Humanitaire ramp Oost Afrika

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

Re: Humanitaire ramp Oost Afrika

Bericht door Emiel » do aug 18, 2011 19:42

Zen schreef:
Emiel schreef:Al Qaeda is een verzinsel van de regering Bush om de nieuwe vijand een gezicht te geven en mensen angst in te boezemen. Deze organisatie bestaat geeneens. Net als Bin Laden die, óf al jaren dood was óf nooit de gevaarlijke terorrist is geweest als ze hem hebben neergezet. Allemaal trucs om oorlogen te legitimeren en volkeren te onderdrukken (en hun land te bezetten/leeg te roven). Dit denk ik althans.
Je denkt het, maar ik vind het bewijs voor dit soort complottheorieën nogal tekort schieten (en dan druk ik me nog licht uit). Dat men een vijand nodig heeft akkoord, dat is 'altijd' zo geweest, zeker met de VS. Maar om dan maar te suggereren dat die vijand volledig 'verzonnen' is... ik geloof daar niet in.
Hmm, ik vind dat we toch ook heel weinig bewijs krijgen dat we bang moeten zijn voor zogeheten moslimterroristen. Die vage beelden die we via de massamedia te zien krijgen overtuigen mij niet echt. Dan zag je bv 'Bin Laden' in een grot zitten met wat mensen om zich heen een of andere bedreiging uiten tov het Westen. Ik betwijfel of de media ons altijd de werkelijkheid laten zien. In ieder geval vertellen ze nooit het hele verhaal.

Ben wel met je eens dat de VS met haar politiek genoeg vijanden heeft gemaakt en niet perse een vijand hoeft te creeeren. Wel denk ik dus dat ze er flinke scheppen bovenop doen om iets nog gevaarlijker te doen lijken, zodat de uitgegeven miljarden voor oorlogen iig te verantwoorden zijn.
Zen schreef:Als je dit soort conspiracy theories doorzet dan waren de aanslagen in Madrid kennelijk ook een vooropgezet plan van de Spaanse autoriteiten.
Dat weet ik niet, over Madrid en Engeland zijn niet zoveel tegenstrijdige verhalen als omtrent 9/11.

Zen
Leefwijze: veganist

Re: Humanitaire ramp Oost Afrika

Bericht door Zen » vr aug 19, 2011 0:19

Emiel schreef: Hmm, ik vind dat we toch ook heel weinig bewijs krijgen dat we bang moeten zijn voor zogeheten moslimterroristen. Die vage beelden die we via de massamedia te zien krijgen overtuigen mij niet echt. Dan zag je bv 'Bin Laden' in een grot zitten met wat mensen om zich heen een of andere bedreiging uiten tov het Westen.
Ik denk dat het gevaar van bepaalde groeperingen moeilijk te ontkennen valt. Er zijn zo ontzettend veel aanslagen gepleegd uit naam van radicaalislamitische groeperingen. Veruit de meeste daarvan in landen met een Islamitische bevolkingsmeerderheid, soms met name gericht op toeristen maar minstens zo vaak tegen de 'eigen bevolking' (native population). Dat de dreiging daar veel groter is dan hier in het Westen is vanuit legio -voor namelijk praktische- redenen (die ik best wel verder wil invullen maar volgens mij snap je die zelf ook prima) goed verklaarbaar. Toch zijn er in het Westen ook al heel wat slachtoffers gevallen en je zou als toerist maar op Bali bij de plek des onheils zijn geweest in 2002. Je kunt ze ('wat mensen in een grot') maar beter serieus nemen.

Emiel schreef: Ik betwijfel of de media ons altijd de werkelijkheid laten zien. In ieder geval vertellen ze nooit het hele verhaal.
Ongetwijfeld. Maar dat is iets anders dan de werkelijkheid automatisch radicaal anders voorstellen, toch? Ik twijfel er niet aan dat er organisaties als al-Qaeda bestaan - of ze nu wel of niet (altijd) die naam voeren en of alle connecties zoals die worden voorgesteld in de regulier (Westerse) media ook daadwerkelijk kloppen is een tweede. Al ver voor 9/11 waren de VS al het doelwit van radicaalislamitische groeperingen. In de ogen van de aanslagplegers en sympathisanten waren dit vaak reacties/vergeldingen op de operaties en handelingen van de VS, maar dat neemt niet weg dat het gewoon terreurdaden waren.
Emiel schreef: Ben wel met je eens dat de VS met haar politiek genoeg vijanden heeft gemaakt en niet perse een vijand hoeft te creeeren. Wel denk ik dus dat ze er flinke scheppen bovenop doen om iets nog gevaarlijker te doen lijken, zodat de uitgegeven miljarden voor oorlogen iig te verantwoorden zijn.
Zonder meer, daar kunnen we het over eens zijn. Toch is dat wel typisch; men geeft, zoals je zegt, miljarden uit aan oorlogsvoering en nu blijkt dat deze massale uitgaven één van de voornaamste redenen zijn om de troepen weer terug te halen. Enerzijds heeft men zich wel degelijk verkeken op de situatie, maar daarnaast denk ik dat het, in ieder geval in Afghanistan, dus niet uitsluitend om economische en imperialistische motieven ging.

Emiel schreef:
Zen schreef:Als je dit soort conspiracy theories doorzet dan waren de aanslagen in Madrid kennelijk ook een vooropgezet plan van de Spaanse autoriteiten.
Dat weet ik niet, over Madrid en Engeland zijn niet zoveel tegenstrijdige verhalen als omtrent 9/11.
Wellicht dat de complotdenkers zich hier simpelweg niet zo massaal op hebben gestort. ;)
Anyway, mijn punt hiermee was dat deze aanslagplegers ook verbonden worden aan al-Qaeda gelieerde groeperingen. Dat wordt wat lastig als al-Qaeda een verzinsel is natuurlijk. ;)
Cut cold stone with a warm heart

Plaats reactie