Humanitaire ramp Oost Afrika

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

Humanitaire ramp Oost Afrika

Bericht door Emiel » di jul 12, 2011 9:39

Momenteel beleeft Oost Afrika de ergste droogteperiode in zestig jaar. Gevreesd wordt voor een hongersnood als gevolg van mislukte oogsten en stijgende voedselprijzen. De immer aanwezige conflicten in deze regio, met name in Somalie, beletten de hulp van internationale organisaties.

http://edition.cnn.com/2011/WORLD/afric ... index.html

Met zoveel voedseloverschot in de wereld en alle kennis en middelen die we als mensen hebben is het onbegrijpelijk dat dit zomaar kan gebeuren. Het moet toch mogelijk zijn om 10 miljoen mensen te voorzien van drinkwater en voedsel? We kunnen wel mensen op de maan zetten (als dat ooit is echt is gebeurd, daar zijn de meningen over verdeeld :wink: ) en complete militaire bases in het Midden-Oosten opbouwen, maar dit zou dan niet kunnen? Het is natuurlijk allemaal een kwestie van politiek en prioriteiten.

Emiel

Re: Humanitaire ramp Oost Afrika

Bericht door Emiel » za jul 16, 2011 13:16

Fotoreportage van de hongersnood in Somalie:
http://www.guardian.co.uk/world/gallery ... n-pictures
Om te janken (doe ik dan ook als ik dit zie)..

Wat mij opvalt, op deze foto's althans, is de gelatenheid van deze mensen. Geen paniek of aggressie, maar een berustende kalmte. Als hier eens een keer een dag geen water uit de kraan komt dan is iedereen in rep en roer en is het waarschijnlijk meteen voorpagina nieuws..

Zen

Bericht door Zen » zo jul 17, 2011 8:06

Als je zo 'gewend' (en daarmee bedoel ik niet gewenning in de zin dat het er makkelijker op wordt) bent aan ellende, zoals deze mensen ga je er een zekere mate van berusting in vinden. Deze mensen zien in dat het geen zin heeft zich op te winden en hebben daar veelal waarschijnlijk ook de energie niet voor.

Wanneer we hier plots en vaak zeer tijdelijk (vergeleken met de situatie daar) met ellende te maken krijgen ervaren we dat als het grootste onrecht (omdat we zoveel beter gewend zijn en wat zien als verworvenheden somehow).

Het is ontzettend triest, maar ik zie er (voorlopig) geen oplossing voor komen. Armere landen worden nog altijd (economisch) uitgebuit, hebben vaak torenhoge schulden, er heerst veel corruptie en dan is er nog het probleem van de enorme overbevolking. Op wereldschaal, maar ook zeker in de armere regionen in de wereld. In principe is de 'draagkracht' van de Aarde qua resources nog wel voldoende om het huidige bevolkingsaantal te voorzien (van voedsel maar ook andere zaken) mits er een eerlijkere verdeling zou zijn, maar daar kun je nogal wat kanttekeningen bij plaatsen...
Cut cold stone with a warm heart

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » zo jul 17, 2011 8:28

Heb gelezen dat er daar ook zeer vruchtbare gebieden zijn, maar dat er ivm 'stammeneigendom' mensen van een andere stam daar geen gebruik van mogen maken.

Ik begrijp echt niet hoe het kan dat er al zoveel tientallen jaren geld naar Afrika gaat en er nog steeds dit soort dingen gebeuren.
Vroeger bij aardrijkskunde leerden we een uitspraak van mensen uit ontwikkelingslanden: 'Ontwikkelingsgeld is geld van de arme mensen uit de rijke landen voor de rijke mensen in de arme landen.'
Had toch ondertussen wel gehoopt dat het nu anders zou zijn dan 25 jaar geleden.

Zen

Bericht door Zen » zo jul 17, 2011 9:54

Annikka-Ayla schreef: Ik begrijp echt niet hoe het kan dat er al zoveel tientallen jaren geld naar Afrika gaat en er nog steeds dit soort dingen gebeuren.
Volgens mij betalen de armere landen nog meer aan schuldaflossing dan dat ze ontvangen aan ontwikkelingshulp, laat staan het deel van die hulp dat daadwerkelijk terechtkomt bij de bevolking voor eerste levensbehoefte (voedsel, gezondheidszorg, etc.).

Even zoeken op Internet levert direct al dit soort artikelen op.

Emiel

Bericht door Emiel » zo jul 17, 2011 10:41

Ik geef dan ook geen geld aan ontwikkelingshulp, althans niet bewust (via belasting zal er door de regering wel van ons geld naar ontwikkelingshulp gaan natuurlijk). De organisaties die hulp kunnen bieden met het geld worden of niet toegelaten, of zijn aan regels gebonden. Zolang de regeringen en stammen elkaars leven dat van miljoenen onschuldigen zuur maken hebben onze centen en inspanningen weinig zin. Ongeveer net zo weinig als de inspanningen van sommige dierenwelzijnsorganisaties om dierenleed te stoppen. Er moeten structureel dingen veranderen. Ingrijpen van 'Het Westen' om regeringen te dwingen om hun bevolking te helpen is 1 manier lijkt mij. Het de landen zelf laten oplossen blijkt niet te werken.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » zo jul 17, 2011 13:36

Zen schreef:
Annikka-Ayla schreef: Ik begrijp echt niet hoe het kan dat er al zoveel tientallen jaren geld naar Afrika gaat en er nog steeds dit soort dingen gebeuren.
Volgens mij betalen de armere landen nog meer aan schuldaflossing dan dat ze ontvangen aan ontwikkelingshulp, laat staan het deel van die hulp dat daadwerkelijk terechtkomt bij de bevolking voor eerste levensbehoefte (voedsel, gezondheidszorg, etc.).

Even zoeken op Internet levert direct al dit soort artikelen op.
Ik begrijp dus niet waarom dit al jaren doorgaat.
Tegelijk ben ik huiverig om geld te geven aan organisaties die hulp geven bij rampen. In hoeverre komt het geld/goederen daar ook terecht. En anderzijds voel ik me dan egoïstisch als ik niets geef.

Brent

Bericht door Brent » zo jul 17, 2011 14:28

Emiel schreef:Er moeten structureel dingen veranderen. Ingrijpen van 'Het Westen' om regeringen te dwingen om hun bevolking te helpen is 1 manier lijkt mij. Het de landen zelf laten oplossen blijkt niet te werken.
Het is een illusie om te denken dat "het westen" ooit zal ingrijpen om de regeringen van Afrika aan te zetten tot structurele veranderingen. De westerse invloed is er juist op gericht om hun eigen economische belangen veilig te stellen en die corrupte regeringen aan de macht te houden.
Alleen een nieuwe wereldorde zal deze economische wurggreep kunnen losmaken en daarvoor is eerst een totale ineenstorting van de huidige nodig.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Zen

Bericht door Zen » zo jul 17, 2011 16:15

Brent schreef:
Emiel schreef:Er moeten structureel dingen veranderen. Ingrijpen van 'Het Westen' om regeringen te dwingen om hun bevolking te helpen is 1 manier lijkt mij. Het de landen zelf laten oplossen blijkt niet te werken.
Het is een illusie om te denken dat "het westen" ooit zal ingrijpen om de regeringen van Afrika aan te zetten tot structurele veranderingen. De westerse invloed is er juist op gericht om hun eigen economische belangen veilig te stellen en die corrupte regeringen aan de macht te houden.
Exact en het Westen heeft corrupte regeringen zelfs in het zadel geholpen. Veel van de bewinden in Afrika zijn zelfs het 'nalatenschap' van de koloniale overheersing. In het post-koloniale tijdperk gaan dit soort praktijken gewoon verder alleen nu onder de vlag van het imperialisme. Ook nu probeert men een regering aan de macht te krijgen/houden die het Westen zo goed mogelijk gezind is, dwz die bereid is 'zaken te doen' op 'onze' voorwaarden. Zie onder meer Irak en Afghanistan.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » zo jul 17, 2011 18:21

Irak en Afghanistan zijn rijk aan oa olie.
Ik vind het oorlogen om grondstoffen, met als vermomming zgn 'humanitair ingrijpen.'

Zen

Bericht door Zen » zo jul 17, 2011 18:34

Annikka-Ayla schreef:Irak en Afghanistan zijn rijk aan oa olie.
True, maar er is overal wel 'wat te halen'. Als het geen olie is dan wel edelmetalen, diamanten of waardevolle landbouwgrond.

Emiel

Bericht door Emiel » zo jul 17, 2011 19:19

Zen schreef:
Brent schreef:
Exact en het Westen heeft corrupte regeringen zelfs in het zadel geholpen. Veel van de bewinden in Afrika zijn zelfs het 'nalatenschap' van de koloniale overheersing. In het post-koloniale tijdperk gaan dit soort praktijken gewoon verder alleen nu onder de vlag van het imperialisme. Ook nu probeert men een regering aan de macht te krijgen/houden die het Westen zo goed mogelijk gezind is, dwz die bereid is 'zaken te doen' op 'onze' voorwaarden. Zie onder meer Irak en Afghanistan.
Ik weet hoe het werkt, ik heb The Shockdoctrine gelezen en de Zeitgeist docu's gezien :wink: Misschien had ik even een naief momentje tussendoor..

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo aug 17, 2011 18:02

Ik vind het oorlogen om grondstoffen, met als vermomming zgn 'humanitair ingrijpen.'
Volgens mij is afghanistan juist een land waar niet veel te halen valt toch? Het was erg gericht tegen terrorisme om daar in te grijpen.

De oorlog in Irak was wel met verkeerde redenen gevoerd. Als ze gewoon eerlijk hadden gezegd om Saddam van de troon te stoten.. was al veel logischer geweest.

Zen

Bericht door Zen » wo aug 17, 2011 22:12

Vegantastic schreef:
Volgens mij is afghanistan juist een land waar niet veel te halen valt toch?
'Make no mistake' zoals Bush zou zeggen. ;) Niet zozeer olie dus maar wel mineralen.
Vegantastic schreef: Het was erg gericht tegen terrorisme om daar in te grijpen.
Zo werd het sowieso naar het eigen volk en de internationale gemeenschap gecommuniceerd. Dit was voor velen overtuigend aangezien Bin Laden hier vandaan opereerde en nauwe banden onderhield met de Taliban.

Emiel

Bericht door Emiel » do aug 18, 2011 5:24

Al Qaeda is een verzinsel van de regering Bush om de nieuwe vijand een gezicht te geven en mensen angst in te boezemen. Deze organisatie bestaat geeneens. Net als Bin Laden die, óf al jaren dood was óf nooit de gevaarlijke terorrist is geweest als ze hem hebben neergezet. Allemaal trucs om oorlogen te legitimeren en volkeren te onderdrukken (en hun land te bezetten/leeg te roven). Dit denk ik althans.

Ananas

Bericht door Ananas » do aug 18, 2011 11:43

Eens met Emiel. Vond het ook zo gek, dat het allemaal prima en goed is als de VS een oorlog inzetten om so called terroristen te stoppen, terwijl als Qadhafi in Libië mensen zo afschildert het hartstikke fout is volgens de NAVO enzo. Ik bedoel, dat is ook fout, maar dat is het allebei.... zuchttt

En al was het echt waar allemaal, denk ik niet dat kwaad met kwaad bestrijden werkt.

Emiel

Bericht door Emiel » do aug 18, 2011 14:21

Ananas schreef:En al was het echt waar allemaal, denk ik niet dat kwaad met kwaad bestrijden werkt.
Nee dat is inmiddels wel duidelijk. Oorlog is ook enkel een middel om winst te maken en niets meer dan dat. Het kan allemaal anders, maar dat willen sommige mensen niet. Die kunnen wellicht beter een voorbeeld aan Gandhi nemen:
MAHATMA GANDHI, one of the greatest peace activists of the twentieth century, changed the course of India's history by quite literally feeding his enemy. Gandhi, the story goes, was told that he would be visited by a British official who would threaten him with prison if he did not give up what the British considered to be the subversive activity of marching in protest of the British salt tax. Gandhi's advisers suggested putting nails in the road to puncture the tires of the official's car.

"You will do nothing of the sort," said Gandhi. "We shall invite him to tea."

Crestfallen, his followers obeyed. When the official arrived, he entered full of pomp and purpose. "Now then, Mr. Gandhi, this so-called salt marching has to stop at once. Otherwise I shall be forced to arrest you."

"Well," said Gandhi, "first, let's have some tea."

The Englishman agreed, reluctantly. Then, when he had drained his cup, he said briskly, "Now we must get down to business. About these marches . . ."

Gandhi smiled. "Not just yet. Have some more tea and biscuits; there are more important things to talk about."

And so it went. The Englishman became increasingly interested in what the Mahatma had to say, drank many more cups of tea and ate many more biscuits until he was completely diverted from his official task, and eventually went away won over to Gandhi's cause. Gandhi used the medium of tea, an English ritual that implies civility and mutual respect, and literally fed this enemy until he became an ally. His tactic of feeding rather than fighting contributed to one of the most extraordinary nonviolent revolutions in history.

vegalan

Bericht door vegalan » do aug 18, 2011 14:49

Emiel schreef:Die kunnen wellicht beter een voorbeeld aan Gandhi nemen:
Tegen het einde van de oorlog prees Gandhi, althans zo leek het, ondanks zijn anti-geweldsprincipe, Adolf Hitler na diens zelfmoord. Zijn voormalige kameraad uit de Congrespartij, Subhas Chandra Bose, was ook een bondgenootschap met keizerlijk Japan en nazi-Duitsland aangegaan voor de vorming van het Legion Freies Indien, dat onder de Wehrmacht ressorteerde, alsook van een Indian National Army in Azië. Vanuit zijn geweldloosheidsprincipe had Gandhi op 10 mei 1940 geschreven dat hij „Herr Hitler niet als een kwaadaardige zag, zoals hij afgeschilderd wordt” ("We have no doubt about your bravery or devotion to your fatherland, nor do we believe that you are the monster described by your opponents.") In 1941 schreef hij aan Hitler persoonlijk, dat hij niet geloofde, dat deze een monster was "zoals uw vijanden u beschrijven".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mahatma_Gandhi

.

Zen

Bericht door Zen » do aug 18, 2011 16:28

Emiel schreef:Al Qaeda is een verzinsel van de regering Bush om de nieuwe vijand een gezicht te geven en mensen angst in te boezemen. Deze organisatie bestaat geeneens. Net als Bin Laden die, óf al jaren dood was óf nooit de gevaarlijke terorrist is geweest als ze hem hebben neergezet. Allemaal trucs om oorlogen te legitimeren en volkeren te onderdrukken (en hun land te bezetten/leeg te roven). Dit denk ik althans.
Je denkt het, maar ik vind het bewijs voor dit soort complottheorieën nogal tekort schieten (en dan druk ik me nog licht uit). Dat men een vijand nodig heeft akkoord, dat is 'altijd' zo geweest, zeker met de VS. Maar om dan maar te suggereren dat die vijand volledig 'verzonnen' is... ik geloof daar niet in. De VS hoeft geen vijanden te verzinnen, die creëren ze vanzelf met hun (buitenlandse) beleid. Dat de 'officiële lezing' van 9/11 (en andere aanslagen) niet de (volledige) waarheid weergeeft zal zonder meer. Er zijn heel wat aanwijzingen voor dat hierover gelogen is en dat er zaken gefabriceerd zijn maar dat betekent nog niet dat Al-Qaeda in z'n geheel niet bestaat en dat Bin-Laden geen gevaar zou zijn (voor de VS). Dat hele 'inside job' idee lijkt ook te suggereren dat het ondenkbaar is er (elders) in de wereld groepen mensen zijn die bereid zijn te strijden tegen de VS (en hun imperialistische agenda). Dat lijkt me onterecht. Als je dit soort conspiracy theories doorzet dan waren de aanslagen in Madrid kennelijk ook een vooropgezet plan van de Spaanse autoriteiten.

Zelfs Noord-Korea (het land waar het staatsapparaat bij uitstek gebaat is bij één duidelijke nationale vijand) verzint geen vijanden. Ze verzinnen veel, maar niet het bestaan van 'de vijand' op zichzelf.
Laatst gewijzigd door Zen op do aug 18, 2011 17:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Zen

Bericht door Zen » do aug 18, 2011 16:50

Ananas schreef:Eens met Emiel. Vond het ook zo gek, dat het allemaal prima en goed is als de VS een oorlog inzetten om so called terroristen te stoppen, terwijl als Qadhafi in Libië mensen zo afschildert het hartstikke fout is volgens de NAVO enzo. Ik bedoel, dat is ook fout, maar dat is het allebei.... zuchttt
Veel mensen, met name buiten de VS, vinden het anders niet allemaal prima en goed waar de VS mee bezig is (qua buitenlandse politiek).

Er zijn wel verschillen; in Libië is een volksopstand - veel mensen (zeker niet alle overigens getuige de steun voor Kadaffi) zien Kaddafi als iemand die hen jarenlang heeft onderdrukt. Kadaffi zet de rebellen (en feitelijk iedereen die zich tegen hem keert, vreedzaam of niet) neer als terroristen, terwijl hij aanvankelijk zelf zwaar geschut heeft ingezet tegen hen. De VS zijn deels onder valse voorwendselen oorlogen gestart maar hebben het in principe niet voorzien op de burgerbevolking (anders dan dat ze een zekere macht over hen willen via een VS-goedgezinde regering). Dat ze desondanks velen burgerslachtoffers hebben gemaakt en daar niet om malen (collateral damage) is echter absoluut schandalig. Ik vind het alleen wel logisch dat er een verschil gemaakt wordt tussen mensen die in een gekaapt vliegtuig een toren (met daarin burgerbevolking) komen binnenvliegen en mensen die terugvechten tegen uiterst repressief en gewelddadig optreden (door Kadaffi).

Plaats reactie