er weinig verkocht worden en dit zal dan als een vicieuze cirkel door geen tot zowel hier als daar de massa arm is.

zolang deze maatschappij niet verandert moeten ze daar in kongo arm zijn zodat je hier je kijk en lulijzer kan betalen, kots, kots, kots! wat daar nu gebeurt is vaak nog erger dan toen het daar van koloniaal europa was alleen nu kun je niet rechtstreeks een rijk land beschuldigen, het gaat allemaal veel geraffineerder.
het is wel zo dat de laatste millennia bijna elke beschaving dit soort streken levert en europa zeker niet erger is dan andere volken.

Emiel

Bericht door Emiel » ma mei 09, 2011 10:52

Ik bel nu met een oud toestel, vrij simpel ding. Hoop dast ie niet kapot gaat , want wil helemaal geen nieuwe. Mocht dat wel gebeuren dan zal ik eerst bij vrienden en familie checken of ze geen oud toestel hebben liggen. Vind het zowieso onzin om spullen te vervangen die niet kapot zijn. Alleen mn pc is wel aan vervanging toe. Ben benieuwd of dat coltan alleen voor laptops gebruikt wordt of ook in desktops. Zal haast wel.

Het is wel een zieke gedachte dat we de rotzooi die we zelf niet meer kunnen gebruiken, weer terugsturen naar het werelddeel waar ze elkaar voor de grondstoffen uitmoorden.

vegalan

Bericht door vegalan » ma mei 09, 2011 14:03

Ik heb het stukje van die barbaren gelezen en er zijn verschillende pogingen gedaan (ook vanuit het westen) om deze oorlog te beëindigen, echter zonder blijvend resultaat, dus het zal nog wel even duren voordat Afrika als beschaving deel uit kan maken van de wereld.

In de Congo oorlog gaat het niet alleen om de grondstoffen zoals coltan etc en de grootste producent van coltan is Australië. De gewapende conflicten in de Congo worden wel ‘’deels’’ door de illegale handel in coltan gefinancierd, maar als je het wat breder bekijkt komt een groot gedeelte van ons geld (via de belasting) ook bij de wapenindustrie terecht, die door het verkoop van wapens mede verantwoordelijk is. (samsara) Er zijn geen westerse investeerders meer in de Congo dus het is volledig in handen van deze rebellen. De ontginning van coltan zal naast milieu bezwaren mogelijk niet berusten op dwangarbeid?, dus ben je in negatieve zin (door aankoop) alleen indirect verantwoordelijk voor de besteding van deze gelden, als je zeker weet dat deze coltan uit de Congo komt en het geld alleen voor oorlogsdoeleinden wordt gebruik. Zolang de producent daar geen informatie over verstrekt kan je hiervoor ook niet verantwoordelijk worden geacht, want de coltan kan uit Australië komen of het geld van de coltan uit de Congo kan voor andere doeleinden zijn gebruikt.

.

Emiel

Bericht door Emiel » ma mei 09, 2011 15:10

vegalan schreef:De ontginning van coltan zal naast milieu bezwaren mogelijk niet berusten op dwangarbeid?
Hmm, uit het stuk komt toch duidelijk naar voren dat er sprake is van dwangarbeid en dat ze mensen dwingen om te graven, densoods met hun blote handen. Of begrijp ik je zin misschien niet goed?

Hoe dan ook, misschien zijn we als persoon niet direct verantwoordelijk, feit is wel dat veel van de ellende die daar (en wereldwijd) plaatsvindt direct voortkomt uit onze onuitputtelijke behoefte aan gadgets.

vegalan

Bericht door vegalan » ma mei 09, 2011 15:38

Emiel schreef:
vegalan schreef:De ontginning van coltan zal naast milieu bezwaren mogelijk niet berusten op dwangarbeid?
Hmm, uit het stuk komt toch duidelijk naar voren dat er sprake is van dwangarbeid en dat ze mensen dwingen om te graven, densoods met hun blote handen. Of begrijp ik je zin misschien niet goed?
Dan heb daar waarschijnlijk overeen gelezen en is het inderdaad minder fraai als er sprake is van dwangarbeid. :(

.

Emiel

Bericht door Emiel » di mei 10, 2011 9:13

Ik heb het zelf ook nog eens terug gelezen voor de zekerheid :wink:

Ik heb het idee, maar of dat zo is weet ik niet, dat je waarschijnlijk nooit zeker kan weten of het coltan uit Australie betreft of uit Congo. Net als met bepaalde E-nummers die je liever vermijd, als je niet zeker weet of het wel of niet dierlijk is.. Maar goed dat betekent dan dat je geen mobiele telefoon, laptop of ander apparaat dat van dit metaal is gemaakt, kunt gebruiken :?

Emiel

Bericht door Emiel » vr mei 13, 2011 16:21

http://www.nu.nl/buitenland/2513809/gro ... k-toe.html
De wereldbevolking consumeert tegen 2050 jaarlijks mogelijk honderdveertig miljard ton mineralen, ertsen en brandstoffen - drie keer zoveel als momenteel wordt verbruikt.
:shock:

Misschien moet dit topic over de menselijke behoefte voor grondstoffen en de gevolgen daarvan voor mens en milieu gaan. Nu is de titel slechts gericht op 1 land, terwijl dit een wereldwijd probleem is... admin?

Emiel

Bericht door Emiel » di mei 17, 2011 9:45

Ik wil graag een blender kopen, zou daar ook coltan in verwerkt zitten?

vegalan

Bericht door vegalan » di mei 17, 2011 11:50

Emiel schreef:Ik wil graag een blender kopen, zou daar ook coltan in verwerkt zitten?
Dat is afhankelijk van wat voor condensatoren worden gebruikt. Behalve dat je iets niet koopt, heb je als consument geen keus. Ondertussen zijn ze wat betreft mobieltjes wel bezig om een alternatief te ontwikkelen. Misschien is wat dat betreft Samsung een optie? Het zit echter ook in spaarlampen, wasmachines (schakelklok), Cv-ketel (elektronica) en circulatiepompen etc...

Ook hier zie je hoe machtig de producent is en uiteindelijk bepaald of er een alternatief op de markt komt.Natuurlijk zijn bedrijven niet geheel ongevoelig voor kritiek, maar zolang ze geen afname zien of hun marktaandeel niet terug loopt omdat de consument het toch koopt, zal het niet snel worden bewogen om te veranderen. Je ziet dit bijvoorbeeld bij Acer, nummer 2 op de lijst van de vijf grootste bedrijven ter wereld voor de verkoop van merk-PC's. Wat het milieu betreft heeft Acer een slecht imago, maar toch zie je ondanks dit geen grote veranderingen. Zolang de mens hier meer of minder afhankelijk van is, zal het blijven consumeren. Gelukkig zie je wel dat wat betreft coltan er druk kom vanuit de politiek om geen coltan meer uit de Congo te gebruiken of dat bedrijven moeten aangeven of ze Congolees coltan hebben verwerkt.

What is SAMSUNG’ Policy on Coltan?

SAMSUNG’s Telecommunication Business has taken the following steps to endeavour that our mobile phones do not contain materials derived from illegally mined Congolese coltan:

* We do not purchase coltan directly from the Congo nor from any other source in the form of raw material. A limited number of our component vendors do supply us with tantalum-based components.
* In the cases when SAMSUNG does use tantal-based components, the company requires suppliers to take appropriate measures in order to avoid using tantalum sourced from the Congo region.
* We request that all vendors refrain from purchasing tantalum powder mined in the Congo and we regularly audit vendors to ensure compliance. Our component vendors inform us that they obtain tantalum powder from the U.S.A, Russia and Thailand, not from the Congo.
* We are making efforts to use substitutes for tantalum based components where possible.

.

Emiel

Bericht door Emiel » wo nov 21, 2012 20:21

Plaats reactie